HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Hókáosz a Dunántúlon: több települést elzárt a hó, nem járnak a buszok
Baranya, Somogy és Veszprém megyében is akadozik a közlekedés. Zalaegerszeg több városrészében még a helyi járatok sem tudnak elindulni a hó miatt.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 22.



Az első komolyabb havazás szinte azonnal megbénította a közlekedést a Dunántúlon, ahol a hó miatt szombat délután óta egymást érik a balesetek és az elakadások. Az időjárási és útviszonyok miatt estére Baranya, Somogy, Veszprém és Zala vármegye több települése is teljesen elérhetetlenné vált autóbusszal – írja a Blikk. A legtöbb járatkimaradás Zala vármegyét sújtja.

A MÁV-csoport tájékoztatása szerint Baranyában Liget, Somogyban Kaposdada és Zsippó, Veszprémben pedig Bakonybél, Hidegkút, Jásd, Kislőd, Lókút, Öcs és Tés nem érhető el busszal. Zalában Bagod, Becsvölgye, Csapi, Kustánszeg, Milejszeg, Nemeshetés, Nemespátró, Vaspör, Zalacséb, Zalaháshágy és Zalaújlak maradt távolsági járat nélkül.

Zalaegerszeg több városrészében, így Szenterzsébethegyen, Bazitán és Ebergényben is leállt a helyi autóbusz-forgalom.

A Bakonyban a tűzoltóknak folyamatosan munkát adnak a hóban rekedt kamionok, személygépkocsik és buszok. Csondor Henrietta, a Veszprém Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője elmondta, a 8-as főúton Városlődnél egy nyerges vontató akadt el és foglalt el több forgalmi sávot. Zirc és Borzavár között szintén elakadtak gépkocsik, Tapolca és Sümeg között pedig egy személyautó csúszott árokba. A 77-es főúton Tótvázsonynál egy utánfutós személyautó fordult keresztbe, míg Balatonszőlős és Tótvázsony között két busz és egy személyautó haladását kellett a tűzoltóknak segíteniük.

A Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság a Facebook-oldalán közölte, hogy a 8-as főúton a városlődi emelkedőt a kamion mentése miatt egy időre le is kellett zárni. A Várpalota és Tés közötti úton szintén akadtak el autók. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint a Nyugat-Dunántúl más térségeiben is történtek balesetek: a 11-es főúton Esztergomnál, valamint a 7-es főúton Galamboknál is két személygépkocsi ütközött.

A hatóságok azt kérik, hogy a havazással érintett területeken elindulás előtt mindenki tájékozódjon az aktuális útviszonyokról, kizárólag téli gumikkal felszerelt járművel közlekedjen, és csak akkor keljen útra, ha az elengedhetetlenül fontos.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Beindult a havazás, kiderült, hogy hol és mennyi várható a következő órákban
Lehet készülni a hóember építésre, szánkózásra. Érdemes kihasználni a most lehulló havat, mert hamarosan esőben ázhatunk helyette.


Egyre többfelé indul meg a havazás,

szombat-vasárnap még számíthatunk hóra, majd a csapadék átvált esőre. A délről érkező hófelhők észak, északkelet felé terjeszkednek, még a síkvidéki részekre is jut belőle.

Mostanra mind a magasabb, mind az alacsonyabb légrétegeket hideg levegő tölti ki, így több az esély a havazásra.

A hóréteg vastagsága is vegyes lesz, erre készülhetünk:

Síkvidéken a Dunántúl északnyugati részén éjfélig jellemzően lepel-néhány cm. A Dunántúl középső, keleti részein: általában 4-5 cm-es hóréteg. A Dél-Dunántúlon: 5 cm-t meghaladó hóréteg.

A hegyekben pl. a Mecsekben, és a Dunántúli-középhegységben a 10 cm-t is meghaladhatja a hóréteg vastagsága.

A Dél-Alföldön a hó vastagsága maximum 2 cm körül lehet majd.

Vasárnap hajnalra az Északi-középhegységben és környékén fog intenzívebben havazni. Síkvidéken 5 cm, vagy azt meghaladó hóréteg várható. A hegyekben pedig 15 cm feletti hó hullhat.

Reggel, délelőtt távozik a csapadékzóna, így már csak kisebb területen lehet gyenge havazás északkeleten.

A HungaroMet Nonprofit Zrt. arra hívja fel a figyelmet, hogy a viharos szél északkeleten, valamint északnyugaton hordhatja a havat.

A térképet ITT nézheted meg.

Az Időkép előrejelzése szerint:

Vasárnapra virradóan még többfelé havazhat, keleten is vált a halmazállapot, majd napközben a csapadék szűnik, már csak északon és keleten fordulhat elő hószállingózás, gyenge havazás, a Dunántúlon kiderül az ég. A szél nyugatira-délnyugatira fordul, többfelé lehet élénk. Hajnalban -6 és +1, míg kora délután -2 és +4 fok között alakul a hőmérséklet.

Hétfőn újabb csapadéktömb érkezhet, amelyből főként az Északi-középhegységben és néhol északnyugaton számíthatunk hóra, havas esőre, másutt eső valószínű, de a reggeli órákban a Dunántúlon fagyott eső, ónos eső sem kizárt. A délies szél feltámad, északnyugaton helyenként erős lökések kísérhetik. Hajnalban országszerte fagyni fog, a hosszabb ideig derült, vastagabb hóval fedett tájakon -10 foknál is hidegebb lehet. Kora délután -1 és +9 fok között alakulhat a legmagasabb hőmérséklet.

Kedden ismét sokfelé szükség lesz az esernyőkre, átmenetileg csupán keleten, délkeleten szakadozhat fel a felhőzet rövid időszakokra. Nyugaton, északnyugaton havas eső, havazás is előfordulhat. A szél többfelé lehet élénk, délutántól a Dél-Dunántúlon erős. A maximumok 1 és 15 fok között alakulhatnak, nyugaton lesz a leghidegebb, a keleti, délkeleti határ közelében pedig a legmelegebb.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
„Ütnek, vágnak ott, ahol tudnak” - először szólaltak meg a Tisza egymással versenyző jelöltjei
Magyar Péter ugyan arról beszélt, nem adnak interjút, a 444-nek Hajdúböszörményben mégis sikerült szóra bírnia a három indulót. Azt mondták, sokan nagy kockázatot vállaltak a jelöltséggel, de kockázat nélkül nincs nyereség.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 22.



Most szólaltak meg először a TISZA Párt jelöltaspiránsai, miután korábban Magyar Péter azt kérte tőlük, ne nyilatkozzanak addig, amíg el nem dől, ki lesz a végleges befutó. A 444-nek Hajdúböszörményben sikerült szóra bírnia a három versenybe szálló jelöltet.

A Tisza Párt Hajdú-Bihar 6. számú választókerületének előválasztásán Göröghné Bocskai Éva, Hajdúböszörmény hivatalban lévő polgármestere, Abari Máté 28 éves agrárvállalkozó, és Dr. Sós Csaba egyetemi oktató indult.

A polgármester 2024 nyarán függetlenként, 48,87 százalékos eredménnyel győzte le a várost húsz éven át vezető fideszes Kiss Attilát, aki 43,97 százalékot szerzett. Miután kiderült, hogy Göröghné részt vesz a Tisza előválasztásán, az alpolgármester, Nagy Zoltán azonnal lemondott. A korábbi helyi megállapodásra hivatkozott, amiben pártsemlegességet vállaltak.

„Ez az egyetlen választási lehetőségem van. Ha ezt nem teszem meg, akkor ez a város gyakorlatilag csődbe megy” – indokolta lépését a lapnak a polgármester.

Azt állítja, több, a régi városvezetéshez köthető súlyos szabálytalanságot és túlárazást tárt fel, a várost pedig jelentős visszafizetési kötelezettségek terhelik.

„Azt hittem megőrülök, amikor megláttam, hogy az egyik helyi vezető fizetése több mint 7,8 millió forint volt havonta” – mondta korábban Göröghné. Állítása szerint a városra „már több mint 300 millió forintnyi bírságot szabtak ki”, és a vitatott pályázati tételek miatt a teljes büntetés akár a 800 millió forintot is elérheti. A polgármester ezt a helyzetet nevezte meg egyik fő okaként, amiért a TISZA Párt színeiben indulva keres megoldást a város problémáira. Szerinte a változáshoz a TISZA győzelme kell.

Magyar Péter arról szóló állításait, hogy a jelölteket és a családtagjaikat is próbálják megfélemlíteni, az egyik induló is megerősítette.

„Ma odáig süllyedt a rettegő hatalom és az orbáni propaganda, hogy már nemcsak a jelöltjeinket zaklatják személyesen és telefonon is, hanem a családtagjaikat is”

– fogalmazott Dr. Sós Csaba. Abari Máté szerint őt nem érték támadások, de van olyan jelölttársa, akit „propagandisták hívogattak”.

A családok sem nyugodtak bele könnyen. „Nagyon féltenek – jogosan –, hiszen látjuk, hogy azért ütnek, vágnak ott, ahol tudnak” – mondta Göröghné Bocskai Éva a gyerekei reakciójáról. Dr. Sós Csaba elárulta, „aggódó szavakat” kapott, de összességében bátorították. Hozzátette: „azért azt tudni kell, hogy sokan nagy kockázatot vállaltak ezzel, különösen, akik önkormányzati, állami intézményekben dolgoznak, de kockázat nélkül nincs nyereség, és valamikor el kell indulnunk ezen az úton”.

A hangulat viszont szerintük fordul. A jelöltek azt emlegették, hogy 2022-ben ugyan a Fidesz 58 százalékot szerzett a helyi országgyűlési választókerületben, a 2024-es EP-választáson a TISZA Párt már 32 százalékot szerzett Hajdúböszörményben.

A kampányuk különösen összetartó. „Mi nem ellenfelek, hanem csapattársak vagyunk” – mondta Abari, majd hozzátette: „Utána egymást fogjuk segíteni, ez egyértelmű. Az a fontos, hogy a TISZA nyerjen minden körülmények között.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
„Gyönyörű és biztonságos” - Orbán Viktor meghívta az egész világot karácsonyozni Magyarországra
A miniszterelnök egy X-videóban invitálja az utazókat hazánkba. Posztja a napi 1 milliós eurós bírságról szól, amit Magyarországra szabtak ki.


Aki biztonságos karácsonyi úti célt keres, jöjjön Magyarországra – ezzel az üzenettel jelent meg egy videó Orbán Viktor miniszterelnök X-oldalán, számolt be róla a Tények. A kormányfő szerint a migráció elleni fellépés nemcsak a magyarok, hanem az Európába látogató turisták biztonságát is szolgálja, még akkor is, ha ezért Brüsszel napi egymillió eurós bírsággal sújtja az országot.

„Karácsony utazási célpontot keres? Keresse fel Magyarországot! Gyönyörű és a legbiztonságosabb hely Európában. Büntetést fizetünk napi 1 milliós euró brüsszeli bírságot az illegális migránsok távol tartásáért. A mi és az ideérkezők biztonságáért. Magyarország a legbiztonságosabb hely Európában”

– fogalmazott Orbán Viktor.

Angol nyelvű posztjában a miniszterelnök még egyértelműbben üzent, kiemelve, hogy Magyarország nem enged az uniós nyomásnak.

„A brüsszeli bírság napi egymillió euró, amiért távol tartjuk az illegális migránsokat? Kifizetjük. A mi biztonságunkért és az ide érkezőkéért. Jobb így élni, mint félelemben. Idén karácsonykor tapasztalja meg Európát úgy, amilyennek lennie kellene – Magyarországon” – emelte ki.

A miniszterelnök által említett szankciót az Európai Unió Bírósága tavaly júniusban szabta ki, miután megállapította, hogy Magyarország súlyosan és tartósan megsérti az uniós menekültügyi szabályokat. A döntés egy 200 millió eurós átalánybírságból és egy napi egymillió eurós bírságból áll, amelyet a szabályok betartásáig kell fizetni. Az Európai Bizottság tavaly szeptemberben közölte, hogy mivel Budapest nem fizet, megindítja az eljárást, hogy a bírság összegét levonja a Magyarországnak járó uniós támogatásokból.

A kormányfő állítását, miszerint Magyarország a legbiztonságosabb hely Európában, a nemzetközi felmérések árnyalják. Bár a Numbeo és a Global Peace Index 2025-ös listáin is a világ legbiztonságosabb országai között szerepel, Európán belül több északi és közép-európai ország is megelőzi.


Link másolása
KÖVESS MINKET: