KULT

Hajós rázza a pofonfát, de csak annyira, hogy lehetőleg ne rúgják ki a műsorból - megnéztük a Nagy Duett 3. adását

Néha nem látni összefüggést a zsűri értékelése és a kiadott pontszámok között, Mihályfi Lucáék elvesztették elsőségüket, Claudia beszólt egy kollégának, Schmuck Andor pedig megdöbbentő bejelentést tett.


Rájöttem, hogy a Tilla-Liptai kettősből Claudia a mester. Lényegesen jobban énekel. Igaz, Tilla viszont jó filmeket rendez, úgyhogy neki megbocsátjuk.

Claudia egyébként elirigyelhette Hajós Andrástól, hogy minden adás után címlapra kerül, ezért finoman ő is beszólt egy kollégának.

Szabó Zsófi gratulált neki, amiért megnyerte a Televíziós Újságírók Díját női zsűritag kategóriában. Picivel később Kasza Tibi visszahozta a témát, és gratulált Hajós Andrásnak, aki viszont nem nyert. Hajós azt felelte, örül Claudiának, mert az ilyen díjakat olyanoknak kell nyerni, akiket érdekel. A műsorvezető így vigasztalta Hajóst:

„András, a te kategóriádban, a férfi zsűritag kategóriában egy méltán ismeretlen ember nyert…”

A kategória nyertese az a Majka lett, aki amúgy egykor Clau műsorvezető társa volt a Nagy duett első évadában, de Bindzsisztán óta sokat esett az ázsiója a TV2-n. Nem volt elegáns ez a beszólás Liptaitól, persze lehet, ő is Kossuth-díjat szeretne. Vagy legalább egy lovagkeresztet.

A kétszeres adásgyőztes páros, Mihályfi Luca és Hegyesi Berci kezdte a műsort, akik hétről hétre igyekeznek maximálisan kihasználni azt a fegyvertényt, hogy szép emberek. Az elmúlt adásban Horváth Tomi azt a kívánságát fejezte ki, hogy mindenki vetkőzzön le. Bár ő állítja, ezt lelki értelemben értette, Lucáék szó szerint vették, és meglehetősen lengére vették a figurát.

Valamelyik kreatív kitalálta, hogy az Úristen című Valmar örökzöldhöz illik a Hellász tematika. (Értitek, Úristen – Akropolisz…) Apróság, hogy a dalban gyakorlatilag nincs egy sor sem, ami passzolna az ókori görögökhöz. Hacsak az nem, hogy az anakronizmus görög szó. És legyünk őszinték,

bár Mihályfi Luca kétségtelenül nagyon szép lány, aki meglátja benne Marilyn Monroe hasonmását, azzal komoly problémák vannak.

A produkcióban csak egy valami illett igazán a görögökhöz: az éneklés, mert az tragédia volt. Főleg Luca botladozott, néha mintha túl mély lett volna neki a hangfekvés. Berci sem énekelt mindig tisztán, de hát ő elvileg táncos. A rap betétet pedig kifejezetten jól tolta. Az is igaz, énekes – és egyéniség – legyen a talpán, aki Marics Petit feledtetni tudja.

A zsűri leginkább az énekesek és táncosok lenge öltözékéről és Hajós András testéről beszélt. Zsófi másik műsort nézett, mint én, szerinte nagyon jó volt a produkció. Horváth Tomi azért megjegyezte, hogy időnként elmásztak a hangok, de nem érdekli. Hajós a maga humoros módján azért próbált kritizálni is, de úgy tűnik, odafent kiadták a parancsot, hogy nem szabad rosszakat mondani, mert ő is visszafogott volt.

Lucáék összesen 34 pontot kaptak.

Radics Gigi és Visváder Tamás a Sing Hallelujah-t adta elő Dr. Albantól – majdnem azt mondtam, énekelte, de nem akarok igazságtalan lenni Tamással. Az ifjú marketinges javára szól, hogy nagyon vidáman és magabiztosan mozog a színpadon, szemmel láthatóan nem zavarja a saját énekhangja, pontosabban annak hiánya. Legalább valakit.

„Van-e olyan templom, aminek a hátsó fele dohánybolt? Az egyik ember az egyikben tökéletesen énekel… a másikban várja a vevőket a srác.”

Egyébként a produkciót többen is gospelnek nevezték, rejtély, miért.

Attól, hogy egy dalban hallelujáznak, és közhelyesen amerikai templomi lepelben énekelnek, az még nem lesz gospel. Mint ahogy a Most vagy soha sem történelmi film, hiába vannak benne kardok.

Egy dologban értek csak egyet a zsűrivel: Radics Gigi remekül énekel.

A zsűri inkább azt hangsúlyozta, hogy milyen show-t csináltak, és Tomi mennyire jó ahhoz képest, hogy mennyire rossz. Ja, és értékelték a rapet. (Azt én még akkor is nehezen tolerálom, ha jó, hát még így.) 32 pontot kaptak.

A Dübörög a ház az Emergency House-tól azért volt jó választás Sydney van den Bosch és Pető Brúnó részéről, mert a dal ígérete akkor is teljesül, ha egy hangot sem találnak el a… khm… énekesek. A harmadik adásra megértettem, hogy ők ketten alighanem a statisztika kedvéért szerepelnek a műsorban. Elvégre, ha van olyan duó, ahol a tanítvány is profiként énekel, a kiegyensúlyozottság továbbá a feng shui nevében szükség van olyanra is, ahol a mesternek sincs énekhangja.

Zsófi azért megkérdezte: „Brúnó, te mesterként mit adtál hozzá a produkcióhoz?” Mert igen helyesen észrevette, hogy bizony Sydney jobb volt, mint mestere.

Hajós értékelése kapcsán kiderült egy fontos dolog is: a fiatalok nem tudják, mi az a tüske. Guglizzatok rá, én nem akarok csúnyaságokat tanítani nektek.

A zsűri rejtélyes okokból 37 pontot adott Brúnóéknak, Horváth Tomi egyenesen 10-est ítélt.

Hajós András legalább nagyon erős öniróniával kifejezte, hogy a 9-ese nem a szívéből jön, hanem valószínűleg a füleséből.

Stohl András és Geszler Dorottya a Jojót énekelte, pedig már Csepregi Évának sem kellett volna. Annyiból mégiscsak jó választás, hogy nem igényel nagy énekhangot. Mondjuk Dorottyának így sem igazán sikerült elénekelnie. Stohl legalább eljátszotta. Amúgy egy ovit idézett meg a produkció, és oda mondjuk, illett is az éneklés.

Hozzám hasonló boomerek talán még emlékeznek rá, hogy nagyon régen Nagy Feró egyszer elénekelte Friderikusznál, némileg módosított szöveggel. Akkoriban Feró még nem volt Kossuth-díjas, és ez meg is látszott: lehetett élvezni, amit csinált.

A zsűrinek látszólag ez is tetszett, de 33 pont annyira nem magas pontszám. Szóval néha nem túl keresztényi módon bort isznak, és vizet szavaznak. Vagy épp fordítva.

Soltész Rezső a szegény ember one hit wonderje.

Minden tehetségkutatóban és zenés show-ban a Szóljon hangosan az ének szerepel tőle. Nem meglepő, hogy Dér Heni és Gáspár Győző is ezt választotta tőle. Pedig Soltésznak azért vannak más dalai is, nem mondhatjuk, hogy nem próbálkozott. Nem rég még a Monty Python féle Allways Look ont he Bride Side of Life-ot is feldolgozta. Azóta sokat imádkozom a lelkiüdvéért.

Az Elveszett gyerekek városában van egy rémálom, ahol egy kisfiú azzal szembesül, hogy a kéményből egymás után jönnek elő a télapók. A TV2 ezt megfejelte: a színpadon mindenki Soltész Rezső volt. Lehet, titokban ezt is Grecsó írta, mint anno a Győzike Show-t. Mondjuk Győző szerintem inkább „Weird Al” Yankovicra hasonlított, de nevezték salgótarjáni Pablo Escobarnak is, Győzikének pedig a Jackson család ugrott be.

„Így nézhetett ki, amikor Madam Tussaud 9 évesen, lekapcoslt villanynál először próbálta megalkotni Maradona és Sandokan eltitkolt közös gyermekét”

összegezte a látottakat Hajós.

Egyébként tényleg szórakoztató volt, ezen az estén eddig a pontig talán a legjobb, és Heniék végre eltávolodtak a romalagzi tematikától.

A pontozásnál Hajós egy kicsit frászt hozott mindenkire:

„Úgy érzem, te kezdesz kiteljesedni… Nekem nagyon tetszik, hogy az orosz nagykövettel is egy zebrát örökbe fogadtál, tehát a politikában is egyre komolyabb szerepeket kapsz…”

Kasza Tibi érezhetően félt, hogy mi lesz ebből, és rászólt zsűritársára: „Hajós, Hajós…”

De a nyílt rendszerbírálat elmaradt, Győzi pedig nagyon örült a 9-esnek, amivel összesen 34 pontot kapott a páros.

Schmuck Andor Jockey Ewingba oltott Piedoneként udvarolt a stewardesnek vetkőzött Sári Évinek. A Repteret énekelték, szerintem csak azért, hogy ne telhessen el adás a Korda-Balázs házaspár emlegetése nélkül. Kasza Tibi meg is jegyezte, Hajósnak úgy kell értékelnie, hogy ne kerüljön a címlapokra.

Horváth Tomi végleg lemondott a szakmaiságról, mint olyanról. Szabó Zsófi viszont megállapította, hogy Sári Évinek a lába jobb, mint a hangja, ami szerintem csak első ránézésre tűnik bóknak. De Zsófi időnként szeret erején felül fogalmazni.

Hajós megint kitett magáért, mert megjegyezte, hogy azért ezen a repülő úton a hányászacskók is előkerültek.

Kasza Tibi megragadta az alkalmat, hogy feldicsérje Balázs Klárit, aki amúgy éveken keresztül zsűrizett a Nagy Duettben, és kicsit Hajósnak is odaszúrt. Klárika emlékének is szólt a 8 pont. Összesen 30 pont jött össze.

Brasch Bence ezúttal a Szilvafácskát, vagyis a Bubamarát választotta feladatul. Lékai-Kiss Ramóna igyekezett jó képet vágni a dologhoz. Rami kicsit úgy nézett ki, mint Pénzezzsák hercegnő a Pindúr Pandúrokból de neki még ez is jól áll. A hangja pedig épp annyira volt karcos, hogy hozza a Kusturica-feelinget. Bence ellenben csak egy sztereotip magyar legény volt, a tanítvány ezúttal lekörözte a mestert.

Horváth Tomi kicsit nehezményezte, hogy ha már fa, miért nem meggy (értjük, hehe), Hajós viszont igen helyesen megállapította, hogy Ramóna „klasszikus komika.”

Ha végre egyszer ebben az országban készítene valaki egy igazán jó sitcomot, Raminak mindenképp helye volna benne.

Az idei évad első 40 pontját ők kapták.

Nótár Mary akármilyen jó énekesnő, nem tud Aurelióból Elvist faragni, legfeljebb VV Elvist. Mary remekül énekelte Cher és Eros Ramazotti kettőséből a ráeső részt, de Aureliót nem tudta kizökkenteni, a srác kitartóan utánozta a fába szorult férget.

A zsűri minden ellenére olvadozott, hogy ez milyen megható produkció volt. Szerintem legfeljebb Mary hősies küzdelmén lehetett meghatódni, aki Leláncolt Prométheuszként próbálja eljátszani, hogy mennyire szereti a májából lakmározó sast. Aurelio egyébként tényleg könnyekig meghatódott, ami nagyon kedves és aranyos pillanat volt, de pontozás szempontjából nem értékelhető.

Horváth Tomi szerint Aurelióban az az értékes, hogy önazonos, vállalja magát, ami nagyon ritka a médiában.

„Úgy szurkoltunk neked, ahogy a válogatottnak szoktunk szurkolni” kezdte Hajós az értékelését, és érezhetően megint mindenki belekapaszkodott a karfába. A zenész-humorista szemmel láthatóan szereti rázni a pofonfát, de aztán ebből is kijött úgy, hogy azért lehetőleg ne rúgják ki a műsorból.

Kasza Tibi egekbe dicsérte Mary éneklését, egyébként jogosan, de valamivel hitelesebb lett volna, ha nem szólítja „kicsi szívem”-nek. Így kicsit buksisimogatós lett.

Mindent összevéve Kasza és Zsófi 9 pontját túlzónak éreztem, de mindez semmi Horváth Tomi és Hajós 10 pontjához képest. Tudom, én vagyok a hülye, miért mentem oda.

Most is volt vendégprodukció: Pély Barna a Hófehér jaguárt adta elő Curtisszel. Rejtély, miért. Tudom, most világtrend, hogy tehetséges és népszerű, de régebb óta fiatal sztárok összeállnak trendi celebekkel, akik a közelükben sincsenek. Én már az Elton John - Ed Sheeran pároson is csodálkoztam, a Paul McCartney és Kanye West együttállásról nem is szólva. Oké, mondjuk Pély nem mérhető ezekhez az urakhoz, de Curtis most mindenképp felfelé házasodott, ha élhetek ezzel a képzavarral. Amúgy Barna a napokban apuka lett, innen is gratulálunk neki.

Mivel Mihályfi Lucáék ma viszonylag kevés pontot kaptak a zsűritől, így ezúttal Lékai-Kiss Ramóna és Brasch Bence lett az adásgyőztes, így ők simán továbbjutottak. A szavazás végén ismét három páros állt a zsűri előtt, akik közül 3:1 arányban Radics Gigit és Visváder Tomit mentették meg. Rejtély miért.

A nézők a végső szavazásnál Stohl András és Geszler Dorottya kettősét szerették jobban, így kizárásos alapon Sári Évi és Schmuck Andor távozott. Amit kicsit sajnálok, mert szórakoztató párost alkottak.

Andor még az utolsó szó jogán megemlítette, hogy hamarosan életmentő életmentő kezelést kezdenek rajta.

Ami annyiból furcsa, hogy ha valakinek valóban életmentő kezelésre van szüksége, nem várják meg, amíg kiesik a Nagy duettből.

Persze ha közellátásban lesz a kezelés, akkor simán lehet, hogy még egy Dancing With the Stars is belefér, mert csak jövő karácsonyra kapott időpontot.Talán sosem tudjuk meg, Iszak Esztinek sem sikerült kihúznia Andorból, hogy pontosan miről is van szó.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A magasságát átokként élte meg, ügyvéd akart lenni, s büszke arra, hogy sosem ivott és nem is drogozott – Claudia Schiffer 55 éves
Az iskolában nem tartozott a népszerű lányok közé, akivel mindenki randizni akart, mégis ő lett minden idők legjobban fizetett szupermodellje.


Claudia Maria Schiffer 1970. augusztus 25-én született a németországi Rheinbergben, egy Düsseldorf közelében lévő kisvárosban, Heinz és Gudrun Schiffer gyermekeként, egy jómódú középosztálybeli családban, amely hamarosan két fiútestvérrel, Stefannal és Andreasszal, valamint egy húggal, Ann Carolinnal bővült. Visszatekintve Claudia elmondta, annak ellenére, hogy a szülei nagyon elfoglaltak voltak a munkájukkal, végig jelen voltak az életükben. Különösen az édesanyja. „Ő lett a hősünk, mert mindent tudott, és mindenre volt válasza. Segített nekünk a házi feladatokban, különösen akkor, ha valamelyik tantárgyban nehezen boldogultunk. Minden délután leült velünk, és elmagyarázta nekünk, amit nem értettünk” – emlékezett vissza erre az időszakra a modell.

A szülei ugyanakkor más módon is segítették őt és a testvéreit, mivel nem akarták, hogy rossz hatások érjék őket a suli után, ezért gondoskodtak róla, hogy sok más tevékenységekben is részt vegyenek. Claudia például megtanult zongorázni, teniszórákat vett, aerobikra, jazzre, sztepptáncra, és úszásra járt.

Elmondása szerint a szüleinek köszönhető, hogy nem iszik, nem dohányzik, és hogy sosem tartozott azok közé, akik minden este elmentek szórakozni, és reggel 6-ig buliznak. „Olyan gyerekeket akartak, akikben megbízhatnak, akik hazajönnek, és elmondják nekik az igazat” – tette hozzá.

Egy diszkóban fedezték fel

Az iskolában Claudiát nem rajongták körbe annyira a többiek, mint gondolnánk. Nem volt a suli sztárja, nem tartozott a legnépszerűbbek közé, akikkel minden fiú randizni akart. Saját elmondása szerint azért, mert ő annyira más volt: túl magas, túl vékony és a többiekhez képest túl gazdag. A magassága (180 cm) miatt ráadásul szégyenlős is volt. Soha nem akart a figyelem középpontjában lenni, ezért egy idő után nem is vett magának új ruhákat. Elmondása szerint az anyja nem is értette ezt: „Olyan gyönyörű vagy, miért nem öltözöl úgy?” – kérdezte Claudiától, aki azonban csak farmert és teniszcipőt akart viselni.

Ettől függetlenül az osztály egyik legjobb tanulója volt, a nyelvek például különösen jól mentek neki: anyanyelve, a német mellett például folyékonyan beszélt franciául és angolul is, egy ideig pedig azt gondolta, hogy az apja nyomdokaiba lép majd, és sikeres ügyvéd lesz. Még latinul is tanult az iskolában emiatt, mert arra szüksége lesz a jogi tanulmányokhoz. Sokszor elkísérte az apját a bíróságra, az utolsó sorban ült, figyelte őt, és azt gondolta: „Hű, én is ezt akarom csinálni.”

A sors azonban más szakmát tartogatott a számára. 1987 októberében, 17 évesen néhány barátjával elment táncolni egy düsseldorfi diszkóba. Aline Souliers, a Metropolitan modellügynökség munkatársa meglátta ott őt, adott neki egy névjegykártyát, és azt mondta, megvan benne az, ami a modellkedéshez kell.

Másnap aztán Aline találkozott a szüleivel is, és meghívta őket Párizsba. Heinz és Gudrun érezték, hogy ez hatalmas lehetőség a lányuknak, de haboztak, mert szerették volna, ha befejezi a középiskolát.

Így is lett, Claudia még hat hónapig tanult, hogy leérettségizhessen, ez idő alatt pedig senkinek sem mondhatta el az iskolában, hogy a vizsgák után Párizsba megy modellkedni, még a legjobb barátnőjének sem. Csak az indulása előtti napon mondta el a barátainak, hogy hova utazik, és miért.

1000 címlap

Párizsban aztán gyorsan jött a siker. A híres Elle magazin szerkesztői meglátták őt, megtetszett nekik, és szinte azonnal címlapra tették. Ez volt Schiffer első magazinborítója. Hamarosan kiválasztották a Guess farmermárka egyik kampányához, amelynek során az arca és az alakja bejárta az egész világot. Egy éven belül már az első divatbemutatóján modellkedett, méghozzá a Chanelnek. Ezután következett a Versace, a Valentino, a Dior és a divatipar összes többi óriása. Kapcsolata a Chanellel és a Metropolitan Souliers-vel egészen 1996-ig tartott. 1992-ben Claudia kizárólagos globális szerződést írt alá a Revlon céggel 10 évre, több millió dollárért, ez a megállapodás tette őt a történelem legjobban fizetett modelljévé.

Az Elle és a Vogue mellett számos más magazin címlapján is megjelent, többek között a Harper's Bazaar, a Cosmopolitan és a Time címlapján, sőt, ő volt az első modell, aki a Vanity Fair, a Rolling Stone és a People címlapján is szerepelt. 1997 májusában a Playboy borítóján és a magazin fotósorozatában is szerepelt, összesen pedig több mint 1000 magazin címlapján jelent meg.

A divatvilágban töltött addigi kilenc éve alatt ugyanakkor Schiffer megtanulta, hogy nem mindenki viselkedik helyesen ebben a szakmában. Egyrészt ott volt a kábítószer-szubkultúra. „Eleinte nem is vettem észre. Olyan tiszta helyről jöttem, annyira naiv voltam. Utána mondták, hogy a stúdióban rajtam kívül mindenki be volt tépve, és én nem is tudtam róla. Most már észreveszem. De soha nem tennék ilyet. Nem szeretem elveszíteni az önkontrollt. Nem szeretem azt az érzést, hogy nem tudom irányítani, amit mondok vagy gondolok” – nyilatkozta erről.

Igazából producer

Ahogy a modellek gyakorta, ő is kipróbálta magát a nagyvásznon, noha sosem voltak kifejezett színészi ambíciói. Először az 1994-es Richie Rich: Rosszcsont beforrban tűnt fel, ahol a címszereplő Macaulay Culkin aerobiktanárát alakította, illetve feltűnt a Filmszakadás (1997), a Fekete-fehér (1999), a Csajok, mindent bele (1999), a Halálos hajsza (2000), a Zoolander: A trendkívüli (2001 – ebben saját magát alakította), a Meg vagyunk lőve (2002) című filmekben, a Dharma és Greg, avagy kettőn áll a vásár című sorozat két epizódjában (2002), valamint a 2003-as Igazából szerelemben Carolként.

Érdekes módon ez utóbbi volt eddig a legutolsó szerepe, vagyis az utóbbi 22 évben nem lehetett őt látni semmilyen filmben, rövidfilmben, videóklipben, és nem is szinkronizált. Csupán önmagaként tűnt fel tévéműsorokban, dokumentumfilmekben stb. Életének ezt a részét, úgy tűnik, végleg maga mögött hagyta.

Elkezdett viszont producerkedni. Olyan filmekben dolgozott e minőségében, mint a Kick-Ass 2 (2013), a Kingsman: A titkos szolgálat (2014), az Eddie, a sas (2015), a Kingsman: Az Aranykör (2017), a Rocketman (2019), a Csendes éj (2021), a King’s Man: A kezdetek (2021), a Tetris (2023) vagy az Argylle: A szuperkém (2024). Ebben persze erősen szerepet játszott, hogy hozzáment feleségül a filmes fenegyerekhez, a rendező-producer Matthew Vaughnhoz. De ne szaladjunk ennyire előre!

Bűvésztrükkök, filmtrükkök

Claudia még 1993-ban egy berlini gálán ismerkedett meg az amerikai bűvésszel, David Copperfielddel, aki felhívta őt a színpadra, hogy részt vegyen egy gondolatolvasó mutatványban. A trükk annyira jól sikerült, hogy 1994 januárjában eljegyezték egymást. A jegyességük alatt Schiffer néha fellépett Copperfielddel, mint különleges vendégasszisztens: lebegett, guillotine alá került, vagy kettévágták egy fűrésszel.

Ők voltak a kilencvenes évek egyik legnagyobb sztárpárja, mígnem 1999 szeptemberében bejelentették, hogy a munkarendjük miatt véget vetettek a kapcsolatuknak.

Két évvel korábban beperelték a francia Paris Match magazint, miután a lap azt állította, hogy a kapcsolatuk csak színjáték volt, és Schiffer fizetést kapott azért, hogy Copperfield menyasszonyának adja ki magát, pedig nem is kedvelte őt. 1999-ben a szupermodellnek egy nem nyilvános összegű kártérítést ítéltek meg, a Paris Match-nek pedig helyreigazítást kellett közölnie, miután egy francia bíróság a magazin cikkét hamisnak ítélte.

A Copperfielddel való szakítása után Schiffernek rövid ideig (2000-ig) volt kapcsolata a műkereskedő Tim Jefferiesszel, majd jött a nagy szerelem. 2000 novemberében ismerkedett meg Matthew Vaughnnal, aki addig Guy Ritchie állandó producereként volt ismert, később azonban ő maga is sikeres rendezői karriert futott be. 2002. május 25-én házasodtak össze Suffolkban, és még abban az évben megvásárolták ott a Coldham Hall nevű Tudor-kori kastélyt. Schiffernek és Vaughnnak egy fia és két lánya született: Caspar 2003-ban, Clementine Poppy 2004-ben, Cosima pedig 2010-ben született.

Hollywoodi mércével Schiffer és Vaughn kapcsolata már kifejezetten hosszúnak számít, idén ünnepelték a 23. házassági évfordulójukat.

Claudia pedig ma, 55 évesen sikeres üzletasszony. Új lakberendezési kollekciókat tervez a Bordallo Pinheiro és a Vista Alegre számára, és továbbra is a divatvilág kulisszái mögött tényedik. Nemrég szerepelt a Versace 2024 tavaszi és a Balenciaga 2025 téli kampányában, valamint megjelent saját könyve, a Captivate! Fashion Photography from the '90s.


Link másolása
KÖVESS MINKET: