HÍREK

979 év alatt térülne meg Magyarországnak a Budapest-Belgrád vasútvonal

A tényfeltáró írás a helyszínről tudósít arról, mennyibe is fog kerülni a magyar adófizetőknek a felújítás, és hogy mi értelme van valójában az egésznek.


Ha a legoptimistább verziót nézzük, akkor is csak évi 2,1 millió eurót, azaz 766 millió forintot fialhat a magyar államnak a Budapest–Belgrád-vasútfelújítás, így mai áron 979 év alatt van esély a megtérülésére – ez derül ki az Investigate Europe újságíróinak oknyomozó cikkéből, amely a Telexen jelent meg.

Az újságírók Budapesttől a görögországi Pireusz kikötőjéig járták végig az útvonalat, amelyen az áruszállító tehervonatok járnak majd. A Budapest–Belgrád vasútfejlesztési projekt egy sokkal nagyobb terv része, amely a kínaiak európai terjeszkedését segítené elő szerintük.

A projekt összköltsége körülbelül 1400 milliárd forint körüli, amiből 750 milliárdnyira becsülik mostani áron a 160 kilométeres magyar szakasz költségét. A beruházás 85 százaléka kínai állami hitelből valósulna meg, ennél többet sajnálatos módon nem tudni róla, mert tíz évre titkosították a hitelszerződést.

A szerbek nem ilyen titkolózóak, az ő adataikból az derül ki, hogy a saját, 183 kilométeres szakaszukat 610 milliárd forintból építik meg, azaz Szerbiában kilométerenként 1,4 milliárd forinttal lesz olcsóbb a projekt, mint a magyar szakaszon.

A Belgrád és a harmadik legnagyobb szerb város, Niš közötti 230 kilométeres szakasz ára 657 milliárd forint, ennek mintegy a harmadát állja az EU. Ez félmilliárd forinttal lesz olcsóbb kilométerenként, mint a Belgrádtól északra lévő, és közel kétmilliárddal kerül kevesebbe kilométerenként, mint a magyarországi szakasz.

Megemlítik azt is, hogy az Európai Bizottság vizsgálatai miatt kétszer kellett kiírni a közbeszerzést a felújításra, de a siker nem maradt el, hiszen a közbeszerzés nyomán a legnagyobb, közel 600 milliárd forint értékű tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti RM International Zrt., illetve a kínai China Tiejiuju Engineering & Construction Kft., valamint a szintén kínai China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. nyerte el.

Az alvállalkozók közt felbukkan természetesen három további Mészáros-érdekeltség, az R-Kord, a V-Híd, valamint a Fejér-B.Á.L. A kínai alvállalkozók közt sok olyan cég van, amellyel az amerikaiak már évek óta hadakoznak, ilyen például a ZTE és a Huawei is.

Régen a 150 éves egysínes pályán az Orient Expressz járt, de az utóbbi időben elég kevés utas tartott Budapestről a szerb főváros felé, elvileg tehát volt értelme a felújításnak, de nem feltétlenül a hatalmas utasszám miatt. Kicserélik a síneket, és második sínpárt is fektetnek 343 kilométer hosszan, teljesen villamosítják a vonalat, és 3,5 óra alatt lehet majd eljutni Belgrádba, ha valaha is elkészül.

Palkovics László miniszter nem olyan rég azt jósolta, hogy 2025-re kész lesz a beruházás, igaz, ezt árnyalja az a tény, hogy lényegében még semmi nem történt a magyar szakaszon, főleg úgy, hogy időközben a szerbek már felújítottak egy hosszabb részt.

Sokan mondják azt, hogy

"klasszisokkal olcsóbban ki lehetne úgy pofozni a pályát, hogy azon a tehervonatok kényelmesen futhassanak, néhány részen pedig meg lehetne úgy csinálni, hogy előzhessen a gyorsabb személyvonat." Emellett azt is megemlítik, hogy nem az optimális vonalon futnak majd a szerelvények, így a személyszállítás elenyésző lesz, és inkább a teherszállítás miatt épül majd a vonal.

Kik járnak jól? Természetesen a Fidesz-közeli Mészáros-cégek, a kínaiak, más nemigen. A cikk szerint legnagyobb vesztesek a magyar adófizetők: talán a harmadik évezred végére térül meg a befektetésünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán kirúgja Polt Pétert, és Tuzson Bence lesz a legfőbb ügyész
Polt Péternek 2028-ig tart a megbízatása. A Tisza Párt vezetője korábban még arról írt, hogy Szájer József lehet a poszt várományosa.


„Orbán rövidesen kirúgja a haverját, Polt Péter legfőbb ügyészt, akinek 2028-ig tartott volna a megbízatása” - írta szombat délután Magyar Péter a Facebookon. A Tisza Párt vezetője azt is megnevezte, aki tudomása szerint Poltot követheti a posztján.

„A korábbi hírekkel ellentétben nem Szájer Józsefet, hanem Tuzson Bence jelenlegi alibi igazságügyi minisztert helyezi Orbán a számára és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere számára életbe vágó pozícióba.”

„Polt kirúgása egyrészt Pintér Sándor belügyminiszter teljes elszigetelődését mutatja, másrészt azt is, hogy a bukás előtt álló miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni” - tette hozzá Magyar.

„Az nyilván fel sem merül, hogy Polt Péter a feleségének a Nemzeti Bank kirablásában való esetleges felelőssége miatt távozik megalázó módon, a megbízatásának lejárta lelőtt.

Tuzson Bencének és a kapkodva kinevezésre kerülő további Orbán-janicsároknak azt üzenem, hogy ne tervezzenek hosszú távra” - zárja a bejegyzést a politikus.

Magyar Péter decemberben még arról posztolt, hogy értesülései szerint Szájer József lehet a következő legfőbb ügyész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kezdődik a balatoni rémálom: máris lerobbant a Tópart IC, leszállították az utasokat
Szombat délelőtt már két Tópart IC is lerobbant, az utasokat Szabadbattyánnál leszállították. A MÁV szerint műszaki hiba okozza a 30–70 perces késéseket.


Szombat délelőtt több nehézség is adódott a balatoni vasúti közlekedésben. A MÁV közlése szerint

a Nagykanizsáról 9:19-kor a Déli pályaudvarra induló Tópart InterCity (IC 857) műszaki ok miatt 30–35 perces késéssel közlekedik.

Később a másik irányba tartó járatnál is probléma lépett fel.

A Déli pályaudvarról 11:35-kor Nagykanizsára induló Tópart InterCity (IC 844) Székesfehérvártól 50–70 perces késéssel közlekedik, szintén járműhiba miatt

– írta a vasúttársaság a honlapján.

A 24.hu egyik olvasója arról számolt be, hogy Szabadbattyánnál leszállították az utasokat a vonatról.

A tapolcai sebesvonat sem úszta meg a műszaki problémákat: ott mentesítő autóbuszokat kellett beállítani a járat pótlására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: