Nagy Márton: 1 milliárd euróból épül meg a ferihegyi gyorsvasút
A tervek szerint 2028 végéig kétszer három sávos új közút, illetve 2035-re új vasútvonal épül a főváros és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között - jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter a Nagy Márton nemzetgazdasági miniszterrel közösen tartott sajtótájékoztatóján hétfőn a reptéren.
Szintén 2035-re tervezik megvalósítani a repülőtér 3-as terminálját, így az úttal és a vasúttal együtt 2,5 milliárd euró, vagyis ezer milliárd forint értékű fejlesztés valósul meg a Budapesten.
A fejlesztésektől azt várják, hogy 2035-re a jelenlegi duplájára, vagyis évi 40 millió utasra nő a budapesti repülőtér utasforgalma, illetve a vasútvonalon a belvárosból 15-20 perc alatt érhető majd el a repülőtér - mondta a politikus.
Nagy Márton arról beszélt, hogy a kormány elfogadta a gyorsvasút megteremtésének koncepcióját:
Hozzátette: ezáltal akár Debrecenből, akár Győrből elérhető lesz közvetlenül a repülőtér.
A beruházás koncesszió keretében valósulhat meg, ehhez nemzetközi tendert fognak kiírni - tájékoztatott Nagy Márton.
Lázár János a sajtótájékoztatón elmondta: az Építési és Közlekedési Minisztérium kezdeményezéséből, egy éves munka eredményeként a most bejelentett beruházások összesen 1000 milliárd forintos fejlesztést jelentenek Budapest számára.
- fogalmazott a miniszter, aki szerint ez a fejlesztés „talán némileg árnyalja” a fővárossal kapcsolatos képet, a bejelentések pedig „hétfői kezdetnek nem olyan rosszak”.
Lázár arról is beszélt, hogy 500 millió euróból rendezik az Üllői út külső szakasza és a repülőtér közötti 11 kilométert, plusz megoldják a Gyömrői út és a Kőér utca gondjait. Körülbelül 12 kilométeren 2×3 sávos autópályát terveznek, a „városhoz közeli pontokon” 2×2 sávval, egyes mellékutcákon 2×1 sáv teljes felújítással, a belterületi szakaszon kerékpárúttal. A kiviteli tervek 2026 első felére készülhetnek, a tender 2026 második felében indulhat, az építési idő 2–2,5 év. Összesen 356 ingatlant érint a nyomvonal, ebből 265-öt ki kell sajátítani.
A sajtótájékoztatón azt is elmondták, hogy új ernyő alá szervezik a légiközlekedést: megalakul az Aviatica holding, benne a Budapest Airport (BUD), a HungaroControl, valamint a debreceni és sármelléki repülőtér. A BUD és a HungaroControl know-how-ja a két vidéki reptéren is megjelenik, középtávon pedig napirenden marad egy új, vidéki cargo reptér ötlete a 20 százalékos tulajdonos, a Vinci Airports-szal közösen.