KULT
A Rovatból

5 ravasz és meglepő csábítási trükk az ókorból

Ez a néhány történet ékes bizonyítéka annak, hogy a régi istenek rámenősek és szexmániásak voltak.

Link másolása

A görög mitológia tanulsága szerint az antik istenek sokszor a legkülönfélébb trükköket vetették be egy-egy szerelmi légyott érdekében. A halhatatlanok gyakran folyamodtak ahhoz a cselhez, hogy alakot váltva férkőztek a kiszemelt hölgy kegyeibe. Akadt olyan halandó nő, akit bika, hattyú, sőt aranyeső, alakjában tettek magukévá a rámenős istenek. Volt azonban jó pár olyan eset is, amikor egyszerűen elrabolták, és valamilyen fortéllyal magukhoz láncolták szerelmüket.

Nem csoda, hogy ezek az erotikus szerelmi történetek a legnagyobb művészeket is megihlették. Íme 5 bizonyíték arra, hogy a régi istenek trükkös csábítók voltak, gyönyörű festményekkel és szobrokkal illusztrálva.

Leda and the Swan 1865-1875

Gustave Moreau

Léda és a hattyú

Zeusz a görög mitológia főistene kétség kívül az egyik legtrükkösebb és legmohóbb csábító volt. Leleményes átváltozásai révén számtalan halandó nőnek csinált gyereket. Így járt Léda is, Spárta legendás királynéja. Zeusz nem tudott ellenállni a halandó királyné szépségének, és egy nap hattyú alakjában csábította el. Az együttlét után Léda megijedt férje haragjától, és hogy saját lelkiismeretét rendbe hozza, még aznap éjjel együtt hált királyi férjével Tündareosszal is.

A szerelmi kalandot követően az asszony két hattyú tojást hozott világra. Az egyikből Tündareósz gyermekei, a dioszkuroszok keltek ki, vagyis a halandó Kastór (latinosan Castor) és Polydeukés (Pollux). A másik tojásból pedig Zeusz gyermeke a halhatatlan szép Helena született meg, aki miatt később kirobbant a Trójai háború.

Leda-And-The-Swan-large c1598-1600

Peter Paul Rubens

Leda_atomica 1949

Salvador Dali

0d1c7c7252d7f391e84b9cfe4f347ae2_1

Lányi Dezső alkotása - Köztérkép, Göröntsér Vera fotója

2a9694f805eb4519efa53bca96a9a7b8_1

Melocco Miklós alkotása - Köztérkép, Neszták Béla fotója

Arany eső

Akriszioszt király meglehetősen féltette lányát, Danaét az udvarlóktól. Egy delphoi jóslat szerint ugyanis saját unokája öli meg őt. Daneét éppen ezért egy ércszobába zárta el, ahol semmilyen halandó férfi nem érhette el. A trükkös istenekről azonban megfeledkezett. Zeus, aki Daneének sem tudott ellenállni, a tetőn keresztül arany eső képében termékenyítette meg a királylányt.

Miután megszületett Perszeusz, a király éktelen haragra gerjedt. Saját lányát és a babát egy ládába záratta és a tenger habjaiba vetette. A szirének segítségének köszönhetően azonban a királylány és gyermeke megmenekült. Perszeusz felnőve megölte medúzát, és a delphoi jóslat is beteljesedett, amikor egy diszkosszal véletlenül agyonütötte nagyapját.

danae1907-08

Gustav Klimt

800px-Tizian_011

Tiziano

Danae 1636

Rembrandt

cultura-ferenczy-beni-danae-1934-mng

Ferenczy Béni alkotása

Európé elrablása

A szépséges Európé a görög mitológia szerint Agénór föníciai király leánya volt, akire Zeusz szintén szemet vetett. Hogy elcsábíthassa, a főisten egy gyönyörű, aranyos szőrű fehér bika képében jelent meg a királylány előtt, és rávette, hogy másszon fel a hátára. Amikor azonban Europé felült a hátára, Zeusz nekiiramodott, átúszott a tengeren, és meg sem állt Kréta szigetéig, ahol magáévá tette az elrabolt Európét. Egy legenda szerint Zeusz e kaland emlékére alkotta meg a bika csillagképet.

A nász után a királylány három gyermeket szült: Minószt, Rhadamanthüszt és Szarpédónt. Európét később a krétai király, Asztérion vette feleségül, akinek mivel nem volt utóda, vállalta Zeusz gyermekeinek felnevelését.

rebbrandt

Rembrandt

tiziano

Tiziano

The_rape_of_Europa,_Francisco_de_Goya

Francisco de Goya

db7660971dcbc2549d6e26f35a65d4d0_1

Megyeri Barna alkotása - Köztérkép, TundeK62 fotója

Perszephoné elrablása

Nem Európé volt az egyetlen, akit elraboltak. Ironikus módon Zeusz lányát is hasonlóképpen szerezte meg magának az alvilág istene. Hádész először szép szóval kérte Zeuszt, engedje hozzá Perszephonét. A főisten nem adott határozott választ, Hádész pedig türelmetlen lett. Perszephoné épp a barátnőivel szedett virágot, amikor meghasadt a föld és a mélyből előbukkanó Hádész fekete szekerén, sötétséget fújó lovaival elragadta.

Amikor a termékenység istennője, Démétér megtudta, hogy lányát elrabolták, gyászba borult. Mivel nem figyelt a termésre, az emberiséget éhínség sújtotta, ám csak akkor volt hajlandó visszatérni, ha Hádész elengedi Perszephonét. Hádész ebbe beleegyezett, azonban csalfa módon gránátalmát adott kedvesének, mert tudta, hogy aki az Alvilág étkeiből eszik, az végérvényesen soha nem hagyhatja el az Alvilágot. Perszephoné így végül csak az év kétharmad részét töltheti anyjával, a maradékot pedig az Alvilágban, Hádésszal. A mítosz érthetővé tette az ókori görögök számára, hogy a termőföld miért lesz kietlen nyáron, az év egyharmadában.

23f86a08c4e1a75f8b1d7467b26e731e

Bernini

Abduction of Proserpine on a unicorn 1516

Albrecht Durer

Rape of Proserpina 1631-32

Rembrandt

Dante_Gabriel_Rossetti_-_Proserpine 1874

Dante Gabriel Rossetti

Kalüpszó szigetén

Hogy ne csak a férfi istenek trükkjeiről essék szó, említsük meg Kalüpszó nimfát is, aki a nagy tengeri utazót, Odüsszeuszt láncolta magához, nem is kevés időre. Homérosz története szerint az ithakai királyt eszméletlenül sodorta Kalüpszó szigetére a víz.

A nimfa a palotájába vitette a hőst, vendégül látta, közben pedig bele is szeretett. Halhatatlanságot ígért a hősnek, ám amivel az visszautasította, hét évig nem engedte el a szigetről. A felesége és családja után vágyódó Odüsszeusz így mi mást is tehetett volna, mint hogy rabsága évei alatt az őt foglyul ejtő nimfával vigasztalódjon.

calypso-breughel

Idősebb Jan Brueghel festménye Odüsszeusz és Kalüpszó történetéről

2-Ulysse-et-Calypso---Arnold_Bocklin---wiki

Arnold Böcklin

10-00-calypsoLEHMANN-Henri

Henri Lehmann

5573e6a39012d2d91dcbb9ecb35a0874_1

Odüsszeusz - Colin Foster alkotása, Köztérkép, Czigány Árpád fotója

Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk