HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Megtalálták a Visegrádi-hegységben eltűnt túrázót - egész éjszaka keresték az idős bácsit
Az elsődleges információk szerint elesett, lemerült a mobilja, és önerőből nem tudott tovább haladni. A keresés éjjel zajlott, a csapatok pedig reggel hat előtt egy jelzett úton találták meg.


Élve találtak rá egy eltűnt 87 éves férfira a Visegrádi-hegységben, derül ki a Pest Vármegyei Kutató-Mentő Szolgálat (HUNGO) bejegyzéséből. A rendőrség késő este kérte a kutatócsoportok segítségét, miután a férfi egész napos túra közben eltűnt.

Az elsődleges információk szerint az idős bácsi elesett, lemerült a telefonja, és nem tudott tovább menni. A rendőrök a cellainformációk alapján szűkítették le a keresési területet.

A keresésben rendőrök, gyalogos és terepjárós mentőcsapatok vettek részt. Szisztematikusan átfésülték a Dobogókő és Pilisszentkereszt környéki erdős területeket, majd

a hajnali órákban, reggel 6 óra előtt egy jelzett úton, a földön fekve találtak rá.

Az idős túrázót a helyszínen átadták a mentőknek, majd kórházba szállították.

A férfi utáni kutatásról több fotót is megosztottak a közösségi oldalukon:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Rossz hír az Orbán-kormánynak: az Európai Bizottság Trumppal karöltve felgyorsítaná az orosz olaj és gáz kivezetését
A bejelentés egy, az amerikai elnökkel folytatott egyeztetés után érkezett, és további gazdasági nyomásgyakorlásról szól. A készülő csomag a kriptodevizákra, a bankokra és az energiára koncentrál, új korlátozásokat vetítve előre.


Az új amerikai irányvonalhoz igazodva, Trump követeléseinek eleget téve az Európai Bizottság fel kívánja gyorsítani az EU (Magyarország és Szlovákia) leválasztását az orosz energiahordozókról, írja a hvg.hu.

„Jó beszélgetésen vagyunk túl az amerikai elnökkel” – jelentette be az X-en Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke. Beszámolója szerint arról egyeztettek, „hogyan erősíthetjük közös erőfeszítéseinket Oroszország gazdasági nyomás alá helyezésére további intézkedések révén”.

Ennek érdekében „a bizottság hamarosan bemutatja a 19. szankciócsomagját, amely a kriptodevizákat, a bankokat és az energiát célozza.”

Oroszország háborús gazdasága, amelyet a fosszilis energiahordozókból származó bevételek tartanak fenn, finanszírozza az ukrajnai vérontást. Ennek megszüntetése érdekében

„a bizottság javasolni fogja az orosz fosszilisenergia-import kivezetésének felgyorsítását.”

A bejelentés meglehetősen rossz hír Magyarország, illetve az Orbán-kormány számára. Magyarország az orosz energiahordozók egyik utolsó közvetlen európai vevője, kőolajat és gázt importál nagy mennyiségben Oroszországból. Illetve az orosz Roszatom új atomerőművet épít Pakson.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Gulyás Gergely megerősítette Magyar Péter információját: A honvédelmi miniszter testőre saját magát lőtte meg Törökországban
Magyar Péter szerdán hozta nyilvánosságra, hogy a februári úton történt a baleset. Gulyás közlése szerint a minisztert két testőr kísérte, az egyik saját fegyverét sütötte el.


Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, szerdán Magyar Péter arról posztolt, hogy Szalay-Bobrovniczky Kristóf februári törökországi útján a miniszter egyik testőre lövést kapott és megsérült.

A Telex újságírója azt kérdezte a délutáni kormányinfón, hogy milyen céllal utazott a miniszter Törökországba, és hogyan történt a baleset.

Gulyás Gergely szerint az említett személyvédő saját fegyvere sült el, ő maga sütötte el, hibázott az illető, és a minisztérium a honvédségi protokoll szerint járt el.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta, hogy az eset több mint fél éve történt, a személyvédő nem volt befolyásoltság alatt, és a látogatáson összesen két testőr volt a miniszterrel.

Gulyás szerint nemzetbiztonsági kockázat nem merült fel, személyi mulasztás történt, az érintett könnyebben sérült meg.

„A mulasztás az volt, hogy a fegyver elsült”

– tette hozzá.

(via hvg.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter szerint Szalay-Bobrovniczky Kristóf testőre saját magát lőtte meg, egyben összeszedte, miért tartja alkalmatlannak a minisztert
A Tisza Párt elnöke szóvá tette azt is, hogy a honvédelmi miniszter soha nem volt katona, több ezer harcedzett katonát bocsát el háborús veszélyhelyzetben, valamint nyaral és lángosozik, miközben háborús veszélyhelyzetben kirabolják a Kecskeméti Katonai Repteret.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 17.



„Van annak egy diszkrét bája, amikor Orbán Viktorék kérik számon másokon a szakmaiságot és a felelősségvállalást...” - reagált szerdán Magyar Péter Szalay-Bobrovniczky Kristóf posztjára.

„Orbán Viktornak olyan “honvédelmi” minisztere van háborús veszélyhelyzetben, aki soha nem volt katona, semmilyen honvédelmi végzettsége nincs”

- tette hozzá a Tisza Párt elnöke. Magyar ezután hosszas felsorolásba kezdett:

„Orbán olyan emberre bízta a magyar honvédség vezetését:

- aki nem tudja mit jelent a kétéltű lánctalpas jármű;

- aki nem tudja megkülönböztetni a lőporfüstöt a bográcsozás füstjétől;

- aki maximum ólomkatonákat látott, mielőtt miniszter lett;

- aki külön osztályt hozott létre a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatnál a testőrségének;

- akinek a testőre saját magát lövi meg;

- aki nyaral és lángosozik, miközben háborús veszélyhelyzetben kirabolják a Kecskeméti Katonai Repteret;

- aki a saját cégétől rendel tízmilliárdokért helikoptereket;

- aki több ezer harcedzett katonát bocsát el háborús veszélyhelyzetben;

- aki Csádba küld magyar katonákat egy polgárháborús övezetbe;

- aki nem vállalja a felelősséget azért, hogy egy kormánytisztviselő hölgy egy elhibázott önkéntes kiképzés során kézigránát robbanásban elveszítette a két kezét;

- aki tízmilliárdokat harácsolt össze a Nemzeti Együttbűnözés Rendszerében, de a kaszinói bevétele után nem szeret adót fizetni;

- akinek a felesége 500 millió forint közpénzt égetett el a főpolgármesteri kampányban, majd az ígéretei ellenére visszalépett a választástól.”

„Elég volt! Jövő áprilistól az ilyen emberek legfeljebb egy terepasztalnál játszhatnak katonásdit, vagy a gazdálkodj okosan társasjáték közben égethetik mások pénzét” - zárta a bejegyezést Magyar Péter.


Link másolása
KÖVESS MINKET: