News here

HÍREK

Enyhe tél jöhet – lefeleződött a gáz ára és tovább esik

A gázárplafonnal kapcsolatos aggodalmak viszont a héten tovább erősödtek.
Fotó: Pixabay.com - szmo.hu
2022. október 07.


Link másolása

A gáz ára tavaly októberben kezdett jelentősen emelkedni, amikor az Északi Áramlat 2 vezeték engedélyeztetésével kapcsolatos feszültségek miatt Oroszország csökkentette a gázszállítást. A mostani szint még a tavalyi megnövekedett átlagárnak is nagyjából kétszerese.

Péntek délelőtt, miután több előrejelzés szerint enyhébb tél jöhet Európában, és az európai gáztárolók is megfelelő töltöttségi szinten vannak, tovább csökkent a gáz ára.

Mostanra kijelenthető, hogy a gáz ára feleződött az augusztusi 342 eurós szinthez képest.

A gázárplafonnal kapcsolatos aggodalmak viszont a héten tovább erősödtek. Az Európai Bizottság döntéshozói számos bírálatot kaptak a az ársapka bevezetése miatt, hiszen az olcsóbb gáz megnövekedett fogyasztást is jelenthetne. A bizottság szerint az intézkedés addig lenne hatályban, amíg az EU ki nem dolgoz egy új gázpiaci indexet.

Az idei télre a gáztárolók töltöttségét figyelembe véve várhatóan nem lesz probléma. De ha az ársapka miatt megnő a fogyasztás, akkor a jövő tavasszal kezdődő betárolási időszakban, majd később a téli szezonban még nehezebb helyzetbe hozhatja magát a kontinens.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


HÍREK
Már a kormánynak is feltűnt, hogy baj van az üzemanyagellátással, kedden összeült az Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs
Az ársapkák miatt drasztikusan csökkent az üzemanyagimport, a MOL százhalombattai finomítójában pedig a nyári karbantartás óta nem tudtak visszaállni a normál üzemre.

Link másolása

Újra ülésezik az Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs - derül ki Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő kedd reggeli Facebook-bejegyzéséből. Eközben egyre több benzinkúton fogynak ki a hatósági áras üzemanyagokból, sok helyen pedig mennyiségi korlátozásokat vezettek be.

Úgy tűnik, hogy a kormánynak döntenie kell: vagy maradnak a jelenlegi hatósági árak, ami ellátási gondokhoz vezethet, vagy ebben a formában el kell engednie az ársapkákat.

Szentkirályi Alexandra reggeli bejegyzésében a szokásos kormányzati narratívát hozza, szerinte az elhibázott szankciók nyomán szöktek az egekbe az energiaárak. A kormányszóvivő azonban azt is megemlíti a bejegyzésében, hogy „a belföldi ellátás biztonsága és megfizethetősége továbbra is kulcskérdés”. Ugyan nem fejti ki, hogy pontosan minek kapcsán említi a „belföldi ellátás biztonságát”, de az elmúlt napok hírei után nehéz nem az üzemanyagokra gondolni.

A kormány még tavaly novemberben döntött, hogy befagyasztják a 95-ös benzin, illetve a gázolaj árát. Az azóta többször módosított és meghosszabbított intézkedés jelen állás szerint még december 31-ig lesz érvényben. Addig tehát literenként 480 forintért lehet tankolni 95-ös benzint, illetve gázolajat a magántulajdonú személyautókba.

Így viszont külföldről nem éri meg behozni üzemanyagot, hiszen azt itthon csak a nyomott hatósági áron lehet eladni.

A kisebb benzinkutaknak ezért mindenképpen a MOLtól kell vásárolniuk, amely az egyetlen nagykereskedő a magyar piacon, aki ezt 480 forintért kínálja nekik. A cég azonban ezen a héten sem szállít a kis kutaknak, mert indoklásuk szerint „az ország működése és az energiabiztonsága érdekében optimalizálnia kellett az ellátási stratégiát”.

Így a közelmúltban már

akadt olyan kis kút is, ahol egyszerre mindössze egyetlen liternyi hatósági áras üzemanyagot lehet tankolni.

Ennek oka, hogy a tulajdonos nem akar kifutni a meglévő készletéből, hiszen ha hosszabb időre be kéne zárnia készlethiány miatt, akkor akár az üzemeltetési jogot is elvehetik tőle.

Gépész László, a Függetelen Benzinkutak Szövetségének elnökségi tagja korábban egyszerűen „haldoklásként” jellemezte ezt a helyzetet.

Eközben a múlt héten már a Shell, sőt maga a MOL is mennyiségi korlátozásokat vezetett be a töltőállomásain. A probléma pedig már a fővárosban is megmutatkozik, hétvégén például több olyan budapesti kút is volt, ahol vagy gázolajat, vagy 95-ös benzint nem lehetett tankolni.

Hiába van tehát 480 forintos áron maximálva a 95-ös benzin és a gázolaj ára, ha emiatt ellátási gondok alakulnak ki, és kiszáradnak a kutak.

A Miniszterelnökség hétfőn már azt közölte, hogy január elsejétől

csak akkor tudják fenntartani a benzinárstopot, ha „az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik”.

A Dunai Finomítóban az év közepén karbantartási és felújítási munkák zajlottak, a Világgazdaság pedig kedden azt írta, hogy azóta sem tudott helyreállni a normál üzem.

A finomító tehát végül is működik, csak nem teljes kapacitáson, és a MOL a HVG érdeklődésére nem is tudott erre pontos időpontot mondani. Márpedig a magyar olajcég szerint ez a csökkentett üzemmód az egyik legfőbb oka az ország benzinkútjain tapasztalható részleges és időleges üzemanyaghiánynak.

A másik ok pedig a MOL szerint is az, hogy az ársapkák bevezetésével drasztikusan csökkent az üzemanyagimport, ez pedig szerintük rengeteg új autóst hajtott a kútjaikra. A MOL szerint konkrétan jelenleg is a tavalyi forgalom közel másfélszerese a kereslet a kútjaikon.

A fokozott kereslet miatt pedig a hálózatuk 20 százalékában jelentkezett termékhiány „részlegesen, jellemzően pár óráig”.

A Miniszterelnökség válaszában szerepel feltételként az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalansága is - azt azonban a MOL sem tudta megmondani a lapnak, hogy ez alatt mit is érthet pontosan a kormány.

November közepén nagy riadalmat keltett, amikor rakétacsapás érte a Barátság kőolajvezeték áramellátóját a belorusz-ukrán határon, ami után le is állt a szállítás. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azonban a HVG-nek azt mondta, hogy pár napos szünet teljesen normális, és semmiféle szenzációt nem jelent.

Mindezek fényében különösen érdekesnek ígérkezik a Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs újabb ülése. Nyilván csak találgatni lehet arról, hogy születik-e döntés az ársapkákról, az viszont biztos, hogy az elmúlt napok hírei után úgy látszik a kormány is érezte, foglalkoznia kell a témával.

Grád Ottó korábban azt ATV-nek úgy fogalmazott:

„a kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályoznak, vagy üzemanyaggal látják el a piacot”.

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azt is hozzátette: a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Rejtélyes helikopter-balesetben halt meg egy orosz milliárdos
Továbbra sem tudni, hogy miért zuhant le a helikopter, amelyet egy tapasztalt pilóta vezetett.

Link másolása

Helikopter-balesetben meghalt Vjacseszlav Taran, a Forex Club és a Libertex alapítója – számolt be róla a Mirror. A Monacóba tartó gépen lett volna egy ismeretlen utas is, de ő az utolsó pillanatban lemondta a repülést.

A milliárdos a svájci Lausanne-ból repült egy tapasztalt pilótával egy Monacair H130 típusú helikopterrel, amikor lezuhantak. A balesetben a pilóta is életét vesztette.

A bizonyítékok alapján az oligarcha kapcsolatban állt az SVR külföldi kémügynökséggel, valamint „az orosz pénzeket a kriptovaluta rendszerén keresztül mosta tisztára”.

Az eset még november 25-én történt, de azt továbbra sem tudni, hogy mi okozta a balesetet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Már a kormány is arra számít, hogy a 3000 milliárdos EU-támogatás felfüggesztését fogja javasolni az Európai Bizottság
Navracsics Tibor szerint viszont az uniós pénzügyminiszterek tanácsa december 12-én a magyar helyreállítási terv jóváhagyása mellett fog dönteni.

Link másolása

Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter kedden megerősítette, hogy az Európai Bizottság javasolni fogja a 7,5 milliárd eurós, vagyis a 3000 milliárd forintnyi uniós támogatás felfüggesztését, miután nem sikerült megfelelni a korrupcióellenes elvárásoknak – írja Reuters.

A miniszter szerint a 2021-2027-es időszak hétéves uniós költségvetésének egy részét ideiglenesen elbukhatja az Orbán-kormány, de arra számítanak, hogy az uniós pénzügyminiszterek tanácsa december 12-én a magyar helyreállítási terv jóváhagyása mellett fog dönteni.

„Ha decemberben sikerül aláírni a partnerségi megállapodást, és ha a Tanács elfogadja a helyreállítási tervet, akkor időben vagyunk. Azonban a hangsúly most az EU-pénzek lehetséges felfüggesztésén van”

– közölte a miniszter.

A Bizottság várhatóan szerdán hozza nyilvánosságra, hogy hogyan értékeli a magyar kormány eddigi lépéseit. Magyarország két hónap haladékot kapott, hogy a kormány teljesítse a brüsszeli testületnek tett korrupcióellenes ígéreteket, és biztosítsa az uniós források tiszta felhasználását.

A kormány eddig 17 korrekciós intézkedés végrehajtását vállalta, de egyeztetések folynak további jogszabályokról is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Orbán túszként használja Ukrajnát az EU-val folytatott játszmájában az ukrán külügyminiszter szerint
Dmitro Kuleba szerint „a magyarokkal barátok voltunk, barátok vagyunk és barátok is maradunk. De ezt a háborút meg kell nyernünk, és Magyarországnak is az az érdeke, hogy Ukrajna nyerjen.”

Link másolása

Kedden és szerdán a NATO tagországok külügyminiszterei Bukarestben tartanak megbeszéléseket, amelyek fő napirendi pontja várhatóan Ukrajna támogatásának fokozása lesz.

„Nem lehet győzni a harctéren anélkül, hogy ne gyártanánk több fegyvert”

– mondta Kuleba hétfőn este a Politico-nak.

Szerinte Ukrajnának most elsősorban légvédelemre, harckocsikra és gyártósorokra van szüksége.

Kuleba kitért Ukrajna és Magyarország kapcsolatára is.

„Orbán Viktor a saját játékát játssza az Európai Unióval, és ehhez néha Ukrajnát túszként használja”

- mondta, majd üzent a magyar embereknek is.

„Bármit is olvassanak a hivatalos médiában, az ukránok nem ellenségesek a magyarokkal szemben. A magyarokkal barátok voltunk, barátok vagyunk és barátok is maradunk. De ezt a háborút meg kell nyernünk, és Magyarországnak is az az érdeke, hogy Ukrajna nyerjen”

– mondta.

Kuleba elmondta, reméli, hogy a józan ész fog győzni, és minden lépést időben meg fognak tenni. Hozzátette, nem szabad megvárni az újabb tragédiák bekövetkeztét.


Link másolása
KÖVESS MINKET: