JÖVŐ
A Rovatból

Újra feltalálták a vitorláshajót – persze egészen másképpen

Vitorla helyett szárnyaknak nevezik azokat a hatalmas merev struktúrákat, melyek a szél erejével hajtják meg az óceánjáró teherhajót. Minden ugyanaz, mégis kicsit más.

Link másolása

A világ első szélmotoros teherhajója első útjára indult, és óriási fém „szárnyaival” átrepül az óceánon, írta meg az Unilad. Igen, ezek nem vitorlák, hanem szárnyak. Tervezésüknél a repülés elmúlt majd' 120 évének minden tapasztalata összegződik, így ezek az eszközök jóval hatékonyabban egy vitorlánál.

A WindWingeket, azaz szélszárnyakat a Mitsubishi tulajdonában lévő Pyxis Oceanre szerelték fel – a Cargill bérelte –, és brit olimpiai vitorlázókból álló csapat tervezte.

A Yara Marine Tech építette, és a WindWings

várhatóan átlagosan a szállítási üzemanyag 30 százalékát takarítja meg.

Bár a WindWing vitorlák a motor mellett működnek, a korábbi tesztek alapján azt várják, hogy az ömlesztettáru-szállító is képes lesz egyedül szélerővel vitorlázni, elérve az öt és fél csomót is (9.26 km/h).

A Pyxis Ocean a múlt héten hagyta el Szingapúrt, és a brazíliai Paranagua kikötőjébe tart. Ha a hajó egészen a kikötőig eljut, további százakat szerelnek fel üvegszálas szárnyakkal, amelyek 123 láb magasságban vannak a fedélzet felett.

„Nagyon izgatott vagyok emiatt” – mondta Jan Dieleman, a Cargill óceánszállítási üzletágának elnöke. „Végre ott vagyunk, ahol ez a hajó a vízen lesz.

A munka java még hátra van. Ki kell deríteni, hogy minden működni fog-e. Biztonságos? Képesek-e a szárnyak úgy mozogni, ahogy kellene, rendben összecsukhatók?

„Ez egy hatalmas projekt. Ilyen még soha nem történt. De hajlandónak kell lenned némi kockázatot vállalni, különben minden továbbra is csak elméleti gyakorlat marad, szóval ideje bemutatni, mi lehetséges.”

Érdekes tény, hogy amikor a vitorlás hajókat leváltotta a gőzgép, a kezdetben, biztonságból még meghagyták a vitorlát is a hajókon. Most, mintha fordítva történne: a szélmeghajtású hajókon természetesen még ott van a hagyományos meghajtás is, már azért is, mert még jócskán kísérleti fázisban van a technológia.

Jan Dielemann azt mondja:

„Úgy gondolom, hogy ezek valódi üzemanyag-megtakarítást és valódi szén-dioxid-megtakarítást jelentenek. Ma fontosak, de holnap még fontosabbak az új üzemanyagok miatt.”

John Cooper, a BAR vezérigazgatója hozzátette:

„Ha a nemzetközi hajózás el akarja érni a CO2-kibocsátás csökkentésére irányuló törekvését, akkor az innovációnak előtérbe kell kerülnie.”

A szél csaknem költségmentes üzemanyag, használata hatékonyan csökkenti a széndioxid-kibocsátást, s egykoron remélhető, hogy hatékonyságban is felveszik a versenyt a hagyományos meghajtással.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk