HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Örökre a szívünkben él majd tovább!” - Sorra búcsúznak a gyerekeiktől a texasi villámárvíz áldozatainak szülei a közösségi médiában
A 99 éves Camp Mystic teljesen megsemmisült. A mentési munkálatok még tartanak, miközben újabb villámárvizekre figyelmeztetnek.


Szombatig már 27 ember életét követelte a súlyos áradás Texas államban, köztük kilenc gyermek is meghalt. A halottak között négy kislány is van, akik a Camp Mystic nevű keresztény lánytáborban nyaraltak. Renee Smajstrla (8), Sarah Marsh (8), Janie Hunt (9) és Lila Bonner neve is szerepel az áldozatok között, akiket a megáradt Guadalupe folyó sodort el, írja a New York Post.

A Camp Mystic egy közel százéves tábor, ahol évente több száz, 7 és 17 év közötti lányt fogadnak. A létesítmény két helyszínen működik a Guadalupe folyó mentén. A tragédia péntek hajnalban történt, amikor a folyó 45 perc alatt több mint 8 métert emelkedett – ekkor sokan még aludtak.

A legtöbb gyereket csütörtökön evakuálták, a többieket pénteken mentették ki a texasi vadőrök. Az árvíz olyan erővel csapott le, hogy egyes gyerekeket a faházaikkal együtt sodorta el. Összesen 858 embert mentettek ki, közülük nyolcan megsérültek.

Az egyik kislány nagybátyja a közösségi médiában jelentette be a tragikus hírt: „Renee-t megtalálták – bár nem így reméltük, a közösségi médiás megosztások valószínűleg segítették a mentőket abban, hogy gyorsan azonosítsák.” A család egy korábbi fotót is megosztott a mosolygó kislányról, hozzátéve: „Örökké Camp Mysticben fogja élni az álmait.”

Debbie Ford Marsh szintén a Facebookon írt unokájáról:

„A mi drága Sarah-nk elment! Áldottnak érezzük magunkat, hogy életünk része volt ez a gyönyörű, energikus kislány. Örökre a szívünkben él majd tovább!”

Lila Bonner családja közleményt adott ki, amelyben „elképzelhetetlen fájdalomról” írtak. „Fájdalmunkat megosztjuk mindazokkal, akik szerették őt, és szüntelenül imádkozunk” – áll a nyilatkozatban.

Janie Hunt holttestét is megtalálták. Édesanyja pénteken még arról beszélt a CNN-nek, hogy nem tud semmit a lánya hollétéről, csak reménykednek.

Annie Flack, egy másik táborozó, szerencsésen megmenekült. Édesanyja elmondta, hogy lánya szombaton már otthon volt. „Sok család még mindig keresi a gyerekét vagy a barátait. A lányunk jól van, a fiunk is jól van. A lánytábor kiürítése jól megszervezett és hatékony volt” – nyilatkozta Ashley Flack, aki hozzátette: „Gondolatban és lélekben azokkal vagyunk, akik még mindig keresik a gyerekeiket. Szerintünk most rájuk kell irányulnia a figyelemnek.”

A Heart O’ The Hills nevű közeli tábor is érintett volt a tragédiában. Bár éppen zárva tartott, az igazgató, Jane Ragsdale a helyszínen tartózkodott, amikor jött az ár. A tábort működtető csapat megerősítette halálhírét. „Gyászolunk egy nőt, aki emberek ezreinek életére volt hatással, és aki maga volt az erő és a határozottság megtestesítője” – írták a Facebookon. Ragsdale 1976 óta volt társtulajdonos, korábban pedig maga is táborozott és segítőként dolgozott.

Dalton Rice, Kerrville városvezetője azt mondta:

„Rengeteg nagyszerű ember van ebben a közösségben, akik gyorsan reagáltak, és életüket adták mások megmentéséért – köztük táborvezetők is.”

A környező táborok táborozóit is számba vették, senki nem tűnt el, de sokan elszigetelődtek az utakat elöntő víz miatt. „Tudjuk, hol vannak, és ellátjuk őket élelemmel, vízzel, egyéb szükséges dolgokkal. Most az a feladat, hogy biztonságosan átjuttassuk őket a megáradt patakokon és vízfolyásokon más menedékhelyekre” – tette hozzá Rice.

A Kerr megyei bíró, Rob Kelly megerősítette, hogy a táborhelyeken nincs riasztórendszer. A helyi hatóságok péntek reggel 4 órakor adtak ki figyelmeztetést.

Greg Abbott, Texas állam kormányzója péntek este közölte, hogy az áldozatok száma már 24, köztük gyerekek is voltak. Nem árulta el, hogy a Camp Mystic táborozói is köztük vannak-e. A keresés szombaton is folytatódott, miközben újabb esők érkeztek a térségbe. A hatóságok figyelmeztettek: újabb villámáradásokra is számítani kell San Antoniótól egészen Wacóig a következő 24–48 órában.

Donald Trump elnök a közösségi médiában reagált a történtekre. „Melaniával együtt imádkozunk minden családért, akit ez a borzalmas tragédia érintett. Hősies mentőegységeink a helyszínen vannak, és teszik a dolgukat. Isten áldja a családokat, és Isten áldja Texast!” – írta a Truth Socialon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
„Remegtek a falak” - Újabb földrengés volt Magyarországon szombat este
Nem sokkal este kilenc előtt 3,6-os magnitúdójú földrengés keletkezett Csongrád térségében.


Újabb földrengést észleltek szombaton Csongrád térségében, ahol pénteken is volt a lakosság által érezhető földmozgás, írja az MTI.

A HUN-REN Földfizikai és Űrtudományi Kutatóintézet Kövesligethy Radó Szeizmológiai Obszervatóriuma tájékoztatása szerint

szombaton este 20:55 perckor 3,6-os magnitúdójú földrengés keletkezett Csongrád térségében.

A lakosság az epicentrum közelében határozottan érezte, bejelentések folyamatosan érkeznek az obszervatóriumba - tették hozzá.

A LastQuake földrengés-figyelő applikációban egy kiskunfélegyházi észlelő azt írta:

„Remegtek a falak. Mozgott az ágy alattunk.”

Előző nap, pénteken 16 óra 25 perckor, szintén Csongrád térségében 3-as magnitúdójú földrengést mértek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Meghalt Shrek, a Tankcsapda biztonsági csapatának fontos tagja
A zenekar közösségi oldalán búcsúzott a hosszú évek óta velük dolgozó Gyuritól. A férfiért nemrég irányított véradást is szerveztek, de már nem tudtak rajta segíteni.


Gyászba borult a Tankcsapda és a koncertjeik biztonságáért felelős csapat: elhunyt Gyuri, akit sokan Shrekként ismertek. A hírt a zenekar osztotta meg a közösségi oldalán, vette észre a Blikk.

„Köszönjük Gyuri, hogy sok éven keresztül mellettünk voltál és nem csak vigyáztad a rendet, de jó hangulatot is hoztál! Nyugodj békében Shrek! És 'tessík szípen pogózni'... ott fent...”

– búcsúzott tőle a zenekar a Facebookon.

Gyuri hosszú éveken át biztosította a Tankcsapda koncertjeit, miközben a rajongók szerint nemcsak a rendre figyelt, hanem mindig jó kedvet is sugárzott maga körül. A zenekar és a stáb tagjai családtagnak tekintették őt.

A férfit foglalkoztató biztonsági cég is megható sorokkal emlékezett meg róla. Azt írták, Gyuri halálával nemcsak egy kollégát, hanem egy igaz barátot, szinte testvért veszítettek el.

„Hatalmas szíve volt és abba mindenki belefért. Nincsenek szavak... a csend, az űr a legrosszabb, amit maga után hagyott” – fogalmaztak a közösségi oldalon.

Júniusban irányított véradást is szerveztek számára, miután egyik ismerőse közölte, hogy egy komoly betegség miatt sürgősen vérre volt szüksége. A felhívásra rengetegen reagáltak, és sokan segítettek.

Gyuri személye sokak számára összeforrt a Tankcsapda koncertjeivel – a zenekar és rajongók egyaránt őrzik emlékét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kiderült, miért lett egy hatalmas lyuk a Gubacsi hídon, az RTL stopperórával mérte le, mennyit kell kerülni a gyalogosoknak
A gyalogosokat szalag és kerítés állítja meg, a Dunára tátongó lyuk sokkoló látványt nyújt. A járda helyett a bicikliúton kell kerülni, zebra viszont még mindig nincs.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 05.



Szalagok és kerítés zárják el a gyalogosokat a budapesti Gubacsi hídon, miután a hét elején beszakadt a járda. A Budapest Közút tájékoztatása szerint a vasbeton panel átázása okozta a problémát. A gyalogosok számára szerdán zárták le a szakaszt, most az északi oldalon futó bicikliutat használhatják.

Aki a csepeli oldalról szeretne visszatérni a híd déli oldalára, annak kerülővel kell számolnia. Egyesek a szalagkorláton átlépve, az úttesten próbálnak átjutni, pedig ott nincs zebra, csak egy tábla figyelmezteti az autósokat a gyalogosforgalomra.

A vízpart felé vezető lépcső most szintén nem használható. Az RTL Híradó stábja stopperórával mérte le, mennyi idő alatt érhető el a legközelebbi szabályos gyalogátkelő.

A bicikliúton, majd a járdán, a benzinkút mellett haladva lehet eljutni a zebráig. Az út oda-vissza összesen több mint 8 percet vesz igénybe.

A Gubacsi hídon jelenleg a vonatok legfeljebb 5, az autók pedig 30 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek. A híd vegyes tulajdonú: az államé és a fővárosé is. A járda Budapesthez tartozik. Németh Szilárd, a Fidesz alelnöke szerint a főpolgármester feladata lenne a karbantartás.

Vitézy Dávid fővárosi képviselő ezzel szemben úgy látja, hogy az államnak már korábban új hidat kellett volna építenie. Az Építési és Közlekedési Minisztérium az RTL Híradó megkeresésére közölte: a beruházást az Európai Beruházási Banktól igényelt hitelből fedeznék. Kiemelték: amennyiben az eljárás sikeres és a hazai és uniós politikai szereplők a saját politikai érdekeik miatt nem akadályozzák tovább a vasúti infrastruktúra fejlesztését, a kivitelezés még idén megindulhat.

A Budapest Közút azt is jelezte, hogy a csepeli oldalon pár héten belül zebrát létesítenek. A BKK addig is átmenetileg ingyenessé tette a buszos utazást a hídon mindkét irányban.

Az RTL Híradó riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: