HÍREK
A Rovatból

Lázár János szerint 2030-ra utolérjük Ausztriát

Négy éve még kampányvideójában a bécsi utcai állapotokkal riogatott a most ismét miniszterré kinevezett politikus.


Csütörtökön az Országgyűlés gazdasági bizottsága meghallgatta Lázár Jánost, aki az építési és beruházási tárca miniszterjelöltje – írja a Telex.

A politikus magáról azt mondta, húsz éve parlamenti képviselő, ez alatt az idő alatt rengeteg ország- és városépítő munkát végzett,

a következő időszakra pedig a célja az, hogy létrejöjjön egy olyan országépítő struktúra, amelynek segítségével Magyarország Európa egyik legjobb országa lesz 2030-ra.

Az elmúlt évtizedben az állami beruházások (összértékben 23,5 ezer milliárd forint) 80 százaléka infrastrukturális volt, az EU-ban Magyarország költi a legtöbb pénzt GDP-arányosan ilyen célokra, mondta a miniszter, aki hozzátette:

most van itt a lehetőség, hogy végre felzárkózzunk, utolérjük Ausztriát.

Elmondta azt is, célja, hogy tíz év múlva már ne lehessen észrevenni, ha Hegyeshalomnál átkelünk a határon, és például ne egy romos épület fogadja az arra utazókat.

„Azon fogok dolgozni, hogy az országban mindent magyar építészek tervezzenek, és mindent magyar építőipari cégek építsenek, mert engem Orbán Viktor egy magyar világ építésére kért fel”

– tette hozzá Lázár János, kiemelve, hogy ez azonban nem fog a verseny rovására menni.

Szerinte a sajtó képviselői korábban mindent elkövettek, hogy őt patás ördögként tüntessék fel a budapestiek szemében, azt a látszatot keltették, hogy ő jönni fog egy kamionnal, felszedi a köveket az Andrássy úton, és elviszi egy csongrádi faluba. Közölte, hogy ezzel szemben ő Budapestnek nagy híve, „nem a főváros fog kevesebbet kapni, hanem a vidék az eddigieknél többet” a működése alatt. Ugyanakkor – mint fogalmazott – ő azért a vidékben látja az ország aranytartalékát.

Lázár János célja, hogy növelje a hatékonyságot, a kiszámíthatóságot, átalakítaná az állami beruházások rendszerét, és mindenben az átláthatóságot hirdeti. Számba kell venni például szerinte, hány állami beruházás van folyamatban. Ezek keretösszege 10 ezer milliárd forint, és gondoskodni arról, hogy rendben lezáruljanak.

Állítása szerint jelenleg cégekbe (mint pl. a NIF Zrt.) van szétszórva minden, Lázár ehelyett azt szeretné, ha a minisztériumában képeződne le ez a struktúra, mert csak erre van ráhatásuk a választott képviselőknek.

Konkrét kérdésekre válaszolva Lázár elmondta, hogy nem volt az előző ciklusban önálló építészeti államtitkárság, most azonban lesz. Ez azért nagyon fontos szerinte, mert így az örökségvédelem, az építészet, építésgazdaság kiemelt szerepet kaphat, javulni fog a minőség, jobban érvényesülnek majd a lokális szempontok. Ugyanakkor nem szeretné, ha egyes építkezések politikai kérdésekké válnának, mint ahogy például szerinte a főpolgármester bizonyos beruházási kérdéseket politikai síkra akar terelni.

Példaként a Városligetet említette, aminél a tiltakozók szerinte elfelejtik, hogy nem pusztán a ligetről van szó, hanem a teljes területről, a Nyugati pályaudvar mögötti rozsdaövezet, az állatkert és a liget összekötése lehetne egy jó cél továbbra is. A fővárosiak tiltakozását ugyanakkor nem teljesen érti, a Városliget szerinte „nem egy Hyde park minőségű valami volt, hanem egy olyan hely, ahová az ember nem engedi el a gyerekét este, egy gaztenger, nem olyasvalami, amit védeni kell”.

A Biodóm jó döntés volt, érdemes fejleszteni az állatkertet, amelynek évi félmillió látogatója van. Ha rajta múlik, ez a projekt be lesz fejezve, mondta Lázár.

A Fertő tó és a Városliget példájára felhúzva közölte, hogy ha a helyiek valamit szeretnének, akkor kompromisszumot kell kötni velük, ráerőszakolni semmit nem szabad a lokális közösségre.

A felkért miniszter szerint már most túl van építve az ország, a következő időszakban nagyon fel fog értékelődni annak a szerepe, hogy megtartsuk az ökológiai egyensúlyt az országépítés mellett. A jobbikos Z. Kárpát Dániellel egyetértve fontos, végiggondolandó területnek nevezte az üres lakások témáját, Mellár Tamásnak (Párbeszéd) a szuperkórház kapcsán pedig azt mondta, arról nem ő dönt, hogy lesz-e ilyen, de ha megszületik a döntés, akkor arról gondoskodik, hogy jó minőségben készüljön el.

„Nem áll távol tőlem az a gondolat, hogy ahol csak egy pályázó van, az nem érvényes pályázat, legalábbis első körben biztosan nem” – mondta Lázár az állam és az építési piac viszonyáról. „Jusson az építési vállalkozónak, de maradjon az államkasszának is” – tette hozzá.

Négy éve a 2018-as választási kampányban (egyik utolsó, országos politikában tett gesztusaként) Lázár János nagy port kavart felvételt tett közzé, amin a bécsi utcán néhány, muszlim viseletet hordó embert videózva az osztrák főváros borzalmas közbiztonságáról értekezett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Várkonyi Andrea üzent „a fanyalgóknak és a kötekedőknek”: Rettenetesen ki van a világ fordulva magából
A Pro Filii Alapítvány 200 millió forinttal támogat rászoruló családokat. Az elnök szerint inkább a segítségre kellene figyelni, nem a kritikára.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 01.



Várkonyi Andrea Zalakaroson beszélt arról, hogy a Pro Filii Alapítvány idén nyáron 200 millió forint értékben támogatja 480 rászoruló család nyaralását. A segítség egyszülős és nagycsaládos családokat érint, akiknek így lehetőségük nyílik kikapcsolódni.

Az alapítvány kuratóriumi elnökeként Várkonyi egy rövid videót is megosztott az eseményről az Instagram-oldalán, vette észre a Telex. Ebben azt mondta, hogy számít a kritikus hangokra, de szerinte a hangsúlynak máshol kellene lennie.

„Rettenetesen ki van a világ fordulva magából, teljesen el van veszítve a fókusz. Azt gondolom, hogy a fanyalgóknak és a kötekedőknek azt kéne meglátni, hogy mi legalább segítünk, mert a lehetősége, hogy segítsen, mindenkinek megvan, a saját körülményeihez és adottságaihoz mérten”

– fogalmazott.

Azt is hozzátette: nagyon sokan élnek nehéz helyzetben, és „nekünk pedig kutya kötelességünk, hogy az anyagi helyzetünktől függetlenül támogassuk őket.”

A lap megjegyzi, hogy a Pro Filii Alapítványnál egy évvel ezelőtt történt személyi változás: akkor vette át a kuratóriumi elnöki posztot Várkonyi Andrea Mészáros Beatrix helyett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Karácsony Gergely reagált arra, hogy Orbán Viktor szerint megbüntethetik a Pride résztvevőit
A főpolgármester kijelentette: „senkit nem érhet semmiféle joghátrány azért, mert kiállt a saját és mások szabadsága mellett, ezt garantálom”.


„A miniszterelnök legfrissebb harci csatakiáltására, amivel újra megfenyegeti az elmúlt évtizedek legnagyobb szabadságmenetének résztvevőit, az a legjobb válasz, ami az egész csodálatos szombati örömünnepet jellemezte: a mosoly” - reagált Facebook-oldalán karácsony Gergely arra, hogy Orbán Viktor a Harcosok Klubjában megüzente: büntetésre számíthatnak azok, akik részt vettek a szombati Pride-on.

„Mondtam, tartom, senkit nem érhet semmiféle joghátrány azért, mert kiállt a saját és mások szabadsága mellett, ezt garantálom. Vajon mekkora tömeg kell még, hogy megértsék: a szabadságot és a szerelmet sem betiltani, sem megbüntetni nem lehet?”

- írta a főpolgármester.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Elon Musk megfenyegette Donald Trumpot, mire az amerikai elnök is visszavágott
Musk közölte, hogyha átmegy Trump költségvetési törvénye, akkor megalapítja az Amerika Pártot. Az elnök pedig nemes egyszerűséggel hazaküldte Dél-Afrikába.


Miután bejelentette, hogy visszavonul a politikai reflektorfénytől, Elon Musk szinte azonnal vissza is tért a középpontba. Hétfőn, miközben a szenátus Donald Trump költségvetési törvényjavaslatáról tárgyalt, Musk figyelmeztető üzenetet tett közzé az X-en.

„Minden kongresszusi képviselő, aki a kormányzati kiadások csökkentésével kampányolt, majd azonnal megszavazta a történelem legnagyobb adósságnövelését, szégyellje magát!

– fogalmazott a milliárdos, hozzátéve, hogy jövőre mindannyian el el fogják veszíteni az előválasztást.

Néhány órával később még ennél is tovább ment és kijelentette:

„Ha ez az őrült költekezési törvény átmegy, másnap megalakul az Amerika Párt.”

„Az országunknak szüksége van egy alternatívára a demokrata–republikánus egypártrendszerrel szemben, hogy az embereknek végre legyen hangjuk” – tette hozzá.

Nem kellett sokáig várni Trump válaszára sem, az amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy a Kormányzati Hatékonyság Minisztériumát (DOGE) Elon Musk ellen fordítja.

„Elon talán több támogatást kapott, mint bárki más az emberiség történetében, és ezek nélkül a támogatások nélkül valószínűleg be is kellene zárnia a boltját, és hazatérnie Dél-Afrikába. Nem lennének többé rakétaindítások, műholdak vagy elektromosautó-gyártás, és az országunk rengeteg pénzt spórolna. Talán a DOGE-nak alaposan utána kellene járnia ennek?

– írta Trump a Truth Social felületen.

Musk már hetek óta élesen bírálja Trump politikai javaslatát, ami nyilvános és eldurvult vitát eredményezett kettejük között.

(via CNN)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Ezt is megfenyegeti Lázár? Új térképen látszik, hol késnek legtöbbet a magyar vonatok
A vonat-keses.hu június óta gyűjti a MÁV járatainak adatait, és látványosan mutatja be a késéseket. Kiderül, melyik járat késett a legtöbbet, melyik állomás a legproblémásabb, és mikor a legrosszabb a helyzet. Az oldal készítője Ferenci Tamás biostatisztikus.


Megjelent egy új magyar weboldal, amely részletesen bemutatja a hazai vonatkésések alakulását, vette észre a Telex. A vonat-keses.hu június 1. óta dolgozza fel a MÁV nyilvános adatbázisának adatait, amelyeket minden nap este 11 órakor frissít. Az oldal így nem terheli a vasúttársaság rendszerét, mivel nem csúcsidőben történik az adatletöltés.

A portál különlegessége, hogy térképeken, grafikonokon és táblázatokban is böngészhetjük az adatokat, és szinte mindenre rá lehet keresni: dátum, vonatszám, állomás, sőt még a késés hossza alapján is. A Heti mintázat nevű funkció például azt mutatja meg, hogy

a késések hogyan alakulnak a hét különböző napjain. Az eddigi adatok alapján úgy tűnik, szombaton a legrosszabb a helyzet.

Júniusban több mint egymillió esetben érkeztek meg a MÁV vonatai valamilyen állomásra. Ezek közül 29 százalék pontosan, míg 53 százalék maximum 5 perc késéssel érkezett. A 20 percnél nagyobb csúszások aránya 2,2 százalék volt.

Az oldal szerint a hónap legnagyobb késését a 64-es számú Railjet Xpress produkálta június 28-án: 272 perc késéssel érkezett Győrbe Budapestről. A weboldal térképén ez a járat piros színnel jelölve is látható.

A legproblémásabb állomásként Rákospalota-Újpest / Rákospalota-Újpest vá szerepel, de ez csak egy vonatpótló buszmegálló.

A tényleges állomások közül Somogyudvarhely volt a legrosszabb, ahol a vonatok átlagosan 13,9 percet késtek.

Nagykanizsán ugyan „csak” 12 perc volt az átlag, de ez egy sokkal forgalmasabb állomás, ahol közel 900 megállás történt.

A késések mérésében fontos szempont, hogy egy vonat több állomáson is megáll, így minden egyes késés külön rögzül. Az adatok szerint az átlagos késés júniusban 3,5 perc volt. A járatok 18,8 százaléka több mint 5 percet, 2,2 százaléka pedig több mint 20 percet késett.

A statisztikákból az is kiderül, melyik vonattípus késett a legtöbbet. A listát a EuroCity vezeti 15 perces átlagos késéssel, utána jön a EuroNight (13 perc) és a Railjet Xpress (12 perc). Ezek jellemzően nemzetközi járatok, amelyek már határon túli késéssel érkeznek. A belföldi járatok közül az InterCity (7,5 perc) és az expresszvonatok (7,4 perc) állnak az élen.

Az oldal készítője, Ferenci Tamás biostatisztikus így fogalmazott:

„Az oldalt azért hoztam létre, hogy a különféle szereplők által előrántott és egymás fejéhez vágott, egymással összehasonlíthatatlan adattartalmú, kinézetű és módszertanú statisztikák helyett legyen egy egységes, objektív, összehasonlítható, teljesen transzparens módszertannal készült, hosszú távon is fenntartható, az adatokat bárki számára elérhető és értelmezhető formában tartalmazó adatbázis.”

A honlapon található Időbeli trendek grafikonon megfigyelhető, hogy június 6. és 7. voltak a legproblémásabb napok, de június 26. sem maradt el sokkal. A percentiliseket külön lehet bekapcsolni:

– 4 perc az az idő, amit a vonatok 75%-a nem lép túl,

– 9 perc az, amit csak 10% lép túl,

– 29 perc pedig az, amit mindössze 1% halad meg.

A vonat-keses.hu olyan térképeket is rajzol, amelyek színekkel jelzik az ország különböző szakaszain tapasztalt késéseket. Ezeket a felhasználók saját időintervallumra is szűrhetik, és így napra lebontva is láthatják, mikor voltak a legnagyobb csúszások.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk