Még a mosdóban is a Facebookot nyomkodjuk? – a Nagy Facebook Körkép 2020 eredményei
Hol lógunk még, ha nem a Facebookon?
Ahogy egyre fiatalabbak a felhasználók, úgy oszlik meg a figyelmük egyre több csatorna között. A tinik jellemzően aktívabbak a Facebookon kívül is, míg az idősebbek megelégszenek kevesebb platformmal. A 36 év felettieknél igazából csak a YouTube (61,32%), az Instagram (59,34%) és esetleg még a Pinterest (18,67%) tud labdába rúgni.
A tinik legnagyobb kedvence az Instagram (96,25%), de gyakran megfordulnak a YouTube-on (91,47%) is. A Snapchat (75,34%) és a TikTok (68,68%) egyértelműen a tizenévesek terepe.
Ugyan a felmérésben résztvevők 93%-a legalábbis hallott már olyan esetről, amikor valakinek visszaéltek az adataival a Facebookon, mintha viszonylag kevesen gondolnának arra, hogy ez akár velük is megtörténhet. A válaszadók majdnem fele (49,74%-a) ugyanis nem szokta cserélni a jelszavát a Facebookon. Minden nyolcadik válaszadó (12,27%) pedig már maga is átélte, hogy visszaéltek a Facebookon az adataival.
16% küldött már erotikus fotót magáról Messenger üzenetben
A megkérdezettek 37,43%-a mondta azt, hogy előfordult már vele, hogy olyan tartalmat posztolt a Facebookra, amit később megbánt – 12,36%-kal ez többször is megesett.
42,63% pedig Messenger üzenetben küldött már legalább egyszer olyasmit, amit legszívesebben visszaszívott volna.

Hogy az erotikus fotót is a meggondolatlanul átküldött üzenetek közé sorolják-e a felmérés résztvevői, azt nem tudjuk biztosan, de azt igen, hogy 16,85%-uk küldött már magáról ilyen képet legalább egyszer valakinek Messenger üzenetben. 8,46% ráadásul azt is beismerte, hogy ez már többször is megesett vele.
A márkák Facebook oldalát szívesen tekintjük ügyfélszolgálatnak
A márkák követése és a velük való kommunikáció is egyre jelentősebbé vált. A válaszolók 73,32%-a követ legalább egy márkát a Facebookon – 17,09% pedig 10-nél is többet. 2018-ban még a válaszolók egyharmada (34,8%) mondta azt, hogy egy márkát sem követ, mostanra ez az arány 26,68%-ra csökkent.
A felmérésben résztvevők 41,25%-a vásárolt már márkák által közzétett Facebook posztok hatására – 2018-ban még csak 27%-os volt ez az arány.
A válaszolók 64,82%-a pedig már élt azzal a lehetőséggel, hogy közvetlenül egy márka Facebook oldalán keresztül tette fel kérdését.

A felmérésben résztvevők 6,43%-a fontolgatja egy ideje, hogy talán jobb lenne törölnie magát a Facebookról, míg 9,71%-a gyakran gondolkodik ugyanezen a kérdésen, de egyelőre jobbnak látta maradni.
Minden ötödik válaszoló (20,15%) mondta azt, hogy előfordult már, hogy felfüggesztette Facebook fiókját. A nagy többség (56,22%) azért alapvetően Facebook-párti, és nem gondolkodik a fiókja felfüggesztésén. Pedig ha a Facebook bevezetné, hogy a használatáért fizetni kell, akkor jóval kevesebben maradnának, hiába lenne így előttük egy reklámmentes felület: 68,46% nem fizetne semmit a Facebook használatáért. 23,05% egy maximum 1000 Ft-os havidíjjal még megbékélne.
(A felmérés két szakaszban készült: 2020. január – februárban, majd a járványhelyzetre vonatkoztatott kiegészítő kérdésekkel 2020 áprilisában. Az első kérdőívet 6323-an, a másodikat 4738-an töltötték ki. A felmérés nem reprezentatív, de ügyelt a demográfiai arányok kiegyensúlyozására.)