Lázár keménykedik Mészáros Lőrinccel – ha a V-Híd Zrt. nem fogadja el az állam játékszabályait, kizárhatják a közbeszerzésekből
Nyílt konfliktus robbant ki a kormány és Mészáros Lőrinc cégbirodalma között, a tét pedig a magyarországi vasútépítések jövője. Lázár János építési és közlekedési miniszter a parlament gazdasági bizottságának hétfői ülésén világossá tette: ha a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nem fogadja el az állam játékszabályait, egyszerűen kizárhatják a közbeszerzésekből.
A miniszter a HVG kérdésére megerősítette, hogy a kormány két feltételből nem enged: a legfeljebb 10 százalékos haszonkulcsból és az ellenőrizhető alvállalkozói szerződésekből.
„A minisztériumnak az a politikája beruházóként, hogy aki dolgozik az államnak, az 10 százaléknál többet nem kereshet. Ezt a V-Híd vitatja, nem fogadja el, ezért a vele fönnálló viszonyainkat peresíti, és ezt a tételt folyamatosan vitatni kívánja a jövőben. Nem akarja továbbá megmutatni az alvállalkozói és szub-alvállalkozói szerződéseket” – részletezte a miniszter, majd a lehetséges következményekről is beszélt.
A V-Híd idén októberben megtámadta a Lázár vezette tárca 26,5 milliárd forintra becsült tenderét, amely a Gubacsi vasúti híd kivitelezésére vonatkozott. A cég jogsértőnek tartotta a 10 százalékos nyereséghányad előírását és az alvállalkozói láncolat teljes ellenőrizhetőségét is, a Közbeszerzési Döntőbizottság azonban elutasította a kifogásaikat. A V-Híd alvállalkozói gyakorlatáról korábban több sajtóorgánum is írt, miszerint a cég olykor szerződés nélkül dolgoztat partnereket, és a kifizetésekkel annyit csúszik, hogy cégek kerülnek a csőd szélére. Nemrég menesztették Sárváry István cégvezetőt is - többek szerint Lázár nyomására.
Mészáros Lőrinc egy novemberi Index-interjúban reagált a vádakra, amelyeket politikai támadásnak nevezett. Azt állította, furcsa lenne, ha egy miniszter hatására menesztené egy cégvezetőjét. „A Mészáros Csoportban mindig tisztességesen jártunk el a velünk dolgozó vállalatokkal, főként azokkal, akik korrektül teljesítettek. Fővállalkozó és alvállalkozó között természetesen előfordulhat vita, de ezeket minden esetben rendezzük” – mondta, majd hozzátette: „Én is voltam alvállalkozó, tudom, milyen érzés, ha valakit hátrány ér.
A gazdasági bizottság ülésének másik fő témája a közbeszerzési törvény módosítása volt, amelyet a Strabag körüli botrány indított el az M30-as autópálya hibás szakasza miatt. Lázár korábban úgy fogalmazott, a Strabag „átbaszott minket”, majd benyújtotta a törvénymódosítást, amellyel a szerződésszegő cégeket kizáratná az állami beruházásokból. Bár a kizárás lehetősége már most is szerepel a törvényben, a javaslat az eddigi két évről ötre emelné a büntethetőség időtartamát, és a folyamatban lévő eljárásokra is kiterjesztené a szabályt.