Mi volt előbb? A bal vagy a jobb oldali közlekedés?
"Hülye angolok, angol hülyék!" - kiabálja a francia őr a várban a Gyalog galopp című filmben. Ezt a nézetet- angol hülyék - sokan osztják, többek közt azért, mert nem a SI szabvány szerinti mértékeket használják, de különösen amiatt, hogy
máig a bal oldalon közlekednek, míg Európában (Máltát kivéve) a jobb oldali közlekedést használjuk.
Melyik volt előbb? Hogyan alakult ki a mai közlekedés? Miért használunk jobb oldali közlekedést? Utánajártunk.
Történelmi és régészeti kutatások alapján kiderült, hogy az ókorban a görögöknél és a rómaiaknál is bal oldali volt a közlekedés.
Az egyik legnépszerűbb elmélet szerint ez arra vezethető vissza, hogy az ókorban nem vol mindig veszélytelen a gyalogos közlekedés, a férfiak magukkal hordták a fegyverüket, rendszerint kardot. És mivel az emeberek többség jobbkezes, ha a szembejövő támadásra készült, a bal oldalon lógó kardot jobb kézzel előrántva hatékonyabban lehetett védekezni. (Az elmélet gyenge pontja az, hogy egy támadó, útonálló ugyan miért közlekedne szabályosan az ellenkező oldalon, amikor oldalról lesből, vagy akár hátulról is rátámadhat a potenciális áldozatra.)
A fennmaradt források szerint Európában a középkorban is az út bal oldalán közlekedtek az emberek. A következő elmélet szerint, mivel így jártak a hintók, szekerek is, az emberek természetes reakciója az volt, hogy ahol nem volt "gyalogjáró", ott a járművekkel szemben, az út jobb oldalán kezdtek el haladni. A fogatolt járművek elterjedése után is megmaradt a bal oldali hajtási irány, a gyalogosok a járművekkel szemben, az út jobb oldalán közlekedtek.
A Nagy Francia Forradalom előtt jelképes értékűnek számított, hogy ki melyik oldalon halad: a szegények a jobb oldalon, a forradalom ellenségei, az arisztokraták pedig a bal oldalon - egy forrás szerint Napóleon ezért vezette be a jobb oldali közlekedést. Valójában már 1794-ben, a jakobinus diktatúra alatt bevezették. (Egy másik forrás szerint Napóleon balkezes volt, a harmadik elmélet úgy tartja, hogy utálta az angolokat, és mivel ellenségek voltak, csak azért is a másik oldalon közlekedett.)
Észak-Amerikában az egykori brit gyarmatok többségében az 1700-as évek második felében olyan helyi törvényeket fogadtak el, amelyek a jobb oldalon hajtást tették kötelezővé, és a függetlenségi háború után pedig egységesen ezt vezette be az új államszövetség, hogy ezzel is megkülönböztesse magát az egykori gyarmattartótól.
Amikor a 19. század elején Napóleon fél Európába bevonult, a jobb oldali közlekedést vezette be. Németországban, Svájscban, Olaszországban például át is vették a továbbiakban ezt a közlekedést, Magyarországon viszont, illetve az egész Monarchia területén bal oldali maradt a haladás. Érdekes, hogy a vasúti és hajós közlekedés más volt, vasúton ingadozott a jobb és baloldali haladás használata, de pl. a Földalattin indulásakor bal oldali volt a közlekedés.
A 20. században tovább terjedt a jobb oldali közlekedés. Magyarországon a közúti közlekedésben 1941-ben július 6-án tértek át a bal oldaliról a jobb oldali közlekedésre, kivéve Budapesten és környékén, ahol csak november 9-én.