HÍREK

Már 12,4 milliárd forintot követel a BKV a metrókocsik orosz felújítójától

Újra összeült a főváros korrupciós ügyeket vizsgáló bizottsága, ami legfőképp arra kíváncsi, miért kellett feltétlenül az orosz ajánlatot választani a metrófelújításnál.


Ismét ülésezett a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottság, az orosz metrókocsi-felújítás volt terítéken – írja a Népszava. A testület leginkább arra kíváncsi, miért kellett a "moszkvai kényszerpályát" választani az M3-as vonal rekonstrukciójakor.

A meghívást élből elutasította Juhász Béla, az orosz Metrowagonmash (MWM) magyarországi képviseletét ellátó Inter-line kft. ügyvezetője. Mint mondta, „semminemű rálátásom nem volt a hármas metró felújításához kapcsolódó beruházásokra”. Szeneczei Balázs, volt főpolgármester-helyettes még csak nem is válaszolt az invitálásra.

„Sokat beszéltek már a hármas metró kocsibeszerzéséről, de még mindig nem tudjuk, hogy Orbán Viktor miért vett nekünk elavult, klíma nélküli szerelvényeket, ahogy azt sem, hogy az előző városvezetés miért nem vizsgált meg más lehetőségeket”

– mondta el az ülésen Élő Norbert, bizottság Demokratikus Koalíció által delegált tagja.

A lap információi szerint az MWM 219,2 millió euróért szállította le a kocsikat (akkori árfolyamon 68 milliárd forint), ehhez jön az utólagos klimatizálás, ami legalább 10 milliárdba kerül, miközben az Alstom és más nyugat-európai gyártók 79 milliárdra tették az új járművek árát. Élő azt is megjegyezte, hogy a kocsikról időközben ugyan kiderült, hogy nem a régiek felújított változatai, hanem újak, nagyon sok a hiba. Sok más mellett az inverterek felfüggesztése gyenge, így az áramátalakítók leszakadhatnak, a fékeket tehervonatra tervezték, a valóban korszerű hajtásrendszert le kellett butítani, mivel az irányításrendszert nem cserélték le, az akkumulátorok töltése pedig annyira gyenge, hogy vészhelyzetben sötétben kell menekíteni az embereket.

Bagdy Gábor a vizsgálóbizottság fideszes tagja, Tarlós István korábbi pénzügyi helyettese minderre azzal válaszolt, hogy már eltelt két év, de Karácsony Gergely még mindig nem teljesítette választási ígéretét, miszerint klimatizálják a kocsikat. Tarlós egykori jogi tanácsadója, Szegvári Péter pedig visszakérdezett: mi mást tehetett volna a főváros, ha egyszer a kormány másként döntött?

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója pedig azt állította:

„A CAF villamosok repednek, az Alstom szerelvényeknek fékproblémái vannak. Az orosz szállítói szerződéssel nincs több gond, mint a többivel.”

Hozzátette: a BKV a kötbér és a rendelkezésre állási átalány egyetlen fillérjéről se fog lemondani, és a követelést a most folyó perben vagy peren kívüli alku keretében érvényesítik. Az MWM lassan két éve alatt a periratokat se volt hajlandó átvenni.

A BKV követelése már 35 millió eurónál tart, ami jelen árfolyamon nagyjából 12,4 milliárd forint.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán kirúgja Polt Pétert, és Tuzson Bence lesz a legfőbb ügyész
Polt Péternek 2028-ig tart a megbízatása. A Tisza Párt vezetője korábban még arról írt, hogy Szájer József lehet a poszt várományosa.


„Orbán rövidesen kirúgja a haverját, Polt Péter legfőbb ügyészt, akinek 2028-ig tartott volna a megbízatása” - írta szombat délután Magyar Péter a Facebookon. A Tisza Párt vezetője azt is megnevezte, aki tudomása szerint Poltot követheti a posztján.

„A korábbi hírekkel ellentétben nem Szájer Józsefet, hanem Tuzson Bence jelenlegi alibi igazságügyi minisztert helyezi Orbán a számára és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere számára életbe vágó pozícióba.”

„Polt kirúgása egyrészt Pintér Sándor belügyminiszter teljes elszigetelődését mutatja, másrészt azt is, hogy a bukás előtt álló miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni” - tette hozzá Magyar.

„Az nyilván fel sem merül, hogy Polt Péter a feleségének a Nemzeti Bank kirablásában való esetleges felelőssége miatt távozik megalázó módon, a megbízatásának lejárta lelőtt.

Tuzson Bencének és a kapkodva kinevezésre kerülő további Orbán-janicsároknak azt üzenem, hogy ne tervezzenek hosszú távra” - zárja a bejegyzést a politikus.

Magyar Péter decemberben még arról posztolt, hogy értesülései szerint Szájer József lehet a következő legfőbb ügyész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kezdődik a balatoni rémálom: máris lerobbant a Tópart IC, leszállították az utasokat
Szombat délelőtt már két Tópart IC is lerobbant, az utasokat Szabadbattyánnál leszállították. A MÁV szerint műszaki hiba okozza a 30–70 perces késéseket.


Szombat délelőtt több nehézség is adódott a balatoni vasúti közlekedésben. A MÁV közlése szerint

a Nagykanizsáról 9:19-kor a Déli pályaudvarra induló Tópart InterCity (IC 857) műszaki ok miatt 30–35 perces késéssel közlekedik.

Később a másik irányba tartó járatnál is probléma lépett fel.

A Déli pályaudvarról 11:35-kor Nagykanizsára induló Tópart InterCity (IC 844) Székesfehérvártól 50–70 perces késéssel közlekedik, szintén járműhiba miatt

– írta a vasúttársaság a honlapján.

A 24.hu egyik olvasója arról számolt be, hogy Szabadbattyánnál leszállították az utasokat a vonatról.

A tapolcai sebesvonat sem úszta meg a műszaki problémákat: ott mentesítő autóbuszokat kellett beállítani a járat pótlására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: