Mol: Nincs üzemanyaghiány, de nincs rá garancia, hogy ez így is marad
Több szempontból is nagyon érzékeny a jelenlegi üzemanyag-ellátási helyzet, mivel a hazai import jelentős része kiesett, a nyár pedig egy kiemelt forgalmú időszak, 30-40%-kal nő a kereslet a vakációk kezdete után - mondta a Portfolio-nak Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója.
Ratatics elmondta:
Ennek az egyik oka szerinte, hogy az ársapka miatt a hazai import jelentős része kiesett, mert a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek abban, hogy ezen az áron értékesítsék az üzemanyagot. „Tulajdonképpen egylábú lett az ország, csak a Molra számíthatunk” – fogalmazott.
Arról is beszélt, hogy az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány, mert Oroszország szerepe az üzemanyagimportban is jelentős. Magyarországon is átlagosan 10-15%-kal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani.
Hozzátette: „A helyzetet súlyosbítja, hogy a schwechati finomító karbantartási újraindulása nem sikerült: várhatóan több hónapot csúszik, ezért úgy számolunk, hogy az OMV időszakosan nem lesz képes annyi terméket importálni, mint korábban.”
Emellett a Molnak is el kell végeznie kötelező karbantartásokat, Pozsonyban július 20-ig tart a finomítói leállás, a Dunai Finomító pedig augusztusban és októberben nagyjából egy-egy hónapra részlegesen leáll.
Azt is elmondta: „A teljes hazai hálózat mintegy csaknem 90% százalékában a tankolás megáll ötven liter után a kisnyomású oszlopon, mert be van állítva, hogy kiakadjon a pisztoly. Van még olyan kút, ahol ezt nem sikerült beállítani, mert régebbi a rendszer.”