Konzultációt indítana Lázár, emeljék-e 140-150 km/órára a sebességhatárt az autópályák bizonyos részein
Lázár János hétfőn a MÁV–Volán-csoport vezérigazgatójával, Hegyi Zsolttal tartott sajtótájékoztatót, ahol a KRESZ lehetséges változtatásairól is beszélt. Elmondta, hogy
A miniszter arról is beszélt, hogy a buszok és a teherautók számára is emelnék a sebességhatárt:
Hozzátette: ő azt támogatná, ha a városokban lassabban, az autópályán viszont gyorsabban haladnának az autók. A statisztikák szerint a súlyos vagy halálos balesetek egyharmadát a nem megfelelő sebességválasztás okozza, a leggyakoribb ok viszont az elsőbbségadás elmulasztása.
Lázár szerint Magyarországon az autópályákon már most 140–150, sőt esetenként 160 kilométer per óra az átlagsebesség.
„Alapvetően a személyes felelősségben hiszek. Értem, hogy az államnak mindent szabályoznia kell. Németországban szakaszos sebességkorlátozások vannak, és a németeknél a balesetek kézben tarthatók, a halálos balesetek száma csökkenthető, nyilván jobb műszaki állapotú járműpark mellett, és valószínűleg jobban is vezetnek a németek, mert nagyobb a személyes felelősségük. Az a veszély nem fenyeget, hogy német rendszerre állunk át, erre nincs társadalmi fogadókészség.”
A sajtótájékoztatón felmerült az átlagsebesség-mérés kérdése is. A rendszer nemcsak egy adott ponton, hanem hosszabb szakaszon mérné a sebességet. A miniszter elmondta, hogy erről is kikérik majd az emberek véleményét, de a bevezetést nem tervezik, mert „kellőképpen genyó rendszer”. Hozzátette: „Akkor az a kérdés marad csak, hogy minek építettünk autópályákat?”
A sebességhatárokról szóló viták kapcsán felidézték, hogy Lázár János 2011-ben, még a Fidesz frakcióvezetőjeként, egy Audi S8-assal közlekedett, amelyre lézerblokkolót szereltek. Ez az eszköz a traffipaxok kijátszására alkalmas. Magyarországon 2003 óta legális, ha nem zavarja meg a mérést, de politikusok esetében a használatát nem tartják etikusnak.
A sebességhatár kérdéséről szakértők is elmondták a véleményüket. Tóth Csaba, a Levegő Munkacsoport szakértője szerint: „A gyorshajtás nem csak egy technikai dolog. Súlyosabb a kommunikációs vetülete, az összekacsintás a gyorshajtókkal.” Úgy látja, hogy a miniszter nyilatkozata más utakon is a gyorsabb haladásra ösztönözheti az autósokat - írja a 444.hu.