HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Gulyás: A Tisza Párt elnöke is meg van győződve arról, hogy a saját jelöltjeik olyan hülyék, hogy egy mondatot sem mondhatnak a nyilvánosság előtt
A miniszter szerint azért nem lehet többet tudni a tiszás jelöltekről, mert Magyar Péter megtiltotta nekik, hogy egy szót is szóljanak. Úgy véli, „ez a választópolgári bizalom megszerzésének egészen új formája”.


Milyen kihívást jelent a kormánynak, hogy a politikai ellenfeleik ismét feltűntek, viszont most a Tisza Párt jelöltjeiként - erről kérdezte a Hír TV riportere Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető minisztert a kormányinfón.

„Ha valaki megnézi a jelöltek múltját és kötődéseit, akkor a négy évvel ezelőtti baloldali összefogáshoz számtalan közvetlen kapcsolódást talál, MSZP-hez, Momentumhoz, másokhoz is. Viszont az, hogy többet nem tudunk meg róluk, annak köszönhető, hogy ők egy szót se szólhatnak. A Tisza Párt elnöke is meg van győződve arról, hogy a saját jelöltjeik olyan hülyék, hogy egy mondatot sem mondhatnak a nyilvánosság előtt”

- válaszolta Gulyás.

A miniszter azt is hozzátette:

az EP-választáson könnyebb jelölteket állítani, mivel ott 5-6-7-8 embernél több nem juthat be, „ehhez képest őket is úgy sikerült kiválasztani, hogy a saját pártelnökük szerint Soros-ügynökök vagy agyhalottak. És egy-kettőnél úgy tűnik, hogy van nagy átfedés is. Akkor nem lehet csodálkozni, hogy 300 jelölt esetén az a legjobb, ha egy szót se szólnak”.

A TV2 is nehezményezte, hogy a Tisza Párt jelöltjelöltjei nem nyilatkoznak nekik, mert Magyar Péter megtiltotta, hogy nyilatkozzanak. Gulyás szerint

„Nem titok, hogy a pártelnöknek az a véleménye a saját jelöltjeiről, hogy két értelmes mondatot a magyar nyilvánosságban nem tudnak elmondani. Ez a választópolgári bizalom megszerzésének egészen új formája”

- fogalmazott Gulyás.

A minisztert egyébként a fideszes jelöltekről is kérdezték. A miniszter ugyanakkor nem árulta el, hogy a Fidesz jelöltjeinek hivatalos listáját mikor hozzák nyilvánosságra. A közmédia kérdésére azt mondta, hogy akár napokon belül kiderülhet, kik lesznek a Fidesz „jelöltjelöltjei” a 2026-os országgyűlési választásra.

A Tisza Párt ugyanakkor nemcsak a jelöltek kapcsán került szóba, hanem az állítólagos „megszorítócsomag” miatt is. A miniszter szerint az Index által közölt „megszorító csomagban” tényszerű újdonságok vannak.

„De a többkulcsos SZJA-ról eddig is nyíltan beszéltek, ahogy arról is, hogy ezt el akarják hallgatni a választók elől. A családi adókedvezmények visszavágása mindig megtörtént baloldali kormányok idején. Az, hogy nyugdíjadót vezetnek be, szintén korábbi baloldali kormány jogszabályt fogadott el erről. A kutya- és macskaadó szerintem pedig túlmegy minden határon, de úgy tűnik, hogy az adóztatás szempontjából a baloldal rendkívül leleményes”

- mondta a miniszter.

Az Index által közölt „megszorító csomagról” egyébként Magyar Péter korábban azt mondta, minden szava hazugság.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Karácsony Gergely rendkívüli sajtótájékoztatót hirdetett: Törvénytelenül leemeltek újabb 6,2 milliárd forintot a város számlájáról
A főpolgármester a kormányinfó idején jelentette be mindezt, így a posztját Gulyás Gergelynek is felolvasták. A miniszter reagált is rá.


„Abban a percben,

amikor Gulyás Gergely miniszter arról beszélt, hogy a kormány »meg akarja menteni Budapestet«, törvénytelenül leemeltek újabb 6,2 milliárd forintot a város számlájáról”

- közölte Facebook-oldalán Karácsony Gergely.

A főpolgármester bejelentette: emiatt ma 14 órakor rendkívüli sajtótájékoztatót tart majd.

Karácsony posztját Gulyás Gergelynek is felolvasták a kormányinfón. A miniszter szerint Karácsony Gergely súlyos tévedésben van, mert az Államkincstárnak a jogszabály szerint be kell szednie a szolidaritási hozzájárulást, jelenleg jogvédelme sincs a városnak.

„Nincs értelme, amit a főpolgármester ír, politikailag értem, de jogilag nem”

– fogalmazott Gulyás.

A főváros helyzetéről a miniszter egyébként a kormányinfó elején is beszélt. Gulyás Gergely közlése szerint a kormány azt várja, hogy a Fővárosi Közgyűlés hivatalosan is állapítsa meg a fizetésképtelenséget. Ezután készek biztosítani a város működőképességét, pénzügyi mentőcsomagot nyújtanának.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Bódis Kriszta: Ordítva leköpött egy nő az utcán, amikor szórólapot osztottam
A Tisza Párt társadalompolitikai szakértője maga számolt be az őt ért atrocitásról. Szerinte borzasztó látni, milyen idegállapotba hergeli az embereket a Fidesz-kormány. Magyar Péter is kiakadt a történteken.


Bódis Kriszta, a Tisza Párt társadalompolitikai szakértője a Facebook-oldalán számolt be arról, atrocitás érte Budapesten, amikor szórólapot osztott az utcán.

„Leköptek. Ezen is túl vagyunk. A Tisza a béke pártja. Tegnap, amikor szórólapot osztottam, egy nő ordítva leköpött.Utána szóltam békítő hangon, mire visszafordult, tovább szidalmazott, és azt kiabálta, hogy »ezt már rég meg akartam tenni«. Őszintén sajnálom, hogy így cselekedett”

– idézte fel a történteket.

A pszichológus szerint borzasztó látni, milyen idegállapotba hergeli az embereket a Fidesz-kormány, és hogy pusztán azért képesek rátámadni valakire, mert az illető máshogy gondolkodik. Azt állítja, ő kedvesen és mosolyogva fordult a nő felé, és most sem haragszik rá, mert úgy véli, „nem önmaga volt”. Hozzátette, hisz abban, hogy minden emberben ott van a jóság is. A Tisza Párt, mint mondta, ezt a jóságot és békességet szeretné felébreszteni, „nem a másik ember ellen, hanem a másik emberért”.

Bódis Kriszta azt is írta: „Mindezt a Tiszán belül önmagunkra is érvényesnek gondoljuk, persze senki sem hibátlan, nem vagyunk szentek, sem álszentek, de meggyőződésem, hogy a törekvés és az értékek melletti elköteleződés, a hibák javítására való készség tesz minket emberivé és a munkánkat hitelessé”.

Magyar Péter, a TISZA Párt elnöke Facebook-posztban reagált a történtekre. Mint írta, Bódis Kriszta “bűne” annyi volt, hogy emberekkel beszélgetett és szórólapot osztogatott” –

„Ide vezet Orbán Viktor és a propagandájának gyűlöletkeltése és uszítása. Kedves Fidesz-szavazók, Ti tényleg ilyen országot szeretnétek, ahol leköpnek egy édesanyát, aki évtizedek óta a nehézsorsú gyerekek segítésén dolgozik?”

– tette fel a kérdést a politikus.

Majd Orbán Viktornak is üzent: „Hívd vissza a harcosaidat a magyar utcákról és állítsd le a honfitársaid ellen az uszítást!”

Posztjában azt is írta, hogy Bódis Kriszta „még a köpés és a trágár szitkozódás után is igyekezett emberséggel fordulni a megvezetett hölgyhöz”. „Kriszta, veled vagyunk!” – zárta posztját Magyar Péter.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Gulyás Gergely: A kormány kész csődsegélyt adni Budapestnek, állapítsák meg a fizetésképtelenséget
A miniszter szerint a kormány azt várja, hogy a Fővárosi Közgyűlés hivatalosan is állapítsa meg a fizetésképtelenséget. Ezután készek biztosítani a város működőképességét, pénzügyi mentőcsomagot nyújtanának.


„A kormány továbbra is elkötelezett Budapest működésének biztosítása érdekében” - közölte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón.

„Sajnáljuk azt, hogy 6 év baloldali liberális városvezetés olyan helyzetet eredményezett, amelyben Budapest főpolgármestere a város csődjéről és fizetőképtelenségéről beszél” - fogalmazott Gulyás, aki kiemelte: segíteni szeretnének Budapestnek, ugyanakkor tisztán akarnak látni.

„Azt várjuk, hogy a Fővárosi Közgyűlés hivatalosan is állapítsa meg a fizetésképtelenséget. A kormány belép, és biztosítja a város működőképességét ebben az esetben. Nyitottak vagyunk arra, hogy csődsegélyt, pénzügyi mentőcsomagot nyújtsunk a fővárosnak”

- fogalmazott Gulyás, aki azt is hozzátette: nyitottak arra is, hogy minden más technikai részletet is tisztázzanak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: