HÍREK

Orbán Viktor: Megépítjük a világ leghosszabb tenger alatti villamosenergia-vezetékét

A miniszterelnök szerint véget ért az európai gazdaságtörténetnek az a korszaka, amelyben olcsó nyersanyagot és energiát hoztunk be Oroszországból, cserében nyugati technológiát adtunk.


A Fekete-tenger keleti és nyugati partja, Románia és Georgia között kiépítendő, Azerbajdzsánból Magyarországra és az Európai Unióba zöld villamos energiát szállító vezetéket építenek nemzetközi összefogással. Ez nemcsak az orosz fosszilis energiaforrásokkal szemben jelent alternatívát, hanem a tiszta, hozzáférhető és biztonságos, megújuló energiaforrásokra épülő jövőt is szolgálja

- mondta Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szombaton Bukarestben.

Ursula von der Leyen a Magyarország, Románia, Georgia és Azerbajdzsán vezetői által megkötött kormányközi megállapodás aláírása alkalmából rámutatott: "sosem volt közelebb egymáshoz" a Fekete-tenger két partja, a beruházás ugyanis energetikai és digitális adatátvitel terén is összekapcsolja a Fekete-tenger két partját, valamint a Kaszpi-tenger térségét.

Szerinte a vezeték kiépítése Georgiát energetikai csomóponttá teheti, és integrálhatja az Európai Unió energetikai piacába, ugyanakkor megkönnyítheti Moldova, a Nyugat-Balkán energiaellátását is, és minden bizonnyal Ukrajna újjáépítését is segíteni fogja.

Az eseményről Orbán Viktor is megemlékezett a közösségi oldalán. A fotóhoz azt írta:

"Megépítjük a világ leghosszabb tenger alatti villamosenergia-vezetékét, amellyel olcsó, zöld energiát hozunk Magyarországra".

Orbán Viktor miniszterelnök Bukarestben azt mondta: "a világon egyedülálló beruházás mellett kötelezte el magát partnereivel Magyarország, a világ leghosszabb tenger alatti villamosenergia-vezetékének megépítésére készülünk".

A kormányfő hangsúlyozta, hogy az Európai Unió stratégiai vákuumban van, amelyben az országok vezetőinek kell gondoskodniuk arról, hogy megteremtsék országaik számára a gazdasági és energiabiztonságot. A megoldás új energiaforrások keresése és beszállítása Európának - mondta.

Észszerű közelségben a Kaszpi-tenger körül van energiaforrás, és ennek kiaknázására jelent innovatív megoldást a most bejelentett vezeték - tette hozzá.

Orbán Viktor kiemelte, a mostani európai helyzet "olyan zavaros, amilyenre emberemlékezet óta nem volt példa". Háború van a szomszédunkban, van egy súlyos energiaválság - amely nemcsak ár-, hanem ellátási válság is -, közben az egész európai gazdaságon végigsöpör az infláció,

az európai vezetők úgy döntöttek, hogy szétválasztják az orosz gazdaságot és az európai gazdaságot,

és ráadásul az Egyesült Államokban soha nem látott, Európát is sújtó piacvédelmi intézkedéssorozat vette kezdetét - sorolta.

Mindez azt jelenti, hogy

véget ért az európai gazdaságtörténetnek az a korszaka, amelyben olcsó nyersanyagot és energiát hoztunk be Oroszországból, cserében nyugati technológiát adtunk, és ez mindkét fél számára gazdasági növekedést és katonai biztonságot eredményezett.

Új stratégia viszont nincs, ezért alakult ki stratégiai vákuum - mutatott rá.

Ebben a helyzetben csak az innováció jelent megoldást, és a most bejelentett vezeték igazi innovatív beruházás.

Az elsősorban szél- és napenergia-termelésből Azerbajdzsánból villamos energiát szállító, tenger alatti vezeték 1195 kilométer hosszúságú lesz, és gyors internetes adatátvitelre alkalmas optikai kábellel is összeköti majd Romániát és Georgiát. Kapacitása eléri az 1000 megawattot.

A szerződést Orbán Viktor mellett Nicolae Ciuca román kormányfő, Ilham Aliyev azerbajdzsáni elnök és Irakli Garibasvili georgiai miniszterelnök írta alá Ursula von der Leyen európai bizottsági elnök jelenlétében.

A miniszterelnök felszólalásában méltatta, hogy az EU az elmúlt időszakban sok figyelmet fordított Azerbajdzsánra, fejlesztette az együttműködést, és Ilham Aliyev azerbajdzsáni államfő is nyitott volt együttműködésre.

"Én is több mint egy évtizede tapasztalom azt, hogy Azerbajdzsánra mint megbízható partere mindig számíthat az Európai Unió" - jelentette ki.

Megemlítette Orbán Viktor azt is, hogy nyolc év után érkezett újra Bukarestbe, és hatalmas fejlődést tapasztalt, amely meglátása szerint indokolttá tette Románia tagságát a schengeni övezetben. De a minap "az EU-ban még hibás döntést hoztunk" - emlékeztetett -, és ezt korrigálni kell, Romániát fel kell venni a szabad mozgást biztosító övezetbe.

A kormányfő biztosította a szombati rendezvényt irányító Klaus Iohannis román elnököt, hogy Bukarest ebben számíthat Magyarországra.

A szerződéskötés házigazdájaként Klaus Iohannis román államfő arról beszélt, hogy az Ukrajna elleni orosz agresszió közepette a térség országainak összefogására és szolidaritására van szükség. A szombaton aláírt egyezmény szerinte hosszú távú együttműködést alapoz meg, amelynek első lépése a Fekete-tengeren átvezető - csaknem 1200 kilométer hosszúságú, Georgia és Románia között kiépítendő, tengeralatti elektromos kábel - amelyet később zöld hidrogén Európába szállításával kapcsolatos projektek követnek.

Ilham Aliyev, Azerbajdzsán elnöke szerint mindkét félnek előnyös az, hogy országa az Európai Unió egyik fontos energiabeszállítójává válik. Felidézte: tavaly az EU 8,2 milliárd köbméter azeri gázt importált, idén már 11,3 milliárdot. Az ország teljes gázexportja jövőre 24 milliárd köbméter lesz, ahhoz képest, hogy 2021-ben még 19 milliárd köbméter volt - jegyezte meg.

Az azeri elnök rámutatott: most egy újabb "energetikai híd" alapkövét tették le, amely a villamos energia exportja előtt nyit újabb lehetőségeket. Azerbajdzsán zöldenergia-termelési kapacitása 27 gigawattos szél- és napenergiát jelent a szárazföldön, a Kaszpi-tengeri szélerőművek pedig 157 gigawatt teljesítményűek, az energia 80 százalékát exportálják.

A román elnöki hivatal tájékoztatása szerint a bukaresti egyezménnyel útjára indított projekthez az EU Global Gateway - fenntartható és megbízható digitális, energetikai és közlekedési összeköttetések kialakítására irányuló - európai stratégia részeként uniós finanszírozásra is számíthat.

Azerbajdzsán 2030-ig 30 százalékra akarja emelni a megújuló források arányát az ország által termelt energiamennyiségben, és jelentős potenciállal rendelkezik a vízi, szél- és napenergia-termelés terén. A villamos energiát szállító tengeralatti vezeték 1195 kilométer hosszúságú lesz, és gyors internetes adatátvitelre alkalmas optikai kábellel is összeköti majd Romániát és Georgiát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor illuminált állapotban csenget Von der Leyen ajtaján – valamiért ilyen AI-képet posztolt egy fideszes politikus
„Ursulának csöngettek, megjöttek a Patrióták!” - írta a fotóhoz Hoppál Péter.


Különös bejegyzést osztott meg Hoppál Péter a Facebook-oldalán. A láthatóan mesterséges intelligenica által kreált képek egyikén három férfit látunk egy ajtókitekintőn keresztül.

A kezében egy pohárral mosolygó Orbán Viktor, a két társát átkaroló Robert Fico szlovák miniszterelnök, valamint az italos üveget tartó Andrej Babiš, visszatérő cseh miniszterelnök néznek be az ajtón. Annak túloldalán pedig az egyértelműen Ursula von der Leyent ábrázoló szőke nő kukucskál kifelé aggódva.

„Ursulának csöngettek, megjöttek a Patrióták!”

– írta a képhez Hoppál Péter.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Magyar Péter: A volt feleségem pontosan érzi, hogy mi a három gyermekünk érdeke
A TISZA Párt elnöke azután szólalt meg, hogy Gulyás Gergely azt üzente Varga Juditnak: térjen vissza.


„Látom a fideszes Lenin-fiúk megint bátran bebújnának egy nő szoknyája mögé. Bizonyos szempontból megértem őket, mert a gyermekeim édesanyja egymaga több nyelven beszél és többet tud dekázni, mint az egész korrupt orbáni bagázs együttvéve” – írta Magyar Péter egy Facebook-bejegyzésben.

A TISZA Párt elnöke arra reagált, hogy Gulyás Gergely Miniszerelnökséget vezető miniszter azt üzente Magyar volt feleségének, Varga Juditnak, hogy térjen vissza. A kegyelmi ügybe belebukó volt igazságügy-miniszter visszatérése állandó beszédtéma, melyet leginkább kormánypárti politikusok tartanak fent.

Magyar Péter azt írta, nincs beleszólása abba, hogy „a Fidesz kivel, milyen felállásban akarja elveszíteni a választást jövőre”.

„Azt viszont tudom, hogy a volt feleségem pontosan érzi, hogy mi a három gyermekünk érdeke. Egyet megígérhetek: bárhogyan is alakul a következő 6 hónap, tőlem soha nem fognak egy rossz szót sem hallani Juditról, mint emberről. Soha. Büszke vagyok arra, hogy 18 évig társamnak tudhattam őt és örökké hálás leszek neki a 3 csodálatos fiunkért”

– zárta posztját a politikus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Az új, olcsóbb Teslákban belülről letakarták az üvegtetőt, hogy aki kevesebbet fizet, ne élvezhesse a látványt
A Tesla olcsóbb modelljei Németországban készülnek, és még idén megérkezhetnek Európába. A visszavágott árért komoly kompromisszumokat kell vállalni.


Bemutatta a Tesla a Model 3 és a Model Y olcsóbb, Standard nevű változatait, amelyek több felszereltségi elemet nélkülöznek a drágább modellekhez képest. Ezzel egy időben a hosszabb hatótávú verziók a „Premium” nevet kapták, míg a Performance modellek elnevezése nem változott, írja a vezess.hu.

Az új modellek Észak-Amerikában több mint 10 százalékkal alacsonyabb áron kerülnek piacra.

Magyarországon még nem szerepelnek az árlistában, de az Automotive News Europe szerint Európában is hasonló, körülbelül 10 százalékos csökkenésre lehet számítani.

A Tesla németországi gyárában heteken belül megkezdik a gyártást, az első vevők még az év vége előtt megkaphatják autóikat.

A Model Y Standard egy 69 kWh-s akkumulátort kapott, amely egy hátsókerék-hajtású villanymotort táplál. A hatótávolság 10 százalékkal csökkent a szintén hátsókerék-hajtású változathoz képest, a 0–96 km/órás gyorsulás ideje 5,4 helyett 5,6 másodperc. A végsebesség továbbra is 201 km/óra.

A külső megjelenés is egyszerűsödött: az első és hátsó lámpákat összekötő díszcsík eltűnt, az első lökhárító formája visszafogottabb lett.

A jármű alapkivitelben 18 colos kerekekkel érkezik, a 19 colos feláras opció. A színválaszték három árnyalatra korlátozódik: szürke, gyöngyházfehér és gyémántfekete.

Az utastérben is számos változtatás történt.

Az üléseket szintetikus bőr helyett szövet borítja, a padlókonzolon pedig nagyobb tárolórekeszt alakítottak ki. Az első ülések nem szellőztethetők, a hátsókat pedig nem lehet fűteni. A hátsó érintőkijelző helyét manuálisan állítható légbeömlők vették át. A kormánykerék is kézzel állítható.

A hangrendszer 15 helyett 7 hangszórót tartalmaz, és kikerült belőle az analóg (AM/FM) rádió, ahogyan a HEPA légszűrő is. A külső visszapillantó tükröket kézzel kell behajtani, és nem sötétednek el automatikusan. A hátsó ülések motoros döntése is hiányzik, ahogyan az Autosteer funkció és a hangulatvilágítás is.

A lengéscsillapítókat egyszerű, passzív darabokra cserélték. Az üvegtetőt nem távolították el, viszont letakarták hangszigetelő tetőkárpittal. Ennek kapcsán a forrás úgy fogalmaz:

„Valójában az üvegtető a helyén maradt, hiszen egy vagyon lett volna újraterveztetni, és ismételten bevizsgáltatni az autót, viszont letakarták, így aki nem fizet, nem élvezheti az előnyeit.”

A cég azt állította, hogy ez költséghatékonyabb, mint egy fix fémtető tervezése és beépítése. A Model 3 Standard esetében az üvegtető eddig is csak választható extraként szerepelt, ezt most teljesen eltörölték. A többi módosítás a Model Y Standard változásait követi: kisebb kerekek, egyszerűbb kárpit, kézi mozgatású elemek, passzív lengéscsillapítók és szűkebb színválaszték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
A kormányhivatal szerint nem egész éjszakára, csak 22 óráig engedélyezték az építkezést a Tiborcz-közeli cégnek
A beruházó szerint különleges munkafolyamat indokolta a késői időpontot. Azt állítják, előzetesen értesítették a környékbelieket.


A Pest Vármegyei Kormányhivatal szerint nem adtak engedélyt éjszakai munkavégzésre a Dürer Park mögött zajló építkezéshez, írta a Telex. A lap megkeresésére a kormányhivatal azt közölte:

az engedély „a jogszabályban meghatározott nappali (6–22 óráig) munkavégzésre vonatkozik”.

Emellett a kivitelező legfeljebb 11 decibellel lépheti túl a jogszabályban meghatározott 60 decibeles zajhatárt. A hivatal hangsúlyozta: „A zajos túllépéssel járó munkálatokról és azok időtartamáról a kivitelező feladata tájékoztatni a lakókat.”

A kivitelező, a Dürer Befektetési Kft. kérdésre válaszolva azt írta, hogy az éjszakai munkavégzést egy speciális, 24 órás átfutási idejű munkafolyamat miatt kérelmezték. Közölték: „Az engedély birtokában ez idáig mindössze 2 éjszaka zajlottak munkálatok, amelyről a lakókat előzetesen tájékoztattuk.” Hozzátették, hogy

egyelőre az ütemterv szerint halad a kivitelezés, és várhatóan nem lesz szükség további éjszakai munkákra, de előre nehéz megmondani, hány ilyen alkalom lehet még.

A társaság kiemelte, hogy nagy figyelmet fordítanak a környék nyugalmára és a lakók jólétére. Tájékoztatásuk szerint több mint egymilliárd forint értékben végeznek közcélú infrastrukturális fejlesztéseket a környéken, „ezzel tovább növelve a környék élhetőségét és értékét”.

A Városliget melletti Ajtósi Dürer soron zajló beruházás keretében két irodaház és öt lakótorony épül.

A projektet a Tiborcz István-közeli Főnix Magántőkealap és a Garancsi István, illetve Scheer Sándor érdekeltségébe tartozó Market-csoport közös cége, a Dürer Befektetési Kft. valósítja meg. A Főnix Magántőkealap kezelője a Tiborcz tulajdonában álló Gránit Alapkezelő.

A Dürer Park a Kopaszi-gát és a Bosnyák tér mellett azon három budapesti nagyberuházás egyike, amelyek esetében a kormány nem kommunikált nyilvánosan a részletekről, amíg a sajtó, elsősorban a Válasz Online, fel nem tárta azokat. Az Ajtósi Dürer sori lakóépületeket nem az állam vásárolja meg, hanem a beruházó értékesíti, a projekt pedig nem a szokásos magánberuházásokra vonatkozó szabályozás szerint valósul meg, hanem közérdekből kiemelt beruházásként.


Link másolása
KÖVESS MINKET: