HÍREK

A kormány inkább veszni hagy 289 milliárd forint EU-támogatást, de nem költ a HÉV és Budapest fejlesztésére

Az RRF-tervben nevesítették a fővárosi projektet, így a pénz másra nem költhető. De ha nem vesszük igénybe, akkor euromilliókat veszítünk, miközben a szerelvények és az infrastruktúra is vészesen elöregedtek.

Link másolása

Komoly uniós pénzt veszíthetünk el az elakadt HÉV-projekten – írja a Népszava. Ennek keretében az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése lenne megvalósítható. A fenntartható zöld közlekedésre megítélt források több mint felét költené erre az Orbán-kormány, legalábbis a benyújtott és nemrég elfogadott, de 27 jogállamisági feltétel teljesítéséhez kötött terv szerint.

Ugyanakkor csak olyan projektre járna ez a pénz, ami 2026. augusztusáig befejeződnek. De a HÉV-fejlesztés időigényes, ezt már a helyreállítási tervben is „jelentős kihívásnak” tartották. Ennek ellenére gyakorlatilag leállt a projekt

– írja a lap.

Arról korábban már Vitézy Dávid (korábban a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője) is beszélt, hogy a vasúti járműgyártóknál is tapasztalhatók problémák. Mégis a 2021-ben eredménytelennek nyilvánított tendert azóta sem hirdették meg újra. Pedig már most is késő lenne, mert a szerelvények nem készülnének el a megadott határidőre.

A pályafelújítási tervek ugyan készen vannak, de a választások után átalakult kormány a pénzeket inkább vidéki fejlesztésekre költené. A szentendrei, a ráckevei, a gödöllői és a csepeli HÉV-vonalak fejlesztése kiemelt állami beruházás lett, de a lap értesülése szerint a projekt nyolc hónapja áll. A BFK korábban úgy számolt, hogy a beruházás akkor is csak szorosan fejezhető be 2026 nyarára, ha idén januárra az összes engedély megvan és meghirdették a pályázatokat.

„Lázár János a parlamenti interpellációmra adott válaszában azt mondta, hogy a kiviteli tervekig szeretnének eljutni. De arról senkinek lövése sincs, hogyan” – mondta Szabó Szabolcs, Csepel országgyűlési képviselője. A portál emlékeztet rá, hogy Lázár arról is beszélt, hogy „ha megállapodunk az Európai Bizottsággal a kötöttpályás fejlesztésekről, akkor kinyílik egy intellektuális vita arról, hogy Magyarországon csak a központi régióban fejlesszünk-e. Ha ezt a három HÉV-vonalat megcsináljuk, akkor mi marad a vidéki fejlesztésekre?”

Ugyanakkor az RRF-tervben már nevesítették a fővárosi projektet, így a pénz másra nem költhető. Így, ha nem sikerül ezt az összeget igénybe venni, akkor a HÉV-fejlesztés lefújása euromilliók elvesztését eredményezné, miközben a szerelvények és az infrastruktúra is vészesen elöregedett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


HÍREK
3700 km/h sebességgel száguldó rakétát teszteltek az oroszok a Japán-tengeren
A P-270 Moskit rakéták sikeresen eltalálták a 100 kilométeres távolságra kijelölt célpontokat a hadgyakorlat során.

Link másolása

Szuperszonikus hajóelhárító rakétákat tesztelt kedden a Japán-tengeren az orosz haditengerészet, írja a The Sun az orosz védelmi minisztérium közleménye alapján. A két P-270 Moskit típusú cirkálórakéta sikeresen találta el a mintegy 100 kilométeres távolságban kijelölt célpontokat.

A P-270 Moskit közepes hatótávolságú szuperszonikus cirkálórakéta, mely akár 120 kilométeres hatótávolságon belül is képes megsemmisíteni egy hajót. A hagyományos vagy akár nukleáris robbanófejjel is szerelhető rakéta sebessége elérheti a 3700 km/h-t is.

Hajasi Josimasza japán külügyminiszter szerint Tokió éberen figyeli a térségben zajló orosz hadműveleteket. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a rakétatesztek semmilyen kárt nem okoztak. Hajasi megjegyezte, hogy ahogy folytatósik az Ukrajna elleni invázió, az orosz erők egyre aktívabbak a Távol-Keleten, beleértve Japán környékét is.

A szuperszonikus rakétakilövésről készült felvételt itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Lemondott a fővárosi állatkert megvádolt operatív igazgatója
A Fővárosi Önkormányzat „a sajtóból értesült arról, hogy állítólagosan vádat emeltek az igazgató ellen”, aki többszöri felszólítás ellenére sem cáfolta ezt, illetve nem kért helyreigazítást.

Link másolása

Lemondott Szabó Roland, a Fővárosi Állat- és Növénykert operatív igazgatója kedden, mert sajtóhírek szerint vádat emeltek ellene - közölte a Főpolgármesteri Hivatal.

Azt írták:

a Fővárosi Önkormányzat "a sajtóból értesült arról, hogy állítólagosan vádat emeltek" az igazgató ellen, aki többszöri felszólítás ellenére sem cáfolta ezt, illetve nem kért helyreigazítást. A főpolgármester ezért megtette a szükséges lépéseket, hogy a Fővárosi Közgyűlés Szabó Rolandot visszahívja. Az igazgató kedden benyújtotta a lemondását.

"A főváros mindent megtesz intézményei jogszerű és átlátható működése érdekében, így a Fővárosi Állat- és Növénykert esetében is" - áll a Főpolgármesteri Hivatal közleményében.

A Magyar Nemzet március 24-én azt írta, hogy az Egri Járási Ügyészség március 10-én csalás és hamis magánokirat felhasználása miatt vádat emelt a fővárosi állatkert igazgatója ellen.

Szabó Roland 2019 novemberében lett az állatkert operatív igazgatója, majd Persányi Miklós főigazgató 2020. februári lemondása után megbízott főigazgató, és pályázott a főigazgatói posztra, ám 2020 végén pályázatát visszavonta és főigazgató-helyettesként dolgozott tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Legyengül a szél, fagyos éjszaka jön, akár -10 fok is lehet
Péntekre javul az idő, majd újabb lehűlés érkezik.

Link másolása

Szerda hajnalban szinte mindenhol fagyni fog, a derült, fagyzugos, szélvédett északi és északkeleti tájakon nem kizárt a -10, -8 fok. Napközben nyugaton megnövekszik a felhőzet, számottevő csapadék ugyanakkor nem várható, hosszabb szűrt napsütéses időszakokra keleten számíthatunk. A többfelé élénk nyugati-délnyugati szélben 8-13 fokot mérhetünk - írja Időkép.

Csütörtökön a felhős időben rövid napos időszakokra számíthatunk. Több helyen kialakulhat eső, zápor. Többfelé élénk, délnyugaton erős lesz a déli-délnyugati szél. Hajnalban -5, +6 fokig csökken a hőmérséklet. Elsősorban északon, északkeleten várható még fagy. Délután 9 és 20 fok között alakulhatnak a maximumok. Nyugaton, délnyugaton érhetjük el a 20 fokot.

Pénteken kezdetben keleten várható eső, majd napközben a napos, fátyolfelhős időben többfelé fordulhatnak elő záporok, néhol zivatar is lehet. Élénk, több helyen erős lesz a délnyugati szél. Hajnalban már nem lesz fagy, délután pedig 16-21 fok közé melegedhet a levegő.

Szombaton a változóan felhős-napos időben ismét többfelé alakulhatnak ki záporok, helyenként zivatarok is. Az északnyugatira forduló szelet sok helyen erős, a Kisalföldön viharos lökések kísérhetik. A csúcshőmérséklet 13-19 fok között valószínű.

Vasárnap többfelé felhős, esős időre van kilátás. Erős, viharos lökések kísérhetik az északias szelet. Délután 8-16 fok közötti maximumok várhatóak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
80 milliárd forintból épült a hódmezővásárhelyi Tram-Train, eddig a várt bevétel felét hozta
A MÁV szerint az utasforgalom emelkedése megfelel a vártnak.

Link másolása

2022 augusztusa óta fizetős a több mint 80 milliárd forintból megépült tram-train. Az Átlátszó közadatigénylésben kért a MÁV-tól információt a jegy- és bérleteladásokról. A számokból az derül ki, hogy a megvalósíthatósági tanulmányhoz képest a tervezett jegybevétel harmadát sikerült eddig elérni. De más érdekességeket is ki lehet olvasni az adatokból - írja a portál.

Korábban a megvalósíthatósági tanulmány a jegyeladásokból évente 800 millió forintos bevétellel számolt, de fél év alatt a várt összeg alig felét hozta a hódmezővásárhelyi tram-train. Azaz a bevétel a 45 százaléka a tervezettnek – derül ki a MÁV-tól kapott adatok alapján.

A több mint 80 milliárd forintból és uniós támogatással megépült villamosvasút jegyeladásait két időszakban vizsgálták meg: a 2022. szeptember 1. és november 7., valamint a 2022. november 7. és idén február 2. közötti intervallumokat.

Az első időszakban napi átlagban 987, a másodikban 1315 jegyet adtak el.

Az utasok közel fele utazik teljes árú jeggyel, a vásárlók 46 százaléka kedvezményes jegyet vett mindkét időszakban. A bérletesek száma a második időszakra közel 20 százalékkal csökkent.

A jelenlegi bevétel az adatok szerint messze elmarad a tervezettől.

Tavaly szeptember-november között napi 995 ezer forint, a második időszakban 1,03 millió volt a bevétel, ami az előrejelzett bevétel felét sem teszi ki.

A MÁV szerint az utasforgalom emelkedése megfelel a vártnak:

„folyamatosan emelkedett a napi átlagos bevétel”, az utasok pedig egyre inkább választják a TramTraint. Szerintük a bevételi szint megfelel a jelenlegi közlekedési gyakoriságnak és a várakozásoknak. A társaság szerint az adatok nem tartalmazzák a díjmentesen utazókat, valamint a buszsofőröknél helyben vett jegyek számát sem. Hozzátették, hogy az ünnepi időszak, továbbá az év eleji iskolai és közigazgatási szünet is befolyásolta az utazási szokásokat.

A portál megjegyzi, hogy a megvalósíthatósági tanulmányban az is benne volt, hogy a két város között ritkábban fognak a járni a buszok. A Volán szerint 2022 októberére 639-cel kevesebb busz közlekedett, és egyes járatokon 20 százalékkal kevesebb utas volt, mint korábban.

Az Átlátszó emlékeztet rá, hogy a Hódmezővásárhely és Szeged belvárosait összekötő fejlesztés előremutató, és jóval olcsóbbá teszi a két város között utazást. De mivel a beruházás EU-s támogatást kapott, fontos lenne tudni, fenntartható lesz-e a működése hosszú távon.


Link másolása
KÖVESS MINKET: