A GVH is vizsgálja, hogy miért nem fizet a Booking.com a szállásadóknak egy hónapja
Nyugtalanító hírről számolt be a spabook.net.
Az üzleti modell nagyjából a következő: a világ minden részén lévő szállásadók (panziók, pár kiadó apartmannal rendelkező kisvállalkozók, de akár nagy szállodák is) szerződnek a nagy céggel, amely a bevált szállásfoglaló rendszerét és nevét adja az üzlethez. A vendég vagy az oldalon mindjárt fizet is, ekkor a cég később átutalással vagy virtuális kártyaszámlára utalással teljesít, vagy amennyiben a vállalkozó maga intézi a pénzügyeket, a booking.com a jutalékról állít ki számlát.
Nyár elején viszont a cég arról értesítette ügyfeleit, hogy
Ez az anomália kizárólag azokat a szállásadókat érinti, akik folyószámlájukra várják a korábban a Booking felületén befizetett pénzt.
Az internetes fórumokon világszerte írják a vállalkozók, hogy elmaradtak a kifizetések, tehát a jelenség globális. A türelmetlenebb szállásadók a cégük esetleges csődjétől tartanak.
Hogy csőd lehet-e a leállás mögött, a Spabook is elveti. Arra alapozzák (többek között) érvelésüket, hogy ilyen esetekben megfigyelhető, hogy már a csődről szóló hírek előtt is kis mértékben megindul lefele az árfolyam, amit a (szigorúan tiltott, de teljesen ki nem küszöbölhető) bennfentes kereskedés okoz, azaz az a jelenség, hogy akiknek biztos információjuk van a várható csődről (bennfentesek), időben megszabadulnak részvényeiktől, ami az árfolyam esését okozza. Azonban a Booking.com árfolyama
Mivel azonban a nagy szállodák rendben megkapják a járandóságukat, amit a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége részéről Flesch Tamás elnök is megerősített, így valószínűbb, hogy a gond simán technikai természetű. Flesch Tamás szerint viszont nem mindegy, hogy a szállásadók pár százalékát, vagy túlnyomó többségét érinti-e ez a leállás, mert,
Emellett azonban nyugalomra int, szerinte a Booking.com egy komoly cég.
Azonban egy hónapot finanszírozni csak a tartalékokból sok vállalkozásnál már nehezen, vagy egyáltalán nem megoldható. Ugyanis, amellett, hogy az adóhivatal azonnal sorban áll a pénzéért, más kiadásokkal sem lehet várni, elég csak a rezsire, takarításra, adott esetben az alkalmazottak bérére és járulékaira gondolni.
Amit azonnal fizetni kell
áfa
turisztikai hozzájárulás
Booking részére a jutalékszámla
rezsi számla
ingatlankezelő díja (akinek van)
takarítás, kertész díja
mosodai díj
fogyóeszközök pótlása
bekészítések költsége
alkalmazottak bére
szálláshelyre ingatlanra felvett hitel
bérelt ingatlan esetén bérleti díj
(forrás: spabook.net)
Amikor egy ilyen helyzet előáll, elsőrendűen fontos a kommunikáció. A szállásadók szerint azonban a Booking itt sem jeleskedik.
Megkérdeztük a Gazdasági és Versenyhivatalt (GVH), ilyen helyzetben mit tudnak tenni. Elmondták, hogy
Az ügyben érintett szállásfoglalók és szállásadók figyelmét a GVH arra hívta fel, hogy a magánjogi típusú (szerződés-értelmezési, elszámolási stb.) jogviták kezelésére elsősorban a szolgáltatóval egyeztetve (panaszt benyújtva), békéltetőtestület útján, illetve bírósági úton van lehetőségük.
Arra is emlékeztettek, hogy versenyhatóság már egyszer sikeresen fellépett a Booking.com üzemeltetőjével szemben 2020 tavaszán több vonatkozásban is, amikor jogsértőnek találta a cég honlapján folytatott, fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatot. A GVH akkor
amelynek emellett módosítania kellett a jogsértőnek bizonyult gyakorlatán is.
Hogy miért nyár közepén kellett ezt az informatikai karbantartást elvégezni, szerettük volna megtudni magától a cégtől is, de kérdéseinkre láthatóan csak gépi válasz érkezett:
„Köszönjük érdeklődését, alább olvashatja hivatalos nyilatkozatunkat:
Sajnálattal halljuk, hogy egyes partnereink nehézségekkel szembesülnek, és sürgősen dolgozunk a kifizetések újraindításán, amelyek a tervezett rendszerkarbantartás miatt késedelmet szenvedtek. Megerősíthetjük, hogy a kifizetések feldolgozása megtörtént, így azok hamarosan partnereinknél lehetnek.”
A kérdések, melyekre kíváncsiak lettünk volna:
- Mi az oka a további késedelemnek az eredetileg kitűzött határidőhöz képest?
- Milyen kompenzációt tudnak nyújtani partnereiknek?
- Miért kellett informatikai karbantartást végezni a turisztikai szezon közepén?
- Mi garantálja, hogy ilyen anomália nem fordulhat elő újra?