HÍREK
A Rovatból

Direkt36: Titokban Orbán Viktorék pénzelték az Euronews felvásárlását

A cél az is lehetett, hogy jobb színben tüntessék fel Magyarországot a nemzetközi közvélemény előtt. Korábban erről Orbán azt mondta: „a Fidesz nem szül világbirodalmi terveket”.

Link másolása

Jelentős részben magyar állami és kormányközeli finanszírozásból vásárolta meg egy Orbán Viktorhoz személyes szálakon kötődő portugál üzletember cége az Euronews nevű nemzetközi televíziót – írja a Direkt36 a birtokába jutott bizalmas dokumentumok és egy francia és portugál újságokkal folytatott tényfeltáró munka alapján.

Az Euronewst 2022-ben vásárolta meg Pedro Vargas Santos David portugál üzletember cége, de akkor azt nem hozták nyilvánosságra, hogy kik finanszírozták az ügyletet. David annak a konzervatív portugál politikusnak, Mario Davidnak a fia, aki régóta baráti viszonyt ápol Orbánnal. A Direkt36 a Le Monde francia lappal és a portugál Expresso újsággal közös nyomozása során kiderítette, hogy a mintegy 150 millió eurós felvásárlást jelentős részét magyar állami, illetve kormányközeli forrás adta.

A Direkt36 birtokába került iratok bizonyítják, hogy 45 millió eurót (jelenlegi árfolyamon 17,5 milliárd forintot) egy magyar állami tőkealap biztosította. Ez a korábban a Pénzügyminisztérium alá tartozó, majd később az Óbudai Egyetem alá kiszervezett Széchenyi Alapok (SZTA) nevű cég volt. A pénzt az Euronewst végső soron felvásárló, European Future Media Investment Fund nevű befektetési alapba helyezték el.

A kiszivárgott iratokban nem szerepel, hogy pontosan ki kezdeményezte ezt a befektetést, de az ügylet részleteit ismerő egyik forrás a Direkt36-nak azt mondta, nyilvánvaló volt, hogy felsőbb utasításra kellett megcsinálni ezt a befektetést.

„Ez egy jó példája volt arra, amikor kézi vezérléssel átnyomnak egy ilyen döntést”

– mondta a forrás, aki szerint a befektetést intéző embereknek külön a lelkükre kötötték, hogy semmi nem kerülhet ki a nyilvánosságba.

Kiderült az is, hogy az ügylethez köze volt egy olyan cégnek, amely a magyar kormány propagandakampányainak egyik fontos szereplője. Cégiratokból megállapítható ugyanis, hogy a European Future Media Investment Fund egyik befektetője 12,5 millió euró értékben kapott hosszú lejáratú kölcsönt a New Land Media nevű magyar cégtől. Ez a társaság annak a Balásy Gyulának az érdekeltsége, akinek cégei az elmúlt tíz évben – a 444 gyűjtése szerint – több százmilliárd forint értékben kaptak megbízásokat a kormányzati kommunikációs kampányokban. Ezeket a kampányokat Orbán egyik legközelebbi bizalmasa, Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője felügyeli.

Bár az Euronews belső működését ismerő források szerint nincs jele annak, hogy az új tulajdonosok beavatkoznának a szerkesztőségi döntésekbe, a kiszivárgott iratokban vannak arra utaló információk, amelyek szerint a csatorna felvásárlását politikai célok is kísérték. Az SZTA munkatársai által készített egyik előkészítő anyagban például szerepelt, hogy

a célok között van a „baloldali eszmék és elfogultság / egyoldalúság enyhítése”.

Az ügylet részleteit közelről ismerő egyik forrás szerint a színfalak mögött a befektetés állami részét intéző szereplők sem titkolták, hogy politikai okokból volt fontos ez az ügylet. A forrás szerint a befektetést intéző emberekkel közölték, hogy azért kell az Euronews, mert túl sok kritika éri Magyarországot külföldön, és ezért javítani akarják az országimázst.

„Mondták, hogy szükségünk van arra, hogy legyen egy olyan európai platform, ahol jobb színben tudjuk feltüntetni magunkat”

– mondta a forrás.

A kiszivárgott iratok szerint az SZTA elégedetlen volt az Euronews teljesítményével, így azt is felvetették házon belül, hogy kiszállnak a befektetésből. Az nem egyértelmű, hogy ez megtörtént-e. A nyilvánosan elérhető információkból annyi látszik, hogy az EFMIF-be befektető magyar állami alap az SZTA-tól előbb a Hiventures, majd a Focus Ventures nevű állami alapkezelőhöz került. Megkerestük mindkét alapkezelőt, amelyek közül a Hiventures válaszolt, de nem árulták el, hogy mi történt az Euronews-befektetéssel az ő kezelésük időszakában. Közölték, hogy a befektetéseikre vonatkozó részletek „szigorúan üzleti titok részét képezik”.

A Portugáliában bejegyzett EFMIF-t 2023-ban felszámolták, de az nem derül ki a portugál céginformációkból, hogy mi lett a sorsa az alapban lévő vagyonnak és eszközöknek. Az Euronews jelenlegi végső tulajdonosa egy, az Alpac-csoporthoz tartozó dubaji cég.

Orbán Viktor korábban igyekezett elhessegetni minden olyan találgatást, hogy neki vagy pártjának köze lenne az ügylethez.

Amikor 2021 decemberi sajtótájékoztatóján megkérdezték tőle, hogy fideszes köröknek lehet-e köze a nemzetközi tévécsatorna felvásárlásához, akkor közölte, hogy „a Fidesz nem szül világbirodalmi terveket, ezt biztosan mondhatom, és az üzleti cégek nevében sem tudok nyilatkozni”.

Orbán sajtófőnöke most is azt állította a Direkt36-nak, hogy semmit nem tudnak az ügyletről. Guillaume Dubois, az Euronews vezérigazgatója a Le Monde-nak azt mondta, hogy nem volt tudomása a magyar állam szerepéről az ügyletből, de hozzátette, hogy neki amúgy sem kell ismernie a befektetőket. Dubois közölte azt is, hogy semmilyen nyomás nem éri a szerkesztőséget a magyarországi tudósításokkal kapcsolatban.

Az SZTA az Euronews-befektetésre vonatkozó részletes kérdésekre érdemben nem válaszolt. Általánosságban annyit közöltek, hogy „a befektetési döntéseket minden esetben körültekintő és részletes elemzés előzi meg”. Hozzátették, hogy konkrét ügyletekről titoktartási szabályok miatt nem nyilatkoznak. Balásy Gyula szintén nem válaszolt érdemben a konkrét kérdésekre azon túl, hogy az „említett hosszú lejáratú kölcsön egyike azon befektetéseknek, amelyeket üzletemberként hasznosnak és jövedelmezőnek ítéltem meg”.

Pedro Vargas Santos David és cége, az Alpac Capital nem reagált a Direkt36 kérdéseire.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
Hatalmas vihar csapott le Budapestre, megdöbbentő fotók
Viharos széllökésekre, felhőszakadásra és jégesőre figyelmeztettek korában az előrejelzésekben. A zivatarlánc este megérkezett a fővárosba is.

Link másolása

Hatalmas vihar érte el kedd este Budapestet.

A HungaroMet Zrt. már délután másodfokú riasztást adott ki Zala, Somogy, Baranya, Tolna és Bács-Kiskun vármegyék egyes járásaira

a heves zivatarok miatt. A zivatarlánc már 6 óra előtt el is érte az ország délnyugati részét, Nagykanizsán például így nézett ki az ég:

Az Időkép Facebook-oldalán közzétett műholdképen látható, ahogy a zivatarrendszer tovább mozog északkelet felé, és lassan megközelíti Budapestet.

Este 8 óra körül ilyen apokaliptikus látványt nyújtott az ég a Budapesttől délre fekvő Szigethalomnál:

Budapesten pedig így néztek ki a viharfelhők:

A HungaroMet korábban azt írta az előrejelzésében, hogy a délnyugat felől egy vonalba rendeződött zivatarrendszer fokozatosan gyengülve halad majd tovább az ország belső területei felé északkeleti irányba. A késő esti órákban várhatóan a keleti, északkeleti országrészt is eléri.

A zivatarokat viharos, óránkénti 60-80 kilométeres széllökés, felhőszakadás, apróbb szemű jég kísérheti. A Dél-Dunántúlon heves zivatarok is előfordulhatnak 2-4 centiméteres jéggel, óránkénti 90 kilométeres sebességet meghaladó széllökéssel. Az éjszaka második felére a zivatarok az ország északkeleti felére tevődnek át.

Mukics Dániel, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője az MTI-nek azt mondta:

javasolják, hogy ahol hevesebb zivatarok miatt van érvényben riasztás, az emberek fokozottan figyeljenek a fák, fasorok, állványzatok közelében.

A ház környékéről minden olyan tárgyat, amelyet a szél felkaphat - kerti bútort, szerszámot, kisebb cserepes növényt - javasolt védett helyre vinni. Azt kérik, lehetőleg senki ne parkoljon villanyvezetékek és fák alá, a fasorok mellett pedig kellő figyelemmel közlekedjen mindenki. Aki bajba jutott embert vagy leszakadt vezetéket lát, jelezze a 112-es segélyhívón - mondta.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
Dobrev Klára: Magyarország egyik legfontosabb közjogi méltósága köztörvényes bűnöző – szerdán közöl részleteket
Nagy bejelentésre készül a DK EP-listavezetője, amin állítólag sokat dolgoztak.

Link másolása

„Sokat dolgoztunk rajta és most összeállt a kép: Magyarország egyik legfontosabb közjogi méltósága köztörvényes bűnöző”

– mondta Facebook-videójában Dobrev Klára, de egyelőre nem árulta el, hogy kiről és miről is van szó.

„A Fidesz vesszőfutása folytatódik. Erről gondoskodom”

– tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter reagált a köztévés vitára: Szégyellje magát mindenki, akinek ehhez köze van
8 perc a nulla százalékos business pártoknak és a valódi pártoknak is - írta egy hozzászólásban a Tisza Párt alelnöke.

Link másolása

Magyar Péter már reagált is a köztévé által szervezett vitára, miután kedden délután kiderültek annak részletei. A Tisza Párt alelnöke szerint mindenki szégyellje magát, akinek ehhez köze van.

Molnár Csaba, a DK ügyvezető alelnöke tette közzé a Facebook-oldalán a levelet, amelyet az MTVA vezetése küldött ki a meghívottaknak. Ebből derült ki többek között, hogy a vitát május 30-án rendezik a Várkert Bazárban, nézők nélkül, és élőben fogják közvetíteni. A két moderátor pedig Volf-Nagy Tünde és Németh Balázs lesz.

Egy listavezető hozzászólására a vita alatt összesen 8 perc áll rendelkezésre, 5 hozzászólás formájában.

A listát állító szervezetek delegáltjai első körben 1 percben bemutatkoznak, majd a 3 témakörben, témakörönként 2-2 percben fejtik ki a véleményüket, és utolsó körben pedig 1 percben reagálnak az előttük elhangzottakra.

Magyar Péter minderre a Telex Facebook-oldalán reagált az erről szóló hír alatt.

„8 perc…a nulla százalékos business pártoknak és a valódi pártoknak is. Vita propaganda televízió módra. Szégyellje magát Papp »Hírhamisító« Dániel, az MTVA vezetője és mindenki, akinek ehhez köze van.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kiderült: Magyar Péter 8 percet kaphat az állami tévében az egész vita alatt
Május 30-án este 8 órától élőben közvetíti az EP-listavezetők vitáját a köztévé. Fontos részletek derültek ki a vitáról, ahova 11 listavezetőt hívtak meg.

Link másolása

Május 30-án, csütörtökön este 8 órától élőben közvetíti az EP-listavezetők vitáját - derül ki az MTVA által a résztvevőknek elküldött levélből, amit Molnár Csaba, a DK ügyvezető alelnöke tette közzé a Facebook-oldalán kedden délután.

Ez alapján

a vita a Várkert Bazárban lesz, nézők nélkül, körülbelül 100 percben, a két vitavezető Volf-Nagy Tünde és Németh Balázs lesz.

Az élő adás helyszínén a résztvevők számának megfelelően 11 pulpitus lesz elhelyezve félkör alakban. Amennyiben a listát állító és a vitára meghívott szervezet képviselője nem vesz részt a vitán, úgy a szervezete emblémájával ellátott pulpitusa üresen marad.

Egy listavezető hozzászólására a vita alatt összesen 8 perc áll rendelkezésre, 5 hozzászólás formájában. A listát állító szervezetek delegáltjai első körben 1 percben bemutatkoznak, majd a 3 témakörben, témakörönként 2-2 percben fejtik ki a véleményüket, és utolsó körben pedig 1 percben reagálnak az előttük elhangzottakra.

A vitán résztvevők megszólalási sorrendje a Nemzeti Választási Bizottság által jóváhagyott, a jogszabály szerint kisorsolt listás és a szavazólapokon szereplő sorrenddel megegyező.

A 11 listás szervezet balról jobbra a következő sorrendben foglal majd helyet a felvétel helyszínén: Megoldás Mozgalom, LMP-Zöldek, DK-MSZP-Párbeszéd-Zöldek, Második Reformkor Párt, Mindenki Magyarországa, Momentum, Fidesz-KDNP, Jobbik, Tisztelet és Szabadság Párt, Magyar Kétfarkú Kutyapárt, Mi Hazánk.

A vita során a listavezetők négy különböző témában fejthetik majd ki az álláspontjukat.

Ezek a következők: az Európai Unió védelme és biztonsága, migráció és menekültügy, a harmadik körben pedig vagy mezőgazdaság, vagy a demokrácia és jogállam témaköre közül választhatnak.

Az MTVA arra kérte a meghívottakat, hogy legkésőbb május 24-ig jelezzenek vissza.

Az MTVA azután jelentette be, hogy megszervezi az EP-listavezetők vitáját, miután Magyar Péter ultimátumot adott. A Tisza Párt alelnöke akkor azt mondta, hogy ha nem tartanak vitát, tüntetést szervez a tévészékház elé. Magyar másik követelése az volt, hogy a vitát élőben rendezzék meg, ezzel ez is teljesül.

Link másolása
KÖVESS MINKET: