Egy megafonos cége költi egész EU-ban a legtöbb pénzt politikai reklámra – százmilliókból hirdetnek hamis Magyar Péter-tartalmakat
Az Ellenállás Mozgalom Kft. az AI-jal generált Magyar Péter-ellenes tartalmak terjesztésére fordított összegekkel a hazai Facebook legnagyobb politikai hirdetője lett. Egyelőre nem tudni, honnan vannak erre a célra akár százmilliói egy tavaly év végén létrehozott, Megafonhoz köthető cégnek – írja elemzésében a Lakmusz.
A Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM / Ellenállás Mozgalom Nonprofit Kft.) csak ezen a nyáron mintegy 290 millió forintot költött politikai hirdetésekre a Meta és a Google felületein, de a NEM indította azt az óriásplakát-kampányt is, amelyben Magyar Pétert Volodimir Zelenszkijhez hasonlították, és egyelőre nem tudni, mennyibe került.
Az Ellenállás Mozgalom Nonprofit Kft. Apáti Bence tulajdona, és a Megafonhoz hasonlóan a kormány üzeneteit terjeszti, működése azonban átláthatatlan. A 2024-es pénzügyi beszámoló szerint tavaly 20 millió forintos bevétele volt, de a céget csak november közepén jegyezték be, így a beszámoló legfeljebb másfél hónapot fed le. Nem tudni, honnan származott ez a bevétel, és az sem ismert, miből finanszírozza a cég az azóta több százmilliós nagyságrendig emelkedett kiadásokat.
A Meta felületein, főként a Facebookon, a NEM három hónap alatt közel 175 millió forintot tapsolt el, ami kb. kétszerese az Orbán Viktor oldalának népszerűsítésére fordított pénznek (ezt egyébként a Fidesz állja).
A Google felületein a NEM ugyanezen időszak alatt közel 115 millió forintot költött politikai hirdetésre. Ezzel az egész Európai Unióban a legnagyobb hirdető lett, sőt többet költött, mint a legtöbb tagállam összes politikai hirdetője együttvéve.
A tíz legtöbbet hirdetett Facebook-oldalból három tartozik a Fideszhez (Orbán Viktor, Fidesz, Fidesz-frakció), kettő a megafonos céghez (NEM, Aktuális), három valamelyik kormányközeli magánmédiumhoz (Magyar Nemzet, Borsonline, Origo), egy a közmédiához, egy pedig a kormányhoz (Magyarország kormánya).
A NEM 174,5 millió forintot kilenc videó és egy kép hirdetésére költött. Mindegyik tartalom Magyar Pétert célozta, rajta kívül csak Karácsony Gergely és Dobrev Klára jelent meg bennük.
Hirdették például azt a videót, amelyben egy AI-val generált Magyar Péter szerepel együtt egy Szezám utcás plüssfigurával, azt is, amelyben nők beszélgetnek róla, hogy Magyar Péter nem hányhat semmit Dopeman szemére, illetve azt is, amelyben egy szintén AI-val létrehozott Magyar Péter rózsaszín Cadillacet vezet.
Az európai top 10-es listán Magyarországról még a Fidesz, a Mediaworks és a Miniszterelnöki Kabinetiroda is szerepel. A három hónap alatt így az egész EU-ban Magyarországról folyt be a legtöbb pénz politikai hirdetésből a Google-höz: több mint 255 millió forint. Ez másfélszerese a német és majdnem háromszorosa a lengyel költésnek.