HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
Kétmilliárd forintot is kaphat a Jókai utcai házomlásban megsérült balerina, aki élete végéig havi 3,5 milliót kap kártérítésként
A bíróság pénteken jóváhagyta a peren kívüli egyezséget, így a balerina élete végéig havi 3,5 millió forintos járadékot és egy összegben 200 millió forintot kap.


Élete végéig havi 3,5 millió forintos járadékot és egy összegben 200 millió forintot kap az a balerina, akire 2022-ben ráomlott egy felújítás alatt álló ház homlokzata a budapesti Jókai utcában. A Fővárosi Törvényszék pénteken jóváhagyta a felek sérelemdíjról szóló egyezségét, így a kifizetés biztossá vált – számolt be róla az RTL Híradó.

Az áldozat ügyvédje szerint a teljes összeg, amit a táncművész kaphat, idővel a kétmilliárd forintot is meghaladhatja.

A bíróságon Dr. Uzsoky Ágnes bíró mondta ki a végzést, amely jóváhagyta a korábban létrejött megállapodást: „A 2025. október 28-án létrejött, jelen végzés elválaszthatatlan mellékletét képező megállapodás 4–8. pontjaiban foglalt egyezséget jóváhagyja.”

A most jóváhagyott egyezség szerint Tóth Nikolett és édesanyja 15-15 millió forint sérelemdíjat kap. Ez azon a több mint 40 millió forinton felül értendő, amit az építtető cég már korábban kifizetett. A táncművész ügyvédje, Ikanov Gábor a Híradónak elmondta, hogy a járadék és a kártérítés együttesen biztosítják az áldozat jövőjét.

„200 millió forint kártérítés és sérelemdíj megfizetésére kötelezték a kárért felelős jogi személyeket, ezen felül pedig további havi 3,5 millió forintos járadék megfizetésére is, véghatáridő nélkül, vagyis amíg a jogosult meg nem hal” – magyarázta az ügyvéd. Bár a balesetért felelős cégek mindegyike felszámolás alatt áll, a kifizetést ez nem veszélyezteti, mert azt a biztosítóknak kell állniuk.

A korábbi szakértői vizsgálat megállapította, hogy a statikus tervezőmérnök, a műszaki vezető, a generáltervező és a kivitelező is hibázott, ezek a mulasztások együttesen vezettek a katasztrófához. A rendőrségi nyomozás során több szakembert is meggyanúsítottak, de ők nem ismerték el bűnösségüket.

A jogi hercehurca mellett Tóth Nikolettnek a mindennapokban is súlyos küzdelmet kell vívnia. A baleset óta kerekesszékben él, és az állapota az utóbbi időben jelentősen romlott.

„Rengeteg problémát okoz: nagyon erős fejfájást, vérnyomás-ingadozást, kézzsibbadást, arcpirosodást, ilyesmiket. Az elmúlt időszakban nagyrészt ki kellett hagynom a gyógytornákat és a munkát is” – mondta Tóth Nikolett. Orvosai szerint a panaszai megszüntetéséhez további műtétekre lesz szükség.

A tragédia 2022. június 27-én történt a VI. kerületi Jókai utca 1. szám alatti háznál, amikor a felújítás alatt álló épület homlokzati díszfala és tetőszerkezeti elemei az utcára zuhantak. A leomló törmelék négy járókelőt sebesített meg, a legsúlyosabban az Operettszínház táncművészét, aki többek között koponya- és gerincsérülést szenvedett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Kiderült, kit indít a Tisza Párt Menczer Tamás választókerületében
Menczer Tamást a Pest vármegye 3. választókerületében indítja majd egyéni képviselőjelöltként a Fidesz a 2026-os választáson. Most pedig kiderült, hogy ki lesz a tiszás ellenfele.


Péntek este jelenti be Magyar Péter és a Tisza Párt elnöksége, hogy kik lesznek a képviselőjelöltjeik a 2026-os országgyűlési választáson.

A Fidesz képviselőjelöltjeinek listáját még nem hozták nyilvánosságra, azt azonban már tudni lehet, hogy a pilisvörösvári (Pest 3.) körzetben Menczer Tamást indítják majd egyéni képviselőjelöltként a 2026-os választáson.

Most kiderült, hogy Menczer Tamás tiszás ellenfele Bujdosó Andrea, a párt fővárosi frakcióvezetője lesz.

Bujdosó a Tisza jelöltállításának második fordulójában a szavazatok 69 százalékával nyert.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Ők a Tisza Párt képviselőjelöltjei – 104 jelöltet mutattak be péntek este, mutatjuk a listát
Egy hosszú választási műsor keretében hozta nyilvánosságra a Tisza Párt vezetése a belső jelöltállításuk 104 győztesét.


Pénteken egy többórás élő választási műsorban mutatta be Magyar Péter és a Tisza Párt vezetősége, hogy kik lesznek a Tisza Párt egyéni képviselőjelöltjei a 2026-os országgyűlési választáson.

Magyar Péter közölte: bár a Tisza elnökségének lett volna vétójoga, ezzel végül nem éltek, így teljes mértékben a szavazók voksai döntöttek.

Mutatjuk a győzteseket:

Baranya megye

• Ruzsa Diána (Baranya 1)

• Kovács Áron (Baranya 2)

• Rózsahegyi Áron (Baranya 3)

• Kapronczai Balázs (Baranya 4)

Bács-Kiskun megye

• Csőszi Attila (Bács-Kiskun 1)

• Molnár János (Bács-Kiskun 2)

• Judák Zsol (Bács-Kiskun 3)

• Kovács Gyula (Bács-Kiskun 4)

• Orbán Árpád János (Bács-Kiskun 5)

• Csontos Bence (Bács-Kiskun 6)

Békés megye

• Bodóczi Tibor (Békés 1)

• Gombár Dávid (Békés 2)

• Ráki Zsolt (Békés 3)

• Gurzó Mária (Békés 4)

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

• Juhász Roland (Borsod-Abaúj-Zemplén 1)

• Németh Csilla (Borsod-Abaúj-Zemplén 3)

• Hatala-Orosz Csaba (Borsod-Abaúj-Zemplén 4)

• Lontay László (Borsod-Abaúj-Zemplén 5)

• Bihari Zoltán (Borsod-Abaúj-Zemplén 6)

Budapest

• Tanács Zoltán (Budapest 1)

• Bódis Kriszta (Budapest 2)

• Magyar Péter (Budapest 3)

• Dr. Koncz Áron (Budapest 4)

• Weingand István (Budapest 5)

• Velkey György László (Budapest 6)

• Trentin Balázs (Budapest 7)

• Dr. Virágh Gabriella (Budapest 8)

• Kátai-Németh Vilmos (Budapest 9)

• Kulcsár Krisztián (Budapest 10)

• Boda Nikolett (Budapest 11)

• Jakab Zsuzsanna (Budapest 12)

• Müller Anna (Budapest 13)

• Szabó Alexandra (Budapest 14)

• Porcser Áron (Budapest 15)

• Tarr Zoltán (Budapest 16)

Csongrád-Csanád megye

• Stumpf Péter Bence (Csongrád-Csanád 1)

• Gajda Attila (Csongrád-Csanád 2)

• Bárkányi Bence (Csongrád-Csanád 3)

• Dr. Ferenczi Gábor (Csongrád-Csanád 4)

Fejér megye

• Csiszár Béla (Fejér 1)

• Borics Milyás (Fejér 2)

• Nagy Ervin (Fejér 4)

• Nagy Richárd (Fejér 5)

Győr-Moson-Sopron megye

• Diószegi Judit (Győr-Moson-Sopron 1)

• Néher András (Győr-Moson-Sopron 2)

• Bóna Szabolcs (Győr-Moson-Sopron 3)

• Hallerné Nagy Anikó (Győr-Moson-Sopron 4)

• Porpáczy Krisztina (Győr-Moson-Sopron 5)

Hajdú-Bihar megye

• Tárkányi Zsolt (Hajdú-Bihar 1)

• Tompa Enikő (Hajdú-Bihar 2)

• Csák László (Hajdú-Bihar 3)

• Kovács Petra Judit (Hajdú-Bihar 4)

• Göröghné Bocskai Éva (Hajdú-Bihar 6)

Heves megye

• dr. Bódis Péter (Heves 1)

• Kiss János (Heves 2)

• Juhász Áron (Heves 3)

Jász-Nagykun-Szolnok megye

• Rost Andrea (Jász-Nagykun-Szolnok 1)

• Halmai Ferenc Tibor (Jász-Nagykun-Szolnok 2)

• Kovács Hunor (Jász-Nagykun-Szolnok 3)

• Dr. Farkas Csongor (Jász-Nagykun-Szolnok 4)

Komárom-Esztergom megye

• dr. Sopov Ildikó Éva (Komárom-Esztergom 1)

• Radnai Márk (Komárom-Esztergom 2)

• dr. Árvay Nikolett (Komárom-Esztergom 3)

Nógrád megye

• Szafkó Zoltán Péter (Nógrád 1)

• Molnár Zoltán (Nógrád 2)

Pest megye

• Jelencsik József (Pest 1)

• Pósfai Gábor (Pest 2)

• Tóthmajor Balázs (Pest 4)

• Miskolczi Orsolya (Pest 5)

• László Endre Márton (Pest 6)

• Trompler Ildikó (Pest 7)

• Balajti István (Pest 8)

• Perticsné Kácsor Andrea (pest 10)

• Szimon Renáta (Pest 11)

• Polgár György (pest 12)

• Hende Máté (Pest 13)

• Muhari Gergelyt (Pest 14)

• Tarr Zoltán (Pest 15)

Somogy megye

• Lőrincz Viktória (Somogy 1)

• Benke József (Somogy 2)

• Bakos Csaba Attila (Somogy 3)

• Csatári Ernő (Somogy 4)

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

• Szakács Péter Lajos (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2)

• Dicső Viktória (Szabolcs-Szatmár-Bereg 3)

• Simon Zsuzsanna (Szabolcs-Szatmár-Bereg 4)

• Bugya László (Szabolcs-Szatmár-Bereg 5)

• Barna-Szabó Tímea (Szabolcs-Szatmár-Bereg 6)

Tolna megye

• Sárosi József (Tolna 1)

• Szijjártó Gábor (Tolna 2)

• Cseh Tamás (Tolna 3)

Vas megye

• Rápli Róbert (Vas 1)

• Strompová Viktória (Vas 2)

• Horváth Nándor Zsolt (Vas 3)

Veszprém megye

• Gáspár Levente (Veszprém 1)

• Forsthoffer Ágnes (Veszprém 2)

• Balatincz Péter (Veszprém 3)

• Ujvári Szilvia (Veszprém 4)

Zala megye

• Nagy Márta (Zala 1)

• Varga Balázs (Zala 2)

• Lovkó Csaba (Zala 3)

A több órás műsort itt lehet visszanézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
A Tisza képviselőjelöltje lesz Ruszin-Szendi Romulusz, Radnai Márk és Rost Andrea is
Rost Andrea Jász-Nagykun Szolnok 1, Radnai Márk Komárom-Esztergom 2, míg Ruszin-Szendi Romulusz Hajdú-Bihar 5-ös választókörzetben lesz a Tisza Párt jelöltje.


Cikkünket frissítjük!

Péntek este jelentette be Magyar Péter és a Tisza Párt elnöksége, hogy kik lesznek a képviselőjelöltjeik a 2026-os országgyűlési választáson.

A Tisza Párt több ismert arca is megmérette magát a jelöltállításon, többek között Rost Andrea operaénekes, Radnai Márk, Forsthoffer Ágnes és Tarr Zoltán alelnökök, Ruszin-Szendi Romulusz egykori vezérkari főnök, Bódis Kriszta a párt társadalompolitikai szakértője, Bujdosó Andrea budapesti frakcióvezető, illetve Nagy Ervin színművész is.

Az már biztos, hogy

a Tisza Párt hivatalos jelöltje lesz a választáson Rost Andrea (Jász-Nagykun Szolnok 1), Radnai Márk (Komárom-Esztergom 2), Ruszin-Szendi Romulusz (Hajdú-Bihar 5), Bujdosó Andrea (Pest 3), Bódis Kriszta (Pest 2), Nagy Ervin (Fejér 4), Forsthoffer Ágnes (Veszprém 2) és Tarr Zoltán (Budapest 16) is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: