Kiakadtak a szülők és a diákok a középiskolás matekfelvételin
Diákok és szüleik egyaránt kiborultak a január 16-i középiskolai matekfelvételin - írja az Index. A több mint 53 ezernyi felvételiző közül többen nagyon elkeseredtek és sírtak is, annyira alulértékelték a teljesítményüket.
A hatosztályos gimnáziumokba készülő 12 éves tanulóknak a rendelkezésre álló háromnegyed óra alatt 34 feladatot kellett megoldaniuk, ami egyrészt a mennyisége miatt is embert próbáló, másrészt pedig az elvárható tudásszinthez képest jóval nehezebb volt. Sok szülő a közösségi oldalakon fakadt ki; voltak, akik nekiálltak a teszt megoldásának, de egyikük sem érte el a maximális 50 pontot.
"Tollal dolgozz! Zsebszámológépet nem használhatsz. (...) Mellékszámításokra az utolsó oldalt is használhatod. A megoldásra összesen 45 perced van."áll a feladatlap elején. Sokan kritikával illették a később közzétett feladatlapon a tehenészettel kapcsolatos feladatot, az egyik szülő következőket írta nekünk: " tehenesnél szerintem a szerző elrontotta, mert az a feladatnál decemberi adatokról beszél. A b-c-nél meg januáriakról. Ahhoz viszont így nincs elég információ. Ott tényleg csak hasalni lehet. Hiszen nem tudjuk januárban egymaga mennyi tejet adott az állat... így pedig kizárt, hogy ki lehessen számolni."
Az Index utánajárt az Emberi Erőforrások Minisztériumánál, miért állították össze ennyire szigorúan a feladatsort. A hivatalos közlés szerint a tesztet "gyakorlott pedagógusokból álló feladatlap-készítő bizottság" dolgozta ki a sokéves hagyománynak megfelelően. Az Oktatási Hivatal honlapján ez a vonatkozó rész olvasható a bizottságok kiskátéjából - a minisztérium válaszából kiderült, hogy az idei feladatsor is az itt felsorolt szempontok alapján készült el, gondos előkészületek után:
"Az írásbeli felvételi vizsga célja elsősorban az eredményes középiskolai tanuláshoz szükséges alapvető készségek és képességek, kompetenciák felmérése, ezért egyik feladatlap sem hagyományos tantárgyi teszt. A konkrét ismeretek, a tanulási folyamatban megismert, begyakorolt eljárások alkalmazása mellett egyes feladatok újszerű összefüggésekben, szokatlan módon is teret nyitnak a tanultak mozgósításának, az ötletes alkalmazás képességének, a kreativitásnak (...) A matematika feladatlapok nem kizárólag a tantárgyban tanultakat mérik, hanem ehhez kapcsolódóan a tanulók gondolkodásának jellemzőit is. Az ismeretek alapeszközként szolgálnak a feladatok megértéséhez, a problémák megoldásához. Bizonyos feladatok megoldásának folyamatában a vizsgázónak többféle kompetenciát is mozgósítania kell. A feladatmegoldás sikerességében a tantárgyi ismeretek mellett fontos szerepet kaphat a feladatmegoldó készség, a problémaérzékenység, a kreativitás, a logikai biztonság, a szabálykövetés, a koncentráló képesség, vagyis a figyelem összpontosítása és tartóssága."
Az Emmi szerint azokat a diákokat, akik a korábbi évek tesztjei alapján készültek a vizsgára, "a feladatok száma vagy nehézsége tekintetében nem érhette meglepetés". Az országos eredményeket várhatóan februárban összegzik majd.
Ha hasznos volt a hír, oszd meg másokkal is!