KULT
A Rovatból

Kincsem: nem okozott csalódást minden idők legdrágább magyar filmje

Megnéztük Herendi Gábor új filmjét. Izgalmas és látványos közönségfilm született.


Nehéz napok elé néz Herendi Gábor, a Valami Amerika 1-2 és a Magyar vándor rendezője: most csütörtökön mutatják be a legújabb filmjét, a nagy várakozással övezett Kincsemet. Ha van magyar film, amit nem kell bemutatni az olvasóknak, akkor ez az. Az elmúlt hónapokban ugyanis

nem győzte hangsúlyozni a magyar sajtó, hogy csaknem 3 milliárd forintos költségvetésével ez lesz minden idők alighanem legdrágább magyar filmje.

kincsem01

A Kincsem így akaratlanul is a Filmalap presztízsfilmjeként vonult be a köztudatba, aminek fogadtatásán nemcsak egyetlen film sikere múlhat. Az a nagyon is komoly feladat hárult rá, hogy bebizonyítsa, érdemes lehet ennyi pénzt költeni egy magyar filmre.

Mennyit is?

Egy magyar film esetében 3 milliárd forint példátlan összegnek számít, aminek hallatán igazi szuperprodukciót várna az ember. És látszik is, hogy az alkotók nagyon oda is tették magukat, hogy a kész filmen látszódjon a költségvetés. Pedig 3 milliárd forint mindössze 10 millió dollárnak felel meg, ami egy hollywoodi produkció esetében nagyjából a no-budget kategóriába tenné a Kincsemet. Az pedig, hogy Hollywoodban egy látványos történelmi kalandfilmet forgassanak ennyi pénzből, teljességgel kizárt.

Herendiék mégis megtették. Nyilván senki ne várjon olyan látványvilágot, ami versenyre kel a legújabb blockbusterekkel, elvégre csodákra ők sem képesek. De hatalmasak a díszletek, rengeteg a statiszta és a kosztüm, izgalmasak a versenyek és még a (szerencsére ritkán alkalmazott) CGI is ül.

De ennél is nagyobb öröm, hogy a film azt a csapdát is elkerülte, hogy bármiféle „nemzeti film” szerepében tetszelegjen.

Herendi Gábor és Hegedűs Bálint forgatókönyvíró egyetlen célja az volt, hogy egy szórakoztató magyar filmet tegyenek le az asztalra.

Így a Kincsem nem a Várkonyi Zoltán-féle történelmi kalandok modern kori folytatása lett, sokkal inkább egy kortárs közönséget megcélzó, hollywoodi mintákat követő romantikus kalandfilm az eredmény.

kincsem06

Ebből adódóan a Kincsem nem is törekszik semmiféle történelmi hűségre. Ezért is van tele a film a kor közegéből kilógó, anakronisztikus poénokkal. Van itt szelfizés, lájkolás, az egyik jelenetben Petrik Andrea a Mizut énekli, egy másikban pedig még a vasárnapi boltzár is szóba kerül. Nem mindegyik poén ül egyformán, de az mindenképp az alkotókat dicséri, hogy elég bátrak voltak hozzá, hogy ilyenekkel is megpróbálkozzanak.

Azt is biztosan sokan fel fogják róni a filmnek, hogy magával a történettel is messze kerülünk a megtörtént eseményektől.

Talán sokaknak csalódást fog okozni, de nem a valódi Kincsem és a valódi XIX. századi Monarchia történetét látjuk, hanem egy teljesen fikciós, romantikus történetet. Ez már csak azért is megbocsátható, mert bár Kincsem sikerei döbbenetesek, de a ló egyetlen versenyt sem veszített, így dramaturgiai szempontból nem igazán kívánkozik vászonra a története.

kincsem08

Az alkotók tehát nagyon szabadosan nyúltak a valós történelmi háttérhez. Így lett Blaskovich Ernőből (Nagy Ervin) egy forradalmár fia, akinek édesapját egy osztrák báró, Otto von Oettingen (Gáspár Tibor) gyilkolja meg, aki ráadásul az örökségétől is megfosztja. Ernő bosszút esküszik, és ennek a bosszúnak az eszköze lesz Kincsem, akivel sikert sikerre halmoz az európai lóversenypályákon. A helyzetet bonyolítja, hogy Ernő beleszeret von Oettingen lányába, Klárába (Petrik Andrea), így hamarosan választania kell a szerelme és a bosszú között.

Mint ahogyan az a fenti, néhány mondatos összefoglalóból is látszik,

a Kincsem valódi hollywoodi jellegű történet, vérbeli közönségfilm,

erre pedig kevés alkalmasabb rendezőt találhattak volna Herendinél ma Magyarországon. Az ő keze alatt lett a Kincsemből poros történelmi darab helyett friss és szórakoztató, sőt, modern film. Itt most nem a kikacsintós poénokra kell gondolni, egyszerűen arról van szó, hogy a Kincsem olyan film lett, ami a kortárs mezőnyben is megállja a helyét.

Izgalmas, érzelmes és vicces – ritka az ilyen magyar film.

kincsem02

Ami a főszereplőket illeti, Andy Vajna feleslegesen aggódott, Nagy Ervin ugyanis kiváló a csapongó amorózó Blaskovich szerepében. De nemcsak ő, az egész csapat kiválóan teljesít, Petrik Andreával az élen. A szereplők hitelesek és szimpatikusak, nagy utat járnak be a film alatt,

ráadásul még a magyar filmek esetében olyan gyakori papírízű dialógusok sem bukkannak fel.

Persze szó sincs tökéletes filmről: a már említett anakronisztikus poénok némelyike mellett a főszereplő jó barátját alakító Keresztes Tamás motivációi sem tiszták, a befejezés pedig bántóan klisés lett. De ezeket a hibákat is bőven megbocsátjuk, ha egyszer ennyire szerethető a végeredmény.

Lássuk be: nem sokan fogadtunk volna erre a lóra, de a Kincsem – akárcsak a címbéli csodaló – mindannyiunk elvárásait felülmúlta. Nagyon jó látni, hogy ilyet is tud a magyar filmszakma.

kincsem07

Képek: Fórum Hungary


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Nem egy árváról, hanem az egész elárvult országról szól Nemes Jeles László új filmje
Az Oscar-díjas rendező (ezúttal Nemes László néven) új filmjében saját családja történetén keresztül mutatja be, hogy próbált magára találni az ország 56' után. Az Árvában a nagyszerű főszereplők mellett Iványi Gábor is feltűnik egy kameo erejéig.


(A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZHAT)

Rögtön az elején szeretném tisztázni a film címét, mert már látni, hogy rengeteg helyen rosszul szerepel.

Tehát helyesen: Árva – így, névelő nélkül.

Nemes Jeles László életművében kiemelt szerepe van a most bemutatott Andornak, hiszen saját családja, egészen pontosan édesapja történetét vitte filmvászonra. Jeles Andrást is foglalkoztatta a megfilmesítés lehetősége, de ő végül nem tudta elkészíteni a saját változatát. Fia szerint kellett az egy generációnyi távolság a történtektől ahhoz, hogy fel lehessen dolgozni.

A film története szerint Andor (Barabás Bojtorján) a második világháború urán négy éves koráig egy árvaházban élt, amit azonban az államosítások során bezárnak. Andornak szerencséje van társaihoz képest, akik állami otthonokba kerülnek át: ő csak félárva, és édesanyja, Klára (Waskovics Andrea) eljön érte, hogy magához vegye. Andor úgy tudja, apja egy Hirsch nevű zsidó jegyügynök volt, de koncentrációs táborba hurcolták. Miután a férfi haláláról nem győződhettek meg minden kétséget kizáróan, Andor egyre csak várja édesapja visszatérését.

Klára és Andor kapcsolata nem szokványos anya-fia viszony. A háború árnyékában annyira nem egyedi eset, hogy egy nő árvaházba adja gyermekét, de érezzük, hogy itt nem a nélkülözés az elsődleges ok. Klára próbál helytállni anyaként, rendesen bánni Andorral, de kettejük interakcióiból hiányzik az igazi anyai gyöngédség.

Csak lassan értjük meg ennek vérfagyasztó okait…

Közben telik az idő. Az 56'-os forradalom utáni hónapokban járunk. Rendkívül feszült a légkör, a város romokban, a hatóságok bárkit, bármiért vegzálhatnak. Akárki lehet besúgó, az emberek kétszer is meggondolják, kinyissák-e a szájukat.

Andornak csupán két igazán közeli barátja van. Iskolatársa, Sári (Szabó Elíz), akinek a bátyja, Tamás (Soma Sándor) részt vett a forradalomban és most egy pincében bujkál a hatóságok elől, illetve a pantomimes Géza (a Nemes-Jeles mindhárom filmjében szereplő Marcin Czarnik), aki Hirsch legjobb barátjaként szárnya alá veszi a félárvát.

Andor élete fenekestül felfordul, amikor megjelenik Klára múltjából Berend, a hentes (Grégory Gadebois egészen hihetetlen alakítása), akiről az anyja sokáig nem mondja meg az igazat. A könnyen dühbe guruló férfi egyre nagyobb részt követel magának Klára és Andor életéből. Bár Berend tud kedves és figyelmes lenni, de ha elönti a düh, senki és semmi nincs biztonságban tőle. Andor fél tőle, és elhatározza, hogy bármi áron megszabadítja tőle a családját. Miközben kamaszos dühe egye szélsőségesebb tettekre viszi, apránként fény derül a múlt nyomasztó titkaira, amiben az a legfélelmetesebb, hogy teljesen átírja Andor identitását és jövőjét.

A film tulajdonképpen Andor személyes forradalmát mutatja be 56' árnyékában, és ily módon a forradalom metaforájává válik. Elgondolkoztatja az embert, mit is jelent pontosan a bukás és a győzelem.

Talán ezért is lett a film címe Árva, névelő nélkül, mert nem egy árváról szól, hanem az egész elárvult országról.

A filmet Nemes Lászlóként jegyző rendező mesterien bánik a fényekkel és a plánokkal, a beszűkített terekkel, hogy megteremtse az ötvenes évek fojtogató miliőjét. A korfestésben nem csak a jelmezek és a technika segítségével feljavított díszletek segítenek, hanem a műgonddal kidolgozott, apró részletek is. Ily módon pedig a film arra is alkalmas, hogy kicsit megismerjük az akkori mindennapokat. A tujázás, az 56'-ban szétlőtt házak romjain játszó gyerekek, a mozi nézőterén dohányzó emberek és a szünet, amikor mutatványosok szórakoztatják az embert csak néhány apróság abból, amit az alkotók felvillantottak 1957 miliőjéből. A rendező és Erdély Mátyás operatőr precízen megkoreografált, hosszú snittekkel teszi még életszerűbbé, még átélhetőbbé a történetet.

Barabás Bojtorjánt több hónapnyi intenzív casting során találták meg Andor szerepére. Bojtorján a sajtótájékoztatón azt mondta, nem készült sohasem színészi pályára, de a film gyökeresen megváltoztatta az elképzeléseit.

Nemes-Jeles szerint Bojtorján igazi őstehetség, akivel nagyon könnyű volt együtt dolgozni, mert ahogy elindult a kamera, rögtön Andorrá változott.

Waskovics Andrea azon színésznők közé tartozik, akik teljesen fel tudnak oldódni a szerepben. Ha meg akartok győződni róla, nézzék meg a Vígszínház előadásaiban. A Letargiában például tökéletes gimnazistává változik, bármelyik középiskolában be tudna olvadni és az embernek eszébe sem jut, hogy egy érett, felnőtt nőt lát. A filmben nagyon érzékenyen hozza a szerencsétlen sorsú anyát, aki a háborúban elvesztette férjét, élete szerelmét, és az anyaságot sem képes a maga teljes gyönyörűségében megélni, mert fia a traumák élő mementója.

A film egyik nagy meglepetése a Sára nagypapáját alakító Iványi Gábor, aki kiválóan alakítja a bölcs zsidó öregembert.

Alighanem Iványi saját, személyes hitelessége és kisugárzása az, ami több mint alkalmassá teszi erre a szerepre.

(Iványi szerepeltetéséről bővebben is mesélt nekem a rendező, a vele készült interjút is hamarosan olvashatják majd a Szeretlek Magyarországon.)

Végére hagytam a Berendet alakító Grégory Gadebois-t, aki egészen elképesztő teljesítményt nyújt. Először is szenzációsan hozza a durva hentes alakját. Az efféle figurák a filmekben nagyon könnyen válnak egydimenzióssá: narcisztikus, brutális állatok, akiknek egyetlen jellemvonása az erőszakosság. De Berend nem ilyen, sokszor elhisszük neki, hogy őszintén vágyik a fiú szeretetére, elfogadására, és bizonyosan pillanatokban, amikor azt várnánk, hogy robban, a leggyöngébb oldalát mutatja. Ehhez nyilván szükséges a remek forgatókönyv is, de Gadebois alakítása is.

A legnagyobb fegyvertény azonban mégsem ez, hanem az, hogy a francia színész a szerep kedvéért megtanult magyarul. Igen, a filmben nem szinkronhangot hallunk, Gadebois maga beszél tökéletes, akcentusmentes magyarsággal, ami valami egészen egyedülálló teljesítmény.

Nincs tökéletes film, így az Árva sem az, lehet találni benne apró koszokat. Bennem például hiányérzetet hagyott, hogy nem tudjuk meg, pontosan mi volt Klára motivációja arra, hogy mégis magához vegye a fiát. De fölöslegesnek érzem a szőrszálhasogatást. Ha vannak is apró szépséghibák, azok csak még inkább kiemelik a nagy egész értékeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk