Egyre sikeresebbé válhat a hazai e-kereskedelem
A GKI Digital és az Árukereső közös felmérése szerint az első félévben 16,4 százalékos növekedést produkált a hazai e-kereskedelem, ami továbbra is magasabb a kontinens átlagánál. Noha évről évre lassulás tapasztalható a növekedésben, ez elsősorban a vásárlói bázis növekedési korlátaival magyarázható.
E-commerce menedzserek szerint a növekedést három alappillérre bonthatjuk. Az egyik ilyen lábat a vásárlói bázis növekedése jelenti; az internetfelhasználók számának növekedésével az e-kereskedelem egyre több „első vásárlót” érhetett el, a növekedési plafon azonban egyre erősebben érezteti a hatását. A növekedés másik pillérét képezi az átlagos megrendelési érték növekedése. Habár egyre többet költünk online vásárlásaink során, az FMCG szektor előtörésének köszönhetően a megrendelési érték igencsak lassan növekszik. Ha a sampont is online vásároljuk meg, természetes, hogy a kosárérték alacsonyabb lesz.
A növekedés harmadik lába az, ami komoly figyelmet érdemel, hiszen a webáruházak ennek köszönhetően alapozhatják meg a sikereiket; ez a vásárlási gyakoriság. Szakértők szerint az e-kereskedők legfőbb feladata a saját vásárlóik megtartása, illetve a vásárlási gyakoriság folyamatos növelése. Szerencsére mára korszerű technológia megoldások állnak rendelkezésre a remarketingtől a direkt marketingig, de a márka értékének javítása mindennél fontosabbnak bizonyulhat.
Mindeközben a piac komoly kihívásokkal néz szembe. Ennek egyik oka a relatív pesszimista hangulat; a kedvezőtlen gazdasági trendekről érkező hírek visszafogták az e-kereskedelmet is. Nem csak a vásárlók költését jellemzi a korábbinál nagyobb visszafogottság, hanem a webáruházak szolgáltatásfejlesztését is. Amennyiben az általános hangulat hasonló marad, az éves növekedés 15 százalék körül zárhat. Ez még mindig háromszorosa a kiskereskedelmi növekedésnek, de némileg elmarad az előző évek teljesítményétől.
Az e-kereskedelemben hatalmas jelentőséggel bír a novemberi Black Friday és a decemberi karácsonyi kampányidőszak. Amennyiben a legnagyobb áruházak képesek lesznek mozgósítani a vásárlókat, abban az esetben az idei növekedés kisebb mértékű lassulással zárhatja az évet.
Mindeközben a webáruházak egyre nagyobb figyelmet fordítanak a piacok védelmére. A nyugat-európai országokban és a CEE-régióban is komoly figyelmet kapnak a terjeszkedő világméretű kereskedők. Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében.
Emellett a kormányzatok is kiveszik a részüket a piac védelmében; korábban Franciaországban, most pedig Olaszországban röppent fel a hír, miszerint 2020-ban egy úgynevezett webadó kivetését tervezik. Amennyiben a tervezet elfogadásra kerül, a 750 millió eurót meghaladó forgalommal rendelkező szereplők a digitális bevételeik 3%-át lesznek kénytelenek fizetni adó formájában.