HÍREK
A Rovatból

Drámaian visszaesett a magyarországi járműgyártás teljesítménye

Az egész Európai Unióban csökken az elektromos autók iránti vásárlási kedv, Magyarországon pedig eznegyven akkumulátoripari beszállítót is érint. A kormány százmillió eurós EU-s akciótervet javasol.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. július 17.



Az elektromos autók iránti kereslet globálisan csökken, mivel az állami támogatások is folyamatosan csökkennek, és a töltőhálózat sem képes lépést tartani az igényekkel, írja a Népszava.

Az EU-ban jelenleg hárommillió tisztán elektromos jármű közlekedik, de mindössze 75 ezer gyorstöltő áll rendelkezésre, ami azt jelenti,

hogy minden ötödik járműre jut csak egy nyilvános töltőpont.

Ha a plug-in hibrideket is beleszámoljuk, ez az arány 52-re változik.

Az állami támogatások folyamatos csökkentése tovább csökkenti a vásárlási kedvet, pedig az elektromos és hibrid autók árai egyre közelebb kerültek a hagyományos modellekéhez, de még mindig nem eléggé.

Az EU és Kína közötti vámháború hatásai is lassítják a piacot, bár ezek a hatások csak hónapok múlva lesznek érezhetők, mivel a jelenlegi raktárkészleteket még régi áron kínálják a kereskedők.

Ez nemcsak a kínai márkákat érinti, hanem a Kínában gyártott német, francia és olasz modelleket is.

Az európai piac legolcsóbb elektromos autója, a Dacia Spring is Kínában készül. A megújult, fapados modell 225 kilométeres hatótávja több mint elég a városi használathoz.

Hasonló filozófia alapján készült a retrós Honda e-modell is, amely szintén városi közlekedésre van szánva, de nem lett sikeres az európai piacon, mert a vevők továbbra is a nagy kapacitású akkumulátorokat preferálják. Az egy töltéssel 500-600 kilométeres hatótávú modellek már 2-4 tonnás tömegűek, és súlyuk negyedét az akkumulátorok teszik ki.

Ez viszont gyorsabban koptatja az abroncsokat, csökkenti a biztonságos futásteljesítményt és növeli a káros mikroszemcsék kibocsátását.

A drága gumicserékről nem is beszélve, hiszen egy közepes modell esetében is félmillió forintnál nagyobb költséget jelenthet. A terepjárók és az egyre szaporodó elektromos kamionok esetében ez a kopás még fokozottabb.

Az EU-ban az autóeladások májusban 3 százalékkal estek vissza, az ACEA adatai szerint

az elektromos autók piaci részesedése 12,5 százalékra csökkent, ami 12 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

Az autóvásárlási kedv csökkenését azonnal megérzik a magyarországi gyártók és beszállítók is.

A KSH legfrissebb adatai szerint májusban 32 százalékkal zuhant az akkumulátorgyártás és több mint 10 százalékkal esett a járműgyártás.

Az akkumulátorok és szárazelemek magyarországi gyártása az év elején kezdett visszaesni: januárban 3 százalékkal, februárban 6 százalékkal, márciusban pedig 17 százalékkal csökkent.

Ez a trend a Magyarországon működő negyven akkumulátoripari beszállítót is érinti, melyek beruházási értéke meghaladja a nyolcmilliárd forintot, ennek 12 százaléka kormányzati támogatás.

A magyar járműipar különösen érzékeny az autópiaci változásokra, ezért a nyár közepén EU-s akciótervvel állt elő a kormány. A 11 pontos és százmilliárd eurós mentőcsomag célja az elektromos autók számának dinamikus növelése. A terv az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését és a közlekedési ágazat szénlábnyomának csökkentését célozza.

Az elvárások között szerepel, hogy az ötven kilométernél sűrűbb töltőállomások teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni, és az EU-ban működők 80 százalékánál minimum 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket kell kiépíteni.

A magyar kormány EU-s szintű támogatási programot javasol a nyilvános és háztartási töltőhálózat fejlesztésére, valamint az engedélyeztetési eljárások egyszerűsítésére.

Minden uniós polgárnak 4500 eurós központi támogatást javasolnak tisztán elektromos járművek vásárlásához.

Az akkumulátorok élettartamának egységesítése és az újrahasznosítás kötelezővé tétele is szerepel a tervek között.

Az EU már korábban elfogadta a megbízhatósági tanúsítványt: 2027-től minden elektromos járművet digitális akkumulátor-útlevéllel kell ellátni.

Magyarországon 2023 végén 2 507 darab elektromos töltőberendezést tartottak nyilván, ami 12,5 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. A legtöbb töltőállomás Budapesten és Pest vármegyében található.

Bár a töltőberendezések száma nőtt, a töltések száma és a töltésre fordított energia mennyisége csökkent.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor: „ha cigánygyerekek potyognak az égből”, akkor is el kell érni a 2025-re kitűzött célokat
A miniszterelnök a Kossuth Rádióban beszélt arról, hogy egész Európa gazdasága rosszul teljesít, nem csak a magyar, aminek szerinte alapvető oka Ukrajna leendő európai uniós tagsága.


Orbán Viktor szerint az egész Európai Unió gazdasága stagnál, és például Németország is ott van Magyarországgal egy szinten – a miniszterelnök erről a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában beszélt péntek reggel.

Orbán azután szólalt meg, hogy néhány napja kiderült: a magyar gazdaság a vártnál sokkal rosszabbul teljesített, a tavalyi év hasonló időszakához képest is romlott a teljesítmény.

A miniszterelnök a repülőrajt helyetti gyenge teljesítményről azt mondta: nem az okok érdeklik, „a munkánk szempontjából ez másodlagos” – bár két napja még egyértelműen megjelölte, kik tehetnek a rossz GDP-adatokért, amikor Facebook-oldalán közölte: „A tegnapi egy sötét nap volt Európában. Az Európai Néppárt kongresszusán úgy döntöttek, hogy folytatni kell az ukrajnai háborút. Még több pénzt akarnak küldeni Ukrajnába, miközben az európai gazdaság szenved.”

Igaz, azt most is megismételte Orbán Viktor, hogy alapvetően fejlődés lenne Európában, ha az Unió nem Ukrajában küldött volna pénzt. A kormányfő megerősítette:

az érdekli, hogy hogyan érjük el a 2025-ös gazdasági célokat, „akkor is, ha cigánygyerekek potyognak az égből”.

„Ukrajna EU-tagsága csődbe juttatná Magyarországot és a magyar gazdaságot” – tette hozzá Orbán Viktor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Zacher Gábor reagált arra, hogy megtiltották az energiaitalok árusítását a 18 éven aluliak számára
Nem elég a tiltás, felvilágosításra lenne szükség - mondja a toxikológus. Úgy véli, hogy a gyerekek más koffeintartalmú italokhoz így is hozzá fognak jutni.


Zacher Gábor szerint nem elég, ha csak megtiltják az energiaitalok árusítását a 18 éven aluliaknak, mert ez önmagában nem fogja megoldani a problémát. A toxikológus úgy véli,

fontos lenne felvilágosítani a fiatalokat is, mivel szerinte a gyerekek más koffeintartalmú italokhoz így is hozzá fognak jutni.

Az ATV riportjában több szakértő is megszólalt a napokban elfogadott törvényről, amely megtiltja, hogy energiaitalt adjanak el fiatalkorúaknak. A riportból kiderült, hogy évente 64 millió liter energiaital fogy el Magyarországon, ami fejenként körülbelül 27 darab negyedliteres dobozt jelent.

Zacher arról is beszélt, hogy más italokban is lehet sok koffein.

„Ha mondjuk egy jó erős ristrettot vagy espressot főz valaki, ott akár 150 miligram koffein is előfordulhat benne, ami jóval több mint másfélszerese annak, ami 1 doboz energiaitalban van”

– fogalmazott.

A Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, Szűcs Zsuzsanna szerint sem elég csak a tiltás. Úgy véli, sokan nem elég egészségtudatosak, ezért további lépésekre lenne szükség.

A Magyar Energiaital Szövetség főtitkára, Csibi Sándor is úgy gondolja, érdemes lenne megvizsgálni azt is, hogy miért fogyasztanak egyáltalán koffeint az emberek. Emellett ő is a kávé szerepét emelte ki.

Forrás: Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter Orbán Viktornak: Bármennyiszer is hivatkoznak magukra mint nemzeti kormányra, önök akkor is csak egy piti, korrupt és hazug bűnszervezet
A Tisza Párt elnöke részletesen felsorolta, hogy szerinte mi mindenben nem mondott igazat a miniszterelnök a péntek reggeli, Kossuth rádiós szereplése során.


Orbán Viktor péntek reggel a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában arról beszélt: nemcsak Magyarországon, hanem az egész unióban rosszak a gazdasági mutatók, míg okként elsősorban Ukrajna EU-s csatlakozását jelölte meg.

A beszélgetésre Facebookon már reagált is Magyar Péter, aki szerint a miniszterelnök több pontban nem mondott igazat. „STOP hazugság, STOP korrupció, STOP Orbán!” kezdetű posztjában azt írja: „A miniszterelnök ma az hazudta, hogy más európai országok gazdasága is zuhant. Ehhez képest a valóság az, hogy mindenhol nőtt a gazdaság. Csehországban például 2 %-kal, Litvániában 3,2 %-kal.”

Hozzátette: „Azt is mondta, hogy nem akar külső körülményekre hivatkozni a tragikus magyar adatok miatt, majd hosszú perceken keresztül fejtegette, hogy minden baj Európának köszönhető.”

Szerinte nem az a baj, hogy „a magyarok pénzét az európaiak talicskával hordják tolják ki Ukrajnába”, hanem hogy „Orbánék tudtával teherautóval hordták ki a magyarok százmilliárdjait a Nemzeti Bankból.”

„A miniszterelnök arról persze egy szót sem szólt, hogy a magyaroknak járó uniós ezermilliárdok az orbáni korrupció miatt nem érkeznek meg. Ehelyett odáig jutott a bukott a TSZ elnök, hogy a csillagot is lehazudta az égről. Azt hazudta, hogy a TISZA akadályozza az uniós pénzek megérkezését, miközben a TISZA soha (!) nem szavazott a magyarok uniós pénzeiről, azok három éve nem érkeznek Orbán miatt”

– fogalmazott az ellenzéki párt elnöke.

Posztja végén hozzátette:

„bármennyiszer is hivatkoznak magukra, mint nemzeti kormányra, önök akkor is csak egy piti, korrupt és hazug bűnszervezet.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Hónapok óta nem kapják meg a fizetésüket a paksi atomerőmű építkezésén dolgozó munkások a Roszatom alvállalkozójától
Úgy tudják, hogy az orosz cég is távozik Paksról, nem sokkal azután, hogy a vezérigazgató-helyettes ellen büntetőeljárás indult Oroszországban.


Sem a munkabérét, sem a felmondási időre járó pénzt nem fizette ki neki a Roszatom alvállalkozójaként dolgozó orosz cég, miután több száz munkást bocsátottak el január óta a paksi atomerőmű bővítésének építkezéséről. Az esetről egy néző tájékoztatta az RTL Híradót.

A külügyminisztérium a Híradó kérdésére azt közölte: a fővállalkozó, vagyis az orosz Roszatom vizsgálja, hogyan tudja rendezni a helyzetet.

Az új paksi blokkoknak a 2014-ben aláírt szerződés szerint már 2023 óta működniük kellene. Az építkezésen dolgozókat azonban másról tájékoztatták. Az egyik alvállalkozó, aki az orosz Orgenergostroy alkalmazásában dolgozott elmondta, hogy felmondtak neki.

De az Orgenergostroy még közel 500 másik magyarországi dolgozójával is azt közölte, hogy a rossz gazdasági helyzetben leáll a munka, és nincs tovább szükség rájuk. De a pénzüket sem kapták meg.

"Több, mint 700 ezer forintról van szó, igazándiból március, április havi bér. Van benne egy felmondási idő is" - mondta az egyikük.

"Az a helyzet, hogy még túl sok tájékoztatást is kaptunk erről. Mindig más más időpontok, még a törvényben is, ami benne van. Hogy felmondási idő és 5 munkanap és azon belül kell, hogy utalják, az se teljesült. Onnan is már a harmadik időpontot hallottam. A legutolsót épp 30-ra, a tegnapi napra".

Úgy tudják, hogy az orosz cég is távozik a paksi építkezésről. Mindez nem sokkal azután történik, hogy a vezérigazgató-helyettes ellen büntetőeljárás indult Oroszországban. Az Orgenergostroy illetve a Roszatom egy-egy vezetője korrupciós ügybe keveredett. A Roszatom vezetője ugyanis kenőpénzért adott munkát az Orgerenrostroy-nak.

Hadházy Ákos nemrég megnézhette az építkezést, és úgy vélte, hogy várható volt, hogy sokan elveszítik a munkájukat Pakson: "sok száz vagy akár ezer ember is elveszítette a munkáját ezen az építkezésen, gyakorlatilag minden munkálat leállt ezen a területen". A legrosszabb helyzet pedig ott van, ahol nem is fizették ki az embereket.

A Külügyminisztérium a Híradóval azt közölte, hogy az alvállalkozókkal közvetlen a fővállalkozó - azaz az orosz Roszatom - szerződik. Szerintük a Roszatom "több lépést is tett a kialakult helyzet felelős kezelése érdekében". Az orosz állami cég "jelenleg is vizsgálja, hogy mely esetekben tudják átvállalni Orgenergostroy kötelezettségeit".

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET: