Miért hiszünk az álhírekben, és hogyan vehetjük fel velük a harcot?
Napjainkban nem számít forradalmi kijelentésnek, hogy a technikai fejlődésnek és közösségi oldalak, illetve egyéb platformok terjedésének hála sokkal több információval találjuk szemben magunkat, mint amennyit fel tudunk dolgozni és amennyire egyébként szükségünk lenne.
Kevésbé általános az tény, hogy az emberi előítéletek gyakran olyan másodlagos információkra is támaszkodnak, amelyek nem származnak semmiféle külső forrásból, ugyanakkor erőteljes "fegyverré" válnak.
Ilyenkor a forrás neve társadalmi információ - vagyis lényegében amire azt gondoljuk, hogy más emberek gondolják.
A BBC cikke egy szemléletes példával festi le a helyzetet.
Tehát, ha például egy zsúfolt színházban vagyunk, és körülöttünk mindenki hirtelen pánikolni kezd és a kijáratot kutatja, akkor vajon mit csinálunk és miért?
Ilyenkor az érzékszerveink tájékoztatnak arról, hogy mások mozgolódni kezdtek, de magát az információt a társadalmi értelmezés adja meg.
Szóval, mivel ezek az emberek úgy vélik, hogy valami rossz történik, ez azt jelenti, hogy valószínűleg meg kell próbálnunk elmenekülni.
Ez azonban csupán egyetlen lehetséges értelmezés, és ebben rejlik az egész dolog titka. Lehet, hogy mi tévedünk, lehet, hogy ők, történhetett hamis riasztás, és még számtalan magyarázat létezik.
A társadalmi információk pontos olvasása alapvető készség, és a legtöbbünk hatalmas erőfeszítéseket szentel a gyakorlásnak.
Sőt, az az iránti kíváncsiság, hogy vajon mi zajlik le valaki más fejében, az emberiséget foglalkoztató témák között az élvonalban áll - persze amellett, hogy ezeket a gondolatokat hogyan lehet befolyásolni, megváltoztatni.
Ez eddig rendben is lenne, azonban a digitális kultúra információs nyomása valami újat vezetett be az ősi pszichológiai egyenletbe: egy teljesen új szintű támaszkodást a társadalmi információkra; és egy teljesen új veszély- és rizikókészletet, manipulációt a befolyásolás témakörében.
Dán kutatók, Vincent F Hendricks és Pelle G Hansen ezt a zavaró folyamatot nevezték el "információviharnak" vagy "infostormnak".
És hogy mit lehet tenni ellene? Hogyan kezeljük az infostormot?