Még a mosdóban is a Facebookot nyomkodjuk? – a Nagy Facebook Körkép 2020 eredményei
Leginkább azért facebookozunk, hogy híreket olvashassunk, és szívesen zárjuk a napunkat úgy, hogy a kék oldal bejegyzéseit böngésszük elalvás előtt – de minden negyedik felhasználó a vécén ülve is a Facebookot nyomkodja. A Messengert már csaknem mindenki használja, még ha néha meggondolatlanul is küldünk ott üzeneteket, amiket megbánunk – például erotikus fotókat.
A Be Social közösségi média ügynökség elkészítette legújabb felmérését: itt a Nagy Facebook Körkép 2020.
„Az online felmérést első ízben csaknem két évvel ezelőtt, 2018 szeptemberében készítettük el” – mondta Joanelli Tamás, a Be Social ügyvezetője. „Ezúttal egyszerre tudtuk vizsgálni a két év alatt bekövetkezett változásokat, bevethettünk új szempontokat, és külön kérdéssorban megvilágíthattuk, hogyan befolyásolta a járványhelyzet a facebookozási szokásainkat.”
A járványhelyzet fokozta a Facebook-használatot
A felmérésben megkérdezettek 91,46%-a napi szinten használja a Facebookot, 73,34% naponta többször is. A korosztályok között van eltérés a Facebook iránti lelkesedésben: míg az 55 év felettieknél a válaszolók 98,82%-a használja a Facebookot legalább napi egy alkalommal, addig ez az arány a tiniknél (13-18 évesek) csak 66,39%-os.
Ha posztolásról van szó, már egy kicsit visszafogottabbak a felhasználók:
a megkérdezettek fele (50,17%) ritkábban, mint hetente posztol, csaknem minden ötödik (19,13%) pedig azt állítja, hogy soha. Akik szeretik megtölteni az üzenőfalat tartalommal, azok főleg az 55 év felettiek: 31,43%-uk posztol naponta legalább egyszer a Facebookra.
A koronavírus okozta járványhelyzet ideje alatt azonban minden korosztálynál megnőtt az aktivitás: a felhasználók 42%-a hetente legalább egyszer posztolt valamit.
Híreket olvasni járunk a Facebookra, és elalvás előtt pörgetjük legszívesebben a hírfolyamot
2020-ban leginkább azért, mert itt követjük a híreket – 58,27% választotta ezt az opciót a felmérésben. Csak hajszálnyival csúszott a második helyre 58,26%-kal az a lehetőség, hogy a Facebook eseményekre hívja fel a figyelmünket. A dobogó harmadik fokára pedig az került, hogy ismerősökről megtudhatunk mindenfélét (56,91%).

A járványhelyzet valamelyest átrajzolta az arányokat: felértékelődött a hírek szerepe, még többen (67,16%) mondták azt, hogy a Facebookról olvasnak híreket. Viszont kevesebben (48,99%) tartották azért fontosnak a facebookozást, hogy ismerősökről mindenfélét megtudhassanak.
Annál a kérdésnél, hogy milyen helyzetben használjuk a Facebookot leginkább, a legnagyobb aránnyal (56,14%) az elalvás előtti facebookozás vezeti a rangsort. Ezt követi az az eshetőség, ha várakoznunk kell (46,47%), majd a rögtön ébredés utáni hírfolyam-pörgetés (41,25%).
Minden negyedik válaszoló (25,27%) megjelölte azt is, hogy vécén ülve facebookozik.
100-ból hatan azt is bevallották, hogy az utcán gyalogosan közlekedve is hajlamosak belefeledkezni a Facebookba.
A Facebook funkciói közül a legnépszerűbb a Messenger – a válaszolók 97,89%-a használja. A csoportokkal kétharmaduk (66,88%), a Marketplace-szel valamivel több mint egyharmaduk (36,25%) barátkozott meg. A Facebook Stories (13,16%) és a Facebook Watch (11,81%) már messze nem ilyen gyakran alkalmazott funkciók, a játékokra a válaszolók csaknem egynegyede (23,87%) kattant rá.

A tavaszi időszakban feltett kérdésre, hogy melyik funkciót kezdték el a járványhelyzet alatt gyakrabban használni a felhasználók, nem meglepő válasz született: 24,14% az élő közvetítésekhez kapcsolódott gyakrabban a speciális helyzetnek köszönhetően, 22,15% pedig a Messengerben használható videochattel vagy hanghívással élt gyakrabban.