HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter egy korábbi fideszes EP-képviselővel is egyeztetett, amikor adományokat adott át Jánoshalmán és Kalocsán
A TISZA Párt elnöke jótékonykodott, majd a városvezetőkkel egyeztetett. Az egyikük, dr. Bagó Zoltán, nem is olyan rég még a Fidesz színeiben politizált Brüsszelben.


Magyar Péter, a TISZA Párt elnöke egy Facebook-posztban számolt be arról, hogy amikor Jánoshalmán és Kalocsán járt pártja országjárása során, adományokat adott át helyi intézményeknek.

„Jánoshalmán és Kalocsán is a települések polgármesterei vették át a Csalàd- és Gyermekjóléti Központnak és az Idősek Otthonának vitt adományainkat.”

A politikus bejegyzése szerint a két település polgármesterével is egyeztetett a találkozás során: „Lengyel Endre és Bagó Zoltán polgármesterekkel egyeztettem a települések előtt álló kihívásokról és ismertettem velük a leendő TISZA-kormány önkormányzatokkal kapcsolatos terveit” – fogalmazott. Érdemes megjegyezni, hogy Kalocsa polgármestere, Bagó Zoltán korábban a Fidesz európai parlamenti képviselője volt 2014-ig. 2024 nyarán a megismételt polgármester-választáson a Kalo Lokálpatrióta Egyesület jelöltjeként győzte le fideszes ellenfelét, Filvig Gézát.

A megbeszélés eredményéről Magyar Péter azt írta: „Egyetértettünk abban, hogy vissza kell adni az önkormányzatok hatásköreit és forrásait.” Posztját azzal zárta, hogy „hajrá, Kalocsa! Hajrá, Jánoshalma!”.

Az adományok átadásáról fotókat is posztolt Facebook-oldalára:

Magyar Péter csütörtökön Kalocsán tartott országjáró fórumot, ahol három helyi tiszás jelöltet is bemutatott. Ott arról beszélt, hogy a kormányzás „kétharmados felhatalmazással sokkal könnyebb” lenne. A TISZA Párt jelöltkiválasztásának menetrendjét is ismertették, eszerint november végén, kétkörös szavazás után mutatják be a 106 egyéni jelöltet a 2026-os választásra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
„Trump k***a” – ezt vésette a hasára egy volt republikánus stábtag, hogy politikai támadás áldozatának tűnjön
Brutálisan összevagdosva találták meg a nőt, de a nyomozók leleplezték. Most akár tíz év börtön is várhat rá a hazugságaiért.


Sikoltozva, összekötözve, testén több tucat vágással találtak rá a volt republikánus stábtagra, akinek hasára azt firkálták: „Trump k***a”. Egész Amerikát megrázta a brutális politikai támadás híre, az ügy azonban most döbbenetes fordulatot vett: a hatóságok szerint az egész csak egy megrendezett színjáték volt.

A szövetségi ügyészek szerdán vádat emeltek Natalie Greene ellen összeesküvés és hamis nyilatkozattétel miatt, majd 200 ezer dolláros óvadék ellenében szabadon engedték.

Az ügyészek szerint a nő egy részletesen kidolgozott politikai színjátékot rendezett meg. Greene két nappal a bejelentett támadás előtt Pennsylvaniába utazott, és 500 dollárt fizetett egy testmódosító művésznek, hogy ejtsen vágásokat a testén. A nő állítólag még egy tervet is adott a művésznek arról, hogy pontosan milyen mintát szeretne a húsába vájatni. A nyomozók később a nő telefonjában találták meg a szalon helyét – írta a The Sun.

A hatóságok emellett egy nyugtát is lefoglaltak, ami bizonyítja az 500 dolláros fizetést, és rábukkantak Greene Reddit-profiljára is, ahol testmódosítással és hegesítéssel kapcsolatos oldalakat követett. A nyomozás során az is kiderült, hogy a cinkostársa, aki a 911-et hívta, két nappal az eset előtt a telefonján gyorskötözőt keresett a közelben, Greene autójában pedig a megkötözéshez használtakhoz hasonló kötegelőket találtak.

„Egy hamis gyűlölet-bűncselekmény bejelentése nemcsak a nyomozókat vonja el a valódi bűncselekményektől, hanem megosztja a társadalmat és aláássa a valódi áldozatokba vetett bizalmat” –

közölte James E. Dennehy, az FBI newarki irodájának különleges ügynöke.

A hatóságok szerint a nő és cinkosa a kórházban egymásnak ellentmondó vallomásokat tettek, és a fantom támadókról is félrevezető leírást adtak. „Ez a bűncselekmény, amellyel egy politikailag feszült időszakban akarták megosztani a közösségünket, valójában egy kidolgozott átverés volt” – nyilatkozta Philip R. Sellinger szövetségi ügyész.

Greene korábban Jeff Van Drew republikánus képviselő irodájában dolgozott. A képviselő hivatala közleményben reagált a botrányra. „Natalie Greene már nem dolgozik a kongresszusi irodánkban. Együttérzünk Natalie-val és családjával ebben a nehéz időszakban, és a legjobbakat kívánjuk neki” – áll a közleményben.

Ha Greene-t mindkét vádpontban bűnösnek találják, akár tíz év börtönre és 500 ezer dolláros bírságra is számíthat.

Az eset kísértetiesen emlékeztet Jussie Smollett színész ügyére, aki hamisan állította, hogy gyűlölet-bűncselekmény áldozata lett. Azt mondta, hogy két fehér férfi támadt rá, akik faji és homofób szitokszavakat kiabáltak, és hurkot kötöttek a nyakára. A rendőrség azonban kiderítette, hogy a támadást Smollett maga szervezte meg két barátjával.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Trükkösen meghosszabbították Orbán Viktor elnöki mandátumát, így idén elmarad a Fidesz tisztújító kongresszusa
A 2023-as kongresszuson csendben írták át az alapszabályt, így a következő tisztújítás legkésőbb 2026 őszén lesz esedékes. A párt vezetése így egy évvel tovább maradhat hivatalban.


Elmarad a Fidesz hétvégére várt tisztújító kongresszusa, miután egy korábbi alapszabály-módosítással meghosszabbították a párt vezetésének mandátumát.

A hvg.hu-nak

Kósa Lajos alelnök elárulta, hogy csak a választások után tartanak tisztújító kongresszust, vagyis valamikor jövőre.

A lap kiderítette, hogy a 2023-as kongresszuson a küldöttek átírták az addigi alapszabályt.

Míg korábban az alapszabály úgy szólt, hogy a tisztújító kongresszust kétévente, az előző dátumához képest plusz-mínusz 50 napos eltéréssel kell megtartani, addig az új szabályok értelmében tisztújító kongresszust „a mindenkori országgyűlési választások lezajlásának határnapjától számított 180 napon belüli időpontra kell összehívni”.

Ezzel Orbán Viktor és alelnökeinek mandátuma a korábbi kettő helyett három évre nőtt. A következő tisztújításra így legkésőbb 2026 őszén kerülhet sor.

A Fidesz eddig kétévente tartott tisztújító kongresszust, legutóbb 2023 novemberében. A hírek szerint idén november 22-én lett volna az esemény.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Lemondott az MNB alelnöke, Virág Barnabás
A jegybank közölte: a helyére Banai Péter Benőt jelölik, akit november 25-én hallgat majd meg az Országgyűlés Gazdasági bizottsága alelnök-jelöltjeként.


Lemondott megbízatásáról Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank elemzésekért pénzforgalomért és jegybanki programokért felelős alelnöke – derült ki az MNB közleményéből.

Virág a jövőben elnöki tanácsadóként segíti majd a jegybank munkáját.

Virág Barnabás tudására és tapasztalatára továbbra is számít a jegybank, a jövőben elnöki tanácsadóként segíti a Magyar Nemzeti Bank munkáját - tették hozzá a közleményben.

Azt is közölték, hogy

a helyére Banai Péter Benőt jelölik, akit november 25-én hallgat majd meg az Országgyűlés Gazdasági bizottsága alelnök-jelöltjeként.

Banai Péter Benő korábbi államháztartásért felelős államtitkár, jogi szakokleveles közgazdász. 1998 és 2025 között a Pénzügyminisztériumban és a Nemzetgazdasági Minisztériumban dolgozott, 2025 májusa óta a Magyar Nemzeti Bank elnöki főtanácsadója. Az elmúlt évtizedekben az államháztartás területén végzett tevékenysége hozzájárult a magyar gazdaság stabil működéséhez, szakmai felkészültsége és tapasztalata a Magyar Nemzeti Bank vezetése szerint alkalmassá teszi a jegybank alelnöki tisztének betöltésére - írták a közleményben.

(via MTI)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk