Kiderült: nagyobb területen akar akkumulátort gyártani a CATL Debrecenben
A Civil Fórum Debrecen Egyesület szerint várható volt, hogy az önkormányzati választások után derülnek ki a kényes részletek a debreceni akkumulátorgyár ügyében, írja a Népszava.
Kiderült, hogy az INPARK Szigma Kft. telephelyén, amit a kínai CATL bérel, nemcsak logisztikai tevékenység folyik, hanem egy összeszerelő üzem is épül. Ez az eddigi 40 GW gyártókapacitást 49,2 GW/órára növeli.
A civilek szerint a CATL kommunikációja álságos, amikor „zárt gyártási technológiáról” és „karbonsemleges gyárról” beszélnek.
A környezethasználati engedély módosítása szerint a meglévő 51 légszennyező forráshoz négy újabb csatlakozik, ami nem erősíti a zárt technológia állítását. A civilek állásfoglalása szerint,
A vízfogyasztással kapcsolatban a CATL korábban új, víztakarékos gyártástechnológiát jelentett be, de a benyújtott engedélyben erről nincs adat, és szürke víz felhasználásának részletei sem ismertek.
A civilek szerint
A debreceni városháza szerint a Civil Fórum „támadja azokat a beruházásokat, amelyek az iparűzési adóbevételek növekedéséhez vezettek”.
A Fidesz-frakció közleményében kiemelték, hogy a CATL önként vállalta az NMP kibocsátás csökkentését és a tisztított szennyvíz használatát. Debrecen az egyetlen város, amely karbonsemleges ipari parki programot indított és Zöld Kódexszel rendelkezik, írták.
Miközben Debrecenben épül az akkugyár, Bátonyterenyén újraindult a tavaly felfüggesztett akkumulátorfeldolgozó.
A kormányhivatal szerint a cég mostanra teljesítette a szükséges feltételeket, és újraindulhatott.
A vállalat a következő közleményt adta ki:
"A CATL a beruházás 2022-ben történt bejelentésekor kitért arra, hogy mekkora területen tervezi tevékenységét. A terület használatba vétele több lépcsőben, adásvétellel és bérleti szerződés útján történik.
2024. január 9-én látott napvilágot a bejelentés arról, hogy az INPARK Szigma Kft. beruházásában a Debrecen Déli Ipari Park területén felépülő 60 ezer négyzetméteres logisztikai csarnokot a CATL Debrecen fogja kibérelni. Az akkori tájékoztatásnak megfelelően a létesítmény elsődlegesen a CATL Debrecen raktározási igényeit szolgálja ki, emellett kisebb részben akkumulátormodulok összeszerelését végzi majd itt a vállalat.
Az időközben elkészült csarnokot a CATL Debrecen júniusban átvette, jelenleg a technológiai eszközök telepítése folyik. Az épületben a sikeres tesztüzemet követően akkumulátormodulok összeszerelése folyik majd a raktározási tevékenység mellett. Az akkumulátormodulok összeszerelése az akkumulátorcellák gyártásának utófolyamata. A CATL Debrecen az akkumulátorterméket cella vagy modul összeállítás formájában szállítja a vevőnek a megrendelői igények alapján.
Az akkumulátorcellák gyártása a CATL saját beruházásában épülő üzemcsarnokban zajlik majd.
A CATL 2023-ban jelentette be célkitűzését, hogy 2025-re alaptevékenységében, 2035-re pedig a teljes akkumulátor-értékláncban szén-dioxid-semlegességet ér el. A vállalat célja, hogy a Debrecenben épülő gyár röviddel működése megkezdése után karbonsemlegessé váljon, és mind a gyár, mind az azt kiszolgáló logisztikai hálózat működtetésében maximálisan érvényesüljenek a fenntarthatósági szempontok."