HÍREK
A Rovatból

Nagy Márton bejelentette: reptéri gyorsvasutat és egy új cargo repülőteret is építenek Ferihegyre

Mindkét beruházás koncessziós formában valósulhat meg. A koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.


A kormány a múlt héten döntött

egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről.

Mindkét beruházás koncessziós formában valósulhat meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4-1 milliárd euró értékben - jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.

A Budapest Ariport utasforgalma az elmúlt években átlagosan 14 százalékkal bővült, tavaly a pandémia előtti rekordot is megdöntve 17,6 millióra emelkedett, és az idei első négy hónap adatai alapján tovább folytatódhat a növekedés. 2030-ra az utasforgalom meghaladhatja a 20 milliót, míg 2040-re a 35 milliót. Ilyen nagyságú utasforgalom mellett szükséges közvetlen kapcsolat kialakítása, amely zöld és gyors megoldást jelent, továbbá a repülőtér vonzáskörzete is megnövekedne - mondta el.

A miniszter azt is közölte: a beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.

A tervek szerint új nyomvonal csak Kőbánya és a repülőtér között épülne és a légikötőt az országos vasúti infrastruktúrába kapcsolnák. A koncessziós beruházásra külföldi és magyar beruházókat várnak.

Szerinte a hasonló infrastrukturális beruházások népszerűek nemzetközileg.

Az új cargo repülőtér megépítésére azért van szükség, mert a Budapest Ariport lassan eléri évi 400-450 ezer tonna éves forgalmának felső korlátját és az utasszállító forgalom növekedésével már nem jut szabad idősáv a légiáru-forgalom számára.

A kormány 5-6 lehetséges helyszínnel számol, a beruházás már meglévő helyszínen vagy zöldmezős formában is megvalósulhat. Feltétel, hogy a légikikötő non-stop üzemeljen és ehhez olyan helyen kell működnie, ami lakókörnyezettől távol esik.

Másik fontos szempont a helyszín kiválasztásánál a konnektivitás, a vasúti és közúti infrastruktúra közelsége

- tette hozzá.

Mivel a cargo áruforgalom 84 százaléka Ázsiából és az Egyesült Államokból érkezik, és ezen belül 43 százalékban Kínából, elsősorban keleti országokból érkező befektetők részvételére számítanak a koncessziós pályázaton.

A kormány Kínából, a Közel-Keletről, Kazahsztánból vagy Azerbajdzsánból várja a befektetőket, akik nemcsak megépítik, de üzemeltetik is a létesítményt.

Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a Budapest Airportból kivett 100 milliárd forintos osztalék a költségvetés egyenlegét javítja.

A kormány a következő években stabilan 20-30 milliárd forint körül osztalékjövedelemre számít a repülőtér működtetésből származó nyereségből.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Lőtt sérüléssel hozták haza a honvédelmi miniszter egyik testőrét Törökországból
A Tisza Párt elnöke erről Ruszin-Szendi Romulusz fegyverügye kapcsán írt. Ahogy arról is, hogy pártja politikusai halálos fenyegetéseket kapnak.


Ahogy arról korábban írtunk, fegyvernek látszó tárgyat vélt felfedezni Ruszin-Szendi Romulusz övében egy Tisza-rendezvényen a kormánysajtó. Emiatt Tényi István már feljelentést is tett ellene, míg Orbán Viktor külön posztot szentelt az ügynek. A volt vezérkari főnök szerint ugyanakkor engedéllyel tartotta magánál fegyverét, amit a halálos fenyegetések miatt hord magával.

Az esethez most hozzászólt Magyar Péter is. A Tisza Párt elnöke szerint „az orbáni propaganda” arról nem számol be, „hogy milyen halálos fenyegetéseket kapnak a TISZA politikusai, így jómagam is.”

„Azt sem látom a címlapokon, hogy a felém érkező fenyegetések miatt tett feljelentések ügyében még egy dossziét sem tett arrébb a rendőrség”

– tette hozzá.

Ezután egy másik témával is előjött. Állítása szerint „nemrég Szalay-Bobrovniczky Kristóf "honvédelmi" miniszter 4 testőrt vitt magával a NATO szövetséges Törökországba, ahonnan az egyiküket lőtt sérüléssel hozták haza MEDEVAC (egészségügyi evakuációs) géppel.” Szerinte felmerül a kérdés: „Vajon miért jár a honvédelmi miniszter 4 testőrrel NATO országba?”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
„Csak” – válaszolta Soltész Miklós felesége arra a kérdésre, hogy miért vették meg budajenői házuk utcájának egy részét
Az államtitkár a saját telkéhez csatolta a területet, de közben a szomszéd hoppon maradt. Az RTL megkérdezte a polgármestert is az ügyben.


Korábban írtunk róla, hogy Soltész Miklós engedély nélkül épített kocsibeállót, ami miatt a szomszédja nem tud behajtani a saját telkére. Az egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkár szomszédja elmondta: mióta Soltész tulajdonába került az utca vége, azóta nem tudja megközelíteni normálisan a telkét, egyik oldalról ugyanis az államtitkár földje határolja, a másikon pedig egy többméteres betonárok.

„Csak” – ennyit mondott az államtitkár felesége az RTL híradójának arra a kérdésre, miért vették meg férjével az utcát.

A település polgármestere, Vezérné Hevedi Tünde azt nyilatkozta az RTL-nek, hogy nem tudja megállapítani, szabályos volt-e a terjeszkedés. Ugyanakkor hozzátette: befedik az árkot, így a szomszéd be tud majd jutni a telkére.

A szóban forgó 91 négyzetméteres terület korábban közút volt, Soltész pedig 2020-ban vásárolta meg 150 ezer forintért az önkormányzattól. A kérelmet még 2014-ben nyújtotta be.

Ráth Gábor és családja 2019-ben vette meg a szomszédos telket, amelyet négy részre osztottak. Három rész másik oldalról is elérhető autóval, egy viszont csak Soltészék felől, de valójában úgy sem.

Az államtitkár korábban arról beszélt, hogy a területet már húsz éve ő és a családja gondozta. A maradék közutat is szerették volna megvenni, de az önkormányzat elutasította a kérelmet, amit tudomásul vettek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Váratlan húzás: Mészáros Lőrinc elkezdhette kiszervezni a vagyonát – újra feltűnt a színen Vida József
A volt bankvezér új cége kezeli mostantól Mészáros agrár- és turisztikai befektetéseit. Vida József régi ismerőseivel tért vissza az üzleti életbe.


Jelentős változás történt az MBH-bankcsoport háza táján: a Solus Capital nevű alapkezelő céget mostantól nem az MBH irányítja, hanem Vida József, aki korábban maga is vezető szerepet töltött be a pénzügyi szektorban.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) honlapján megjelent közlemény szerint

„az MBH-bankcsoport átadja a Solus Capital Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. tulajdonosi jogait a Vida József exbankár által irányított Apex Capital Asset Management Zrt.-nek.”

A HVG úgy tudja, hogy Vida József kifejezetten erre az ügyletre hozta létre az Apex Capitalt még a nyáron. Korábban ugyanis az MBH-csoport kezelte azokat a nagyrészt állami és saját forrásból működő kockázati tőkealapokat, amelyek hatalmas összegeket fektettek Mészáros Lőrinc mezőgazdasági, turisztikai és egyéb cégeibe, itthon és külföldön egyaránt.

Vida József neve nem ismeretlen ebben a körben: ő irányította annak idején az MBH összeállítását, és részt vett a takarékszövetkezeti rendszer átalakításában is. Később viszont háttérbe szorult, és visszavonult bicskei lovasfarmjára, illetve éttermébe – írja a lap.

Az Apex Capital alapításában nem volt egyedül: a cég mögött ott van a VM Line Vagyonkezelő is, amely Vida bicskei érdekeltségeihez kapcsolódik. A dokumentumok szerint a tulajdonosi struktúrában még lehetnek változások, de ezek részletei egyelőre nem ismertek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Lázár János szerint ha folytathatják a munkát, Magyarország újra nagy és gazdag lesz – a kommentelők be is szóltak neki
Az építési és közlekedési miniszter egy kontextus nélküli posztban üzent. A kommentelőkben ugyanakkor felmerült néhány kérdés az állítással kapcsolatban.


Kontextus nélküli üzenetet tett ki Facebook-oldalára Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter mindössze annyit írt:

„Ha folytathatjuk a munkát, Magyarország újra nagy és gazdag ország lesz!”

Arra nem tért ki a politikus, hogy milyen konkrét kormányzati tervvel kapcsolja össze az állítást. Az igaz, hogy nem először ír hasonló, a "semmiből jött" posztokat, de eddig többnyire a kormány konkrét intézkedéseiről vagy a Tisza Párt kritikájáról szóltak ezek. A Tranzit fesztiválon pedig olyan, a mostanihoz hasonló állítást tett, miszerint: „Magyarország félkész ország, ezért még legalább négy évre van szükségünk ahhoz, hogy elkészüljünk”.

Legutóbbi posztja alatt a kommentelők igen szkeptikusak. Az egyikük szerint ez azt jelentheti: „Ja, közpénzen fizetett állami kocsi sofőr szállítja majd az én gyerekem is” – utalva a tegnapi esetre, amikor a miniszter fiát egy szolgálati Mercedes kisbuszból látták kiszállni.

Volt, aki megjegyezte, hogy szokatlanul őszinte kritikának számít, hogy egy kormánypárti politikus beismerje, hogy az ország „most kicsi és szegény”. Többen írnak arról, hogy Magyarország most is nagy és gazdag, ha a kormánypárti politikusok vagyonát nézzük. De viszonylag népszerű volt ez a vélemény is:

„15év 2\3 alatt nem sikerült... nem most kéne elkezdeni.”

Link másolása
KÖVESS MINKET: