News here

HÍREK
A Rovatból

Sokkal többen halhatnak bele a koronavírusba Indiában, mint ahány áldozatot a kormány jelent

Nemcsak a kórházak, a krematóriumok is megteltek, sok helyen már nem is tudnak újabb holttesteket fogadni, míg máshol órákat kell várni egy hamvasztásra.

Link másolása

Egyre nagyobb aggodalomra ad okot, hogy Indiában a hivatalos koronavírus okozta halálozások száma nem egyezik azzal, amit a gyászoló családok mondanak, és amit a kórházakban lehet tapasztalni - írja a Sky News.

Ahogy arról már napok óta beszámolunk, nagyon súlyos a járványhelyzet a világ második legnépesebb országában. Ott most a második hullám tombol,

naponta több mint 300 ezer új fertőzöttet azonosítanak, és már több mint egy hete bőven 2000 felett van a napi elhunytak száma, sőt kedden már a háromezret is átlépte. Mivel a kórházak többsége már teljesen megtelt a betegekkel, sokan otthonukban halnak meg, köztük számos olyan ember is, akiket meg lehetne menteni megfelelő orvosi kezeléssel.

Az indiai kormány azt állítja, hogy minden halálesetet rögzítenek a hivatalos statisztikában, de erős a gyanú, hogy az amúgy is elképesztően magas számok valójában még magasabbak lehetnek. Ugyanis bármennyire sokan halnak meg naponta, számuk még mindig viszonylag kevés a fertőzöttek számához képest.

A Sky News stábja az elmúlt napokban több krematóriumban is járt Delhiben és a szomszédos állambeli Gáziábádban, és mindkét helyen úgy tűnt számukra, hogy

sokkal több holttest van, mint amennyit lejelentenek.

A Delhi keleti részén található Electric Crematoriumban egy órán belül legalább 30 égő vagy előkészített halotti máglyát számoltak, és ez idő alatt számos mentőautó érkezett újabb halottakkal. Az egyikben öt holttestet szállítottak egyszerre. A sofőr azt mondta, naponta 10-12 elhunytat visz oda csak egy kórházból.

A Sky News kérdésére a kreatóriumban azt közölték, hogy aznap 20 holttestet regisztráltak, de mint kiderült, ez nem a napi szám, hanem csak arra az egy órára vonatkozott, amikor a stáb ott volt.

Delhiben naponta körülbelül 400-an halnak meg koronavírus-fertőzés következtében a hivatalos adatok szerint, de sok helyi szerint valójában sokkal többen. Egy gyászoló családtag azt mondta, hogy

1000 körül lehet a napi halálos áldozatok száma, vagy még ennél is több.

A Nyugat-Bengália állambeli Orvosok Szövetségének főtitkára az Observer nevű lapnak azt mondta, az indiai kormány által kiadott fertőzési adatok valójában alábecsültek. Sok covid-gyanús nem is tesztelteti magát, így be sem kerül a rendszerbe.

Szerinte a súlyos álllapotú betegek száma kétszer-háromszor nagyobb lehet annál, amit a kormány jelent.

A gáziábádi Hindon krematóriumban körülbelül 25 holttest várt hamvasztásra, nyolc pedig már égett, amikor a Sky News stábja ott volt. Az egyik illetékes azt mondta, hogy naponta átlagosan csak körülbelül hat halottal foglalkoznak, de amikor később az egyik stábtag megkérdőjelezte ezt,

bevallotta, hogy a hatóságok utasították őket arra, hogy ezt a számot mondják, ha valaki megkérdezi.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


HÍREK
Nem elég, hogy Orbán Viktor repülővel utazott a közeli Mariborba, az autókonvoj is utána ment
Hadházy Ákos szerint a repülőút többmillió forintba kerülhetett, ráadásul legfeljebb egy órát nyertek vele.

Link másolása

Mi is beszámoltunk róla, hogy Hadházy Ákos a közösségi oldalán írt Orbán Viktor maribori utazásáról. A képviselő térképen is megmutatta, hogy a miniszterelnök és Szijjártó Péter repülővel ment a határhoz közeli szlovén városba.

Az országgyűlési képviselő szerint a repülőút többmillió forintba kerülhetett,

ráadául legfeljebb egy órát nyert vele a magyar kormányfő és kísérete. Hadházy szerint ez csak azt bizonyítja, hogy Orbán Viktor elvesztette a kapcsolatát a valósággal.

Az RTL beszámolója szerint azonban a repülőn kívül egy kormányzati autókonvoj is ment Szlovéniába.

Orbán a közösségi oldalán megmutatta, hogy elindult Mariborba, de a képen épp egy autóba szállt be. Az utazás célja többek között az volt, hogy átadja Szijjártó Péter külügyminiszterrel és szlovén kollégáikkal együtt a két ország közötti elektromos távvezetéket.

„Amikor bizonytalan idők vannak akkor a jó szomszédi kapcsolat mindig felértékelődik és ez a jó szomszédsági kapcsolatok iránti vágyat is megnöveli” - mondta.

A Híradó a szlovén televízió felvétele alapján arról számolt be, hogy a magyar miniszterelnököt legalább négy magyar rendszámú, kormányzati kisbusz kísérte Szlovéniába.

Hadházy Ákos szerint azonban Orbán és delegációja repülővel utazott a közúton 350 kilométeres távra.

„Nem érzi át azt, hogy milyen nehéz helyzetbe került többmillió magyar állampolgár. Persze lehetne más olvasata is a dolognak. Lehet, hogy nem kapott benzint a kocsijába, mert nagyon sokan nem kapnak most, vagy csak hosszú sorban állással. Vagy az is lehet, hogy nagyon sietni akart, hogy tárgyaljon a tanárokkal, diákokkal" - mondta.

Az útról a Népszavának a miniszterelnök sajtófőnöke annyit írt: "meg tudja erősíteni", hogy Orbán Viktor és Szijjártó Péter repülővel utazott Szlovéniába.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Már érkeznek is az orosz fenyegetések az olajársapka elfogadása után
Az újabb szankciót a magyar kormány is elfogadta. Ha az oroszok beváltják a fenyegetéseiket, akkor a Barátság vezetéken keresztül is leállhat a szállítás.

Link másolása

A washingtoni orosz nagykövet, az orosz Nemzetbiztonsági Tanács elnökhelyettese, és az orosz elnök szóvivője szombaton máris fenyegető tartalmú üzeneteket tett közzé, miután az EU tagállamai jóváhagyták a 60 dolláros orosz olajársapkára vonatkozó szankciót - írja elemzésében a Portfolió. Ezek mind azt üzenik, hogy akik jóváhagyták az ársapkát, azok az olajellátásuk terén majd megbánják ezt a döntést.

Az újabb, a tengeri szállításokra vonatkozó szankciót a magyar kormány is jóváhagyta,

de Szijjártó Péter szombaton közölte: Magyarország mentességet kap az olajársapka alkalmazása alól.

Az EU nem egyedül döntött erről a mostani szankcióról, hanem a G7 országokkal közösen, az intézkedés december 5-én lép hatályba. Ezzel azt blokkolják, hogy az oroszok az unión kívül 60 dollárnál drágábban tudjanak, illetve finomított terméket eladni a tengeren keresztül.

Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője a döntés kapcsán azt hangsúlyozta az orosz RIA hírügynökség tudósítása szerint, hogy Oroszország nem fogadja el az olajársapkát és gyors elemzés után választ fog adni a lépésre.

Dmitrij Medvegyev, volt orosz elnök, a Nemzetbiztonsági Tanács elnökhelyettese pedig a Telegram-csatornáján üzent. Medvegyev egy képet osztott meg a Ragyogás című filmből, amelyen a főszereplő, Jack Nicholson szinte teljesen megfagygott állapotban látható, a képre pedig azt írta:

„Végre döntöttünk az orosz olaj árplafonjáról ...”

A washingtoni orosz nagykövetség "a szabadpiaci elvek átírásának" nevezte az ársapka intézkedést. Szerintük az efféle lépések elkerülhetetlenül a bizonytalanság és a nyersanyagárak növekedését eredményezik.

A maximált ár azonban nem számít érdemi érvágásnak, hiszen a pénteken az uráli nyersolaj ára 62 dolláron zárt a tőzsdén. A 60 dolláros árral így az Európai Bizottság vélhetően annak kockázatát akarta csökkenteni, hogy az oroszok a szállítások visszafogásával felhajtsák az árakat - ahogy ezt a gázzal tették. A 60 dolláros árral ugyanis továbbra is érdekeltek maradnak a kitermelésben.

Ha azonban az oroszok beváltják a fenyegetéseiket, és a döntésben résztvevő országok felé valóban leállítják a szállításokat, akkor a mi olajszállításaink is veszélybe kerülnek a Barátság vezetéken keresztül.

Bár Szijjártó Péter szombaton hangsúlyozta, hogy Magyarország mentességet kapott, az olajársapka alkalmazása alól, azt is látni kell, hogy ez a szankció most a tengeri kereskedelemre vonatkozik. A Portfolió elemzése szerint azonban Magyarország számára

ez a mentesség akkor lehet igazán fontos, ha az oroszok valóban leállítják a csővezetékes szállítást, ekkor ugyanis az Adria-vezetéken keresztül importálhatunk orosz olajat.

Ennek a vezetéknek az éves kapacitása azonban kisebb a Barátság vezetéknél, illetve az éves magyar olajszükségletnél is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A boltokban lehet majd ingyenesen készpénzt felvenni, mintha csak ATM-ek lennének
A Posta nélkül maradt kistelepüléseken ez valóban jó megoldás lehet, de így tovább dagad a készpénzállomány, aminek a kezelése jelentős pénzbe kerül.

Link másolása

Havonta két alkalommal, összesen legfeljebb negyvenezer forint értében díjmentesen lehet készpénzt átvenni kártyás fizetés esetén kereskedőktől egy módosítás szerint, amiről várhatóan jövő hét szerdán szavaz majd az országgyűlés - erről számolt be az MTI pénteken. Az RTL Híradójában megszólaló szakértő szerint

ezzel jól járhatnak a posta nélkül maradt falvak, de tovább dagadhat a készpénzállomány, amelynek kezelése már évi több százmilliárd forintba kerül.

A Híradónak a Baranya megyei Egerág kisboltosa azt mondta, lenne igény a bolti készpénzfelvételre, de szerinte egyelőre több a kérdés, mint a válasz a kormány új javaslatával kapcsolatban.

A parlament Törvényalkotási Bizottsága azonban már elfogadta ezt és jövő hét szerdán szavazhat róla az Országgyűlés. Az MTI beszámolója szerint a kereskedők önként csatlakozhatnak majd a szolgáltatáshoz. Havonta kétszer, összesen maximum 40 ezer forint készpénzt adhatnának a bankkártya pozitív egyenlegének terhére.

„Bankkártyával fizetünk, kifizetjük az aktuálisan vásárolt árukat, akkor emellett jelezhetjük a pénztárosnak, hogy nem csak azt szeretnénk kifizetni, hanem szeretnénk 15 ezer forint készpénzt is megkapni, ekkor a bankkártyánkon a terhelés, az 15 ezer forinttal megnő, és ezt az összeget kifizeti számunka a pénztáros”

- mondta a Híradónak Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője.

A javaslat azután érkezett, hogy a múlt hónapban az energiaválságra hivatkozva 366 postát zártak be ideiglenesen az országban.

Nagy László Sándor pénzügyi szakértő szerint ebből a szempontból ez a javaslat ésszerűnek tűnik, a kisebb településeken elvben így megoldható a készpénzhez jutás.

„A problémát igazából az jelenti ezzel kapcsolatban, hogy a készpénz-logisztikának a költségei, azok az elmúlt időszakban nagyon-nagyon megemelkedtek” - mondta Nagy. Számításai szerint a vásárlások nagyjából 60 százalékát még mindig készpénzzel fizetik a magyarok, ez pedig nagyjából évi 400 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek.

„Ez nem túlságosan jó. Hiszen a pénznek a nyomtatása, őrzése, a fizikai pénznek, ez bizony mindenhol költségbe kerül”

- összegzett a szakértő.

A csatorna kereste az ügyben a kormányt is, de azt a választ kapták, hogy majd a végleges döntést követően ad tájékoztatást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Egy álhír miatt benzinpánik tört ki pénteken, hosszú sorok alakultak ki a kutak egy részénél
Terjedni kezdett a hír, hogy éjféltől megszüntetik az ársapkát. Ez azonban nem volt igaz.

Link másolása

Azért alakultak ki hosszú sorok péntek este a benzinkutakon, mert az egész országban terjedni kezdett az az álhír, hogy a kormány éjfélkor megszüntetheti az ársapkákat - számolt be róla az RTL Híradó. Ez azonban nem igaz, az intézkedést december 31-ig hosszabbították meg.

A héten azonban Gulyás Gergely valóban arról beszélt, hogy ha az ellátásbiztonság veszélybe kerül, kénytelenek lesznek változtatni.

„Ha a MOL erre képes, akkor nem kell változtatni. Hogy ha olyan körülmények állnak be, beleértve a december 5-én hatályba lépő szankciókat is, hogy nincs elegendő benzin és gázolaj, akkor kell lépni”

- mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

A MOL-t azonban hiába kereste szombaton az RTL: érdeklődésükre annyit írtak, hogy a tanker autóik folyamatosan úton vannak, minden kollégájuk az ország ellátásán dolgozik, és csúcsra járatják a logisztikai kapacitásukat.

Az Agrárminisztérium pedig a csatorna érdeklődésére azt válaszolta, hogy a december 5-én életbe lépő brüsszeli olajszankciók már most megnehezítik Magyarország kőolajellátását is. Azonban Szijjártó Péter szombaton jelentette be, hogy Magyarország mentességet kap az olajársapka alkalmazása alól.

Februártól viszont az orosz olajból készült üzemanyagokkal az országok között sem lehet kereskedni. Ez pedig már a MOL-t is érinti majd, mert a cégnek több országban is van finomítója.

Holoda Attila energetikai szakértő a Híradónak azt mondta, hogy az ellátást a politikai okból bevezetett ársapkák nehezítik, mert ilyen alacsony áron a MOL-on kívül nem ad el senki üzemanyagot a magyar kutaknak. Ezért szerinte már régen ki kellett volna vezetni az árkorlátozást.


Link másolása
KÖVESS MINKET: