HÍREK
A Rovatból

979 év alatt térülne meg Magyarországnak a Budapest-Belgrád vasútvonal

A tényfeltáró írás a helyszínről tudósít arról, mennyibe is fog kerülni a magyar adófizetőknek a felújítás, és hogy mi értelme van valójában az egésznek.


Ha a legoptimistább verziót nézzük, akkor is csak évi 2,1 millió eurót, azaz 766 millió forintot fialhat a magyar államnak a Budapest–Belgrád-vasútfelújítás, így mai áron 979 év alatt van esély a megtérülésére – ez derül ki az Investigate Europe újságíróinak oknyomozó cikkéből, amely a Telexen jelent meg.

Az újságírók Budapesttől a görögországi Pireusz kikötőjéig járták végig az útvonalat, amelyen az áruszállító tehervonatok járnak majd. A Budapest–Belgrád vasútfejlesztési projekt egy sokkal nagyobb terv része, amely a kínaiak európai terjeszkedését segítené elő szerintük.

A projekt összköltsége körülbelül 1400 milliárd forint körüli, amiből 750 milliárdnyira becsülik mostani áron a 160 kilométeres magyar szakasz költségét. A beruházás 85 százaléka kínai állami hitelből valósulna meg, ennél többet sajnálatos módon nem tudni róla, mert tíz évre titkosították a hitelszerződést.

A szerbek nem ilyen titkolózóak, az ő adataikból az derül ki, hogy a saját, 183 kilométeres szakaszukat 610 milliárd forintból építik meg, azaz Szerbiában kilométerenként 1,4 milliárd forinttal lesz olcsóbb a projekt, mint a magyar szakaszon.

A Belgrád és a harmadik legnagyobb szerb város, Niš közötti 230 kilométeres szakasz ára 657 milliárd forint, ennek mintegy a harmadát állja az EU. Ez félmilliárd forinttal lesz olcsóbb kilométerenként, mint a Belgrádtól északra lévő, és közel kétmilliárddal kerül kevesebbe kilométerenként, mint a magyarországi szakasz.

Megemlítik azt is, hogy az Európai Bizottság vizsgálatai miatt kétszer kellett kiírni a közbeszerzést a felújításra, de a siker nem maradt el, hiszen a közbeszerzés nyomán a legnagyobb, közel 600 milliárd forint értékű tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti RM International Zrt., illetve a kínai China Tiejiuju Engineering & Construction Kft., valamint a szintén kínai China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. nyerte el.

Az alvállalkozók közt felbukkan természetesen három további Mészáros-érdekeltség, az R-Kord, a V-Híd, valamint a Fejér-B.Á.L. A kínai alvállalkozók közt sok olyan cég van, amellyel az amerikaiak már évek óta hadakoznak, ilyen például a ZTE és a Huawei is.

Régen a 150 éves egysínes pályán az Orient Expressz járt, de az utóbbi időben elég kevés utas tartott Budapestről a szerb főváros felé, elvileg tehát volt értelme a felújításnak, de nem feltétlenül a hatalmas utasszám miatt. Kicserélik a síneket, és második sínpárt is fektetnek 343 kilométer hosszan, teljesen villamosítják a vonalat, és 3,5 óra alatt lehet majd eljutni Belgrádba, ha valaha is elkészül.

Palkovics László miniszter nem olyan rég azt jósolta, hogy 2025-re kész lesz a beruházás, igaz, ezt árnyalja az a tény, hogy lényegében még semmi nem történt a magyar szakaszon, főleg úgy, hogy időközben a szerbek már felújítottak egy hosszabb részt.

Sokan mondják azt, hogy

"klasszisokkal olcsóbban ki lehetne úgy pofozni a pályát, hogy azon a tehervonatok kényelmesen futhassanak, néhány részen pedig meg lehetne úgy csinálni, hogy előzhessen a gyorsabb személyvonat." Emellett azt is megemlítik, hogy nem az optimális vonalon futnak majd a szerelvények, így a személyszállítás elenyésző lesz, és inkább a teherszállítás miatt épül majd a vonal.

Kik járnak jól? Természetesen a Fidesz-közeli Mészáros-cégek, a kínaiak, más nemigen. A cikk szerint legnagyobb vesztesek a magyar adófizetők: talán a harmadik évezred végére térül meg a befektetésünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Orbán Ráhelék azon gondolkoznak, hogy az Egyesült Államokba költöznek
A miniszterelnök lánya egy Instagram-posztban jelentette be, hogy ismét visszatérne az Egyesült Államokba. A döntést a család közösen hozza meg, de a legkisebb gyerek őszi iskolakezdése új fejezetet nyithat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 08.



Orbán Ráhel arról írt az Instagram-oldalán kedden, hogy ismét Amerikában tanulna, vette észre a 444.hu. Elmondása szerint éppen 15 éve tért haza az Egyesült Államokból, ahol egy nyári szemesztert töltött a bostoni egyetemen. Már akkor megfogalmazódott benne a vágy, hogy egyszer visszatérjen.

Most úgy érzi, talán elérkezett a megfelelő pillanat. Az elmúlt időszakban egyre világosabbá vált számára, hogy akkor tudna belevágni, ha a legkisebb gyermeke is iskolába kerül. Mint írja, ez az időpont most ősszel jön el.

A miniszterelnök lánya szerint ez nemcsak az ő szakmai fejlődése szempontjából lenne fontos, hanem a gyerekeknek is sokat adhatna egy új közeg. Úgy látja, önállóságot, rugalmasságot és nyitottságot tanulhatnának.

Orbán Viktor legidősebb lánya bejegyzésében azt is megosztotta, hogy

az Egyesült Államokban jelenleg különösen inspiráló a légkör, erős a versenyhelyzet, és sok új tudáshoz lehet jutni. Ezeket a tapasztalatokat később itthon is szeretné hasznosítani.

Mint írja: „A cél: tanulni, tapasztalni, hazahozni.”

Azt is kiemelte, hogy még nem született meg a végleges döntés. A család egyelőre mérlegel, gondolkodik, beszélget róla.

A lap emlékeztet, hogy Orbán Ráhel és férje, Tiborcz István korábban már éltek külföldön: 2021 őszén Marbellára költöztek átmenetileg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Lázár János bocsánatot kért, miután volt olyan vonat, amelynek utasait órákig nem tudták elszállítani a nyílt sínpályáról a keddi vihar után
A közlekedési miniszter azt is közölte, hogy az ország nyugati részén fokozatosan visszatér az eredeti forgalmi rend, a keleti országrészben viszont most lépnek a kárelhárítás legintenzívebb szakaszába.


Friss információkat osztott meg a kárelhárításról és a vonatközlekedés helyreállításáról Lázár János a Facebook-oldalán.

„Az ország nyugati részén fokozatosan visszatérünk az eredeti forgalmi rendhez (még a súlyosan sérült észak-balatoni vonalon is elindulunk, igaz, csak dízelmozdonnyal, mert a felsővezeték helyreállításához több idő kell), a keleti országrészben viszont most léptünk a kárelhárítás legintenzívebb szakaszába, miután tegnap délután Debrecen térségében okozott jelentős károkat az orkán

– közölte a közlekedési miniszter, aki hozzátette: a MÁV-csoport munkatársai teljes gőzzel dolgoznak a helyreállításon.

„Északkelet-Magyarországon minden vasutas és volános szakember szolgálatot teljesít, aki behívható volt. Akadt olyan is, aki a szabadságát megszakítva csatlakozott a károkat elhárító, illetve a rendkívüli forgalmi rendet biztosító kollégákhoz” – jegyezte meg, majd megköszönte a segítséget mindenkinek.

„Sajnos a Debrecen térségi vihar olyan erejű volt, hogy akadt vonat, amelynek az utasait csak órák múltán tudtuk mentesítő járattal, illetve pótlóbusszal elszállítani a nyílt sínpályáról. Az érintett utasoktól bocsánatot kérek: nem a MÁV-csoport munkatársain múlt, hogy nem tudtak előbb a segítségükre sietni, út- és pályaakadályok, illetve a telekommunikáció átmeneti összeomlása is nehezítette a dolgukat”

– fogalmazott Lázár.

Kiemelte, hogy a mai napra is várható viharos szél, így ma is okozhat problémát a fák sínekre vagy felsővezetékekre dőlése.

„Nem vagyunk még túl a nehezén, különösen a keleti országrészben, de küzdünk az elemekkel!

Minden utasunk megértését és türelmét kérem!” – zárta a posztot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Nyomtatott újságot indít a Tisza Párt - kéthetente érkezik majd a Tiszta Hang
A Fidesz vidéki fölényét ellensúlyoznák a kiadvánnyal, amelyet 3155 településre juttatnak el. A lap terjesztését önkéntesek végzik majd.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 08.



Tiszta Hang néven országos újságot indít a Tisza Párt, amelynek célja, hogy elérje a falvakban élő választókat is. A párt erről egy, a feliratkozóinak küldött levélben számolt be, írja a Telex.

A levélben az áll, hogy

a legutóbbi közvélemény-kutatások szerint egyedül a falvakban nem előzik meg a Fideszt, ezért indítják el a „rendszerváltás országos újságját”.

A kiadvány kéthetente jelenik majd meg, egymillió példányban. Az újságot önkéntesek fogják eljuttatni az ország mind a 3155 településére.

A párt támogatók segítségére is számít az elindulásban. Az első rendelést vasárnapig lehet leadni.

A Medián június közepén megjelent legutóbbi kutatása szerint Magyar Péter pártja 15 százalékponttal vezet a biztos szavazók körében a Fidesz előtt. A teljes szavazókorú népességet nézve pedig a Tisza 10 százalékpontos előnyre tett szert.

A felmérésből a lakóhely szerinti különbségek is kirajzolódnak: a nagyobb városokban és különösen Budapesten erősebb a Tisza, míg a kistelepüléseken a Fidesznek egy százalékpontos előnye van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Hömpölygő folyóvá változott egy pécsi utca a villámárvíz miatt
Egy éppen arra járó autós inkább úgy dönt, hogy inkább nem gurul le a lejtős úton, hanem hátramenetbe kapcsolva próbál menekülni.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 08.



Hétfő délután óta nem csitul a vihar Magyarországon. Kedden Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye több járására adtak ki piros riasztást, de a MetFigyelő Facebook-oldalán megjelent videó alapján Pécset sem kímélték a zivatarok.

A délutáni poszt alapján a város egyik utcája szabályosan folyóvá változott a hatalmas mennyiségben lezúduló eső miatt. A videón jól látszik, ahogy

az éppen arra járó autós annyira megijed a hömpölygő víztől, hogy óvatosan inkább hátramenetbe kapcsol.

A felvételt itt lehet megnézni:

A több mint egy napja tartó vihar zivatarokkal, erős széllökésekkel és helyenként jégesővel csapott le az országra. nemcsak Pécsen, hanem Debrecenben is elképesztő jeleneteket örökítettek meg az emberek:

Az elmúlt 24 óra leglátványosabb videója talán Szegeden készült, ahol úgy tépte le a szél egy épület tetejét, mintha papírból lenne:


Link másolása
KÖVESS MINKET: