HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Itt lehet élőben nézni a pápaválasztás eseményeit – mutatjuk azt is, mikor érdemes a kéményt figyelni
A Vatican News csatornája élőben közvetíti az eseményeket, de nem szállhat fel bármikor a fehér füst. A 267. pápa megválasztása akár hosszabban is elhúzódhat.


Ahogy arról korábban írtunk, szerdán megkezdődik a pápaválasztás folyamata. A bíborosok délután fél ötkor vonulnak be a Sixtus-kápolnába, ezért az első füst este hét óra előtt biztosan nem száll fel – ezt Matteo Bruni szentszéki szóvivő közölte hétfőn.

Az eseményeket élőben lehet nézni a Vatican News YouTube-csatornáján – ahol már szerda délután megkezdődött az élő közvetítés, de ekkor természetesen még csak lézengő-gyülekező embereket lehet látni a Szent Péter téren.

A Magyar Kurir katolikus hírpotál közzétette azokat az időpontokat is, amikor a pápát megválasztó lehetséges fehér füst megjelenhet a Sixtus-kápolna kéményéből. Mint írják: Az első nap este a konklávé eredményét jelző fehér vagy fekete füst várhatóan 19.00 és 19.30 óra között száll fel. A további napokon, ha a délelőtti ülés első fordulójában megválasztják az új pápát, várhatóan 10.00 és 10.30 óra között (fehér füst); ha nem, a második forduló eredményéről 11.30 és 12.00 óra között (fehér vagy fekete füst) adnak jelzést. Ha a délutáni ülés első fordulójában megszületik a döntés, várhatóan 17.30 és 18.00 óra között (fehér füst); ha nem, a második forduló eredményéről 19.00 és 19.30 óra között (fekete vagy fehér füst) adnak jelzést.

Ez a portál táblázatában így néz ki:

A megválasztott szentatya, Ferenc utódja a történelem 267. római katolikus pápája lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Magyar Péter nyílt levelet írt Manfred Webernek: A TISZA nem ért egyet Ukrajna gyorsított eljárásban történő uniós csatlakozásával
A Tisza Párt elnöke szerint „az utóbbi hetekben Orbán Viktor és a propagandája nevetséges hazugságokat terjeszt ebben a témában”.


Elég volt a Fidesz és a propaganda hazugságaiból - írja szerda esti posztja elején Magyar Péter. A Tisza Párt vezetője ezért úgy döntött, hogy nyílt levelet ír Manfred Webernek, az Európai Néppárt elnökének Ukrajna uniós csatlakozása ügyében.

Az alábbiakban változtatás nélkül közöljük a teljes levelet:

„Tisztelt Elnök Úr!

A TISZA támogatja az Ukrajnával való európai szolidaritást az orosz agresszor elleni harcában.

A TISZA ugyanakkor nem ért egyet Ukrajna gyorsított eljárásban történő uniós csatlakozásával, két okból sem.

Ukrajna jelenleg háborúban áll, és jelentős kihívásokkal küzd a kormányzás, a jogállamiság és a gazdasági stabilitás terén. Jelen pillanatban a legfontosabb feladat a harcoló felek közötti mielőbbi tűzszünet és béke megkötése.

Az Európai Unió hitelessége azon is múlik, hogy az uniós csatlakozási feltételeket következetesen és igazságosan alkalmazza. A tagjelölt országokat azonos mérce alapján kell elbírálni annak érdekében, hogy az uniós bővítési folyamat hitelessége megmaradjon.

Ezen szempontok alapján, valamint a magyar emberekkel folytatott nyilvános eszmecsere után a TISZA elkötelezte magát amellett, hogy jogi kötőerővel bíró, kötelező érvényű országos népszavazást tart Ukrajna uniós csatlakozásáról a megfelelő időben, amikor minden csatlakozási feltétel tisztázódik.

Az utóbbi hetekben Orbán Viktor és a propagandája nevetséges hazugságokat terjeszt ebben a témában. A TISZA álláspontja továbbra is világos a tekintetben, hogy e kérdés jelenleg nem időszerű és amikor az lesz, akkor a magyar embereknek kell döntenie Magyarország hivatalos álláspontjáról.

Képviselőink nem vettek részt az Európai Néppárt (EPP) valenciai kongresszusán, így semmilyen ott elfogadott állásfoglalást nem is tudtak támogatni. Minden ezzel ellentétes állítás alaptalan.

Orbán Viktor miniszterelnök és propagandája folyamatosan belegabalyodik a saját hazugságába. 2022 tavaszán és nyarán Orbán Viktor és Szijjártó Péter is támogatta Ukrajna unióba történő felvételét. A jelenlegi manővereik sem minősülnek stratégiai irányváltásnak, hanem pusztán a belpolitikai lejáratást szolgálják.

A TISZA továbbra is elkötelezett álláspontja mellett, amelyet a tisztesség, a demokratikus részvétel és Magyarország, valamint az Európai Unió hosszú távú érdekei vezérelnek.

Felszólítunk minden érintettet, hogy Ukrajna esetleges uniós csatlakozását a szükséges komolysággal és tisztességgel kezelje.

Kérem a fentiek szíves tudomásvételét!

Maradok tisztelettel,

Magyar Péter

elnök

Európai Parlamenti képviselő

TISZA Párt”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Pápaválasztás: ezért tarthatott ilyen sokáig az első szavazás
Több bíboros most először vesz részt a konklávén, ez is lassíthatja a szavazás menetét. A szentbeszéd hossza is hátráltathatta a folyamatot.


Tina Beattie, a Roehamptoni Egyetem korábbi katolikus professzora a BBC-nek beszélt arról, hogy sokakat meglepett, milyen sokáig tart az első szavazási forduló a pápaválasztáson. Úgy fogalmazott: „Mindenki kissé össze van zavarodva”. Azt is hozzátette, hogy őt is meglepte, hogy már a harmadik órában jár a voksolás, de szerinte ennek akár egy egészen hétköznapi oka is lehet.

„A szentbeszéd húzódhatott el, vagy valami hasonló, hétköznapi dolog történhetett” – mondta.

Beattie arra is kitért, hogy sok bíboros most vesz részt először a konklávén, ami szintén lassíthatja a folyamatot. Úgy fogalmazott: „Meglehet, hogy nem megy minden olyan simán, mintha már mindannyian rutinosak lennének”. Szerinte fontos azt is figyelembe venni, hogy az újoncoknak ez komoly kihívást jelenthet.

„Nem szabad alábecsülni, milyen nehéz lehet ez az új bíborosoknak” – tette hozzá.

A pápaválasztó konklávét a Sixtus-kápolnában tartják, ahol a bíborosok teljes elzártságban szavaznak. Ez idő alatt a Casa Santa Marta vendégházban laknak, amely egy ötemeletes épület, benne 106 lakosztály, 22 egyágyas szoba és egy díszlakosztály található.

A következő szavazási körökre holnap kerül sor. A bíborosok reggel 6 óra 30 perckor reggeliznek, majd szentmisén vesznek részt. Ezután folytatódik a szavazás.

A további napokon, ha a délelőtti ülés első fordulójában megválasztják az új pápát, várhatóan 10.00 és 10.30 óra között (fehér füst); ha nem, a második forduló eredményéről 11.30 és 12.00 óra között (fehér vagy fekete füst) adnak jelzést. Ha a délutáni ülés első fordulójában megszületik a döntés, várhatóan 17.30 és 18.00 óra között (fehér füst); ha nem, a második forduló eredményéről 19.00 és 19.30 óra között (fekete vagy fehér füst) adnak jelzést.

Érdekesség, hogy Ferenc pápát és elődjét, XVI. Benedeket is két nap alatt választották meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter csütörtökön reggel nyilvánosságra hozza a dokumentumot, amit a „Fidesz őszödi beszédének” nevez
A Tisza Párt elnöke szerint egy titkos dokumentum alapjaiban írja át a kormány békepolitikai narratíváját. A nyilvánosságra hozatalt holnap 9 órára ígéri.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 07.



Magyar Péter szerda este egy Facebook-videóban jelentette be, hogy csütörtök reggel 9 órakor nyilvánosságra hoz egy dokumentumot, amit úgy nevez: a Fidesz őszödi beszéde.

Azt ígéri, ebből világosan kiderül, hogy Orbánék az utóbbi években „hazudtak reggel, délben és este”.

Már hétfőn is beszélt erről a titokzatos iratról. Akkor azt mondta, „befújt hozzájuk a szél” egy dokumentumot. Hozzátette, szerinte nem számít, honnan származik az anyag, ő nem is tudja, de hitelesnek tartja.

A Tisza Párt elnöke szerint ez a papír „alapjaiban írja át azt a narratívát, amit a magyar kormány kifele közvetít a magyar emberek felé”. Azt is elmondta, hogy aki eddig látta, „egyetért abban, hogy ez mindent felülír, amit a kormány eddig ebben a helyzetben kommunikált”.

A dokumentumból Magyar szerint érthetővé válik, miért váltották le hirtelen Ruszin-Szendi Romuluszt a Honvéd Vezérkar éléről. Szerinte ez az anyag az Orbán-kormány hadiipari beruházásait és nemzetközi lépéseit is más megvilágításba helyezi.

A politikus azt mondja, bár a kormány az utóbbi években a békét hirdeti, a valóság valami más. Úgy fogalmazott, az őszödi beszédben is voltak súlyos állítások, „de azok nem érintették a magyar nemzetbiztonságot”. Ezzel szemben ez a mostani dokumentum azt mutatja meg, „hogyan machinálnak a háttérben és milyen veszélynek teszik ki a hazánkat”.

Ruszin-Szendi Romolusz, aki korábban a Honvéd Vezérkart vezette, szintén megszólalt. Ő úgy fogalmazott, ez egyértelmű bizonyíték lesz arra, „hogyan hazudnak és próbálnak megtéveszteni bennünket évek óta”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: