HÍREK
A Rovatból

Fehérre festik a síneket, visszatérítik a késések árát, garantálják a klímát – itt vannak a MÁV és a Volán nagy bejelentései

Lázár János és Hegyi Zsolt számos újítást és fejlesztést mutatott be, amik kevesebb mint egy hónapon belül életbe lépnek. Közben azért megkapta a magáét az ellenzék is.


Június 21-től életbe lép a nyári menetrend, és a MÁV, valamint a Volán komolyabb erőforrásokkal készül a hőségriadókra. A vasúti közlekedést 250-300 busz is támogatja majd, amelyek párhuzamosan járhatnak a vonatokkal például a Déli pályaudvar és a Balaton között.

Lázár János építési és közlekedési miniszter a közlekedésinfón bejelentette: 2025. június 1-jétől bevezetik a késési biztosítást.

Ha a MÁV-nál vagy a Volánnál húsz percet késik a járat, a jegyár 50 százalékát visszatérítik.

Az új szabály a helyjegyekre is érvényes lesz.

A MÁV Plusz applikáció is fejlődik: most már buszjegyet is lehet venni rajta, és őszre érik el a csúcsát. Személyre szabott haváriaüzeneteket is bevezetnek. Április elsején elindult a rendszer, azóta egyre több funkcióval bővül.

A klímagarancia szerint az utasok már előre láthatják, hogy melyik jármű klimatizált. Mind a 3200 településre legalább egyszer klimatizált eljutást biztosítanak. A nyáron éjjel-nappal lesz klímaügyelet, a Déli pályaudvaron pedig egész éjjel hűtik a vonatokat, hogy reggel kellemes legyen felszállni. A Balatonon csak klímás buszok járnak majd.

Ezer új, klimatizált buszt is vásárolnak, az első 130 busz napokon belül megérkezik, ezek a Balatonnál kezdenek dolgozni. Egy busz 88 millió forintba került. Hetven mozdonyt is bérelnek 2026 tavaszáig, havonta három-négy darabot állítanak forgalomba.

Harminchat állomás felújítása indul saját forrásból. A Balaton északi részén áprilistól júniusig tart a felújítás, Székesfehérvár és Balaton között visszaállították a 100 kilométer per órás sebességet.

Ezzel másfél-két percet nyertek a menetidőben.

Budapest és Székesfehérvár között 160 kilométer per órával haladnak a vonatok, így 3 percet nyernek. Pécsen fehérre festik a sínszálakat, hogy csökkentsék a hőség okozta deformálódást.

A haváriaközpont is elkészült, amely a 200 buszból álló tartalékrendszert működteti. Akkor vetik be, ha ellehetetlenül a vasúti közlekedés, zsúfolt a vonat, vagy előre tervezett nagyszámú csoport utazása várható. Ilyenkor személyesen kell tájékoztatni az utasokat a peronon.

A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint többen használják a közösségi közlekedést, mint bármikor korábban. 2024-ben 115 milliárd forint értékben adtak el jegyeket és bérleteket, ez rekord. Ezt is az egyik legnagyobb eredményének tartja a miniszter.

A nagyvárosok környékén is változott az agglomerációs közlekedés, nemcsak Budapesten, hanem Szegeden, Győrben, Miskolcon és Debrecenben is.

A 14 év alatti gyerekeknél elfogadják az életkor igazolására a diákigazolványt és annak másolatát is. Egy 150 éves szabály is megszűnik:

a MÁV és a GySEV díjszabása azonos lesz.

A Magyar Vagon száz IC- és vasúti kocsit újított fel. Most azon dolgoznak, hogy 285 IC-kocsit vásároljanak egy 20 éves futamidejű hitellel. A Pécs–Győr vasútvonalat is fejlesztik a nyáron. Budapest és Békéscsaba között odafigyelnek arra, hogy klimatizált vonatok közlekedjenek.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerint olcsóbb és jobb lesz a vasúti közlekedés. A nyári szezonban az IC-kocsikból idén 50-nel több lesz, mint tavaly. A klímás járműveket is okosabban osztják majd be.

A MÁV–Volán-csoport székházára idén 20 milliárd forintot szánnak. Lázár erre azt mondta: „mindig nagy érdeklődéssel hallgatom Nagy Márton jóslatait, és érdeklődéssel várom, hogy bejönnek vagy sem”. Szerinte „ha nincs beruházás, nincs gazdasági növekedés”. Mint mondta: a gazdasági minisztérium kérte, hogy költözzenek új irodaházba.

Az ellenzéket is bírálta Lázár az EU-s források felfüggesztése miatt. Szerinte a felfüggesztett 55 százalékban nincs közút, csak vasút maradt. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a szolidaritási hozzájárulás miatt a főváros a csőd szélére kerülhet. Erre Lázár azt mondta: „A főváros működéséért a főpolgármester felel. Nem kellett volna hagyni szétlopni a BKV-t.” Rákosrendező ügyében szerinte jó irányba mennek a dolgok, konstruktív megbeszélések zajlanak.

(via 444)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Sokkoló videó: leszakadt a Szegedi Egyetem többtonnás tetőszerkezete a viharban – lakóházra hullottak a darabok
Elképesztően veszélyes helyzet alakult ki az orkán szerű szélben. Ennek ellenére a hírek szerint sérülés nem történt.


Az orkán erejű szél letépte a Szegedi Tudományegyetem egyik épületének tetőszerkezetét – a több tonnányi fém- és fatörmelék a szomszédos Derkovits fasor 13/A. alatti társasházra hullott, valószínűleg jelentős károkat okozva, írja a Szegeder.hu helyi hírportál.

A felvételek tanúsága szerint az SZTE épületének teljes födémszerkezete leszakadt, és a keletkezett törmelék szinte teljes egészében a szomszédos lakóépületre zúdult, a fatörmelék, bádoglemezek és egyéb építőanyagok egy része pedig az udvarra zuhant. A történtek kapcsán egyelőre nem érkezett hír személyi sérülésről.

A hatóságok azóta megkezdték a kár felmérését és a terület biztosítását.

Videón a döbbenetes eset:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Brutális károkat szenvedtek a balatoni vitorlások is – több Kékszalag-induló hajó is súlyosan megrongálódott
A Balatonra lecsapó óriási vihar nem kímélte a kikötőben horgonyzó hajókat. Többek indulása is veszélybe került a legendás versenyen.


[sz]Malinovszki András / Fotó:

Ahogy arról korábban írtunk, a Balatonnál különösen nagy károkat okozott a Nyugat-Magyarországot letaroló vihar. A helyenként 130 kilométer/órás szél nem kímélte a kikötőkben lévő hajókat sem.

A Principessa Sailing Team a Facebookon azt írta:

„Sajnos mi sem úsztuk meg... Fájó szívvel osztjuk meg veletek, hogy a Principessa ma súlyos sérüléseket szenvedett – a parton tomboló szél felborította a hajónkat. A Principessa most egy kis pihenőre kényszerül... de visszatérünk”

– szúrta ki az Index.

A helyzet azért is különösen súlyos, mert a megrongálódott hajók közül több indulna a csütörtökön rajtoló legendás Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon is.

A kamaszokból álló Raffica csapat hajója szintén nem úszta meg károk nélkül a vihart:

„Orkánerejű szél tombolt végig Balatonfüreden… Sajnos mindkét hajónkat felborította, a károk felmérése következik. Sajnos nem csak mi jártunk így…”

– írják.

Így járt a LISA501 is: „Sajnos a 150-170 km/h széllel érkező front minket sem kímélt. LISA-t állványostul döntötte fel, a parthoz való lekötések ellenére. Árbócunk 3 darabban. A károk felmérése következik. Szomorúak vagyunk.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor: „Ez valami krimi?” – így reagált Matolcsy György és az alapítványok ügyeire a miniszterelnök
A volt jegybankelnök és a miniszterelnök nem sokkal az ÁSZ feljelentése után egyeztetett. Orbán szerint Matolcsyval nem beszéltek a nyomozásról, de szívesen látja őt bármikor.


Matolcsy György és Orbán Viktor néhány nappal az után találkozott, hogy az Állami Számvevőszék feljelentést tett az ügyészségnél a Magyar Nemzeti Bank alapítványainak gazdálkodása miatt, és közzétette a jelentését. A találkozóról a Telex számolt be.

Hétfőn a lap újságírói megpróbálták kérdezni Orbán Viktort a Megafon és a Digitális Szuverenitás Központ óbudai székháza előtt. Azt akarták megtudni tőle, hogy mit ajánlott Matolcsy György a szabad eltávozásért cserébe.

Orbán erre így válaszolt: „Ez valami krimi?”

Később arról beszélt, hogy Matolcsyt személyesen sokra tartja, de az MNB alapítványait érintő nyomozásról nem egyeztettek, mert szerinte az nem tartozik a kormányra. Azt mondta, a volt jegybankelnökkel monetáris és költségvetési kérdésekről egyeztetett az elmúlt évek során, jogi ügyben nem.

Orbán azt is elmondta, hogy Matolcsy távozása előtt és után is találkoztak, és „ha bekopogna holnap reggel, akkor is szívesen látná”. Bízik benne, hogy Matolcsy meg tudja védeni magát az alapítványi ügyben.

A miniszterelnököt kérdezték volna az öccse, Orbán Áron gyanús vízumügyeiről is, de ekkor már csak ennyit mondott a furgonjából:

„Másik krimi!”

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Lázár: Soha nem látott vihar bénította meg a vasúti közlekedést – fegyverszünetet kért a miniszter
Országszerte fák dőltek a sínekre, leszakadtak a vezetékek, a MÁV buszokkal próbálja menteni a helyzetet. Lázár János szerint napokig is eltarthat a károk helyreállítása.


Több videós poszttal is jelentkezett a hétfői vihar után Lázár János. Ahogy arról korábban írtunk, az országon végigsöprő zivatar akkora károkat okozott, hogy a MÁV arra kérte az utasokat, ha tehetik, még kedden is inkább a Volán buszjáratait vegyék igényben az utazáshoz, vagy halasszák el azt.

A közlekedési miniszter szerint jelenleg nincs olyan vasúti fővonal Magyarországon, amit ne ért volna kár. Lázár a többek között MÁV-Volán-csoport Havária Központjából jelentkezett be, ahol folyamatosan dolgoznak a viharkárok elhárításán és a közlekedés helyreállításán.

A politikus elmondta, hogy elsőként a fővonalakat próbálják felszabadítani, de a vasúti közlekedés helyreállítása napokat is igénybe vehet. Kiemelte, hogy minden rendelkezésre álló szabad autóbuszt mozgósítottak, jelenleg 200 busz segíti a MÁV-os közlekedést az országban.

Lázár hangsúlyozta, hogy senki nem sérült meg a közlekedési vonalakon, de minden közlekedési eszközt és pályát érintett a baj. A legtöbb gondot a sínekre dőlt fák és a leszakadt villamosvezetékek okozzák.

„A politikustársaimtól és a közélet résztvevőitől fegyverszünetet kérek és javaslok, tekintettel arra, hogy most arra van szükség, hogy mindenki támogassa a MÁV-nál és Volánnál dolgozókat”

– mondta.

A miniszter arra kérte az embereket, hogy mielőtt elindulnának, tájékozódjanak arról, milyen eszközzel tudnak célba érni. Hozzátette, hogy újabb viharzóna közelít Magyarország felé, és a következő napokban is erős viharokra kell számítani.

„A mai a MÁV történetének egyik legnehezebb napja: soha nem látott vihar tarolta le Magyarország nyugati, majd keleti részét”

– fogalmazott Lázár. „Senkit nem hagynak az út szélén, mindenkit el fognak szállítani, ám ezzel együtt türelmet kér.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk