SZEMPONT
A Rovatból

Mit ígér Vitézy, mit szeretne Karácsony? - Választási kisokos azoknak, akik még nem tudtak dönteni

A két főpolgármester-jelölti vita, valamint a programjaik alapján összevetettük, a következő években mit tenne Budapesten Karácsony Gergely és mit Vitézy Dávid. Lakhatási költségek, közlekedés, egészségügy, felújítások, kultúra, agglomeráció.


Két vitán is összecsapott Karácsony Gergely, regnáló és újrázó főpolgármester kihívójával, Vitézy Dáviddal. A harmadik jelentős támogatással rendelkező jelölt, a fideszes Szentkirályi Alexandra egyik vitán sem vett részt, mintha a Fidesz elengedte volna Budapestet. Így most Vitézy és Karácsony programját vetjük össze azok kedvéért, akik nem pártpolitikai alapon, hanem tisztán a programok alapján kívánnak választani a jelöltek közül.

Előrebocsátom: nem lesz könnyű dolguk.

Mielőtt a lényegre térnénk, azt mindenképpen tanulságos és izgalmas volt látni, hogy 2024-ben lehet valódi vitát folytatni, ahol méltányosan tud bánni egymással két politikai ellenfél, még akkor is, ha időnként keményen neki is feszül a másiknak.

Ami a legfontosabb: meglepően sok az azonos vagy közel azonos elképzelés a két politikus választási programjában.

Lakhatási költségek, agglomeráció

A várost körülvevő agglomeráció és a város kapcsolatát mindketten döntő fontosságúnak látják. Jelenleg az agglomerációnak lakosság-elszívó hatása van, amiért elsősorban a magas budapesti lakhatási költségek a felelősek. A kiköltözők viszont továbbra is Budapestre járnak dolgozni, így az agglomeráció felduzzadása egyre jobban terheli a közlekedési hálózatot a főváros és a környező települések között. Mindkét jelölt felismerte, hogy ennek a problémának két leágazása van:

a közösségi közlekedés fejlesztése a főváros és a környező települések között, valamint a lakáshelyzet rendezése a fővárosban.

Mindketten megfordítanák a lakosság áramlásának irányát, ami egyben csökkentené a régió környezetterhelését. Nézzük meg pontról pontra, melyik jelölt hogyan képzeli mindezt.

A közlekedés tekintetében Vitézy Dávid korszerűsítené a HÉV hálózatot, mely több környező településsel köti össze Budapestet. Ez új, alacsonypadlós szerelvények beszerzését is jelentené (más kérdés, hogy ezt a tervet nemrég kaszálta el Lázár János miniszter). Ide tartozik a vasúthálózat korszerűsítése, a Déli körvasút felépítése, amely ahhoz is hozzájárulna, hogy akár Ferihegyről gyorsan bejuthassanak a Magyarországra érkezők Budapestre.

Karácsony Gergely programjában azt emeli ki, hogy megteremtették a tarifaközösséget, és ezzel jelentősen csökkent a bérletek ára a Budapest környékén élőknek, így minden bizonnyal többen veszik igénybe a közösségi közlekedést, mint eddig.

A probléma másik vetületével kapcsolatban, azaz a lakáshelyzet, lakhatás témájában

Karácsony a Lakásügynökségtől vár áttörést, amely az ott jelentkező magánlakás-tulajdonosok ingatlanjait adná ki támogatott áron a rászorulóknak.

Bár a program eddig szerény eredményt hozott, Karácsony az őszi albérletszezontól várja az ügynökség felpörgését.

Vitézy programjában a barnamezős területek lakáscélú beépítése szerepel.

Forrásként elsősorban magántőkére építene, illetve olyan lakbértámogatási konstrukciót hoznának létre, mely lehetővé teszi, hogy a vállalkozók olcsóbban tudják kiadni a megépített lakásokat.

Továbbá legalább 10 ezer szolgálati lakást, illetve kollégiumokat építene, ettől remélve a rekordmagas budapesti albérletárak leszorítását.

Közösségi közlekedés

A közösségi közlekedést Vitézy négy új külvárosi villamosvonal építésével, illetve a budai fonódó második ütemével, továbbá meglévő villamosvonalak meghosszabbításával képzeli el, hozzátéve, hogy a meglévő járműparkot is modernizálnák, és

elérnék a ciklus végére, hogy a Hungária körúton belül teljes egészében elektrifikált legyen a buszközlekedés.

Karácsony Gergely is prioritásként kezeli a villamosközlekedés fejlesztését. A Bajcsy-Zsilinszky úton keresztül a Váci úton át meghosszabbítandó villamosvonal nála is szerepel, mint ahogy a nagy fonódó hálózatok továbbfejlesztése is megfelel nagyjából Vitézy négy külvárosi villamosvonalának. Karácsony is megemlíti a buszhálózat elektrifikálását, igaz, nem nevezi meg, ezt hol képzeli el.

A közösségi közlekedést érinti még Vitézy Dávid közlekedési rendészeti terve. Ezt a tervet kritizálta Karácsony Gergely korábban, hajléktalanellenesnek nevezve azt. Erről Vitézy programjában azt írja:

„Ne keverjük össze a szociális rászorultságot és a rendbontást.”

Vitézy szerint napi két-három súlyos rendbontás történik a BKK járművein, ami ellen fel kell lépni. Elképzelése szerint a Budapest Go applikáción keresztül az utasok is jelezhetnék, ha ilyesmit tapasztalnak (kérdés persze, mennyi idő alatt érkeznének ki a rendészek a helyszínre). Az utasbiztonság érdekében a még nem bekamerázott járműveken is felszerelnének megfigyelőkamerákat, melyek a bizonyító erő mellett visszatartó erővel is bírhatnak. Ennek megfelelő programpontot nem találtunk Karácsonynál.

Hajléktalanság

A hajléktalanság kérdését Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is a megelőzésnél kezdené.

Vitézy szerint, mivel a hajléktalan emberek többsége nem fővárosi lakos, csupán a jobb ellátás reményében érkezik a városba, a problémát nem egyedül a városnak kell megoldania. Mivel a hajléktalan emberek nagy része korábban gyermekotthonokban élt, ezért a fővárosi és a Pest megyei működő gyermekotthonokkal és nevelőszülő hálózatokkal együttműködve komplex megelőzési programot dolgozna ki.

Emellett kedvezményes lakhatási feltételeket teremtene, és a fővárosi cégeknél, intézményeknél történő elhelyezkedést biztosító mintaprojektet indítana a gyermekvédelemből kikerülő fiatalok számára.

Karácsony mindenekelőtt leírta, hogy az elmúlt években több mint 350 hajléktalan ember költözhetett megfelelő bérlakásba. A továbbiakban nagyszabású lakbértámogatási programot indítana, mellyel több száz, most ideiglenes szálláson élő embert, családot segítene abban, hogy kitörjenek a hajléktalanságból. A megelőzést Karácsony a Lakhatási Szolgálat felállításával, szociális munkával és jogsegélyszolgálattal, illetve pénzbeli ellátással képzeli el.

Egészségügy

Ami az egészségügyi programokban közös, mindkét jelölt szerint több szűrővizsgálatra van szükség.

A CT- és MR-vizsgálati programok folytatását mindketten ígérik, Karácsony emellett a szakrendelők önkormányzati kézben maradását tartja fontosnak, míg Vitézy a centrumkórházak teljeskörű felújítását és bővítését emeli ki.

Ezen felül még fontosnak tartaná az ügyeleti rendszer újragondolását. Szeretné elérni, hogy a sürgősségi betegellátásban a kormány törölje el a területi ellátási kötelezettséget Budapesten, azaz minden budapestit fogadjon valamennyi sürgősségi osztály. Vitézy ígéretet tett a Budapesti Egészségügyi Tanács felállítására is, ami a szakmai ellátórendszert érintő döntések előkészítésében venne részt.

Kultúra

A város kulturális arculatát érintő kérdések kapcsán Karácsony a kultúra függetlenségét emelte ki,

ígéretet téve a független színházak közvetlen vagy közvetett támogatására.

Azt mondta, a város pesti oldalán is létrehoznak egy „Jurányit”, azaz a budai volt iskolaépületben létrehozott Jurányi művészeti inkubációs ház és előadótér pesti párját. Mindemellett a kertmozik megteremtését, a Magyar Filmszemle megrendezését, illetve a Szabó Ervin Könyvtár hálózatának fejlesztését, valamint a Budapest Galéria Városházába költözését ígéri a főpolgármester.

Vitézy Dávid is a főváros sokszínű, szabad és színes kultúráját emeli ki.

A színházak támogatásáról nagyon hasonlóan fogalmaz a főpolgármester kihívója: a független színházak támogatását szintúgy megemlíti, mint azt, hogy a Jurányi Ház mintájára a pesti oldalon is létrehoznának üres ingatlanokban hasonló intézményt.

A FSZEK fejlesztését éppúgy fontosnak tartja, ám emellett megemlíti a város fürdőkultúráját is, mint fejlesztendő területet, megígérve a Rác és Király fürdők megnyitását, a helyi közösségek kulturális kezdeményezéseinek támogatását, valamint egy kezdeményezést, hogy évente pályázat útján válasszák ki az „év kulturális kerületét”.

Vitézy az aquincumi polgárváros területe felett fekvő gázgyár területére barnamezős beruházásként új Budapest Múzeumot építene, hozzátéve, hogy ez több cikluson átívelő beruházás lenne, illetve egységesítené a fővárosi intézmények Fortepan gyűjteményhez fűződő gyakorlatát, azaz szerinte a jogtiszta képeket minden intézménynek ingyenesen elérhetővé kellene tenni az online felületen, mint közös kulturális kincset.

Ha ennyi nem volna elég, bevezetné az úgynevezett „kultúrkupont”, ami évi 10 000 forintnyi támogatást jelentene minden budapesti polgárnak, aki azt szabadon felhasználhatja színházak, mozik, koncertek, kiállítások látogatására.

Környezetvédelem, klímaváltozás

Vitézy Dávid „szivacsváros” koncepciója olyan várost képzel el, ami képes felszívni és megtartani az esővizet, így csökkentve a villámárvizek okozta terhelést, illetve a szárazság és túlmelegedés kellemetlen következményeit.

Ezt a lehető legtöbb köves, aszfaltos felület feltörését és növénytakaróval borítását jelentené, amely képes természetes módon megkötni a vizet, ráadásul hűti is a várost.

A lakóépületek energetikai korszerűsítése a szén-dioxid-kibocsátást csökkentené. Megemlíti a pesti alsó rakpart és a Római-part rekonstrukcióját is, hozzátéve, hogy a Gázgyár felé megnyitva a sétányt csillapítani lehet a nyaranta a területre jellemző zsúfoltságot.

Karácsony Gergely ugyancsak fontosnak tartja a zöldfelületek növelését, szemléletes ábrával megmutatva, hogy

amíg a 100%-os zöldfelülettel rendelkező budai hegyekben ugyanabban a pillanatban 17 fok a felszínen mért hőmérséklet, ugyanakkor a város közepén, ahol viszont az aszfalt, illetve betonborítás 100%, ez a hőérték 42 fok.

A pesti alsó rakpart és a Római-part felújítását Karácsony is fontosnak tartja, hozzátéve, hogy a Rómain az árvízvédelmi munkákat is be kell fejezni a Nánási út vonalában.

A Belváros rekonstrukciója

Karácsony Gergely a belvárosi autópályákká silányított sugárutakat is visszaadná a budapestieknek, igaz, sok konkrétumot a forgalomcsillapítás, zöldítés és több átkelőhely említésénél nem ír. Egyelőre még ő is keresheti a megoldást, mert ezt írja:

„Meg kell találnunk azokat a módszereket, amelyekkel az utak teljes – és így nagyon költséges – átépítése nélkül is új életre kelhetnek ezek a városrészek.”

A nagykörút teljes rekonstrukciójáról viszont látványtervet is közöl. Tervezi az Andrássy úttól kiinduló, József Attila utcán haladó, majd a Lánchídon keresztül a Várig vezető park- és sétányláncolat megteremtését, melynek a Széchenyi sétány nevet adta. A Clark Ádám téren lévő körforgalom méretének csökkentésével további fákat ültetne a térre.

Vitézy Dávid leginkább a Rákóczi út fásítására és rekonstrukciójára koncentrálna, valamint biztonságos közterületek kialakításával tenné besétálhatóvá az egész belvárost.

Fontosnak tartaná a leromlott állapotú belvárosi aluljárók felújítását, melyek a rendszerváltás óta züllöttek le harmadik világbeli szintre.

Két jelölt, két program

A fenti programpontokat is érintette a két televíziós vita, amely a múlt héten zajlott le. A nagyon hasonló programok mellett, nem letéve a garast egyik jelölt mellé, azt mindenképpen el kell mondani, hogy

két olyan felkészült ember vitatkozott, akiknek kidolgozott programja van,

amit Karácsony 48, Vitézy 164 oldalon írt le. Kerestük a fideszes Szentkirályi Alexandra részletes programját is, de semmilyen felületen sem találtuk meg.

Karácsony Gergely programja innen, Vitézy Dávid programját innen tölthető le.

A Partizán vitáját itt, az ATV vitát itt lehet visszanézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak” - az Utcából Lakásba Egyesület az önazonossági törvényről
Kistelepülések sora szűrné ezentúl a beköltözőket, például büntetlen előélethez, érettségihez, szakképesítéshez kötnék, hogy valaki ingatlant vehessen náluk. Kovács Vera szerint mindez elsősorban a szegénységben élőket, azokon belül is a romákat sújthatja.


Van ahol érettségihez vagy szakképesítéshez kötnék a betelepülést, máshol a büntetett előéletűeknek tiltanák meg, hogy ingatlant vegyenek, vagy épp néhány tízezer forintot kérnének el, de olyan település is van, ahol minden egyes kívülről érkező ingatlanvásárlót előzetesen meghallgatna a képviselőtestület.

Mindezeket a helyi önazonosság védelméről szóló új törvényre hivatkozva vezetnék be az önkormányzatok, ami a hivatalos indoklás szerint elsősorban azt akadályozná meg, hogy újabb beköltözők tegyék élhetetlenné a már amúgy is túl sűrűn lakott budapesti agglomerációt vagy a Balaton környékét. A szigorításokat eddig azonban olyan települések tervezik bevezetni, mint Taktaharkány, Újlengyel vagy Vámosszabadi. Az Utcáról Lakásba Egyesület alapító-társelnökével, Kovács Verával arról beszélgettünk, milyen hatással lehet mindez a szegénységben élőkre.

– Feltételezhetjük, hogy a jogalkotó nem gondolt minden következményre.

– Feltételezem, hogy nem. De szerintem ez inkább egy gesztus a szélsőjobbnak, lehetőséget adva arra, hogy a települések kirekesszék az általuk nem kívánatosnak tartott beköltözőket, különösen a szegénységben élőket, ezen belül is a roma embereket. Az a gond, hogy azok a települések védekeznek leginkább ezek ellen a családok ellen, amelyeknek már csak ezek a települések lehetnének éppen megfizethetőek. Így csapdahelyzet jön létre: senki nem akar a legelmaradottabb településekre költözni, hiszen azok hátrányos helyzetűek. Oda azok mehetnének, akiknek nincs más lehetőségük.

Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak.

Előfordult, hogy roma családok, teljesen függetlenül anyagi helyzetüktől, nem tudtak házat venni egy településen pusztán etnikai hovatartozásuk miatt.

– Felmerül a másik kérdés, hogyan kerülje el egy eleve szegény település a további gettósodást, ami szociálpolitikai szempontból sem kívánatos.

– Igen, de ezt nem kirekesztéssel, hanem felzárkóztatással kell kezelni. Többféle megoldás lehetséges. A már szegregálódott településeken fontos a munkahelyteremtés, a közműfejlesztés, a célok világos meghatározása. Egyes esetekben, például a Miskolc környéki szegregátumoknál az segíthet, ha ezeket a területeket bekapcsolják a város életébe.

Más esetekben viszont kívánatos lehet a szegregátumok megszüntetése, a lakók integrált környezetbe költöztetése, ahol munka, iskola és infrastruktúra is elérhető.

De minden település más: a földrajzi elhelyezkedés, a lakosságszám, a helyi adottságok meghatározzák, hogy hol melyik beavatkozás a leghatékonyabb. A jó programok azok, amelyekben helyi megvalósítók vesznek részt, és a valódi helyi igényekre reagálnak. Valahol a munkahelyteremtés a kulcs, máshol a szegregált lakóterület teljes felszámolása.

– Egy generációk óta mélyszegénységben élő családnál nem elég a költöztetés vagy a munkahelyteremtés. Szükség van szociális beillesztésre, mentorációra is, hogy valódi esélyt kapjanak.

– Valóban, a helyi igényeket ismerő szervezeteknek kellene ezeket megvalósítani szociális munkával. Ez a munka nagyon összetett. Nem gyámkodni kell felettük, hanem a lehetőségeket kell biztosítani számukra, amelyektől akár generációk óta el vannak zárva, és a részvétel módját is segíteni kell. Például

ha egy gyerek úgy nő fel, hogy a szülei sosem dolgoztak bejelentett állásban, csak napszámban, az teljesen kilátástalan helyzetet teremt. Ilyenkor egyszerre kell foglalkozni a szülőkkel és a gyerekekkel: meg kell tanítani, mit jelent rendszeresen munkába járni, havi fizetést kapni, és a tanulás értékét is meg kell mutatni.

Ez nehéz, mert az eredmények sokszor csak a gyerekeknél vagy unokáknál jelentkeznek.

– Megvan-e ehhez az állami vagy önkormányzati intézményrendszer, illetve a megfelelő civil szervezeti háttér?

– A tudás megvan, de az emberi erőforrás nincs. Állami szinten a legnagyobb ilyen program jelenleg a „Felzárkózó kistelepülések”, melynek a fő pályázója a Máltai Szeretetszolgálat. Ez kívülről nem tűnik átütő sikernek, de a kormány és a Máltaiak nem adnak nyilvánosan adatokat. Ugyanakkor számos civil szervezet, például az Igazgyöngy Alapítvány, vagy a Van Helyed Alapítvány, képes több generációval párhuzamosan dolgozni. Bátonyterenye térségében, Bonyhád környékén és másutt is vannak jó gyakorlatok, amelyeket országos szintre lehetne emelni.

– De ez az intézményesítés még nem történt meg.

– Így van. Ezek jellemzően helyi civil kezdeményezések, legfeljebb néhány településen dolgoznak. A Máltai Szeretetszolgálat „jelenlét” típusú programjai a legkiterjedtebbek, de egységes, országos rendszer nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Mitől ennyire magabiztos Putyin? – A New York Times bemutatta, hogyan változott meg az orosz hadsereg
Putyin Oroszország teljes gazdaságát alárendelte a háborúnak, és sikeresen alakította át a toborzást, a fegyvergyártást, valamint a harcmodort – írja az amerikai lap. Emiatt sokkal jobb pozícióból várhatja találkozását Trumppal, ami számára önmagában is győzelem.


Orbán Viktor arról beszélt a történelmi Trump-Putyin csúcstalálkozó előtt, hogy Oroszország már meg is nyerte az Ukrajna elleni háborút. Bár rajta kívül egyetlen nyugati vezető sem tett ilyen kijelentést, abban egyetértenek az elemzők, hogy Putyin számára már az is hatalmas győzelem, hogy létrejön a csúcs, ami véget vet nemzetközi elszigeteltségének, éket ver a NATO szövetségesek közé, és lehetővé teszi, hogy úgy mutassa be az ukrajnai háborút, mint egy nagyobb konfliktus részét Oroszország és a Nyugat között, amit Oroszország akár meg is nyerhet.

„Bárhová is lép egy orosz katona, az a miénk” - jelentette ki Putyin nemrég külföldi vezetők előtt egy gazdasági találkozón.

De mitől lehet ennyire magabiztos az orosz vezető, akinek a hadserege a háború első időszakában katasztrofális vereségeket szenvedett el? Hogyan tudta megváltoztatni a helyeztetet a csatatéren? És milyen kilátásai lehetnek valójában a háború megnyerésére?

A New York Times terjedelmes cikkében azt írja, Putyin magabiztossága az orosz hadsereg újjáépítéséből fakad. A toborzás, a fegyvergyártás és a harcmodor teljesen átalakult.

Ennek eredményeként Oroszország jelenleg több katonát és fegyvert tud mozgósítani, mint Ukrajna és nyugati szövetségesei. Az orosz veszteségek súlyosak, de a csapatok előrenyomulnak. Mindez csak megerősíti Putyint abban, hogy kitarthat, amíg olyan békemegállapodást nem ér el, ami megfelel az érdekeinek. Kijelentette, ha ez az alaszkai tárgyalásokon nem sikerül, fegyverrel szerzi meg, amit akar.

A lap felidézi, hogy 2022-ben az oroszok a vereség küszöbén álltak. Putyin ekkor elrendelte a második világháború óta az első részleges mozgósítást: 300 ezer embert hívtak be. Emellett fegyencek tízezreit vitték a frontra kegyelemért cserébe. Ez stabilizálta a helyzetet, de komoly társadalmi feszültséget okozott – százezrek menekültek el Oroszországból.

A Kreml ezután változtatott a gyakorlaton, és ma már a pénzre építi a toborzást.

Egy átlagos orosz havi bére körülbelül 330 ezer forint. Egy katona viszont 900 ezer forintot kap havonta. Ehhez jön az akár 11 millió forintos aláírási bónusz, nyugdíj, adósság-elengedés és kedvezményes lakáshitel. Emellett minden harctéri teljesítményt külön megjutalmaznak. Ha valaki kilő egy nyugati tankot, több százezer forint prémiumot kap. Egy HIMARS kilövéséért vagy egy helikopter megsemmisítéséért milliós bónusz jár. Súlyos sérülések – például végtag amputáció vagy vakság – után is komoly kártérítést fizet az állam.

Ezek az ösztönzők százezreket vonzottak a frontra. Egy lábát elvesztő őrmester azt mondta a New York Times-nak, hogy 33 évesen nyugdíjba mehet, és soha többé nem kell dolgoznia. Korábban egy napraforgóolaj-gyárban robotolt, havi 110 ezer forintért. Most Havi 400 ezres nyugdíjat kap majd.

Ezzel a taktikábal Oroszország jelenleg naponta nagyjából ezer katonát toboroz – kétszer annyit, mint Ukrajna.

Átalakították a fegyvergyártást is. A védelmi kiadások ma már aköltségvetés több mint egyharmadát teszik ki. Oroszországé ipara teljesen átállt a háborús termelésre. Putyin hitelekkel árasztotta el a fegyvergyárakat, lazította a munkaügyi törvényeket, és hétvégi, ünnepnapi, éjszakai műszakokat rendelt el.

Jelabugában létrehozták a világ legnagyobb dróngyárát, ahol naponta 80 Geran–2 drónt gyártanak. Az orosz légierő júliusban átlagosan már 200 drónt indított minden éjjel Ukrajna felé. A háború elején ez a szám alig érte el a 40-et.

Putyin a jobb ellátás érdekében harcot hordetett a korrupció ellen. Régi szövetségese, Szergej Sojgu helyére egy közgadászt nevezett ki, Andrej Belouszovot, aki az üzleti világban megszokott módon irányít. Elsődleges célja az ellátási láncok javítása, új technológiák bevezetése, a hadsereg kapcsolatainak elmélyítése az üzleti szférával és a tudományos világgal, hogy Oroszország előnybe kerüljün a csatatéren.

Egyik első intézkedése egy speciális drónegység, a Rubicon felállítása volt, amellyel az ukrán utánpótlási vonalakat támadhatják. Az egység új generációs orosz drónt vetett be, amelyet vékony optikai kábellel irányítottak. Ez a technológia immunissá tette a drónokat a jelzavarásra. A Rubicon drónjai órákig mozdulatlanul feküdtek az utak mellett, majd lesből támadtak minden mozgó célpontot. Belouszov azt is megígérte: októberre külön katonai ágat hoznak létre Drón Erők néven.

Változtattak a harcmodoron is. Az ukrán városokat kisebb gyalogos egységekkel veszik körbe, mezőről mezőre haladnak, sokszor gyalog vagy motorbiciklivel. A védőknek így választaniuk kellett: visszavonulnak, vagy bekerítik őket.

Emellett az idei nyári offenzívában kis, álcázott csoportokat küldtek mélyen az ellenséges vonalak mögé is, ahol romos épületekben vagy szakadékokban rejtőztek, mielőtt összehangolt támadásokba kezdtek. Olekszandr Szirszkij, az ukrán haderő főparancsnoka „teljes beszivárgásnak” nevezte ezt a taktikát.

Mindez oda vezetett, hogy az oroszok fölénybe kerültek az 1200 kilométeres frontvonalon, és az alaszkai tárgyalások előtt sok helyen előre tudtak törni.

A New York Times cikke ugyanakkor rávilágít arra is, hogy mindennek komoly ára volt, Putyin rendszerén belül is megjelentek a repedések. A frontra egyre idősebb és tapasztalatlanabb katonák kerülnek, akiknek az átlagéletkora már eléri a 38 évet. A gazdaság egészét megviseli a hadigazdálkodás, a készletek fokozatosan kimerülnek, az utánpótlás pedig a szankciók miatt akadozik.

De mindeddig Putyin kitartott. Mindent egy lapra tett fel, és úgy tűnik, továbbra is eltökélt, hogy győz Ukrajnában, amit politikai örökségének tekint.


Link másolása
KÖVESS MINKET: