Hétfőn kezdődik, három évig tart a metrófelújítás
Várhatóan egy évre zárják le a 3-as metró északi szakaszát, Újpest központtól a Lehel térig, ezzel kezdődik a 3-as metróvonal teljes felújítása. Ezen a szakaszon november 6-tól csak metrópótló buszok közlekednek. Este fél 9-től üzemzárásig és hétvégenként azonban a teljes vonalon pótlóbuszok szállítják majd az utasokat. A pótlóbuszok a Ferenciek terén nem állnak meg. A teljes metróvonal felújításának 2020-ban lesz vége. (De már szombaton és vasárnap sem közlekedik a 3-as metró, ekkor a teljes vonalon pótlás lesz.)
A 17,3 kilométer hosszú metróvonalon húsz állomás van, az első etapban az északi szakaszon az alagút felújítása mellett az Újpest-központ, az Újpest-városkapu, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca, az Árpád híd és a Dózsa György út metróállomást újítják fel - í.
A felszínen a Váci út három sávjából egyet elvesznek a forgalomtól, és buszsávvá alakítják a Lehel térig. Megváltozik az Árpád hídra való feljutás, a felüljáró alatt ugyanis egy egyenesen közlekedő sávot is kialakítanak a buszoknak, itt jelentős torlódások várhatók.
„A metró felújítását nem lehet észrevétlenül lebonyolítani: az adott szakaszon és "hatásterében közlekedési fennakadásokra lehet számítani. Ha nem okozna semmi kényelmetlenséget ez az építési munka az utazóközönség számára, az nem kevesebbet bizonyítana, mint hogy a 3-as metró teljesen felesleges" – mondta Tarlós István főpolgármester.
Buszos pótlás: 45 másodpercenként
Az északi szakaszon a felújítás ideje alatt csak a legkorszerűbb, alacsonypadlós csuklós buszok közlekednek majd. A metrópótlás ideje alatt a megszokottnál 90-nel több busz közlekedik majd a fővárosban, ezek közül 60 a metrópótló vonalon jár majd - közölte Tarlós István.
A pótlóbuszok átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd. Mivel a metró maximális kapacitással óránként akár negyvenezer utast is tud szállítani, busszal ennek a körülbelül hatvan-hetven százalékát lehet kiváltani. További húsz százalékot a BKV különböző villamosvonalakkal válthat ki, a maradék 10-20 százalék alternatív elkerülő útvonalak segítéségével bonyolítható le - tette hozzá a főpolgármester. Az állomások felújítása 24,1 milliárd, az alagúti munkák értéke 47,8 milliárd forint.
Már 15 új szerelvény jár

A 3-as metró felújítandó szerelvényeiről főpolgármester elmondta: mostanáig 17 felújított szerelvény érkezett vissza, ezek közül 15 napi rendszerességgel részt vesz az utasforgalom lebonyolításában. Újabb két szerelvény november közepéig érkezhet meg Magyarországra. A metróvonal további szakaszainak a felújítására új közbeszerzés indul - közölte Tarlós István, a teljes felújítás várhatóan 2020 végére készül el.
Egy kis metrótörténelem

Kőbánya és Újpest földalatti összekapcsolása már az 1910-es években felmerült, a metró vonalát azonban csak 1949-1950-ben jelölték ki, az előkészítő és tervező munkára 1963-ban hoztak kormányhatározatot. Az építkezés 1970-ben kezdődött, a Deák tér és Nagyvárad tér közötti 4,7 kilométeres szakaszt, 6 állomással 1976. december 31-én üzembe helyezték. A második szakasz átadása 1980. március 29-én történt, amikor is 4,5 kilométer pályaszakasszal és 5 új állomással bővült a vonal. Az észak-déli metróvonal újabb szakaszát 1981. december 30-án helyezték üzembe, 2,4 kilométerrel és további 3 állomással, így már a Lehel térig közlekedett a kék metró. A negyedik szakaszt 1984. november 5-én adták át a forgalomnak, ez 1,8 kilométert és új 2 állomást jelentett, így már az Árpád hídig közlekedett a metró. 1990. december 14-én avatták fel az utolsó, Újpest-Központig tartó 3,9 kilométeres szakaszt és a 4 új állomást.
Retó: így működött a metró 1972-ben
Archív fotó: Fortepan