SZEMPONT
A Rovatból

Molnár László: Győzni akarnak, de még vissza is üthet, ha valóban bezárnak a falusi kisboltok az árrésstop miatt

Ha év végéig marad a korlátozás, bezárhat a falusi kisboltok egyötöde. Ha a nagy láncok elkezdik olcsóbb külföldi árukkal helyettesíteni a magyar termékeket, az padlóra küldheti az élelmiszergyártást és a mezőgazdaságot - sorolja a szakértő.


Hiába kongatták a vészharangokat a kereskedők, beszéltek milliárdos veszteségekről a legnagyobb boltláncok vezetői, a kormány úgy döntött, augusztus végéig meghosszabbítják az árrésstopot. Pedig a GKI tanulmánya szerint egyre több kisebb boltot fenyeget bezárás, miközben már most is 400 olyan település van az országban, ahol egyetlen bolt sem működik. A hazai élelmiszergyártást és a mezőgazdaságot pedig megroppanthatja, ha a kereskedők a veszteségeiket úgy próbálják majd csökkenteni, hogy külföldről hozzák be az árukat.

Arról, hogy ez hová vezethet, mi az árrésstop valódi célja, és hogyan sodródott el ennyire a magyar gazdaság a piaci működéstől, Molnár Lászlóval, a GKI vezető kutatójával beszélgettünk.

– Kiderült, hogy augusztus végéig a boltoknak mindenképpen ki kell bírniuk az árrésstopot. Mi lesz most?

– A felmérési eredményeink szerint azok, akik nem részesülnek az árrésstop áldásos hatásaiból, tehát nem a nagy láncokba tartoznak, azok esetében már most 12 százalék jelezte, hogy valószínűleg be kell szüntetniük az üzletet, tehát meg fognak szűnni. Ha év végéig fennmarad ez az intézkedés, akkor már 18%-ra ugorna ez az arány.

A láncon kívüli boltok egyötöde szűnne meg. Jellemzően ezek a falusi kisboltok, amelyek nem bírják a versenyt.

Mert hiába vannak helyben egyedül, de ha viszonylag gyorsan megközelíthető egy olyan város, ahol láncokba tartozó áruház van, akkor a vevők elvándorolnak oda, mert akkora az árkülönbség, amiért már megéri cipekedni, vagy összeállni, és akkor egy kocsival odamennek, bevásárolnak, visszajönnek, megosztoznak a költségeken. Tehát elég sok lehetőség van arra, hogy ezt kihasználják a falusi, még mozgásképes emberek.

Viszont azok számára, akik nem mozgásképesek, vagy nehezen mozognak, például idősek vagy súlyos betegséggel küzdenek, ez egy katasztrófa.

Ez az, amit nem ért a kormány, hogy minden intézkedésnek tovagyűrűző hatásai vannak. Ők mindig csak egy konkrét célt látnak, le akarják nyomni az élelmiszerinflációt. Tegyük hozzá, hogy a kereskedelmi láncok eddig megpróbáltak önmérsékletet gyakorolni, nem volt meg az az átárazás, ami a korábbi árstop idején megvolt. Most kiderült, hogy a kormány nem tartja a szavát, és meghosszabbítja az árrésstopot.

Csak azt tudom mondani, hogy készülünk a választásokra, az egész dolog semmi másról nem szól. Nincs gazdasági magyarázata.

Mivel nyugdíjat nem akar emelni a kormány, nem akar emelni szociális juttatásokat, a kereskedők árrésén keresztül ad támogatást bizonyos csoportoknak. Hiszen jön a választás jövő áprilisban, és győzni szeretnének. Úgy gondolják, ez egy jó lépés ahhoz, hogy a lakosság egy része úgy érezze, itt aztán a kormány mindent megtesz. Hozzátenném, én emlékszem rá, amikor 2023-ban a gazdasági miniszter elmondta, hogy már legyőztük az inflációt. Azért azt megkérdezném, hogy ha legyőztük, akkor miért van mégis velünk?

– Ha bezár a kis falusi boltok egy része, az nem a saját választóbázisukra üt vissza?

– Valószínűleg abban hisznek, hogy persze panaszkodnak a kereskedők, de majd túlélnek valahogy. Ellenben a szavazat az ott lesz, ha a kisnyugdíjas azt látja, hogy hú, ezt most tényleg meg tudtam venni 20 forinttal olcsóbban, vagy 100 forinttal olcsóbban. De ha valóban bezárnak ezek a boltok, ahogy jelezték, akkor még vissza is üthet mindez. Viszont ha meg nem zárnak be a boltok, akkor végül is az, hogy veszteségesek lettek, őket nem zavarja.

– Az árrésstop bevezetése után valóban csökkent az infláció, de ebben az üzemanyagárak csökkenése is benne van, nem?

– Meg a szolgáltatói árak csökkenése, mert kiment a bázisból a magas ár. Mindig március után szoktak árat emelni, miután kijött az előző évi KSH hivatalos adat, és utána aszerint emelik az árakat. Tudta mindenki, hogy március–áprilisban jönnek az átárazások, amikor a biztosítók, a bankok, a telekomszolgáltatók a már hivatalos adatra hivatkozva emelik az áraikat. Az pedig nyilvánvaló volt, hogy nem az év eleji 10%-os árindex lesz a mérvadó, hanem jó esetben 3 és 5% között lesz valahol az áremelkedés a szolgáltatásoknál.

– Ha a nagy láncok a hosszabbítás miatt végül elkezdik más termékek árát emelni, akkor ugorhat a többször módosított inflációs cél is. Ha pedig lenyelik az egészet, akkor meddig maradnak itt?

– Ez a kormány célja, hogy kiszorítsa őket, ezt tudjuk jól. 2014-ben meghirdették, hogy ki kell szorítani a láncokat. A kiskereskedelmi különadó semmi másról nem szól, mint hogy kiszorítani, veszteségessé tenni őket, majd bagóért megvenni a lánchoz tartozó, egyébként modernizált boltokat, és valamelyik NER-barátjuknak odaadni, hogy tessék, itt van, működtesse tovább. Persze nyilván hirtelen elvesznek azok az előnyök, amik addig megvoltak, de azért a területiség miatt a fogyasztók egy része megmarad. Tehát garantál neki egy nyereséget, mert ahogy a telekomcégeknél is, ahogy sikerült megvenni a Vodafont, hirtelen eltűnt a különadó, itt is ugyanez lenne.

Ahogy valamelyik nagyobb láncot sikerülne megvásárolnia a megfelelő érdekszférának, abban a pillanatban hirtelen megszűnne az adó.

Egyébként egy európai bírósági ítélet szerint az árstop ellentétes volt az uniós joggal, tehát kártérítést lehet kérni, és ezek a perek még most zajlanak a magyar bíróságokon, mert a magyar bíróság fogja megállapítani, hogy mennyi kár is érte a kereskedőket, és nagy valószínűséggel egyébként az árrésrendelet is ugyanebbe a problémába fog ütközni. Ebből következően valószínűleg itt is vaskos milliárdok fognak kirepülni a költségvetésből.

– Más termékek árainak emeléséről nem beszéltek eddig a boltláncok, arról viszont igen, hogy megszűnhetnek azok az akciók, amikre sokan építettek.

– Vagy olyanok lesznek, amik marginálisak. Például a kifli, ami alacsony árú, majd nem 130 forint lesz, hanem 80. Tehát ahol viszonylag kicsi a különbség, viszont becsalogathatja a nagyon árérzékeny fogyasztót. És azért ezt ne felejtsük el, ahogy a GKI egyik korábbi tanulmányában megjelent, hogy a kereskedelmi árak emelkedése alapvetően az élelmiszergyártóktól, meg a mezőgazdasági beszállítóktól függ. Ha ők emelik az áraikat, akkor a kereskedelem továbbhárítja. A kereskedő nem haszonélvezője ennek az áremelkedésnek, hanem kénytelen elszenvedni. Az egy másik kérdés, hogy létezik ennek egy ellenpólusa, az import. Azt mondják a kereskedők – és én hiszek nekik –, hogy a magyar élelmiszeripar relatíve drága, mert kicsi termelési kapacitással rendelkezik, és agyon van adóztatva, körülbelül 30–40%-kal drágábban kapja az áramot és a gázt, ebből következően nyilván nem is tud olcsón termelni. Ha ezek helyett importtermékeket hoznának be, akkor meg lehetne takarítani ennek a veszteségnek a jelentős részét, de az nem biztos, hogy kedvező a magyar gazdaság szempontjából, hiszen a magyar élelmiszeripar rövid távon tönkremegy, mert a cégek túlnyomó részének az exportbevétele marginális.

Tehát nemcsak a kisbolt mehet tönkre, hanem a magyar élelmiszeripar egy jelentős része is tönkremehet.

Mert a versenyben jelenleg a kiskereskedők azok, akik fenntartják őket, mert nem egy az egyben helyettesítik importtal, hanem az ő termékeik mellé behoznak kiegészítő jelleggel importtermékeket. De mi lesz akkor, ha már nem kiegészítő jelleggel hoznak be?

– Azzal nem számol a kormány, hogyan hat mindez a munkaerőpiacra? Tehát, hogy akár elbocsájtások is jöhetnek?

– Abban reménykednek, hogy a negatív hatások csak a választás után jelentkeznek.

– De önök is kimutatták, hogy már a nyáron sem fogják bírni a kisebb kereskedők.

– Így van. És nemcsak a magyar kiskereskedő esetében probléma ez. Ha ott kirúgják az embereket, onnantól kezdve nincs bérnyomás a kereskedelemben. Tehát nem kell bért emelni, mert van rögtön utánpótlás, hiszen a kisboltokból felszabaduló munkaerőnek valahol el kell helyezkednie. Tehát ez azt jelenti, hogy

a kormánynak az a várakozása sem fog teljesülni, hogy itt bruttó 10 százalék fölötti béremelkedések lesznek jövőre, és ebből a költségvetés halálra keresi magát.

Ez is összefügg azzal, hogy ha az élelmiszeriparban nehézségek vannak, akkor ott se nagyon lesz béremelés, ha a kereskedelemben nehézségek vannak, ott se lesz béremelés, és akkor ezek azért gyűrűznek tovább az egyéb ágazatokra is. Tehát ez nemzetgazdaságilag sem kifizetődő.

– Mennyire van összhangban a piacgazdasággal ez a fajta gazdaságpolitika?

– Ó, hát erre könnyű a válasz: semennyire. Ezek nem piackonform megoldások, ezek butaságok. Amikor az állam azt gondolja, hogy a saját adófizetőinek a terhére hoz intézkedéseket mindenféle kompenzáció nélkül, akkor ennek vannak nem várt következményei, vagy legalábbis nem szándékolt következményei, ilyen az infláció.

Lehet szorítgatni a préseket, lehet ilyen-olyan adókat bevezetni, csak ne csodálkozzunk, ha ezek előbb-utóbb megjelennek az árakban. Nincs ingyen ebéd.

Ha az állam komolyan gondolja, hogy inflációt akar csökkenteni, akkor miért emeli a tervezett infláció háromszorosával az autópályadíjat és mindenféle díjakat? Amikor saját magáról van szó, mint költségvetés, akkor természetes, hogy díjat emel, hiszen kell a bevétel, amikor viszont egy magánszereplő van, akkor tőle meg hoci. Ez így nem működik. Egyik oldalról maga az állam nyomja föl az inflációt a saját díjain keresztül, a másik oldalon meg azt hiszi, hogy a többiek majd nézik ezt, és lenyelik valamilyen nem létező nyereségük terhére.

– Hogyan lehetne ezeket a célokat piackonform módon elérni?

– Békén kell hagyni a gazdasági szereplőket. Vannak hosszú távú megoldások, például a túlkereslet csökkentése. Az infláció két okból nő: egyrészt vagy importáljuk, például az olajárakon keresztül – azzal nincs mit tenni, azt le kell nyelni. A másik lehetőség, amikor belső tényezők miatt emelkedik az infláció, például egy erőltetett béremelés miatt. Amikor a minimálbéreket 15–20 százalékkal emelte a kormány az elmúlt időszakban, annak nyilvánvalóan inflatorikus hatása volt, és nem azért, mert a minimálbéresek olyan nagyon sokat fogyasztanának, hanem azért, mert azok a költségek, amiket a minimálbéres foglalkoztatás jelent, jelentősen megemelkedtek, és minden olyan bér, ami a minimálbér fölött van, elkezdte ezt lekövetni. Tehát elkezd minden bér egy kicsit gyorsabban emelkedni, mint indokolt lenne.

Ha megnézzük a magyar termelékenység alakulását 2010 és 2023 között, akkor 18 százalékkal, tehát évi 1,2 százalékkal nőtt, miközben a bérszínvonal, még a reálbér is, évente 3% felett nőtt.

Ez azt jelenti, hogy egyre kevésbé bírják a magyar vállalkozók a béremelkedést, egyre kevésbé tudják kifizetni. És az a baj, hogy a hatékonyság egy idő után már nem javítható azzal, hogy elbocsátom a dolgozót.

– Mi az oka annak, hogy a termelékenység ilyen lassan növekszik?

– Maga a NER. A NER rendszere, ahol a közbeszerzéseket csak bizonyos cégek nyerhetik meg, amelyek messze túlárazottan vállalják a tevékenységet, magyarul erős a pazarlás. Náluk nem probléma, hogy kivitelezői munkaerőt találjanak, megemelik a bért, mert ott az állam a pazarláson keresztül kifizeti. De a többi versenyzőtől, akiknek nincsen ilyen zsíros piaca, elvándorol a munkaerő, ha nem emelik a béreket. Tehát megemelik a béreket, és abban a pillanatban romlik a termelékenységük.

Az alacsony termelékenység a rendszer jellegéből fakad, mivel az állam nem piacbarát, hanem kifejezetten piacellenes.

Az államosítások, a rengeteg szabályozás – például az építőanyag-iparnál még azt is meghatározták, hogy veszteséggel kellene eladni az építőanyagot Magyarországon – olyan nonszenszek, amelyeket nem is nagyon értenek a vállalkozók. Ezzel el lehet érni azt, hogy hátha eladja valamelyik baráti cégnek majd a Zalakerámia a gyárát, és akkor majd az ő üzemeltetni fogja, és majd az állami megrendelések révén még nyereséges is lehet, de nem biztos, hogy ez jó megoldás. És most látjuk, hogy a költségvetés bajban van, mert nem tudja ezt a rendszert így fenntartani, hogy ennyi túlárazott szerződést finanszírozzon, ezért marad egy szűk kör, amelyik továbbra is jól él az állami megrendelésekből, a többinek meg a piacon kéne megélniük, de ott meg nem tudnak megélni, mert nem ehhez szoktak. Már nem ömlik be a pénz, már nem az a kérdés, hogy melyik luxusautót vegyen meg holnap, hanem bizony neki kellene állni gazdálkodni – és nem gazdálkodtak eddig. Ez is látszik a gazdaság mutatóin, hogy az építőipar nem hasít. Hát persze, hogy nem hasít, mert nincs elég állami zsíros megrendelés, amiből hasítani lehetne.

– Mi volt az ősbűn, ami elkezdte eltéríteni a piacgazdaságtól az országot?

– A rezsicsökkentés, ahol azt mondták a cégeknek, hogy ezentúl te add 20 százalékkal olcsóbban az áramot, a gázt, vizet, stb. Ha veszteséged van, ám legyen veszteséged. Ennek az lett a következménye, hogy csak a víziközműben most már 2000 milliárd forint feletti összegben vannak elmaradt beruházások. Ez előbb-utóbb ráég az országra, mert sorra fognak törni a vezetékek, nem lesz pénz, amiből azokat meg lehessen csinálni. De ugyanez igaz a szennyvízvezetékekre is, és a villamosenergia-piac terén is alig van olyan beruházás, ami magát a hálózatot, tehát a meglévő kapacitásokat javítaná. És ugyanez igaz a csővezetékes rendszereket üzemeltetőkre: nem nagyon van pénz azok javítására, pótlására, stb., hiszen ahhoz mind beruházási forrás kellene, ahhoz meg nyereség – ami nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Megláttam az árakat, ez nem a magyaroknak szól” - így költöttünk Budapesten augusztus 20-án
Kimentünk a Várkert Bazárhoz, a tömegben kérdeztük az ünnepi rendezvényeken résztvevőket, hogy mit és mennyiért fogyasztanak, vásárolnak. Meglepően különböző válaszokat kaptunk.


Idén tizenötödik alkalommal rendezték meg a Magyar Ízek Utcáját a Várkert Bazárnál, amely mára a Szent István-napi ünnepségek egyik legnagyobb gasztronómiai eseménye lett.

A háromnapos fesztiválon több mint 150 kiállító mutatta be portékáit, az idei év kiemelt tematikája a „Vadat és halat”, a díszvendég pedig Kárpátalja, így a magyarországi vad- és halételek mellett a kárpátaljai konyhával is találkozhattak az érdeklődők.

Stábunk kiment a helyszínre, és megkérdezte az embereket arról, mit vesznek, mit esznek-isznak, és hogy drágának vagy elfogadhatónak találják az árakat:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos Hatvanpusztáról: Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát
A műemléki védettségű épületegyüttes lerombolása lehet Orbán egyik banánhéja, amin elcsúszhat 2026 után, állítja a független képviselő, akit kedden újabb incidens ért a birtoknál. Arra is gyorsuló ütemben gyűlnek a bizonyítékok, hogy ami ott épül, az nagyon más, mint egy gazdaság.


Hadházy Ákos szép lassan Hatvanpuszta szakértőjévé képezte ki magát. Amit ugyanis a kormányfő majorságnak, édesapja gazdaságának nevez, arról a független képviselő azt állítja, hogy az valójában Orbán Viktor uradalma, kastélya. Minderről a fényképes bizonyítékok mellett, most már hivatalos, földhivatali papírok is vannak: az állítólagos üzemről lakóépületként készült energetikai tanúsítvány.

Hatvanpuszta eredetileg József nádor, Habsburg főherceg mintagazdasága volt, majd fokozatosan romló állaggal állattenyésztés folyt a falak között. A papíron Orbán Győző tulajdonában álló épületegyüttest, mely elvileg műemléki védettség alatt állt,

a tulajdonváltás után földig rombolták, majd újra felépítették, mai építőanyagokkal, technológiával, megváltozott belső kialakítással és funkcióval.

Bár a tulajdonos-építtető az ott dolgozóktól elveszi telefonjaikat, de mégis egyre több olyan fotó kerül ki, melyek a korábbi és mostani drónfelvételekkel egybecsengően egyre inkább megnehezítik Orbán állítását. Ami korábban sejtés volt csak, és szóbeszéd, például a föld alatti hatalmas hűtőkamrák megléte, az mára bizonyított tény. És vajon mikor kerül elő bizonyíték a ma még szintén csak sejtetett szivarszobáról, és moziteremről? Egyáltalán: hogyan kerül egyre több fotó Hadházy Ákoshoz? Erről is kérdeztük a politikust.

– Amióta Hatvanpusztával foglalkozik, egyre könnyebben küldenek Önnek újabbakat. A forrásvédelmet figyelembe véve mennyit tud elárulni arról, hogyan érkeznek Önhöz ezek a képek?

– Például a tüntetés alkalmával is jutott el hozzám kép, amikor valaki személyesen odajött hozzám. Ez csak az első volt, utána továbbiak is érkeztek, amelyeket már ennek hatására küldtek el.

– Korábban ez elképzelhetetlen lett volna?

– Korábban is láttam képeket, sőt videót is bentről, tehát én tudom, hogy mi van ott bent. Csak hát van az, amit én mondok, és van, amikor képekkel tudom alátámasztani. Az utóbbi nyilván sokkal erősebb, bizonyítékként szolgál. A képek persze nem bizonyítanak mindent, például a lakott részek kérdésében. De például azt az információt, hogy egy nagy széfet is beemeltek, egymástól függetlenül többen is állítják. Ez azért mégis hozzátesz valamit ahhoz, hogy el lehessen dönteni: mezőgazdasági épületről van szó, vagy valami másról.

Az információk, amiket közzéteszek, olyanok, amelyeket adott esetben bizonyítani is tudok.

De természetesen vannak olyan dolgok is, amelyeket elmondanak nekem, csak a forrás nem vállalja, hogy ezek nyilvánosságra kerüljenek.

– Tehát ön ennél többet is tud, de a források némelyike nem járul hozzá, hogy ezt nyilvánosságra hozza?

– Igen, ahogy mondtam: láttam olyan videókat, képeket, amelyeket a forrás nem mert átadni. Például az úgynevezett „Tiszti lakban”, ami konkrétan a miniszterelnöki család lakhelye,

egy hatalmas, antiknak tűnő nagy cserépkályha van, illetve olyan intarziás parketta, amit csak a bécsi Burgban lát az ember.

Ezeket el kell hinni, mert a képeket nem kaptam meg, nyilvánosan nem tudom bemutatni. De például az, amiről korábban csak információként beszélhettem, hogy hatalmas hűtőkamrák vannak az egyik épület alatt, ahol több hónapra vagy akár évre is lehet tárolni élelmiszert, most ezekre már van bizonyíték.

– Vannak olyan információk, amelyek megerősítésre várnak még?

– Igen, például az egyik nagy épületben,

amit ők vendégháznak neveznek, és amiről a miniszterelnök azt állítja, hogy mezőgazdasági üzem, ott több szoba van, moziterem, szivarszoba, és hasonlók.

Ezeket egyelőre nem tudom bizonyítani, mert az ezekről készült képeket nem kaptam meg. A széf jelenléte is ilyen: többen, egymástól függetlenül állították, de bizonyítékom egyelőre nincs róla. Viszont arra már tudtam egy nagyon komoly bizonyítékot bemutatni, hogy ez nem üzem, hanem lakóépület: egy honfitársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy nyilvános adatként elérhető az épület energiatanúsítványa, amely szerint az új épület lakóépületként van besorolva.

– Tehát amit eddig Ön állított, azt most papírral is alá tudja támasztani. De azokról a képekről, amelyeket kap, tudja minden kétséget kizáróan állítani, hogy valóban Hatvanpusztán készültek? Hiszen ha látunk egy alagsort páncélajtóval, az akár máshol is lehet.

– Erről láttam videót, amelyen belépnek egy folyosóra, ami ugyanaz a folyosó, amiről aztán képeket kaptam. Így

a videó elején látható külső nézet összeköthető azzal a belső térrel, melyet a publikálható fotókon láthatunk.

– Tehát ez az az eset, amikor egy olyan videóra tud hivatkozni, amit nem tud megosztani, de látott, és így tudja azonosítani a helyszíneket?

– Igen.

– Említette azt is, hogy a dolgozóktól származó információk szerint az egyik boltozott járat kívülről vastag betonnal van megerősítve, míg belül díszes burkolat van. Erről is van bizonyíték?

– Igen, ezt megerősítette egy olyan drónfelvétel, amit magyar fotósok készítettek, amikor fölé repültek. Azokon jól látszik, hogy ezek a járatok valóban vasbetonnal vannak megerősítve.

– Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan készülhetnek ezek a képek. Hiszen tudjuk, hogy az ott dolgozóktól elveszik a telefonokat. Vannak, akik kijátszották ezt, becsempésztek készüléket, és kockáztatták a munkájukat?

– Ez nem olyan nehéz. Ha lead egy telefont, de van egy másik (nekem is kettő van), akkor könnyen megoldható. Az egyik forrásom például elmondta, hogy

volt egy régi telefonja, amit csak zenehallgatásra használt, és az nála maradt, azzal készítette a képeket.

Az éberség természetesen csökkenti a lehetőségek számát, de nem zárja ki teljesen.

– Térjünk rá a műemlék-rombolás ügyére. Itt egy nagyon komoly állítást tett: azt mondta, hogy ez lehet Orbán Viktor egyik „banánhéja”. Meg is mutatta, hogy belül itong van, azon vasbeton, és végül apró tégla. Tehát ön szerint egy műemléket gyakorlatilag porig romboltak. Mennyit lehet kapni egy ilyen rombolásért, és hogyan lehet bizonyítani, hogy ki rendelte el?

– Itt nemcsak műemlék-rombolásról van szó, hanem hivatali visszaélésről is. Egyszerűen nem lehetett volna ezt engedélyezni. Végigjártam ezeket a hivatalos utakat, nem volt könnyű, de kaptam válaszokat a kormányhivataltól. Kiderült, hogy megadták az engedélyt. Aki kiadta az engedélyt, az nyilván vádalkuval majd elmondhatja, ki utasította erre. Hadd ne mondjak most konkrét büntetési tételeket, de nagyon súlyos bűncselekményről van szó.

Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát.

Hatvanpuszta ledózerolása körülbelül ugyanilyen súlyú ügy, mivel kiemelt műemléki besorolású épület volt.

– Beszéljünk egy kicsit a politikai vetületéről is. Orbán Viktor mostanában beszél is Hatvanpusztáról az úgynevezett interjúiban.

– Igen, valószínűleg azért, mert érzékeli, hogy ez ügyben mondania kell valamit. Nyilván mérik, hogy ez a téma a fideszes szavazókat is zavarba hozza, ezért reagál rá.

– Csakhogy mindig ugyanazt mondja: hogy ez egy majorság, és az édesapjáé, kérdezzük meg az édesapját. Aztán amikor megkérdezik, ő nem válaszol.

– Lehet, hogy ma már úgy gondolja, okosabb lett volna hallgatni. Ha nem mentünk volna oda több ezer emberrel, talán még jó ötletnek is tűnt volna. A propaganda sok mindent el tud hitetni, de én hálás vagyok annak a több ezer embernek, aki eljött, és segített leleplezni ezt az ordas hazugságot.

– Attól nem tart, hogy a most meghirdetett bejárásokkal idővel elkopik a téma?

– Ezeket közkívánatra hirdettem meg, sokan jelezték, hogy a nyári szünet miatt nem tudtak eljönni. Szívesen megmutatom nekik. Persze minden téma előbb-utóbb „elkopik”, de a rendszer lényege épp az, hogy újabb és újabb ügyekkel feledtessék az előzőeket. Ez a téma viszont azért került újra elő, mert maga a miniszterelnök hozta fel, nyilván azért, mert azt mérik, hogy ez még a fideszeseket is zavarba hozza. Ezért ez ellenzéki feladat: ne hagyjuk elcsendesedni ezt a témát.

Az interjú után nem sokkal a képviselő újra Hatvanpusztán járt, ahol a biztonsági örök két autóval jelentek meg, és le akartak szorítani az útról. Végül az egyik autójuk járt pórul, és felborult. Az incidensről kétszer is posztolt Hadházy Ákos, a Szeretlek Magyarországnak pedig ezt mondta:

– Mit gondol, mi volt a céljuk ezzel? Megfélemlítés? Vagy több?

– Ha ezt parancsra csinálta a biztonsági őr, akkor igen, a megfélemlítés miatt adták a parancsot. Ha önszorgalomból, akkor lehetett mögötte egy megfelelési kényszer a főnöke felé, de persze szimpla gyűlölet is felém.

– Mit tervez? Feljelentést tesz? Későbbiekben folytatja-e a birtok felderítését, akár egyedül is, vagy inkább visz magával több embert?

– Én azt hiszem, már mindent felderítettem, amit lehet. De igen, a cél az, hogy minél többen személyesen meggyőződjenek arról , hogy mi folyik ott. Ezért is ajánlom fel, hogy aki augusztus elején lemaradt, de szeretné saját szemével látni, hogy mi folyik ott, azt egy újabb időpontban elviszem - akár több alkalmat is szervezhetünk. De egyedül biztosan nem megyek vissza oda.

– Mi lehet a teendő egy új kormány számára ezzel az ingatlannal? Vannak, akik a megnyitásáról beszélnek. Mi ennek a realitása?

– A kérdés az, hogy a rendszerváltás választáson történik-e, vagy egy elcsalt választás után egy hibrid forradalommal, esetleg forradalommal, ha az kell. A cél nyilván az, hogy az elkövetők ne élvezhessék ezt a lopást. Hogy az épület sorsa mi lesz, az más kérdés. Például meg lehet vizsgálni azokat a számlákat, amelyek alapján az autópálya-építésekhez követ vásároltak. Ezeknek jogi következményei is lehetnek, hiszen

a miniszterelnök apja 30-40%-os haszonnal adja el a követ, míg más bányák 3-4%-os haszonnal dolgoznak. Ez nyilvánvaló hűtlen kezelés, és innen el lehet jutni a kastélyig is.

– Ön szíve szerint milyen funkcióban látná Hatvanpusztát 2026 után?

– Például nagyon szép hely lenne egy szanatórium számára. Nagyon alkalmas lenne rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET: