News here
hirdetés

HÍREK

979 év alatt térülne meg Magyarországnak a Budapest-Belgrád vasútvonal

A tényfeltáró írás a helyszínről tudósít arról, mennyibe is fog kerülni a magyar adófizetőknek a felújítás, és hogy mi értelme van valójában az egésznek.

Link másolása

hirdetés

Ha a legoptimistább verziót nézzük, akkor is csak évi 2,1 millió eurót, azaz 766 millió forintot fialhat a magyar államnak a Budapest–Belgrád-vasútfelújítás, így mai áron 979 év alatt van esély a megtérülésére – ez derül ki az Investigate Europe újságíróinak oknyomozó cikkéből, amely a Telexen jelent meg.

Az újságírók Budapesttől a görögországi Pireusz kikötőjéig járták végig az útvonalat, amelyen az áruszállító tehervonatok járnak majd. A Budapest–Belgrád vasútfejlesztési projekt egy sokkal nagyobb terv része, amely a kínaiak európai terjeszkedését segítené elő szerintük.

A projekt összköltsége körülbelül 1400 milliárd forint körüli, amiből 750 milliárdnyira becsülik mostani áron a 160 kilométeres magyar szakasz költségét. A beruházás 85 százaléka kínai állami hitelből valósulna meg, ennél többet sajnálatos módon nem tudni róla, mert tíz évre titkosították a hitelszerződést.

A szerbek nem ilyen titkolózóak, az ő adataikból az derül ki, hogy a saját, 183 kilométeres szakaszukat 610 milliárd forintból építik meg, azaz Szerbiában kilométerenként 1,4 milliárd forinttal lesz olcsóbb a projekt, mint a magyar szakaszon.

hirdetés
A Belgrád és a harmadik legnagyobb szerb város, Niš közötti 230 kilométeres szakasz ára 657 milliárd forint, ennek mintegy a harmadát állja az EU. Ez félmilliárd forinttal lesz olcsóbb kilométerenként, mint a Belgrádtól északra lévő, és közel kétmilliárddal kerül kevesebbe kilométerenként, mint a magyarországi szakasz.

Megemlítik azt is, hogy az Európai Bizottság vizsgálatai miatt kétszer kellett kiírni a közbeszerzést a felújításra, de a siker nem maradt el, hiszen a közbeszerzés nyomán a legnagyobb, közel 600 milliárd forint értékű tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti RM International Zrt., illetve a kínai China Tiejiuju Engineering & Construction Kft., valamint a szintén kínai China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. nyerte el.

Az alvállalkozók közt felbukkan természetesen három további Mészáros-érdekeltség, az R-Kord, a V-Híd, valamint a Fejér-B.Á.L. A kínai alvállalkozók közt sok olyan cég van, amellyel az amerikaiak már évek óta hadakoznak, ilyen például a ZTE és a Huawei is.

Régen a 150 éves egysínes pályán az Orient Expressz járt, de az utóbbi időben elég kevés utas tartott Budapestről a szerb főváros felé, elvileg tehát volt értelme a felújításnak, de nem feltétlenül a hatalmas utasszám miatt. Kicserélik a síneket, és második sínpárt is fektetnek 343 kilométer hosszan, teljesen villamosítják a vonalat, és 3,5 óra alatt lehet majd eljutni Belgrádba, ha valaha is elkészül.

Palkovics László miniszter nem olyan rég azt jósolta, hogy 2025-re kész lesz a beruházás, igaz, ezt árnyalja az a tény, hogy lényegében még semmi nem történt a magyar szakaszon, főleg úgy, hogy időközben a szerbek már felújítottak egy hosszabb részt.

Sokan mondják azt, hogy

"klasszisokkal olcsóbban ki lehetne úgy pofozni a pályát, hogy azon a tehervonatok kényelmesen futhassanak, néhány részen pedig meg lehetne úgy csinálni, hogy előzhessen a gyorsabb személyvonat." Emellett azt is megemlítik, hogy nem az optimális vonalon futnak majd a szerelvények, így a személyszállítás elenyésző lesz, és inkább a teherszállítás miatt épül majd a vonal.

Kik járnak jól? Természetesen a Fidesz-közeli Mészáros-cégek, a kínaiak, más nemigen. A cikk szerint legnagyobb vesztesek a magyar adófizetők: talán a harmadik évezred végére térül meg a befektetésünk.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
HÍREK
„Akkor hívjunk rá rendőrt? Szívjuk ki a tankból az üzemanyagot?” – A benzinkutasok szerint megoldhatatlan a kormány döntése
Rogán Antal szerint a hazai autós tankolás közben más árat lát majd a kútnál, de a fizetésnél a 480 forintos árat számolják el neki. Hozzátette: a magyar rendszámú autót tudja ellenőrizni a benzinkutas, vagy elkéri a forgalmit.

Link másolása

hirdetés

Mint azt megírtuk, a kormány döntése szerint csak a magyar rendszámú autók kaphatnak a hatósági áras üzemanyagból. Indoklásuk szerint "az Európai Unióban ma Magyarországon lehet a legkedvezőbben tankolni, ezért komoly visszaélések vannak", a kormány úgy döntött: péntektől csak a magyar rendszámú autóknak lesz lehetősége arra, hogy Magyarországon tankoljanak kedvezményes áron. A döntésre azért is szükség van, mert nagy a benzinturizmus, ami az ellátást is veszélyeztetheti - közölték.

A benzinkutasok szerint azonban kivitelezhetetlen a kormány döntése - írja a hvg.hu.

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetsége elnöke a lapnak azt mondta, hogy az ellenőrzés "megoldhatatlan és kivitelezhetetlen".

Mint mondta, a sofőrök tankoláskor először leveszik a pisztolyt, tankolnak és utána mennek fizetni. Ha a hatósági árasból tankolnak, de nem magyar a rendszámuk, akkor utólag már nem sokat tudnak tenni:

hirdetés
"Akkor hívjunk rá rendőrt? Szívjuk ki a tankból az üzemanyagot?"

- kérdezte.

Nem tudnak egy kúton kétféle árazást alkalmazni - mondta. Ha a tankolás előtt kellene ellenőrizni a forgalmikat, akkor sok helyen sorompót kellene állítani, és ez megnövelné a tankolás idejét is.

Egri úgy vélte, hogy a nyáron a szabadságok miatt nőni fog a forgalom. De sorbanállásra és áruhiányra is készülnek. Elomdta, hogy a Mol a vele frissen szerződött kutak rendelési igényeinek csak 60 százalékát igazolja vissza, azaz ennyit tud szállítani. Ez várhatóan több helyen hiányhoz vezet majd. Ráadásul jön az aratási szezon is, ami miatt még nagyobb lesz a gázolajigény - jelezte.

Rogán Antal az intézkedésről egy esti háttérbeszélgetésen azt mondta erről, hogy

az útról látható oszlopokon a hatósági árat lehet feltüntetni, de a kútnál, már a magas ár lesz kint

- írja a Portfolio.

Ezen kívül hirdetményben kell tájékoztatni az autóst arról, hogy a magyar rendszámú autóknál a kedvezményes árat számoljak el.

A hazai autós tankolás közben más árat lát majd, de a fizetésnél a 480 forintos árat számolják majd el - mondta Rogán. Szerinte a magyar rendszámú autót tudja ellenőrizni a benzinkutas. De ha kell, akkor a forgalmi engedély felmutatásával lehet igazolni, hogy az autó magyar bejegyzésű vagy sem. Végül hozzátette: "Mindent kétséget kizáróan vitánk lesz erről az EU-val".

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
hirdetés
HÍREK
„Katasztrofális és hibás” – nyílt levelet írt Vidnyánszky Attilának az ukrán nagykövet
Ljubov Nepop a Nemzeti Színház igazgatójának korábbi nyilatkozatára reagált.

Link másolása

hirdetés

Ukrajna budapesti nagykövete, Ljubov Nepop nyílt levelet írt, melyet a hvg.hu közölt. Ebben Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatójának korábbi nyilatkozatára reagál.

Mint írja:

"Mély megdöbbenéssel olvastam Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója nyilatkozatát, amely szerint a Margitszigeti Szabadtéri Színpad Valentina Lisitsa koncertjének lemondását „katasztrofálisnak és hibás történetnek tartja”, és amelyben ezzel kapcsolatban „az orosz kultúra értékeiről és az orosz művészek nagyságáról” beszél.

Véleményem szerint éppen Vidnyánszky álláspontja katasztrofális és hibás.

Az ügy előzménye az volt, hogy a Margitszigeti Színház lemondta egy oroszpárti zongorista fellépését, mert Mariupolban adott koncertet. Valentina Lisitsa ukrán-amerikai zongoraművész május 9-én, a győzelem napján lépett fel az oroszok által elpusztított és megszállt városban.

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója akkor katasztrofálisnak nevezte a színház döntését. Erre reagált most Ukrajna budapesti nagykövete.

hirdetés
"Valósággal sokkol, amikor valaki a kultúrát még mindig megpróbálja a politikán kívül helyezni, amivel valójában lehetővé teszi Oroszország számára, hogy tisztára mossa a szennyesét, elfeledtesse az ukránok ezreinek megerőszakolását és meggyilkolását a „nagy orosz kultúra” által"

- írta a levélben. A nagykövet asszony megköszönte a Margitszigeti Szabadtéri Színpad kiállását és támogatását.

„Valentina Lisitsa olyan ember, aki nyíltan támogatja az Ukrajna elleni orosz agressziót. Az ún. Donyecki Népköztársaság útlevelével rendelkezik, amelynek területe Ukrajnához tartozik, de Oroszország 2014 óta megszállva tartja. Idén május 9-én ez a személy az orosz hadsereg által megsemmisített Mariupol ukrán lakosainak csontjai fölött tartott koncertet a város orosz megszállás alatt levő részén. Vidnyánszky úr szerint ez a politikamentes „nagy orosz kultúra?"

– kérdezi Ljubov Nepov.

"És vajon mit szól Vidnyánszky úr ahhoz, hogy az orosz hadsereg megölte Okszana Svec ukrán színésznőt, Maksz Levin ukrán fotográfust, Vira Hirics ukrán újságírót és sok más embert, akik még megmutathatták volna a világnak, milyen az ukrán kultúra? Mit mond azoknak a színészeknek, énekeseknek, költőknek, íróknak, akik ma Ukrajnát védik? Ukrajnának nagy szüksége van Magyarország támogatására"

- írja a nagykövet.

"Hívják meg az ukrán művészeket, azokat, akik ma Ukrajnában vannak, akiknek szintén szükségük van az önök segítségére, érezniük kell, hogy Magyarország művészvilága mellettük van. Mindenkihez ezzel a kéréssel fordulok – a Nemzeti Színházhoz, a Zeneakadémiához, a Papp László Budapest Sportarénához, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemhez. Mindenkihez"

– áll a nagykövet levelében.

„Ha az orosz művészek támogatni akarják Ukrajnát – megtehetik ezt. Ehhez fel kell hagyniuk a hallgatással. Egyértelművé kell tenniük, hogy a béke melyik változatát támogatják. A hallgatás nem Ukrajna támogatása. Legyünk ebben őszintén saját magunkkal. Ne bátorítsuk ezt a hallgatást olyan frázisokkal, hogy a művészet kívül van a politikán, hogy a nagy orosz kultúra kívül van a háborún"

- zárja sorait.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
HÍREK
Putyin bevetheti az emberi testeket szétszaggató, horrorisztikus bombáit
Európai hírszerzők szerint új bombákat fog bevetni Putyin. Egy szír orvos mondta el, hogy ennek rettenetes vége lehet.

Link másolása

hirdetés

Európai hírszerzők szerint 50 bombaspecialistát vet be az orosz hadsereg, hogy új bombatámadás-sorozatot indítsanak Ukrajna ellen – írja a Mirror. Ha minden igaz, hordóbombákat akarnak bevetni, amilyenek 11 ezer civilt öltek meg Szíriában 2012 óta.

Egy szír orvos, Walid Tamer most arra figyelmeztetett, hogy ezek a bombák elképesztő károkat tudnak tenni az emberi testben. A Szíriát ért támadások alatt ő a szír fővárosban, Aleppóban látta el a sebesülteket, így tudja, hogy miről beszél.

"Civilek végtagjai hevertek szanaszét, az arcukat teljesen eldeformálódott. Sosem tudom kiverni a fejemből ezt a látványt"

– mesélte Walid.

Frank Ledwidge volt brit katonatiszt elmondta, hogy szerinte Ukrajnában nem tudnak ilyen bombákat bevetni az oroszok. Az ukránoknak ugyanis vannak légvédelmi eszközeik, így simán lelövik a helikoptereket, mielőtt azok ledobnák a hordóbombákat. A szír ellenállásnak nem volt ilyen légvédelme – tette hozzá.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
HÍREK
Meghalt Ray Liotta, a Nagymenők című film főszereplője
A 67 éves színészt álmában érte a halál.

Link másolása

hirdetés

67 éves korában meghalt Ray Liotta amerikai színész - írja a Deadline. A lap úgy tudja, hogy a Liottát álmában érte a halál.

Karrierje 1990-ben - Martin Scorsese ikonikus gengszterfilmjének, - a Nagymenők főszerepével robbant be.

A színész a Dangerous Waterscímű filmet forgatta a Dominikai Köztársaságban. Az utóbbi időben több filmet is forgatott. Többek között a Maffiózók előzményfilmjében, a The Many Saints of Newarkban játszott, de szerepelt Steven Soderbergh HBO Maxon debütált filmjében, a Semmi hirtelen mozdulatban. Most fejezte be az Elizabeth Banks által rendezett amerikai horror, Cocaine Bear forgatását is. A tervek szerint a The Substance című filmben szerepelt volna Demi Moore-ral és Margaret Qualley-vel.

Egy lánya van, Karen, aki volt feleségétől, Michelle Grace-től született. Barátnője, Jacy Nittolo kezét 2020 utolsó napján kérte meg.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: