HÍREK
A Rovatból

Védett öblöt kotornának ki a Balatonon egy csónakkikötőért – a civilek nekimentek a tervnek

Szigliget védett öblében tervez csónakkikötőt építeni egy beruházó. A több mint száz férőhelyes létesítmény ötlete heves vitákat váltott ki, a helyi civilek ugyanis aggályosnak tartják a beruházást.


A fejlesztés helyszíne a Balaton nyugati részén, a tó medrében található, ahol fokozottan védett természeti terület húzódik. A Szigligeti Táj- és Településvédő Kör szerint a tervezett csónakkikötő természetkárosítással járna, mivel a Balaton-felvidéki Nemzeti Park legérzékenyebb zónáját és az ökológiai hálózat magterületét is érintené.

A beruházás a tómeder feltöltődött, fás-cserjés részén valósulna meg. A fejlesztő, Kovács Zoltán a 24.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy szerinte a civilek alaptalanul féltik a területet, mert „semmilyen olyan növényzet nincs ott, amit törvényi szabályozás védene.”

Hozzátette, hogy „a kikötőmedence a régi nádüzem kikötőjének a helyén és területén, valamint az illegális feltöltés helyén valósul meg. A tervező helyszíni geodéziai felmérés alapján jelölte ki a tervezett medence területét úgy, hogy az a védett nádast meg se közelítse.”

A Balaton medre állami tulajdonban van, ugyanakkor a part menti sáv a beruházóé.

A Veszprém Vármegyei Kormányhivatal júliusban engedélyezte a fejlesztés első ütemét, ami a Tapolca-patak irányából ötven férőhelyes kikötő építését jelenti. A hatóság szerint ennek nincs jelentős környezeti hatása. A második ütem viszont, amely a régi nádüzemi csatorna helyreállítását célozta, már nem kapott engedélyt. A hivatal azzal indokolta a döntést, hogy a munka veszélybe sodorná a magas természetvédelmi értéket képviselő nádasállományokat.

A beruházó közölte: ha a jogszabályok lehetővé teszik, később megvalósítja a 106 férőhelyes kikötőt, amelyhez a hajózócsatorna kikotrására is szükség lenne.

A Szigligeti Táj- és Településvédő Kör az első ütem engedélyezése ellen is fellebbezett Dér Ádám környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárnál. A beadványban a döntés teljes megsemmisítését kérték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Elválik Till Tamás gyilkosának felesége – kirakták a közös lakásból, pszichológushoz jár
F. János párja korábban nyilvánosan kiállt férje mellett. A börtönlátogatás után viszont már máshogy látja a helyzetet.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 15.



F. János neve akkor vált ismertté, amikor a hatóságok a 2000-ben eltűnt Till Tamás ügyében őt gyanúsították a gyilkossággal. Bár korábban a felesége még kitartott mellette, most úgy tűnik, ez végleg megváltozott.

A fiatal nő öt hónappal ezelőtt még arról beszélt a Blikknek, hogy 15 év börtön esetén is várni fog férjére, mert szerinte „nem érdemli meg”, hogy elhagyják. Most viszont a lap úgy tudja,  bement hozzá a börtönbe, és közölte vele, hogy válni akar. Már meg is tette az első lépéseket a házasság felbontása felé.

A pár egy éve házasodott össze, és korábban több közös képet is megosztottak a közösségi oldalaikon. Boldognak tűntek, ám minden megváltozott, amikor a férfit a gyerekgyilkosság ügyével összefüggésbe hozták.

Dr. Lichy József, a kisfiú családjának ügyvédje a Blikknek megerősítette a hírt: „Meg tudom erősíteni az információt, a válásnak a kezdeményezését, mert a napokban a nő felhívott telefonon és magánemberként ezt közölte velem.”

„Arról is beszélt, hogy az egész életvitelét minden szempontból nagyon megterheli ez az ügy. Úgy tudom, a börtönben ezt a szándékát már közölte is a gyanúsítottal”

– mondta.

A Blikk információi szerint a 22 éves nő nehezen viselte a rá nehezedő terhet. Állítólag a munkáját is elveszítette, és sokan elfordultak tőle.

A feleséget telefonon érte el a lap újságírója, de csak annyit árult el, hogy kirakták a közös lakásukból, és most olyan helyen tartózkodik, amit nem szeretne megnevezni. Azt is elmondta, hogy annyira megviselték a történtek, hogy pszichológus segítségére volt szüksége. Jánosban csalódott, és már nem akar vele találkozni.

F. János tavaly vallotta be, hogy ő verte agyon a 11 éves kisfiút egy ácskapoccsal, majd eltüntette a holttestet. Először szabadon engedték, mivel az ügy elévülésére hivatkozott, de később mégis letartóztatták. Azóta visszavonta a vallomását, mondván, kényszer hatására beszélt. Legutóbb már azt állította, hogy elsodorta a gyermeket, de szerinte a főnöke ölte meg, és ő ásta el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos a sápi vonatbaleset jelentéséről: Ha ettől nem kellene lemondania egy miniszternek, akkor mitől?
A független honatya dühösen reagált a sápi vonatbaleset hivatalos vizsgálati zárójelentésére. Úgy tűnik, megelőzhető lett volna a tragédia, ha a felújított vonalra felszerelnek egy alapvető biztonsági berendezést.


„A pár hete lezárult vizsgálat  hivatalos zárójelentése szerint a sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vonalon nem spórolják ki a biztonsági berendezések egyik alapvető részét” - kezdi hétfő reggeli Facebook-posztját Hadházy Ákos, rögtön feltéve a kérdést, „Ha ettől nem kellene lemondania egy közlekedési miniszter, akkor mitől??”

A politikus a 2023-ban történt sápi vonatbaleset nemrég elkészült zárójelentését megosztva felidézi, hogy „egy magánvasút mozdonyvezetője elaludt és emiatt fékezés nélkül meghaladta a tilos jelzőt és hatvannal nekiütközött egy álló személyvonatnak.”

A vétlen mozdonyvezető életveszélyesen megsérült, egy órán át tartott, mire kiszabadították a roncsokból.

A honatya bejegyzése hangsúlyozza, hogy a vizsgálati jelentés két okot nevezett meg: „1) a mozdonyvezető kimerült volt és elaludt 2) bár a Püspökladány-Biharkeresztes vonal felújítását két hónappal a baleset előtt adták át ötven milliárdért (Lőrincék építették, kik mások), az egyik alapvető biztonsági berendezést nem szerelték fel a frissen felújított vonalon!”

Mi az a vonatbefolyásoló rendszer?

A politikus magyarázata szerint „Ennek az ún 'vonatbefolyásoló rendszernek' az a lényege, hogy ha valami miatt a mozdonyvezető meghaladja a tilos jelzést (figyelmetlenség, elalvás, rosszullét), akkor a rendszer vészfékezéssel megállítja a vonatot.” Ehhez szükséges egy jelző melletti jeladó, amit „minden magyar mozdony érzékelni tud és így szükség esetén magától megáll.”

A poszt szerint azonban a biztonsági berendezés a baleset idején ez nem működött, és azóta sem működik, mivel „a minisztérium  egyszerűen nem rendelte meg erre a vonalra ezt az egyszerű rendszert.”

„A biztonságon spóroltak”

Hadházy szerint először még a régi jelzőket sem akarták lecserélni, végül ezt megrendelték, „de az úgynevezett vonatbefolyásoló rendszert (EVM-120) már nem, mert spóroltak. A biztonságon.”

A képviselő állítja: a vizsgálati jegyzőkönyv pontosan kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen egyszerű biztonsági rendszer, az időben megállította volna a vonatot. A jelentés készítői pedig – Hadházy szerint – értetlenül álltak a döntés előtt.

„Semmilyen kockázatelemzés, számítás nem készült, ami ezt a megmagyarázhatatlan spóroltást indokolta volna.”

A dokumentumokban egyetlen utalás szerepelt arra vonatkozóan, hogy a vonal a jövőben megkapja az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS).

Ez azonban „a vizsgálók szerint majd 2050 körülre várható, jelenleg tervben sincs”.

A képviselő rámutatott, hogy „a felújítás kezdetekor még nem Lázár volt a miniszter, de az átadáskor és a balesetkor már igen.” A jelentés alapján pedig „közvetlen okozati összefüggés van a minisztérium döntése és a baleset között.”

A politikus megjegyezte: „Az elalvó mozdonyvezetőre letöltendő börtönt kért az ügyészség. Lázár meg röhögve vadászgat továbbra is Batidán.”

A posztban Hadházy kitért arra is, hogy „az Origo tudósított a vizsgálat lezárásáról. Csak éppen egyszerűen elfelejtett írni arról, hogy működő (létező) biztonsági berendezés esetén nem lett volna baleset.”

Újabb probléma a miskolci vonalon

A honatya szerint ugyanazt a fajta jelfeladót spórolták ki a biharkeresztesi vonalon is, mint amiről tegnap a miskolci vonal kapcsán is írt. „Ott a miskolci vonalon nem működik évek óta több jelző jelfeladója. Az egyiknél emiatt (is) nem tudott megállni egy KISS motorvonat, de ott szerencsére nem lett baleset.”

A MÁV erre azzal reagált Hadházynak, hogy „a berendezés működik, de zavarérzékeny. A probléma pontszerű, nem a vonal egészét érinti. A jelfeladás az adott szakasz egy-egy pontján valóban nem azzal a megbízhatósággal működik, ahogy azt a MÁV-csoport megrendelte és elvárja.”

A honatya összegzésképpen megjegyezte: ezek szerint: „a biharkeresztesi vonalon úgy működik a biztonsági rendszer, ahogyan a minisztérium és a MÁV elvárja: sehogy”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Elvehetik Mészárosék sztrádabizniszét – Uniós eljárás indul, egy új kormány felbonthatja a szerződéseket
Az unió szerint Mészáros és Szijj cégei számára túl nagy a haszon, túl kicsi a kockázat az autópálya-koncesszióban. Akár az egész szerződés mehet a levesbe.


Korántsem biztos, hogy a Mészáros Lőrinc és Szijj László érdekeltségébe tartozó MKIF Zrt. egészen 2057‑ig fenntarthatja a 2022‑ben elnyert, 35 évre szóló autópálya-koncessziót. A HVG cikke szerint a cég meglepően könnyen elveszítheti a jövedelmező, minimális kockázattal járó megbízást.

A koncessziós szerződés szerint az államnak joga van felmondani a megállapodást, ha az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indít, és az Európai Bíróság elmarasztaló ítéletet hoz.

A portál emlékeztet, hogy „az Európai Bizottságnak komoly aggályai vannak, ezért kötelezettségszegési eljárást indított.” A bizottság kifogásolja, hogy a koncesszió 35 éves időtartamának meghatározása és értékének becslése nem volt megalapozott, illetve problémásnak tartják a kialakított struktúrát is.

Úgy látják, a koncessziós rendszerben a cég túl kevés kockázatot vállal, ezért szerintük ez lényegében egy egyszerű közbeszerzés.

Az M1‑es autópályán most indul az újjáépítés és bővítés. Bicskéig 2028 őszére készülnek el, a Concó pihenőhelyig 2029 őszére, és Hegyeshalom felé még később haladnak majd.

Fővállalkozóként a Mészáros és Szíjj érdekeltségébe tartozó MKIF Zrt. végzi az építkezést, közben Mészáros bankja hitelt is nyújt hozzá.

Bár valószínűtlen, hogy a Fidesz‑kormány felmondja a koncessziós szerződést, Magyar Péter már jó előre jelezte: ha a TISZA kormányra kerül, a párt szakértői felülvizsgálják a NER‑korszakban kiosztott állami koncessziókat, és ha szükséges, felbontják a szerződéseket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Pilis polgármestere: a drogkereskedők 20 millió forint vérdíjat tűztek ki a fejemre
László Attila szerint azért akarhatják megölni, mert támogatja a helyi drogkereskedelem elleni harcot. Azt üzeni, nem hátrál meg, ameddig nem lesz rend a városban.


Pilis polgármestere azt állítja, hogy húszmillió forintos vérdíjat tűztek ki a fejére. László Attila a Facebookon számolt be róla, hogy úgy értesült, az életére törhetnek, miután aktív küzdelmet hirdetett a helyi drogkereskedők ellen.

A városvezető azt írta, egy ismerőse hívta fel az információval, amit ő is valakitől hallott. A forrás szerint borsodi vagy más „külsős” bűnözőket bíztak vagy bíznának meg azzal, hogy egyik éjszaka a saját otthonában támadják meg, és tegyék el láb alól. A feltételezett felbujtók úgy gondolják, hogy este már nincsenek mellette testőrök, de László Attila hozzátette: nincs is testőrsége.

A polgármester szerint a fenyegetés előzménye, hogy szeptember 2-án, a Monori Rendőrkapitányság munkatársai egy eredményes akció keretében lecsaptak az egyik pilisi drogterjesztő bandára, amelynek az irányítója előzetes letartóztatásba került.

„A drogos bűnözők most engem okolnak azért, hogy parancsba adtam a rendőrségnek a rajtaütést. Ekkora hatalmam ugyan még nincs, viszont ezt megelőzően több alkalommal nyomatékosan kértem a rendőrséget, hogy mielőbb tisztítsák meg Pilis városát a dílerektől. Ugyanis ezeknek a gátlástalan, haszonszerzésre berendezkedett alakoknak a tevékenysége nagymértékben járult hozzá ahhoz, hogy Pilisen az elmúlt években elszabaduljon a pokol, amelyet az utóbbi hónapok kőkemény munkájával megkezdtünk felszámolni” – írja a polgármester.

László Attila hozzátette, „Természetesen ettől az újabb fenyegetéstől sem hátrálok meg! Megyünk előre, ameddig nem lesz rend a városban, és egyúttal köszönöm a Monori Rendőrkapitányság munkatársainak az eredményes akció végrehajtását!”

A városvezető egy korábbi posztjában a most ismét felhozott rendőrségi akció részleteit is megosztotta. A police.hu beszámolója alapján akkor azt írta, egy olyan 48 éves pilisi férfira csaptak le a rendőrök, aki a gyanú szerint drogterjesztő hálózatot irányított. N. Sándor a feltételes szabadlábra bocsátását követően rövid időn belül újra illegális tevékenységbe kezdett. Főként kristályos anyagot árult Vecsés és Pilis térségében.

A vevők körében jól ismert díler hetente többször értékesített előre porciózott adagokat 5–10 ezer forintért. A nyomozás során hamar egyértelművé vált, hogy N. Sándor volt a hálózat kulcsfigurája. Ő szervezte az átadásokat és tartotta a kapcsolatot a vásárlókkal is.

A gyanúsítottat egy vecsési áruház parkolójában fogták el, miközben három adag tiltott szert adott át F. Norbertnek, aki 10 000 forintot és 2,5 kg fűszerpaprikát adott cserébe. Az elfogásban a Terrorelhárítási Központ műveleti egysége is közreműködött. A rendőrök nemcsak a dílert és a fogyasztót állították elő, az N. Sándorral a helyszínre érkező ismerősének, Cs. Norbertnek a kezén is kattant a bilincs, mivel a drog terjesztésében ő is aktívan részt vett.

A házkutatások során a hatóságok több mint 2 millió forint készpénzt, egy nagy értékű autót, ékszereket, mobiltelefonokat, digitális mérlegeket és más eszközöket foglaltak le. F. Norberttől lefoglalták az átvett kristályos anyagot, a 10 000 forintot és a fűszerpaprikát is. Cs. Norbert lakásán egy mobiltelefont és több járművet találtak.

A Monori Rendőrkapitányság kábítószer-kereskedelem bűntette miatt nyomoz az előzetes letartóztatásban lévő N. Sándor és a szabadlábon védekező Cs. Norbert ellen, míg F. Norbert ellen kábítószer-fogyasztás miatt indult eljárás – áll a közleményben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: