HÍREK
A Rovatból

Letérdeltette a hőség a MÁV-ot: több mint 10 ezer vonat késett, 560 el sem indult a nagy melegben

Múlt héten már a vasúttársaság is azt kérte az utasoktól, hogy aki tudja, halassza el az utazását vagy válassza a Volán járatait.


Július 5. és 15. között több mint 35 ezer vonat indult el a MÁV járatain, és ezek több mint 70 százaléka pontosan vagy legfeljebb 6 perces késéssel közlekedett – közölte a MÁV kommunikációs igazgatósága az rtl.hu érdeklődésére.

A csatorna azért érdeklődött, mert múlt héten a társaság arra kérte az utasokat, inkább utazzanak busszal, mert a Volán járatainak 84 százalékán van klíma, míg a vonatokon sokkal rosszabb a helyzet. Azt is tanácsolták, hogy aki nem bírja a meleget, inkább halassza el az utazását.

A MÁV-Start szerint azonban a járatokon nem volt jelentős utasszámcsökkenés, sőt, a Volánbusz balatoni és Hatvan-Gyöngyös-Eger vonalain 10-30 százalékos utasszám-emelkedést tapasztaltak ebben az időszakban.

Aki mégis vonatra szállt, az viszont általában rosszul járt. A túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség. Az RTL Híradó stábja több városban is forgatott, ahol az utasok meséltek tapasztalataikról. A Keleti pályaudvaron nyilatkozó Fülöp Zoltánék például egy órás késéssel indultak Békéscsabáról, és az IC kocsi tömve volt, így borzasztó melegben utaztak.

A MÁV adatai szerint a járatok 30 százaléka késett, ami azt jelenti, hogy 10 500 esetben nem értek időben célba az utasok. Ráadásul a vonatok 1,6 százaléka maradt el vagy pótolták busszal. Ez a 35 ezer járatszám alapján 560 vonatot jelent, ebből 73 esetben buszozni lehetett helyette, 487 vonat pedig kimaradt.

„Minden esetben arra törekszünk, hogy a pótlás légkondicionált autóbuszokkal történjen meg” – közölte a MÁV.

A pótlásokra legtöbbször jármű szolgálatképtelensége miatt volt szükség, de felsővezetéki és biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést. A huzamos idejű magas hőhatás pedig különösen megviseli a túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket, amelyek ilyenkor könnyebben meghibásodhatnak.

A tartós hőség következtében a sínhőmérséklet elérheti az 50-60 Celsius-fokot is, ami a pálya szerkezeti elemeiben maradandó alakváltozásokat okozhat, veszélyeztetve a forgalombiztonságot. A hőtágulás miatt a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik, és sebességkorlátozást vezethetnek be a biztonságos közlekedés érdekében. A nagy meleg hatására a felsővezetékek is megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata is.

Szombaton a Keleti Pályaudvar és Sülysáp közötti vonal teljesen leállt, több járat pedig kerülővel közlekedett, ami alaposan megnövelte az utazások idejét.

Szalma Botond, közlekedési mérnök a Reggelinek nyilatkozott a vasúti közlekedésben kialakult helyzet mélyebb okairól: „A közlekedés az ország ideg- és érrendszere, karban kell tartani, ez nem játék. Nálunk mi történik? Megpróbálunk 40 éves vonatokkal modern szolgáltatást nyújtani. 10 évig nem volt közlekedésért felelős minisztérium, a baj itt kezdődik.”

„Közlekedéspolitikának hívják, ami megoldhatná a káoszt, a szakembereket pedig vissza kell engedni a közlekedésbe”

– tette hozzá. Szerinte nem az a baj, hogy a miniszter politikus, de a szakmát is meg kell hallgatni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Nagy győzelmet aratott a Tisza az online térben október 23-án
Orbán Viktor, majd Magyar Péter ünnepi beszédét élőben közvetítették az interneten. A két politikus hivatalos oldalain elérhető adatok alapján jelentős különbség alakult ki a nézettségek között.


Ahogy lezajlottak az október 23-i rendezvények, máris megkezdődött a szokásos vita arról, melyik politikai oldal tudott több embert utcára vinni. Pontos, megbízható adat azonban nincs arra, hogy a pártok közül ki gyűjtötte össze a nagyobb tömeget, ezért ezt a kérdést nehéz eldönteni. Az online térben viszont összehasonlíthatók a nyilvános számok.

A Fidesz kampánystratégiájának egyik fő eleme az elmúlt időszakban az volt, hogy az interneten is minél nagyobb jelenlétet biztosítson magának.

Ennek részeként több százmillió forintos hirdetési kampányokat indítottak, létrejött a Harcosok Klubja és a digitális polgári körök, valamint rengeteg mesterséges intelligenciával készített videót is használnak.

Orbán Viktor, majd Magyar Péter ünnepi beszédét élőben közvetítették a Facebookon és a YouTube-on. A két politikus hivatalos oldalain elérhető adatok alapján jelentős különbség alakult ki a nézettségek között, mutatott rá a Telex.

Orbán Viktor beszédét YouTube-on 27 ezren, Facebookon 570 ezren nézték. Magyar Péter beszédére ennél jóval többen voltak kíváncsiak: YouTube-on 322 ezren, Facebookon pedig 2,2 millióan követték az élő közvetítést.

Az adatok október 24-én reggel 9:40-es állapotot mutatják.

Orbán Viktor Facebook-oldalán az ünnep napján 19 bejegyzés jelent meg a megemlékezéssel kapcsolatban. Magyar Péternél ez a szám 8 volt. A bejegyzésekre érkezett reakciók száma viszont hasonlóan alakult: Orbán oldalán 609 ezer, Magyar oldalán 613 ezer reakció érkezett péntek reggelig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Lázár János szerint Magyar Péter miatt nem kapott zöld jelzést a MÁV vasúti hitelkérelme
A miniszter azt állítja, hogy a Tisza Párt elnöke Ursula von der Leyenhez fordult, hogy állítsák meg a támogatást a választások előtt. Az Európai Beruházási Bank (EIB) azt közölte, hogy még tart a hitelkérelem értékelése.


Nem született meg a döntés arról az egymilliárd eurós hitelről, amelyből a MÁV az elkövetkező évek legnagyobb pályafelújítási projektjeit valósítaná meg. Az Európai Beruházási Bank (EIB) azt közölte, hogy még tart a hitelkérelem értékelése. A bank szerint a folyamat a szokásos, szigorú pénzügyi és átláthatósági szabályok mentén zajlik, és jelenleg is ezek szerint vizsgálják a magyar vasúti fejlesztési terveket.

Lázár János építési és közlekedési miniszter október 22-i Facebook-posztjában azt írta, hogy az aznapra ígért döntést a bank nem hozta meg.

A miniszter szerint ennek oka, hogy – szerinte – Magyar Péter közbelépett, és Ursula von der Leyenhez fordult, hogy a bank ne adja meg a támogatást a választások előtt.

Lázár szerint ezzel Magyar Péter súlyos bűncselekményt követett el, és megakadályozta, hogy a magyar utasok támogatást kapjanak a fejlesztéshez.

A vasútfejlesztési programhoz a kormány ugyanekkora, egymilliárd eurós önrésszel járulna hozzá, így összesen kétmilliárd euróból valósulnának meg a beruházások.

A forrásból a legsürgetőbb állapotú, nagy forgalmú pályaszakaszok újulnának meg. Egy 2023 júliusi kormányhatározat tételesen felsorolja, milyen fejlesztésekre fordítanák a pénzt.

A szakértők szerint ezek az úgynevezett amortizációpótló felújítások már 15-20 éve váratnak magukra. Ha a bank még az idén jóváhagyja a hitelt, a szerződést a választásokig meg lehet kötni, és akár a közbeszerzési eljárás is elindulhat. Az építkezések azonban így is legkorábban 2026-ban indulhatnának el.

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Nagy Feró a Szőlő utcai ügyről: Lányokat futtatott, a lányok is kerestek pénzt, mindenki jól járt, nem?
A zenészt a Békemeneten kérdezték a Szőlő utcai ügy kapcsán, válasza sokakat meglepett. Azóta sem gondolja, hogy vissza kellett volna vonnia a szavait.
F. O. Fotó: - szmo.hu
2025. október 24.



Nagy Feró az október 23-i Békemeneten válaszolt egy kérdésre a Szőlő utcai üggyel kapcsolatban, amelyben jelenleg emberkereskedelem és kényszermunka gyanújával nyomoznak. Az Alap nevű TikTok-csatorna megkérdezte a véleményét az ügyről, mire az énekes úgy reagált:

„Ő csak kereste a pénzt ezzel, lányokat futtatott, a lányok is keresnek pénzt, mindenki jól járt, nem?”

A videóban az is hallható, hogy Nagy Feró először nem tartotta problémásnak az esetet. Azt mondta:

„Nem gondolok semmi rosszat, mert nekem személyes barátom Semjén Zsolt. Nem tudom, hogy van-e ilyen botrány egyáltalán.”

Miután a kérdező jelezte, hogy a miniszterelnök-helyettesnek nincs köze az ügyhöz, az énekes így reagált:

„Az hogy valaki ott (…) lányokat futtatott, vagy mi? Ahhoz nekem például mi közöm van?”

A TikTokon megjelent videó után a Telex megkereste Nagy Ferót, hogy utólag hogyan értékeli saját szavait. Azt mondta, hogy szerinte az emberek általában a saját anyagi helyzetükön akarnak javítani, és úgy látja, a volt intézményvezető visszaélt a lehetőséggel, hogy pénzt szerezzen.

Hozzátette, hogy

az ő meglátása szerint nemcsak a férfi, hanem „a lányok is jól járhattak”, mivel szerinte egyelőre nem bizonyított, hogy kényszer hatására dolgoztak volna.

Úgy fogalmazott: „Pálcát nem törünk egy nő felett sem, ha nála van egy értékes dolog, amit ő meg akar osztani másokkal.”

Ugyanakkor kiemelte: „ha például vasláncon tartották” a lányokat, akkor nem önszántukból cselekedtek.

Ahogy korábban írtunk róla, a Szőlő utcai ügyként ismert esetben május végén tartóztatták le Juhász Péter Pált, a Budapesti Javítóintézet korábbi igazgatóját és élettársát. A hatóság szerint több anyagilag és érzelmileg kiszolgáltatott, nagykorú nőt vettek rá prostitúcióra, majd elvették tőlük a bevételt. A férfit ezen kívül több rendbeli közfeladati helyzettel visszaélés, valamint lőfegyverrel visszaélés miatt is meggyanúsították.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Összeomlott a balatoni vonatforgalom, délutánig pótlóbuszok közlekednek a déli vonalon
Egy vihar következtében kidőlt fa leszakította a vasúti felsővezetéket Balatonmáriafürdő és Balatonszentgyörgy között. A szakaszon szünetel a vonatforgalom.


Péntek hajnalban egy vihar következtében kidőlt fa leszakította a vasúti felsővezetéket Balatonmáriafürdő és Balatonszentgyörgy között. A történtek miatt ezen a szakaszon szünetel a vonatforgalom.

A helyreállítási munkálatok várhatóan délutánig tartanak.

A dél-balatoni vonalon utazóknak hosszabb menetidővel kell számolniuk. A MÁV közleményében azt írta: pótlóbuszokat indított, hogy biztosítsa az utasok közlekedését az érintett szakaszokon.

A vasúttársaság arról tájékoztatott, hogy a Tópart InterCity járatok helyett Balatonmáriafürdő és Balatonszentgyörgy között pótlóbuszok közlekednek. Az IC 849-es járat, amely Nagykanizsáról 5:14-kor indul Budapestre, a Balatonszentgyörgy–Budapest szakaszon kimarad. Az utasoknak Balatonszentgyörgytől Balatonmáriafürdőig az egy órával később induló Balaton IC pótlóbuszaival kell utazniuk.

A Balaton InterCity járatok és a személyvonatok helyett Keszthely és Balatonmáriafürdő között szintén pótlóbuszok közlekednek. A Fenyves sebesvonatok helyett Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy között biztosítanak buszos közlekedést.

A reggeli első Fenyves sebesvonat, amely Kaposvárról 6:14-kor indul, Balatonfenyvestől Keszthelyig pótlóbusszal közlekedik, majd Keszthelyről a 8:07-kor induló Helikon InterRégióval lehet tovább utazni Tapolca irányába.

Az IC pótlóbuszok Keszthely autóbusz-állomás 5-ös kocsiállásáról, valamint Balatonszentgyörgy, Balatonberény és Balatonmáriafürdő vasútállomásokról indulnak. A MÁV folyamatosan dolgozik a helyreállításon, hogy mielőbb helyreálljon a vonatközlekedés az érintett szakaszon.


Link másolása
KÖVESS MINKET: