„A silány minőségben összerakott kocsik saját mozgása is benne van” – 225 milliárd ment el a 3-as metró felújítására, mégis folyton rázkódik és megáll az alagútban
225 milliárd forintot költöttek a 3-as metró felújítására, de valahogy kimaradt belőle az automata vonatirányítási rendszer cseréje – írja a Népszava. Mindennek eredménye az lett, hogy a 30 éves francia technológiát próbálják összehangolni az új japán hajtásrendszerrel és az orosz kocsik régi számítógépeivel. Nem túl meglepő, hogy ez nem működik zökkenőmentesen.
Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke, aki korábban a BKV igazgatóságának tagja volt, elmondta, hogy már a felújítás tervezésekor javasolta a vonatirányítási rendszer cseréjét, de az ötletet azzal hárították el, hogy az 10 milliárd forinttal növelné a költségeket, amire nincs pénz.
A metrókocsik esetében az orosz kocsikból leszerelték a régi fedélzeti számítógépeket, és ugyanazokat tették vissza az „újragyártott” szerelvényekbe. Ez azonban nem volt kompatibilis az új japán hajtásrendszerrel, ezért le kellett butítani a rendszert, hogy egyáltalán működjön – állítja Bíró.
A fedélzeti egységeket szintén pénzhiányra hivatkozva nem cserélték. A kocsik „rángatózásában” Bíró szerint
A Népszava kérdéseire a BKK elismerte, hogy vannak „üzemszerű, a biztonságos működést nem befolyásoló zavartatások” a 3-as metró vonatvezérlő és vonatbefolyásoló rendszere között. Ezeket szerintük az okozza, hogy az egyes rendszerelemek „még nem kellően finomhangolt paraméterei” nem működnek elég precízen együtt.
Arra, hogy miért nem cserélték le az elavult rendszereket, a válasz az volt, hogy a „rendszer maximális biztonsággal működik”. A japán szoftverek „butítását” cáfolták, de elismerték, hogy bizonyos paramétereken módosítani kellett. Azt ígérik, hogy a finomhangolás megoldja a problémát, és az utasok által tapasztalt rángatózás és megállások megszűnnek.