A Rovatból

Csaknem 100 baleset történt tavaly a MÁV és a HÉV vasúti átjáróiban

Még mindig sokszor vezetnek figyelmetlenül vagy agresszíven a vasúti kereszteződéseknél.


Tavaly a MÁV és a HÉV vasúti átjáróiban csaknem száz ütközés és gázolás történt. Ez egész évre vetítve több, mint 2016-ban, a mostani télen viszont jelentősen csökkent a balesetek száma az előző téli időszakhoz képest.

A megelőzés érdekében fontos, hogy a járművezetők, a kerékpárosok és a gyalogosok – az előírásokat betartva

körültekintően, figyelmesen közlekedjenek,

és minden esetben győződjenek meg a biztonságos áthaladás feltételeiről a kereszteződéseknél. Ez azért is fontos, mert a

felújított vonalakon nagyobb sebességgel, de csendesebben haladnak a modern vonatok.

A MÁV és a MÁV-HÉV pályahálózatának közúti-vasúti szintbeli kereszteződéseiben tavaly 99 ütközés és gázolás történt, ebből 16 a HÉV átjáróiban. A balesetek kivétel nélkül a közúton közlekedők gondatlanságából, figyelmetlenségéből következtek be, vasúti berendezés meghibásodásából eredő baleset hét éve nem történt.

Január közepén az internetes videó- és hírportálokon terjedt egy felvétel, amelyen egy sötétszínű kombi a várakozó kocsisor megelőzése után, a lezárt félsorompók között szlalomozva száguldott keresztül a pomázi átjárón – nem sokkal a HÉV-szerelvény elhaladását követően.

A felvétel megdöbbentő és tanulságos volt; akár oktatófilm is lehetne, az autó sofőrje ugyanis egyszerre több szabálysértést is elkövetett. Egyrészt tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük! Másrészt azt is egyértelműen előírja a KRESZ, hogyha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha a sorompók már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.

A vasúti útátjárókon történő áthaladásra a KRESZ előírásai érvényesek, azaz a szintbeli keresztezéseket fokozott óvatossággal, körültekintően kell megközelíteni. A gépjárművezetőknek minden esetben

meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás.

Továbbá az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik.

A balesetek majdnem mindegyikét az okozta, hogy a közlekedők túlbecsülték saját képességeiket, megpróbáltak átérni még a vonat előtt, esetleg egy pillanatra kihagyott a figyelmük. Az okok között szerepel a gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása, a vezetés közbeni telefonálás is. Gyakran tapasztalható, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt.

A statisztikák szerint a MÁV-HÉV 100 kilométernyi hálózatán, az útjárókban

az elmúlt két évben 22 baleset következett be,

de szerencsére senki sem halt meg. Tavaly egy esetben súlyos sérüléssel végződött egy gázolás, tizenöt ütközésből négy, tavalyelőtt pedig hatból három járt személyi sérüléssel. Tizennégyszer személygépkocsival, egyszer teherautóval ütköztek a hévek, illetve egyszer gyalogosgázolás történt.

mav_utatjaro_ellenorzes_bp_szerencs_utca_illusztracio

A MÁV hálózatán, a vasúti-közúti szintbeli kereszteződésekben tavaly

83 balesetből 12 halálos kimenetelű volt, 32 személyi sérüléssel járt.

2016-ban 72 baleset következtében tizenhatan haltak meg és huszonegyen sérültek. Az elmúlt évben személygépkocsival 53-szor, tehergépkocsival tizenkétszer, mezőgazdasági vontatóval egyszer ütközött, továbbá hét gyalogost, hat kerékpárost és négy motorkerékpárost gázolt vonat átjáróban. Négy gyalogos, három kerékpáros és két motorkerékpáros vesztette életét, hárman autóban haltak meg.

Feltűnő, hogy 2017 első három hónapjában – 2016 azonos időszakával összevetve

127 százalékkal megnőtt az útátjárókban bekövetkezett tragikus események gyakorisága,

áprilistól viszont 50-60 százalékra csökkent az egy évvel korábbiakhoz képest, sőt az év utolsó harmadára 25-30 százalékra, december végéig pedig 15 százalékra zuhant.

A pozitív tendencia idén is folytatódhat, mert míg tavaly az első hónapban hat, addig idén januárban négy baleset következett be. A szerencsés fordulat a vasúti átjárókban, a rendőrséggel közösen végzett ellenőrzéseknek és a 15 vasútállomáson, nyártól őszig megtartott baleset-megelőzési kampánynapoknak is köszönhető.

A vasúttársaság kiemelt feladatának tekinti, hogy mindent megtegyen az átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése érdekében. Éppen ezért a sorompós fejlesztések mellett minden évben nagy erőfeszítéseket tesz, többször is rendőrséggel közös akcióval hívja fel a közúton közlekedők figyelmét.

A korábbi évekhez hasonlóan idén is tartanak ellenőrzéseket a MÁV és a MÁV-HÉV vasútbiztonsági szakemberei. Az útátjárós balesetek megelőzése nemcsak vasúti és közúti, hanem társadalmi és gazdasági érdek is, hiszen a személyes tragédiák mellett a baleseteknek egyéb jelentős következményei vannak. Felborul a menetrend, így több ezer utas napi programja, a hatósági helyszínelés alatt vonatok sokasága késik vagy marad el, a vasúton szállító vállalkozások pedig gazdasági károkat szenvedhetnek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Mélyaltatásban tartják azt a 17 éves lányt, aki egy soproni iskola lépcsőjén esett le kedden
A tanárok azonnal intézkedtek, a mentők pedig a helyszínen kezdték stabilizálni a sérültet. A lányt az idegsebészeten mélyaltatásban tartották, de hamarosan felébresztik.
Fotó: Nagy Bogi - szmo.hu
2025. október 22.



Kedd délután drámai pillanatok játszódtak le egy soproni iskolában: egy 17 éves diáklány megszédült, lezuhant a lépcsőn, majd helikopter vitte a győri idegsebészetre – számolt be róla az RTL Híradó. A tanárok azonnal intézkedtek, a mentők pedig a helyszínen kezdték stabilizálni a sérültet.

„Innentől kezdve a fejsérüléseknél szokásos protokollt követtük. Azt mondta, fáj a gerince és a lába, ezért nem mozdítottuk, mentőt hívtunk” – mondta lapunknak Horváth Lászlóné, az intézmény igazgatója.

Az egész iskola néma csendben szorított a diáklányért:

"Mindannyiunkat megérintette. Minden tanár és minden diák ismeri egymást, az aggodalom volt a meghatározó. Még a hangadók is elcsendesedtek, és vártuk, mi történik. A mentők végül súlyos, életveszélyes állapotot feltételeztek, mert mire ideértek, a tanuló nem kommunikált velük, ezért mentőhelikoptert hívtak” – tette hozzá az igazgató.

A helyszíni állapot-stabilizálás nagyjából fél órán át tartott.

„Súlyos koponyasérülést szenvedett. A helyszínre riasztott esetkocsi személyzete stabilizálta az állapotát, emelt szinten légutat biztosított, a teljes testét rögzítette, majd az időközben megérkező légi mentőknek adta át, akik az idegsebészeti centrumba szállították”

– közölte Csillag Zoltán, az OMSZ kommunikációs munkatársa.

A lányt az idegsebészeten mélyaltatásban tartották, de hamarosan felébresztik. A helikopter a soproni Széchenyi téren szállt le, a teret az akció idejére lezárták.

A rendőrség közölte: az ügyben nem indítottak eljárást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÉK HÍREK
A Rovatból
A Fradi-szurkolók megrongálták a vonatot az osztrák belügyminisztérium szerint - ezért nem mehettek tovább Ausztriába
A osztrákok szerint a vonatvezető döntött a megállásról. Nem világos, milyen bizonyítékokra alapozta Szijjártó Péter külügyminiszter azt az állítását, miszerint az osztrák hatóságok állították meg a különvonatot. Nem is voltak jelen a helyszínen a rendőreik.


Reagált az osztrák belügyminisztérium arra a hírre, miszerint csütörtökön nem léphettek be Ausztriába a Ferencváros szurkolói, akik különvonattal utaztak a csapat Európa-liga-mérkőzésére.

A minisztérium péntek reggel a Telex kérdésére azt közölte, hogy

az osztrák rendőrség nem avatkozott közbe. Tájékoztatásuk szerint a vonat azért nem ment tovább, mert a szurkolók megrongálták azt. Hozzátették: nem ők tagadták meg a belépést, hanem a vonat vezetője döntött úgy, hogy nem folytatja az utat.

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) jelezte, hogy nem felelős a járműért, mivel azt a MÁV üzemeltette. Az osztrák belügyi tárca azt is megjegyezte, hogy

nem világos, milyen bizonyítékokra alapozta Szijjártó Péter külügyminiszter azt az állítását, miszerint az osztrák hatóságok állították meg a különvonatot.

A közlés szerint a vonat megállása után minden hivatalos intézkedést a magyar rendőrség végzett el, többek között a szurkolók visszaszállítását Budapestre.

Szijjártó Péter csütörtök délután a közösségi oldalán írt arról, hogy szerinte az osztrák rendőrség tartóztatta fel a Ferencváros szurkolóinak különvonatát. A külügyminiszter a mérkőzés után ezt írta: „Nem tudtak annyi magyart feltartóztatni, hogy ne kapjanak ki….”

Kubatov Gábor, a klub elnöke szintén megszólalt az ügyben. Először azt írta: „a szurkolókat mondvacsinált indokokkal nem engedték át a határon”, majd a Fradi győzelme után így fogalmazott: „Ezt a győzelmet azoknak a Fradi-szurkolóknak ajánlom, akiket ma nem engedtek a lelátóra – akiknek a vonatát visszafordították!”

A Kronen Zeitung megkeresésére az osztrák belügyminisztérium ismét megerősítette, hogy nem történt semmilyen rendőri intézkedés az osztrák fél részéről, és rendőreik nem is voltak jelen a helyszínen. A lap szerint a magyar vasúttársaság döntött úgy, hogy az incidensek után két kocsit lekapcsol, és Hegyeshalomban hagy, írja a Magyar Nemzet.

Az osztrák belügy hangsúlyozta, hogy más nemzetközi futballmérkőzések alkalmával mindig felkészültek a vendégszurkolók fogadására, és eddig minden esetben biztosították a biztonságos érkezést és távozást.

A Ferencváros végül 3–2-re győzött Salzburgban. A Kurier sportrovata szerint az osztrák csapat elvesztette az előnyét, pedig közel állt ahhoz, hogy megszerezze első győzelmét az Európa-ligában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Kábítópisztoly és bezárt autó: rejtélyes körülmények között halt meg egy fiatal pár a Hargita megyei víztározónál
A hozzátartozók több biztonsági kamerát is átnéztek, így jutottak el a gátig, ahol a kocsit megtalálták. A boncolás eredménye döntő lehet a körülmények tisztázásában.


A rendőrség vizsgálja, mi történt a Hargita megyében elhunyt fiatal párral, írja a Maszol. Az egyik feltételezés gyilkosságot, majd öngyilkosságot említ, a család szerint azonban nem volt köztük vita. Pénteken együtt indultak volna Hollandiába dolgozni. A lány testvére a Digi24-nek azt mondta: „Nem hiszem, hogy bármilyen vitájuk lett volna, nagyon nyugodtak voltak, rendes fiatalok. Soha nem láttam, hogy akár egy rossz szót is szóltak volna egymáshoz.”

A két fiatalt négy napig keresték eltűntként, majd lövésnyomokkal találták meg őket a Szépvíz közelében lévő víztározó gátjánál. A kocsit a lány családja találta meg, az anya korábban bejelentette az eltűnésüket a rendőrségen. A nyomozók most a körülményeket próbálják tisztázni.

A hozzátartozók és barátok nem láttak előjelet. Toni és Bianka nemrég egész éjjel a fiú bátyjának esküvőjén ünnepeltek. „A fiú jól volt, nyugodt volt, mindenkinek segített. Depresszió? Nem. Jól kijöttek egymással” – mondta a fiatalember nagynénje az ObservatorNews-nak.

A 19 éves lány rokonai a közösségi médiában kértek segítséget, mert nem érték el. A fiatal nő régóta együtt volt a 20 éves fiúval, aki szintén Bákó megyéből származott. Pénteken közösen indultak volna Hollandiába dolgozni.

Az anya a lány eltűnésének idején nem tartózkodott otthon, és csak kedden jelezte a hatóságoknak, amikor visszatért. A rendőrség szerint a bejelentés másnap érkezett meg. A lány testvére így fogalmazott:

„A telefonjaik ki voltak kapcsolva, egyáltalán nem csörögtek, nem volt bekapcsolva az internetük, nem kapták meg az üzeneteket sem. Vasárnap éjjel, 12.35-kor mentek el otthonról, és egyetlen biztonsági kamera sem rögzítette, merre indultak. Ezután jelentettük az eltűnésüket a rendőrségen. Nem kaptunk róluk semmilyen információt, így anya, a sógornőm és a lánya elindultak keresni őket.”

Maria Plumbu, a Hargita Megyei Rendőr-főfelügyelőség szóvivője közölte: „A két fiatalt a Bákó megyei rendőrség október 22-én nyilvánította eltűntnek.”

A családtagok szerint helyiek is csatlakoztak a kereséshez. Több biztonsági kamerát átnéztek, végül a Szépvíz melletti víztározónál rátaláltak az autóra. „Addig mentünk, amíg a tóhoz értünk, és ott találtunk egy autót. Odamentünk, hogy megnézzük – és mindketten halottak voltak” – idézi őket a Digi24.

A helyszínelők a járműben egy kábítópisztolyt találtak, amelyet általában vágóhidakon használnak. Bár ez nem igazi lőfegyver, súlyos vagy halálos sebeket is okozhat, ha ember ellen használják. „Az autó belülről volt bezárva, és az erdő felé nézett” – mondták a rokonok.

A hatóságok gyilkosság miatt indítottak eljárást. A fiatalok holttestét boncolásra vitték kórházba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
Meghalt egy fiatal magyar fiú Ausztriában, a köd miatt nem tudott leszállni a mentőhelikopter
A Vöröskereszt szerint a kommunikációs hibák is hozzájárultak a tragédiához. A régió sürgősségi rendszerének hiányosságait már korábban is jelezték.
F. O. Fotó: - szmo.hu
2025. október 24.



Egy 19 éves magyar fiú egy autóban utazott Ausztriában, amikor rosszul lett. Hányingerre panaszkodott, ezért mentőt hívtak hozzá. Az állapota súlyos volt, a stájerországi mentők helikoptert riasztottak, de a köd miatt a gép nem tudott leszállni.

A Kronen Zeitung cikke szerint

a mentőautó csak 40 perc múlva érkezett meg. Addigra már nem tudtak segíteni a fiatalon, aki szív- és érrendszeri problémák miatt vesztette életét.

A helyi mentőszolgálat úgy nyilatkozott: „Ha Graz vagy egy másik nagyváros vonzáskörzetében lettek volna, akkor megmenthették volna az életét.” Otto Marl, Liezen város Vöröskeresztjének vezetője azonban azt mondta, ő nem tudja megítélni, valóban segíthetett-e volna a gyorsabb beavatkozás.

A tragédia után Marl arra hívta fel a figyelmet, hogy

az intézkedés a kommunikáció elhúzódása miatt tartott sokáig.

Állítása szerint évek óta jelezték, hogy ilyen helyzetek előfordulhatnak, de szerinte eddig nem vették komolyan a kritikákat. Úgy fogalmazott: hiába vannak jó orvosaik, ha sokszor nem tud leszállni a helikopter, a mentőautó pedig lassabban ér ki.

A Liezen régió Vöröskeresztje a közelmúltban egyeztetett az összes vezető mentőssel és orvossal, és abban állapodtak meg, hogy sürgős lépésekre van szükség. Marl hozzátette: „Mi csak javaslatokat tudunk megfogalmazni, a döntéseket pedig a politikának kell meghoznia.”

via Telex

 


Link másolása
KÖVESS MINKET: