KULT
A Rovatból

Az év egyik legjobb filmjének vártuk, az év egyik legnagyobb baklövése lett – Amszterdam-kritika

Ritkán látni ekkora sztárparádét a vásznon, így még inkább érthetetlen, hogy egy háromszoros Oscar-jelölt direktor vezénylete alatt hogy mehet így félre valami.

Link másolása

David O. Russell kétségkívül egy tehetséges író-rendező. E sorok írója 1999-ben, a Sivatagi cápák című filmjével fedezte fel magának, amiben remekül vegyítette a Kelly hősei-féle stílust, a laza, vicces kalandfilmet a komoly háborús tematikával. Majd hosszú szünet után, a 2010-es évek elején előállt egy mesterhármassal. Három egymást követő filmjét, a 2010-es The Fighter – A harcost, a 2012-es Napos oldalt és a 2013-as Amerikai botrányt a legjobb film Oscar-díjára jelölték, és ő maga is kapott nominációt mindegyikért a legjobb rendező kategóriában. S bár egyikért sem nyerte meg a díjat, a híresen összeférhetetlen (a forgatásokon nem kíméli a színészeit, ezt egy rejtett videófelvétel is alátámasztja) rendezőt a vállára emelte a szakma, nem is jogtalanul.

Nyers, szókimondó, az emberi viselkedésmintákat a humorral és a drámával remekül ötvöző stílusjegyei egyedivé varázsolták őt a filmes világban, a 2015-ös Joy című filmjével azonban kissé megtörte a diadalmenetet (abból „csak” Jennifer Lawrence-t jelölték Oscarra).

Úgy tűnik, a Joy sikertelensége után hét évre volt szüksége Russellnek, hogy összeszedje magát, legalábbis annyira, hogy egy új mozgóképet fessen a vásznakra. Megírta az Amszterdam forgatókönyvét, a 20th Century Studios (tehát a Disney) pedig valami fura oknál fogva 80 millió dollárt szavazott meg neki. Úgy tűnik, a döntéshozók nem pocsékolták az időt azzal, hogy elolvassák a szkriptet, elég volt hallaniuk a castingtervekről…

Bizony, az A-ligás hollywoodi sztárvilág sem feledkezett meg Russellről és korábbi remekeiről, így olyan nevek bólintottak rá a nekik felajánlott kisebb-nagyobb szerepekre, mint Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Robert De Niro, Rami Malek, Anya Taylor-Joy, Mike Myers, Michael Shannon, Zoe Saldana, Chris Rock, Timothy Olyphant, Matthias Schoenaerts, Alessandro Nivola, Andrea Riseborough, nem utolsósorban pedig a színészkedéssel a Valentin nap (2010), Az emlékek őre (2014) és a Macskák (2019) után negyedjére kacérkodó Taylor Swift. Lássuk csak, van köztük három Oscar-díjas (De Niro, Bale, Malek) és további két Oscar-jelölt (Robbie, Shannon). Komolyan, akárhová néz az ember a filmben, mindenhol egy ismert arc bukkan elő, és talán ez adja az Amszterdam legfőbb vonzerejét és szórakoztatási faktorát. Az persze már más kérdés, hogy e kiváló színészek többsége normális instrukció híján nem találja a helyét a filmben, láthatóan nem is értik, mibe keveredtek, mihez írtak alá. Bizonyára úgy gondolták, itt vannak a többiek is, jó muri lesz a forgatás.

Talán csak Christian Bale, Andrea Riseborough és Mike Myers vették komolyan a rájuk erőltetett ripacskodást, ők fel tudják dobni a jeleneteiket, de a többiek általában zavartan ácsorognak és hadoválnak, talán a legtöbbször maguk sem tudják, miről.

Na de érdemes belekukkantani, hogy milyen sztorit kanyarított David O. Russell az Amszterdam krimit, vígjátékot és drámát vegyíteni óhajtó műfajmixébe. Az 1930-as években járunk, amikor a furcsa, kísérleti gyógyászati módszereiről híres orvost, Burt Berendsent (Bale) egy tábornok lánya, Liz Meekins (Swift) felkéri apja boncolására, mivel szerinte az öreg nem természetes halállal hunyt el. Az I. világháborúban felcserként szolgált veterán doki valóban mérgezés nyomait véli felfedezni a holttesten, ám egykori katonatársával és jó barátjával, az ügyvéd Harold Woodmannel (Washington) már hiába referálnának Liznek, ugyanis őt is megölik, és rájuk terelik a kettős gyilkosság gyanúját. A páros, kiegészülve a még a háborúban megismert, művészetmegszállott ápolónővel, Valerie-vel (Robbie) próbálnak utánajárni, hogy kik és miért akarják rájuk húzni a vizes lepedőt, és persze egy olyan összeesküvés nyomaira bukkannak, amely az egész ország sorsát veszélyezteti.

Ez még így talán összeszedettebb summája a sztorinak, ami a filmben abszolút káoszként, oda nem illő dialógusok folyamatos hadarása mellett telepszik rá a szereplőkre és a nézőkre egyaránt.

Főként a film első felénél van szükség türelemre, Russell ugyanis ide-oda csapong idősíkok, helyszínek és karakterek között, és már akkor tudjuk, hogy ez az egész biztosan nem fog összeállni, már az elején darabokra hullik a cselekmény.

Az Amszterdam csak az utolsó harmadára talál némileg magára, Gil Dillenbeck tábornok (De Niro) feltűnésével, onnan már valamennyire összeállhat a kép, és ha jóhiszeműek akarunk lenni, akkor még akár lightos paranoiathrillerként is működni kezd a film.

Persze Russell ekkor sem hagyja annyiban a dolgot, és különféle idétlen, dalolós etapokkal (folyton énekelteti a szereplőket, ez is érthetetlen) piszkít bele a kirakós épp helyreálló darabjaiba. De legalább ekkor már kevésbé sóhajtozunk az elidegenítő párbeszédeken és emberi reakciókon, dinamikákon. Daniel Pemberton zenéjét még azonban illendő kiemelni, ez az aláfestés legalábbis egy sokkal jobb filmet érdemelt volna.

David O. Russell az Amszterdammal sajnos nem a jobbik, a fent sorolt filmekkel nevet szerző énjét villantja meg, hanem a „másikat”, azt, amelyiket a 2004-es Multik haza! című szösszenetében: szintén sztárparádé, szintén totál káosz, szintén bukta. Nem jól tette. És minden bizonnyal az is szomorú lenne, ha az Amszterdam (ami valószínűleg ott lesz a 2023-as Arany Málna-átadó jelöltlistáján, hiszen ők imádják, ha egy sztárokkal teletűzdelt, nagyobb költségvetésű mű zakózik nagyot) után az egyébként tehetséges direktor pályája véget érne, már amennyiben ott szunnyad még benne négy korábbi filmjének zsenije. Ha viszont az a láng már kihunyt, akkor valóban nem kéne erőltetni ezt az írósdit-rendezősdit a továbbiakban.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: