Magyarország klímabajnok lett, de nem a zöldpolitika, hanem a padlón lévő gazdaság miatt
Magyarország a hetedik helyen áll az Európai Unióban az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében – derül ki a K&H csütörtöki közleményéből. Az ország ezzel a „klímabajnokok” közé került, olyan államokat megelőzve, mint Belgium, Ausztria vagy Portugália. A közlemény az Energiaügyi Minisztérium háttérintézménye, az Energiastratégia Intézet Nonprofit Kft. legfrissebb helyzetértékelésére hivatkozik.
A jelentés szerint Magyarország nettó kibocsátása 1990-hez képest 42 százalékkal csökkent, ami meghaladja az Európai Unió 30 százalékos átlagát.
A térségben csupán Románia és Szlovákia tudott nagyobb mérséklődést elérni.
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint az ipari termelés idén márciusban éves alapon, munkanaphatástól megtisztítva 5,4 százalékkal csökkent.
Az építőipar teljesítménye pedig már tizedik hónapja csökken.
A közlekedés közben tovább növelte a kibocsátását. A járművek által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége 2022-ben 7,7 százalékkal emelkedett. Magyarországon jelenleg több mint 4 millió autó közlekedik, ezek átlagos életkora meghaladja a 15 évet.
Az Európai Unió teljes kibocsátásának 29 százaléka 2022-ben a közlekedéshez volt köthető, ami közel kétszerese az 1990-es értéknek. A várakozások szerint 2030-ra a közlekedés az uniós kibocsátás csaknem feléért felel majd.
Ebben szerepet játszott a viszonylag enyhe tél és az energiaárak drasztikus emelkedése, amely az Ukrajnát lerohanó Oroszország szándékos lépése volt a nyugati szankciókra válaszul. Az ipari szektor kibocsátása szintén visszaesett: 16,5 százalékos csökkenést mértek, főként az energiaárak miatt visszaesett termelés következtében.
A K&H közleménye szerint Magyarország 3,5 százalékkal csökkentette nettó üvegházhatású gázkibocsátását, de nem részletezik, hogy ez pontosan melyik évre vonatkozik.
(via hvg.hu)