A társadalom háromnegyede elutasítja az „átláthatósági” törvényt – de van, amiben nincs akkora ellenállás
Tüntetések jönnek, civilek tiltakoznak, az emberek pedig dühösek. Egy friss kutatás szerint a magyarok többsége szerint túlzás, amit a törvényjavaslat tartalmaz.
Gyorsan elterjedt a hír a Halász János által kedd éjjel benyújtott átláthatósági törvényjavaslatról. Az Europion friss közvélemény-kutatása szerint a 16 év feletti magyarok 71%-a már két nappal a benyújtás után hallott róla. A részletekkel 33% van tisztában. A leginkább tájékozottak a diplomások (51%), a csak független médiából tájékozódók (55%) és a Tisza Párt szavazói (65%).
A kutatás alapján a társadalom közel háromnegyede valamilyen formában ellenzi a javaslatot. 47% szerint teljesen elfogadhatatlan, míg 26% úgy gondolja, túl szigorú, de egyetért azzal, hogy korlátozni kell a külföldi finanszírozást.
A törvényt a megkérdezettek 25%-a támogatja, szerintük szükséges lépés történt az érintett szervezetekkel szemben.
A támogatók főleg az idősebbek (60 év felettiek – 30%), a falvakban élők (35%), a kizárólag kormánypárti médiából tájékozódók (52%) és a kormánypárti szavazók (60%) közül kerülnek ki. A Fidesz-KDNP szavazóinak 29%-a viszont túl szigorúnak tartja a javaslatot, 11%-uk pedig teljesen elutasítja. A Tisza Párt szimpatizánsainak 87%-a szerint elfogadhatatlan a tervezet.
A legnagyobb ellenállás a civil és társadalmi szervezetek listázásával kapcsolatban jelent meg. 45% teljesen elutasítja ezt az elemet, 31% viszont elfogadhatónak tartja. A kötelező vagyonnyilatkozat már megosztóbb: 39% támogatja, 37% pedig nem ért vele egyet.
42% szerint az ellenzéki pártoknak minden eszközzel tiltakozniuk kellene a törvény ellen, 34% pedig úgy véli, ha nem is ez a legfontosabb ügy, megszólalniuk akkor is kell. 24% szerint az ellenzéknek el kellene fogadnia a törvény új szabályait.
A kormánypárti szavazók 54%-a osztja ezt a véleményt.
A javaslat benyújtása után gyorsan megindultak a reakciók. Szerdán végigsöpört a hír a közéleten, péntek reggel több civil szervezet tiltakozott, hétvégére pedig több tüntetést is szerveznek Budapesten.
Gyorsan elterjedt a hír a Halász János által kedd éjjel benyújtott átláthatósági törvényjavaslatról. Az Europion friss közvélemény-kutatása szerint a 16 év feletti magyarok 71%-a már két nappal a benyújtás után hallott róla. A részletekkel 33% van tisztában. A leginkább tájékozottak a diplomások (51%), a csak független médiából tájékozódók (55%) és a Tisza Párt szavazói (65%).
A kutatás alapján a társadalom közel háromnegyede valamilyen formában ellenzi a javaslatot. 47% szerint teljesen elfogadhatatlan, míg 26% úgy gondolja, túl szigorú, de egyetért azzal, hogy korlátozni kell a külföldi finanszírozást.
A törvényt a megkérdezettek 25%-a támogatja, szerintük szükséges lépés történt az érintett szervezetekkel szemben.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Vitézy Dávid vasárnap 22 óra 44-kor posztolt a Facebook-oldalán arról, hogy
a 16:44-kor Keszthelyről Budapestre tartó InterCity utasai 6 órával az indulás után még csak Siófok és Székesfehérvár között félúton tartottak Budapest fele.
„Annyi történt, hogy egy InterRégió vonat meghibásodott délután az egy vágányos szakaszon Balatonmáriafürdőnél. Az InterCity utasai először két órát (!) álltak bizonytalanságban. Miközben még múlt héten is előadták, hogy most aztán felkészülnek a balatoni hétvégére pótlóbuszokkal, ez azért igazán jól most sem sikerült. Két óra elteltével feltűnt néhány pótlóbusz, az utasokat elvitte a szomszéd (!) településre, Balatonfenyvesre, ahol lerakta őket. Újabb egy óra várakozás következett, majd megérkezett az utasokért ugyanaz a vonat, amellyel most tartanak Siófokon. Persze a vonatinfón nem látszik, mivel közben át lett számozva” - írta Vitézy, aki vasárnap este azt saccolta, hogy ha minden jól megy, akkor az utasok 7 óra alatt eljutnak Keszthelyről Budapestre.
„Ma ki lesz a hibás? A Siemens? Az utasok, hogy megint mertek a Balatonra utazni hétvégén? A magyarok, hogy nem akarják eléggé, hogy a kormány fejlessze a vasutat? Lázár János sosem felelős semmiért, ezt tőle már tudjuk”
- fogalmazott a Podmaniczky Mozgalom vezetője.
Hozzátette: üzemzavarok mindig előfordulhatnak, ugyanakkor két okból van az állandó összeomlásnak ezen túlmutató jelentősége:
„1. A MÁV-ot a politika kézivezérli, Lázár János - miközben az autópályákra százmilliárdok mennek - minden jelentős fejlesztést leállított, minden vasúti járműbeszerzést visszavont, minden egyes alkatrész-beszerzést és fővizsgát minisztériumi jóváhagyáshoz kötött és bürokratikus eszközökkel lelassított.
2. Lázár János mindenkit lehülyézve, végtelen nagyképűséggel jelentette be a 10 pontos válságtervét, amitől majd idén nyáron minden jobb lesz. Mi lett jobb? A 10 pont nélkül ez a mai eset miben lett volna más? Miért nem volt megint korrekt tájékoztatás? Miért nem vitte el a pótlóbusz az IC utasait legalább Székesfehérvárig?”
„A magyar vasút egyrészt sok évtized elhanyagoltság áldozata - de sajnos legalább ekkora hatása van az elmúlt három év vasútellenes, hibás döntésekkel teli, a vasút működési problémáit megsokszorozó Lázár János nevével fémjelzett kormányzati politikájának. A mára tényleg tarthatatlan helyzetről nem az utasok, nem a vasutasok tehetnek, hanem ez, a magyar vasutat mostohagyerekként kezelő kormányzati politika” - zárta posztját.
Vitézy Dávid vasárnap 22 óra 44-kor posztolt a Facebook-oldalán arról, hogy
a 16:44-kor Keszthelyről Budapestre tartó InterCity utasai 6 órával az indulás után még csak Siófok és Székesfehérvár között félúton tartottak Budapest fele.
„Annyi történt, hogy egy InterRégió vonat meghibásodott délután az egy vágányos szakaszon Balatonmáriafürdőnél. Az InterCity utasai először két órát (!) álltak bizonytalanságban. Miközben még múlt héten is előadták, hogy most aztán felkészülnek a balatoni hétvégére pótlóbuszokkal, ez azért igazán jól most sem sikerült. Két óra elteltével feltűnt néhány pótlóbusz, az utasokat elvitte a szomszéd (!) településre, Balatonfenyvesre, ahol lerakta őket. Újabb egy óra várakozás következett, majd megérkezett az utasokért ugyanaz a vonat, amellyel most tartanak Siófokon. Persze a vonatinfón nem látszik, mivel közben át lett számozva” - írta Vitézy, aki vasárnap este azt saccolta, hogy ha minden jól megy, akkor az utasok 7 óra alatt eljutnak Keszthelyről Budapestre.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Az elmúlt hónapokban több ipari üzem is leállt, például az aszódi üveggyár és a zalalövői nyomda. Több vállalat leállította a betöltetlen állások keresését, a nyugdíjba vonuló vagy felmondó munkavállalókat pedig egyre ritkábban pótolják. A munkáltatók sok helyen csökkentik a munkaidőt, illetve kevesebb műszakot biztosítanak a dolgozóknak, de aktívan megy az a gyakorlat is, hogy apró vétségekért válnak meg alkalmazottaktól. Parkolóban dohányzásért és egészen kis késésért is mehet a felmondás.
„Nem tudok olyan területet mondani, ahol nincsen leépítés”
– mondta Székely Tamás, a Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének elnöke a Telexnek.
„Először elküldik a bérelt munkaerőt. Másodszor nem hosszabbítják meg a határozott idejű dolgozók szerződéseit. Harmadszor jön az, hogy elkezdik apróságokért kirúgni a határozatlan idejű szerződéssel dolgozókat”
– fogalmazott László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke.
Több munkahelyen már most bejelentették, hogy a megszokottnál hosszabb nyári leállás várható, a dolgozók pedig a korábbi túlóráikból kaphatnak szabadnapokat.
László Zoltán szerint tendencia lett, hogy a dolgozókat egészen kis vétségekért utcára teszik. Példaként említette, hogy egy cégnél a vezetők azt figyelték, a gyárkapun kilépve kik azok, akik rögtön rágyújtanak.
„Akik még a parkolóban rágyújtottak, azokat másnap arra hivatkozva rúgták ki, hogy a parkoló is a gyár területéhez tartozik, márpedig cigarettázni a gyár teljes területén csak a dohányzásra kijelölt helyeken szabad. A parkoló pedig nem dohányzásra kijelölt hely”
– mondta.
Egyből kirúghatják a munkásokat azért is, ha pár percet késnek vagy olyan helyiségbe viszik magukkal a telefonjukat, ahová nem szabadna. Egyes cégeknél az is probléma lehet, ha a dolgozók nem tudnak egyszerre leülni ebédelni, és valaki emiatt késik.
Vannak olyan vállalatok is, ahol a munkaközi szüneteket kivették a munkaidőből, így nem fizetik ki például azt az időt, amíg a dolgozó eljut az öltözőtől a munkaállomásához vagy a büféhez. Ez azt eredményezi, hogy a nyolcórás munkanap helyett csak 7 óra 32 percnyi munkát számolnak el.
Burkolt leépítés állhat a mondvacsinált kirúgások mögött
Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint az elmúlt hónapokban egyre több cég racionalizálta működését, hatékonyságjavító intézkedéseket vezetett be, aminek következményeként kevesebb munkavállalóra van szükség. A cégek egy része már nem keres új dolgozókat és a távozókat sem pótolja.
A statisztikákban sokáig nem jelentek meg a leépítések, de idén áprilisban a KSH adatai szerint egyik hónapról a másikra több mint 30 ezer fővel csökkent a foglalkoztatotti létszám. A munkanélküliség nem emelkedett, viszont nőtt a gazdaságilag inaktívak száma.
A szakszervezetek szerint a cégek gyakran megkerülik a csoportos leépítés bejelentését és a végkielégítések kifizetését.
Sok esetben átszervezéssel vagy a munkakörök módosításával próbálják távozásra bírni a dolgozókat, akik emiatt maguk mondanak fel. Székely Tamás szerint a vegyiparban nem jellemző, hogy mondvacsinált fegyelmi ügyekkel bocsátanák el a dolgozókat, de arra látott példát, hogy olyan esetekben is elbocsátják az embereket, amelyekért korábban nem tették volna.
Virovácz Péter szerint a burkolt leépítések egyenes következménye az, hogy sokan visszafogják a kiadásaikat és elkezdenek takarékoskodni arra az esetre, ha őket is leépítenék. Ez visszaveti a fogyasztást, ami további nehézségeket okoz a gazdaságban.
Az elmúlt hónapokban több ipari üzem is leállt, például az aszódi üveggyár és a zalalövői nyomda. Több vállalat leállította a betöltetlen állások keresését, a nyugdíjba vonuló vagy felmondó munkavállalókat pedig egyre ritkábban pótolják. A munkáltatók sok helyen csökkentik a munkaidőt, illetve kevesebb műszakot biztosítanak a dolgozóknak, de aktívan megy az a gyakorlat is, hogy apró vétségekért válnak meg alkalmazottaktól. Parkolóban dohányzásért és egészen kis késésért is mehet a felmondás.
„Nem tudok olyan területet mondani, ahol nincsen leépítés”
– mondta Székely Tamás, a Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének elnöke a Telexnek.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Mint azt mi is megírtuk: egy romos, svábhegyi villa postaládáján találta meg Matolcsy Ádám és felesége nevét Hadházy Ákos. A független országgyűlési képviselő Facebook-oldalán azt írta: „egy tulajdoni lap szerint Matolcsy feleségének ez a hivatalos lakcíme”.
Hadházy posztja után a Telex megkereste Matoclsy Ádámot is. A lap arra volt kíváncsi, hogy Matolcsyék mennyiért vették a villát, benne laktak, vagy laknak-e, és ha nem, miért szerepel a nevük a postaládán, miért van oda bejelentve a felesége és mire tervezték használni a villát.
„4 éve külföldön élünk családommal ahogy számtalanszor megírtam kollegáinak, a megadott cím egy kézbesítési cím. További kérdéseire nem áll módomban válaszolni”
Mint azt mi is megírtuk: egy romos, svábhegyi villa postaládáján találta meg Matolcsy Ádám és felesége nevét Hadházy Ákos. A független országgyűlési képviselő Facebook-oldalán azt írta: „egy tulajdoni lap szerint Matolcsy feleségének ez a hivatalos lakcíme”.
Hadházy posztja után a Telex megkereste Matoclsy Ádámot is. A lap arra volt kíváncsi, hogy Matolcsyék mennyiért vették a villát, benne laktak, vagy laknak-e, és ha nem, miért szerepel a nevük a postaládán, miért van oda bejelentve a felesége és mire tervezték használni a villát.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Hadházy Ákos egy romos, svábhegyi villa postaládáján találta meg Matolcsy Ádám és felesége nevét
„Egy tulajdoni lap szerint Matolcsy feleségének ez a hivatalos lakcíme” - írja a független országgyűlési képviselő, aki egy belvárosi luxuslakás tulajdoni lapján elindulva jutott el a svábhegyi ingatlanhoz.
Egy romos, svábhegyi villa postaládáján találta meg Matolcsy Ádám és felesége nevét Hadházy Ákos. A független országgyűlési képviselő Facebook-oldalán azt írta:
„egy tulajdoni lap szerint Matolcsy feleségének ez a hivatalos lakcíme”.
„A kapu és az ódon villa képe viszont ne tévesszen meg senkit: horror pénzbe, alsóhangon másfél milliárdba (!) is kerülhet ez a terület. Az épület ugyanis Buda egyik legdrágább helyén, a Svábhegy egyik kis rejtett utcájában található és hatalmas, 3500 négyzetméteres (!) erdős telek közepén áll, ahol az ingatlan hirdetések szerint ilyen árak vannak” - írja Hadházy.
A tulajdoni lap szerint a villa a Matolcsy Ádámhoz köthető Magyar Stratégiai Zrt. tulajdona, amelynek nevén sok más luxusingatlan is szerepel.
Hadházy azt is kifejtette, hogy postaládához (és a hozzá tartozó méregdrága telekhez) egy belvárosi luxuslakás tulajdoni lapján elindulva jutott el.
„A napokban írtam arról, hogy a Matolcsy házaspár a közelmúltban vásárolt egy belvárosi luxuslakást. Csak annak tulajdoni lapját megnézve három másik durva ingatlant találtam. Ezeket meg fogom mutatni majd, ezek egyike ez a (minimum) másfél milliárdos telek. Ide úgy jutottam, hogy a belvárosi tulajdonlapján ez a cím szerepelt Matolcsyné lakcímeként. Az ingatlanhoz amúgy két szomszédos telek megvásárlásával jutottak 2018-ban és 2020-ban. A telek néhány száz méterre fekszik a már ismert, szintén nemzeti bankból származó, lakhelyükként szolgáló luxusvillától”
Egy romos, svábhegyi villa postaládáján találta meg Matolcsy Ádám és felesége nevét Hadházy Ákos. A független országgyűlési képviselő Facebook-oldalán azt írta:
„egy tulajdoni lap szerint Matolcsy feleségének ez a hivatalos lakcíme”.
„A kapu és az ódon villa képe viszont ne tévesszen meg senkit: horror pénzbe, alsóhangon másfél milliárdba (!) is kerülhet ez a terület. Az épület ugyanis Buda egyik legdrágább helyén, a Svábhegy egyik kis rejtett utcájában található és hatalmas, 3500 négyzetméteres (!) erdős telek közepén áll, ahol az ingatlan hirdetések szerint ilyen árak vannak” - írja Hadházy.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!