KULT

Koltai Róbert: Amikor „Illetékes elvtárs” vagyok, akkor beindul az agyamban az improvizáló részleg

A színészt ezúttal új könyvéről, Illetékes elvtársról, és Karinthy Mártonról faggattuk.


- A napokban jelent meg Az én kabarém című köteted. Milyen szempontok alapján állítottátok össze Gaál Ildikóval?

- Az eltelt hónapokban, miközben Sose halok meg? című könyvemmel jártuk az országot, rájöttem, hogy rengeteg történetet maradt még bennem, amit az első könyvben elfelejtettem leírni. Ráadásul abból szinte teljesen kimaradt a kabaré.

Ez úgy derült ki, hogy a könyvnapon, amikor dedikáltam, odajött egy fiatalember, és elmondta, hogy neki a könyv már megvan, nem azt szeretné dedikáltatni, hanem megmutatná a szakdolgozatát.

Kiderült, hogy a szakdolgozata egyik témája én vagyok.

Arról írt, hogy a Rádiókabaré mennyiben járult hozzá a rendszerváltáshoz. Megvizsgálta például, hogy miket mondtam, mint Illetékes elvtárs, miért hívták be Farkasházyt a pártközpontba. Kimutatta, hogy amikor visszavonultam, mint Illetékes elvtárs – úgy köszöntem el, hogy utánam a Vízözön elvtárs –, rá nem sokkal visszavonult Kádár János. A búcsú beszédében majdnem szóról szóra azt mondta, amit én jóval korábban improvizáltam.

Olyanokat mondtam: „Én már nem tudom, hogy mit szeretnék. Nem vagyok a magam ura. Én még tele vagyok energiával... Repülő téri fogadásokon integetnék. Tudok két puszit adni, hármat. Esetleg meg sem csókolom...”

És pont ilyen beszédet tartott Kádár is a Központi Bizottság előtt.

– Ha már Illetékes elvtárs... Hogy született meg a figura?

– Felléptem az egyik szilveszteri Rádiókabaréban a Csocsi című számmal. Nagy siker volt, és visszaküldtek a Verebessel, aki akkor a Rádiókabaré szóvivője volt, hogy rögtönözzünk valamit arról, amiről szó volt. Én meg azt sem tudtam, miről volt szó, akkor voltam először Rádiókabaréban. Verebes előkapott egy papírt, és kérdéseket gyűjtött a nézőktől.

Először ugyanis azt gondoltuk, hogy legyek egy agresszív vállalati igazgató, és Verebes lesz a szakszervezetis.

Csak később lett ebből Illetékes elvtárs.

Amikor összegyűlt elég kérdés, hozzám fordult: Igazgató kartás! Akkor mi legyen a Palicskó elvtárssal? Én pedig azonnal rávágtam, már figurában: „Mi van a Palicskó elvtárssal?” Azt vettem észre, hogy az osztálytársamat, Berki Antalt kezdtem parodizálni, így született meg ez a karakter. És rám ragadt húsz évig. Amikor felöltöm az Illetékes elvtárs arcot, akkor beindul az agyamban az improvizáló részleg. Most, hogy csak így beszélgetek veled, nem jutnának eszembe ugyanazok a rögtönzések.

- Az biztos, hogy egy időben el se lehetett képzelni a Rádiókabarét Illetékes elvtárs nélkül.

- Egyébként a könyvben szerepelnek is ezek a régi jelenetek, monológok. Van benne egy friss is, mert amikor már tudtam, hogy lesz ez a könyv, akkor az egyik fellépésemen rögtönöztem a közönséggel. Lehetett kérdezni, és született néhány mai poén.

- Egyébként mennyire volt jellemző rád, hogy belenyúltál a mások által megírt kabarészámokba?

- A kabaréban szinte soha. Színházban viszont az az elvem, hogy bizonyos vígjátékokat folyamatosan csiszolni kell, akár már előadás közben is. Azért lehetséges, hogy Kern Andrissal van két olyan sorozatunk, mint A miniszter félrelép volt, közel 400 előadással, a Balfácán vacsorára pedig 400 fölött tart, 25 éve megy, és még mindig születik új poén. De nem is ez a lényeg, hanem hogy már nem is hasonlít az eredeti darabra.

Ezért amikor felújítjuk, bajban vagyunk. Mindig kell egy-két előadás, amíg belerázódunk. Október 31-én ment idén először, és komoly bajban voltunk, mert nincs miből megtanulni. Van ugyan egy tévéfelvétel, az még, úgy ahogy használható, de ami a súgópéldányban van, az a 25 évvel ezelőtti állapot.

Azóta sok új poén született, amit szintén jó megtartani, mert többek között ezek tartják magasban az előadást.

- Ez a színház varázsa. Ha ott vagy, akkor látod, ha nem, legközelebb már nem biztos, hogy ugyanolyan lesz.

- De ha már megvan, jó lenne megtartani.

- Fiatalon, kamaszként poénkodós, ökörködős típus voltál? Vagy ez csak később jött?

- Szerettem megformálni másokat. Sosem voltam hangutánzó, de ha mondtam két mondatot az orosztanárom stílusában, a többiek rögtön tudták, kire gondolok, és röhögtek. A mondatainak nem volt se eleje, se vége. „Gyerekek most már ne ám, hogy. Mert aztán majd én is!”

Erre is van több példa a könyvben. Olyan tanárokat tettem sztárrá a Madách Gimnáziumban a paródiáimmal, akikre addig fel sem figyeltek.

- Írtál gimnazista korodban? Verseket, novellákat...

- Nem jellemző. Inkább rögtönöztem. Én a színpadon szerettem írni.

- Karinthy azt írta a kabaréról, hogy csipetnyi dráma, de dráma. Számodra ad valami különlegeset ez a műfaj, amit csak itt találsz meg?

- Az igazi paródiában mindig van dráma. Kell is, hogy legyen. Az arról szól, hogy megélem-e a következő lélegzetvételt, amikor improvizálok. Például olyankor, amikor a Hirdetős tanár jelenetben civileket ültetek fel a színpadra és látom, hogy valamelyiknek folyik a könnye. Mert ráhibázok, hogy mi a baj az életével.

- Azt olvasom, hogy a könyvbe azért nem csak kabaré került be.

- Olyannyira, hogy a címlapfotó az egyik legemlékezetesebb kaposvári előadásunkból, Az erdőből van, ahol én Vigovot, a komikust játszottam, és Vajda Laci barátom volt a tragikus színész, Szomorov.

- Ugyancsak emlékezetes kabarészámod volt a versfordítás. A Csocsó című filmben is láthattunk hasonlót.

- Amit a Csocsóban csináltam, az volt előbb, amúgy az a filmben is színtiszta improvizáció, nem írtam meg előre. Alig találtunk olyan snittet, amin a háttérben senki nem röhögi el magát éppen. De míg a filmben oroszra próbáltam tolmácsolni, a humoros műsoraimban németre fordítok ismert magyar verseket. Ebből is került a könyvbe.

- Sikeres humorvállalkozásod volt a Koltai-Galla Gála. Galla Miki mellett volt lehetőséged alkotóként is kibontakozni?

- Igen. Persze ő volt a fő alkotó, de azért meghallgatta az ötleteimet, poénjaimat, amiket beleraktam.

- Mi mindenre készülsz mostanság a könyvön kívül?

- Kaposváron készülök egy visszatérésre, Verebes Pistával együtt. Ő állította ugyanis színpadra a Van aki forrón szereti című Billy Wilder filmet, amiben az öreg milliomost, Osgoodot játszom. A Batang felé című darabbal pedig járjuk az országot.

- Az nagyon jó, tanúsíthatom.

- Igen, ott találkoztunk. Nagyon szeretnénk, ha abból születhetne másik műfajban is valami.

- Film?

- Például. De ez még a jövő zenéje.

- Annak a bizonyos Batang előadásnak, amire meghívtál, van egy szomorú aktualitása. Ugyanis a nézők között volt Karinthy Márton, én ott láttam őt utoljára.

- Mindent megnézett. Örülök, hogy még én is el tudtam menni a színházába a Bolond lányra például.

Az egyik legragyogóbb, legszeretetreméltóbb ember ment el.

Az első könyvem után is felhívott. Mindig hosszasan beszélgettünk. Hallottam, hogy kórházba került, de azt nem tudtam, hogy ilyen súlyos a helyzet. Bennem volt, hogy felhívom, de már késő. Nagyon kevesen mondhatják el, amit ő: hogy igenis, létrehozott valamit Magyarországon. A Karinthy Színházat. A két könyve pedig csodálatos ráadás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: