HÍREK
A Rovatból

Az egyik legalattomosabb légköri jelenség fenyegeti a légi utasokat

Néhány napja az Aeroflot 777-es repülőgép sérültjei a tisztaidős turbulencia áldozatai lettek nyugalmas utazómagasságon. A klímaváltozás egyre gyakoribbá teszi a jelenséget.
Forrás:Indóház közlekedési portál - szmo.hu
2017. május 03.



Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Húsz sérült közül a jelentések szerint tizenhét még mindig kórházban van, többen különféle csonttöréseket szenvedtek, esetleg van köztük gerinctörött is, és kisgyerekeket is kezelni kellett. A horrortörténet ez alkalommal egy Aeroflot Boeing 777-es fedélzetén játszódott le, a Moszkva–Bangkok-járat utolsó órájában, még mielőtt a gép süllyedni kezdett volna a thai főváros repülőtere felé.

A széles törzsű utasszállítót megrázó turbulencia, sőt, mint a beszámolókból kiderült, turbulencia-sorozat időnként állítólag több száz méteres esésekkel járt. A kabinban ilyenkor a be nem kötött utasok nagy bajba kerülnek, de ugyancsak sérüléseket okozhatnak például az elszabaduló ételes kocsik vagy a fej feletti rekeszekből kizuhanó tárgyak is.

turbulencia1

Sérült utas az Aeroflot-gép fedélzetén

Az utasok nem kaptak előzetes figyelmeztetést a veszélyről, mint ahogy feltehetően a személyzet sem tudott arról, mi vár a gépre. A jelenség az egyik "legaljasabb", ami bajt okozhat egy utasszállítón, a CAT, vagyis a Clear Air Turbulencia. A CAT a rendkívül vad légmozgásoknak az a fajtája, amire nem utal például a magasba emelkedő viharfelhőzet, de a pilótáknak a színes időjárási radar sem jelzi előre.

Épp azért okozhat sok embernél sérülést, mert a légi utazás legkellemesebb és legbiztonságosabb szakasza természetesen az utazómagasságon, utazósebességgel történő repülés, elméletileg – és a legtöbb esetben gyakorlatilag is – úgymond "az időjárás fölött".

turbulencia2

Elszabadult tárgyak okozhatnak sérülést a kabinban

Ugyanakkor például tenger és szárazföld találkozásánál a kétféle felszín kétféleképp melegszik fel, és kétféle feláramlás keletkezik rajtuk. Bár ez nagyon súlyos CAT-jelenséget ritkán okoz, viszont a magaslégköri jetstream-áramlatok peremén, és/vagy magas hegységek övezetében, ahol kétféle sebességű levegőtömeg érintkezik, előfordulhatnak tízezer méter felett is komoly örvények, előre nem látható turbulenciák. A délkelet-ázsiai régióban, ahol a mostani baleset is volt, a monszunidőszak hozhat kellemetlen meglepetéseket.

Egy a jelenséggel foglalkozó korábbi cikkünkben már megírtuk, hogyan kategorizálják ezt a jelenségcsoportot. A könnyű turbulencia mindennapos, a gép maximum egy-két métert változtat a magasságán. A mérsékelt turbulencia már 3–6 méteres függőleges mozgással járhat (az utasok poharából az ital ilyenkor már bizony az utas ruháján köthet ki), és a személyzet ilyenkor már rendszerint igyekszik magasságot váltani, hogy ezt elkerülje.

A heves turbulencia az, amikor akár harminc métert is emelkedhet vagy eshet a gép; a kormány teljes kitérítése mellett sem lehet teljesen ellensúlyozni a hatását.

turbulencia3

Turbulencia-kategóriák: enyhe, mérsékelt, heves - ennél 30 méteres ugrálás is lehet

Ezek a hatások ritkán járnak halálos áldozattal, és a statisztikák szerint a turbulencia okozta sérülés inkább fenyegeti a folyosókon járkáló utaskísérőket, mint magukat az ülésekben lévő utasokat.

A gépben sem okoz rendszerint semmiféle komoly károsodást a légörvényeken való átrepülés, hiszen a szerkezetüket úgy méretezték, hogy kibírják az ilyen megpróbáltatásokat, a fontos berendezések pedig gond nélkül működjenek tovább.

Ugyanakkor már korábban is előkerült az a fontos kérdés, vajon az ember által okozott változások nem okozhatják-e a CAT-jelenségek érzékelhető megszaporodását. Az ilyen balesetek számának emelkedése persze egyfelől magának a légi közlekedés fejlődésének, a sokkal nagyobb volumenű forgalomnak is köszönhető, de a Readingi Egyetem tudósai sajnos friss közleményükben jelezték, igenis van köze a turbulenciának a légkör fokozott szén-dioxid-tartalmához.

turbulencia4

Egy európai kísérlet: a LIDAR lézerrel világítaná meg a turbulenciát

turbulencia5

A fokozott biztonság viszonylag egyszerű: bekötve maradni. Bár a rekeszekből leeső tárgyaktól semmi sem véd...

A kutatók azt állítják, hogy a magasabb szén-dioxid-tartalom csökkenti a légtömegek stabilitását és erősebb függőleges áramlásokkal kár, ami egyfelől a nagy magasságú CAT-ot, másrészt a földközelben a fel- és leszálló gépeket fenyegető microburst/szélnyírás jelenséget teszi gyakorivá.

Az arányok, amivel a légkörkutatók fenyegetnek, valóban riasztóak: a tanulmány szerint a könnyű turbulencia előfordulása 59, a mérsékelté 94 százalékkal nő,

a heves turbulencia gyakorisága pedig 149 százalékkal emelkedik.

A következő lépés ezután az lenne, hogy a légkörkutatók tisztázzák, milyen meteorológiai helyzetben, milyen éghajlati zónákban és mikor kell inkább számítani turbulencia fellépésére.

A légitársaságoknak pedig feltehetően ismét át kell gondolniuk a gyakorlatukat: az utazómagasság elérésekor ugyan az „öveket becsatolni” tabló már rendszerint nem világít, de hangsúlyosabbá kell tenni a figyelmeztetést, miszerint a legbiztonságosabb az, ha az utasok a repülés folyamán a legnyugodtabbnak, legcsendesebbnek joggal vélt hosszabb szakaszon is bekötve maradnak az ülésekben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Toroczkai László: Nem Schadl György volt a végrehajtói maffia feje, hanem egy miniszter
A Mi Hazánk elnöke azt állítja, hogy jövő héten olyan bizonyítékot hoznak nyilvánosságra, amely „megrendíti a kormányt”.


Toroczkai László, a Mi Hazánk elnöke nemrég Magyar Péter fórumán beszélt arról, hogy hamarosan nyilvánosságra hoz egy, a végrehajtó maffiával kapcsolatos bizonyítékot hoznak, amely „megrendíti a kormányt”.

Az ATV Egyenes beszéd című műsorában Toroczkai most elárult néhány részletet ezzel kapcsolatban. A politikus elmondta, hogy jövő héten a YouTube-csatornáján teszik közzé a bizonyítékokat, amelyek elmondása szerint hangfelvételek.

Toroczkai azt állította, hogy nem a végrehajtói kar bíróság előtt álló, korábbi vezetője, Schadl György volt a végrehajtói maffia feje.

„Nem ők voltak a csúcson. Amit mi meg fogunk mutatni, az egy miniszter, egy kormánytag”

– fogalmazott a Mi Hazánk elnöke, de azt nem árulta el, hogy az illető jelenleg is tagja-e a kormánynak. Azt ígérte, két héten belül elmondja, kiről van szó.

Megnevezett azonban egy személyt, aki állítása szerint kapcsolatban állt a miniszterrel: Bohács Zsoltot, aki ötszörös kenu világbajnok volt, és 2010–2014 között a Fidesz színeiben országgyűlési képviselőként dolgozott.

Toroczkai azt mondta, állítását hangfelvétellel tudja igazolni, és feljelentést tett Bohács ellen. Azt viszont nem részletezte, pontosan milyen ügyben. Annyit mondott, hogy „ugyanúgy adták-vették 20 millió forintokért a végrehajtói helyeket”.

Szerinte a nyomozati anyagban egyáltalán nem szerepelnek azok a szálak, amelyeket feltártak.

A forrásaival kapcsolatban azt is elárulta, hogy végrehajtók segítik a munkájukat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Geszti Péter Németh Balázsról: Hivatásos klubharcos, aki korábban rezzenéstelen arccal hazudott hosszú éveken át hírolvasóként a nézők arcába
Németh statisztikákkal és vádakkal reagált, Geszti Facebook-posztban vágott vissza. A kommentekben is folytatódott a pengeváltás.


Geszti Péter a múlt heti hódmezővásárhelyi koncertjén több poénnal is odaszúrt a MÁV-nak. A közönségnek azt mondta: külön gratulál azoknak, akik vonattal érkeztek, mert sikerült időben odaérniük. Hozzátette: „most nemrég hallottuk, hogy a MÁV bejelentette: 2026-ban embert juttatnak el a Balatonra, úgyhogy remélem, rajta leszünk a sínen mindannyian.”

Amikor a nézők közül többen bekiabálták, hogy gyalog jöttek, Geszti annyit felelt: „gondolom nem gyalog.”

A Fidesz-frakció szóvivője, Németh Balázs ezt nem hagyta annyiban. Facebook-oldalán így reagált: „Geszti Péternek, aki a vonattal utazókkal 'vicceskedik' a koncertjén: Németországban a távolsági vonatok pontossága: 62,5%, Magyarországon: 80%. Tudom-tudom, itthon minden sz*r!”

A Hír TV-ben még keményebben fogalmazott: „Ha erre a Geszti Péter-idézetre visszatérhetünk, igazi suttyó, prosztó poén volt szerintem onnan a színpadról egy olyan embertől, aki valószínűleg soha nem jár vonattal, vagy nagyon régen járhatott vonattal (...). Arról van szó, hogy hergelni kell, uszítani kell, gyűlöletet kell kelteni mindenféle közszolgáltatással kapcsolatban. Azt próbálják bebizonyítani, arról próbálják meggyőzni a magyar embereket, hogy nem működik az ország. Miközben azt tapasztalhatjuk a hétköznapokban, hogy igen, persze, vannak hibák – hiszen minden területen mindig vannak hibák –, de összességében sokkal jobban működik Magyarország, mint 2010-ben.”

Geszti nem sokkal később a Facebookon reagált: „Tisztelet a vasutasoknak! Az orvosoknak, a kórházi dolgozóknak, a tanároknak, és még sorolhatnám. Tisztelet mindazoknak, akik alkalmatlan eszközrendszerekkel kell, hogy működtessék hivatásuk feladatait! Ezt a tisztánlátás és a pontosság kedvéért írom le. Amikor ironikus megjegyzést tettem a koncertjeimen a MÁV drámai állapotára, természetesen nem az ott dolgozók kritikája vezetett, hanem egy közszolgáltatás leromlott állapota miatti hiányérzet. Amikor az ember kiszolgáltatottsága miatt lehetetlen helyzetbe kerül, jobb híján humorral igyekszik oldani a stresszhelyzetet.”

Majd így folytatta:

„Ezt 'suttyózta' le a minap egy hivatásos klubharcos, aki korábban rezzenéstelen arccal hazudott hosszú éveken át hírolvasóként a nézők arcába, ezzel egy másik közszolgáltatást, a hiteles újságírást amortizálva le. Szép munka. Góg és Demagóg sokadik fia a szokásos hergelés során arra is célzott, hogy én biztos nem utazok vonattal. Pedig de. Annyit biztosan, mint ő.”

Az énekes hozzátette, hogy szokott vonattal utazni, főleg Intercityvel, mert kényelmes és pihentető, közben lehet olvasni, zenét hallgatni vagy nézelődni.

Bejegyzését így zárta: „Mivel azonban ez a harcos kötekedés is csak egy olyan sunnyogó kommunikációs stratégia része, amely a bulváros személyeskedéssel a lényegi problémákról akarja elterelni a figyelmet, az általa hamisított statisztikákra mutogat, és ostromlott várként sajnáltatja magát, nem folytatom a gondolatmenetet. Ez nem párbeszéd. Csak pártbeszéd. Lenne. Arra pedig nincs szükségem. Ennyike.”

Németh Balázs sem maradt csendben, kommentben így üzent vissza: „Ohh, a jól ismert liberális, gőgös, felsőbbrendű vádaskodás, fűszerezve egy csipetnyi gyávasággal és visszavonulással. Szóval érdemes vonattal utazni Magyarországon, az Intercity még kényelmes is! Jó ezt hallani egy ismert fővárosi művésztől, Gyurcsány egykori dalszövegírójától, aki most lelkes ellenzéki aktivistaként mindenáron azt akarja bizonygatni, hogy ebben az országban semmi nem működik. (…) Ami pedig a 'hiteles újságírást' illeti. Művész úrnak javaslom, hogy nézze rendszeresen a Harcosok óráját (hétfőtől – csütörtökig reggel 7:30-tól élőben), rengeteget megtudhat a hiteles liberális újságírásról.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Donald Trump nem érti, hogy Ukrajnát eddig miért csak védekezni engedték, támadni nem
Az amerikai elnök a közösségi oldalán bírálta Bident, amiért nem hagyta támadni Ukrajnát. Trump azt is hozzátette, hogy az ő elnöksége alatt meg sem kezdődhetett volna a háború.


„Nagyon nehéz, ha nem lehetetlen megnyerni egy háborút anélkül, hogy megtámadnánk a megszálló országot” – írta ki a közösségi oldalára, a Truth Socialre csütörtökön Donald Trump amerikai elnök – szúrta ki a Telex. A sport világából hozott példát: szerinte olyan ez, mintha egy csapatot csak védekezni engednének, támadni nem. Úgy látja, ez történik Ukrajna és Oroszország háborújában is.

Trump azt írta, Joe Biden nem engedte visszatámadni az ukránokat, csak védekezhettek. Hozzátette, ha ő lett volna az elnök, akkor el sem kezdődik a háború. „Érdekes idők jönnek!!!” – zárta posztját.

Trump július közepén arra biztatta Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt, hogy lője az orosz hátországot, és meg is kérdezte tőle, el tudja-e találni Moszkvát – emlékeztetett a portál. Ukrajna egyébként támad orosz ipari és katonai infrastruktúrát, például olajfinomítókat, gyárakat, vasútvonalakat és hajókat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Felemás péntek: délelőtt még esős, borongós, kora őszi idő lesz, de délutánra már kisüthet a nap
Többfelé esős, hűvös idő várható. A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 19 és 25 fok között alakul. A hétvége is hűvösebb lesz, akkor is csak 25 fok körül alakulnak majd a maximumok.
Fotó: Unsplash - szmo.hu
2025. augusztus 22.



Pénteken a nap első felében jellemzően erősen felhős idő várható, és északnyugatról újabb csapadékzóna érkezik, amely délkelet felé mozog. Kora este már inkább csak a keleti megyékben fordulnak elő erősen felhős vagy borult, csapadékos területek, majd késő estére ott is eláll az eső - írja előrejelzésében a HungaroMet.

A zivatarok miatt elsőfokú figyelmeztetést adtak ki Pest, Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyékre. De Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves vármegyékben felhőszakadásra is figyelmeztetnek.

A Dunántúlon délután már napos idő valószínű.

Az egyre nagyobb területen északnyugatira forduló szelet többfelé erős lökések kísérhetik, de zivatarok környezetében is előfordulnak erős, főként a déli országrészben akár viharos széllökések.

A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 19 és 25 fok között alakul, ennél pár fokkal hűvösebb az északi tájakon, míg melegebb a Viharsarokban lehet. Késő estére 15 és 20 fok közé csökken a hőmérséklet.

Estére keleten is felszakadozik, csökken a felhőzet, de egy összeáramlási vonal mentén a keleti tájakon maradhatnak kissé felhősebb vidékek is. Másutt derült vagy gyengén felhős lesz az ég. A csapadékgócok legkésőbb késő estére mindenütt megszűnnek. A légmozgás többnyire mérsékelt marad. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 10 és 16 fok között alakul, de az északi völgyekben hidegebb lesz.

Szombaton gomolyfelhős, napos idő valószínű csapadék nélkül. Az északnyugati, nyugati szél többfelé megélénkül, helyenként megerősödik. Délután 20, 25 fok várható.

Vasárnap a gomolyfelhős, napos időre számíthatunk. Északkeleten - illetve esetleg délnyugaton - néhol zápor, zivatar előfordulhat. Az északnyugati, északi szél élénk, helyenként erős lesz. A minimum jobbára 9, 15 fok között várható, azonban a hidegre hajlamos tájakon ennél alacsonyabb értékek is előfordulhatnak. A maximum 19, 24 fok között alakul.


Link másolása
KÖVESS MINKET: