HÍREK
A Rovatból

3,3 milliárdból újítják fel a Lázár János batidai kastélyához vezető utat

Az úton naponta háromszor megy egy busz és az autóforgalom sem jelentős. Eközben nemrég nemrégiben 2100 milliárd forintnyi beruházást függesztettek fel.


A 47-es útról letérve, az M43-as felé vezető 4413-as úton kellemesen lehetett autózni, amíg el nem kezdődtek a felújítási munkálatok, írja az Átlátszó.

A Szeged365 számolt be róla, hogy a Magyar Közút közleménye szerint

a 4413-as Algyő-Maroslele összekötő út több mint 6 kilométeres szakaszát hamarosan felújítják, ami bruttó 3,3 milliárd forintba kerül.

Csak a Nagyfai bekötőút és az M43-as felüljáró közötti részt újítják fel, de ez is jelentős előrelépés.

Az út teljes hossza az algyői Tisza-hídtól az M43-asig 12 kilométer, ebből most a fele kap új aszfaltot, a másik fele pedig marad a megszokott rázkódós és 40-es sebességkorlátozású.

A Wikipédia szerint

az Algyőről Ady Majorig közlekedő busz 23,4 kilométeres távot tesz meg 44 perc alatt, napi három alkalommal.

Az autóforgalom sem jelentős: körülbelül 236 autó az M43-as csomópontnál, és valamivel több a Tisza-hídnál.

Tehát nem egy túlterhelt mellékút, de a felújítás mégis indokolt, hiszen

Lázár János kastélya is ezen az útvonalon található, így a miniszter hamarosan egyenesen tükörsima aszfalton suhanhat majd.

Mindez különösen érdekes annak fényében, hogy nemrégiben 2100 milliárd forintnyi beruházást függesztettek fel. Varga Mihály pénzügyminiszter bejelentette, hogy további 675 milliárdnyi projekt is késni fog, de idővel ezek is megvalósulnak.

Az viszont biztos, hogy a 4413-ason már javában dolgoznak: alaposan felmarták az utat, kivágták a fákat, és a Duna Aszfalt már szorgosan végzi a munkát.

A Magyar Közút szerint

az árakat nem érdemes összehasonlítgatni, mert ez a projekt jóval összetettebb, mint az uniós pénzből finanszírozottak.

Itt teljes pályaszerkezetet bontanak és újat építenek, ami azért fontos, mert a térfogatváltozó altalaj elég fagyérzékeny. Talajstabilizálásra is szükség van, ami persze plusz költséggel jár, de így biztosítják, hogy az út hosszú távon is jól használható maradjon.

A Magyar Közút elárulta, hogy a 4413-as út a legrosszabb, 5-ös kategóriába esik az Országos Közúti Adatbank felmérése alapján. Az út jövőbeni szerepe is fontos: ha a 47-es főút vagy a Tisza-híd felújítása elindul, ezen az úton lehet majd kerülni.

Tehát bármennyire is eldugott ez a mellékút, most kiemelt projekt lett belőle.

A munkálatok 2024 végéig tartanak, addig pedig türelmet és megértést kérnek az autósoktól a kivitelezők.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleménye:

"A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában 2024. augusztus 21-én indulhatott el a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő út átfogó, teljes körű felújítása, melyről korábban a helyi, Csongrád-Csanád vármegyei közlekedőket és médiumokat is előre tájékoztatta a közútkezelő. A mai napon olyan cikkek jelentek meg a beruházás kapcsán, amelyek politikai szempontok alapján értelmezte át a projekt műszaki paramétereit, így fals módon járhatta be a hazai sajtót a fejlesztéshez kapcsolódó szakmai tájékoztatás.

Ezért a Magyar Közút szeretné még egyszer kiemelni, hogy a projekt olyan hosszútávú fejlesztés kezdő lépéseit jelenti, ami később a 47-es főút fejlesztési munkáihoz kapcsolódó teljes útzár miatti forgalomszervezési munkák miatt stratégiai fontosságú lesz. A 47-es főút algyői Tisza-hídjának bővítési, fejlesztési munkái már előkészítő fázisban vannak, a tervek alapján pedig már most realizálható, hogy az építési munkák során időszakosan teljes útzár bevezetése is sor kerül. A főúton naponta 17470 egységjármű közlekedik, ebből 888 teherautó. Ehhez hasonló forgalmat kell majd szükség esetén elvezetnie a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő útnak. A mellékút felújítás előtt nem rendelkezett olyan műszaki paraméterekkel, hogy naponta az ilyen megnövekedett arányú, főleg teherautó forgalom biztonságos és komfortos áthaladását biztosítsa, mivel nem ekkora terhelésre volt méretezve a szakasz.

Ezért még a 47-es főút fejlesztése előtt döntöttek arról, hogy a mellékút komplex felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a szakasz hivatalos terelőút lehessen és a lehető legkisebb mértékű kerülővel számoljanak a térségben közlekedők és a teherautósok, vagyis ez a beruházás a főút fejlesztéséhez tartozó alprojektnek minősül. Tekintettel arra, hogy a mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja, ezért a meglévő pályaszerkezetet teljes elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket. A szakemberek célja így az volt, hogy hosszú távon, a terelés alatt és után is megfelelő állapotú utat használhassanak az autósok. Az útszakasz térségben betöltött jövőbeni funkciója mellett fontos kiemelni, hogy ez az út szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Budai Gyula: Javaslom Dobrevnek, Aratónak, Jámbor Bandinak, Magyar Péternek, NoÁrnak és a többi szarházinak, hogy keressenek maguknak egy nagyon jó ügyvédet
„A börtönben majd lesz idejük gondolkozni!” – írta a Facebookon a fideszes képviselő.


Budai Gyula a Facebookon üzent több ellenzéki politikusnak, köztük Dobrev Klárának, Arató Gergelynek, Jámbor Andrásnak, Magyar Péternek és NoÁrnak.

„Javaslom Dobrevnek, Aratónak, Jámbor Bandinak, Magyar Péternek, NoÁrnak és a többi szarházinak, akik részt vettek ebben az aljas lejárató kampányban, amiben súlyos bűncselekménnyel gyanúsítottak meg kormánytagokat, keressenek maguknak egy nagyon jó ügyvédet, mert szükségük lesz rá! A börtönben majd lesz idejük gondolkozni!”

– írta.

A fideszes képviselőtől nem idegen ez a stílus, tavaly a Menczer–Magyar vita kapcsán azt kérte, hogy „valaki adjon már a Petyának egy lángost”. A héten Hadházy Ákossal rúgta össze a port a parlamentben, amikor a független képviselő Orbán Viktort kérdezte Hatvanpusztáról. Budai a vita egy pontján így fogalmazott:

„Figyelj! Még egyszer föllöksz, fölvehetsz bármit, de azért ne lökdösődjél, jó?”

A kormány tagjai egymásra licitálnak reakcióikban a Semjén Zsoltot ért vádak után.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Zelenszkij szerint fotóik is vannak az ukrán határt megsértő magyar drónról – Orbán: ne zaklasson minket
„Mindenünk megvan. Az elektronikus felvételek, fotók és más bizonyítékok is. Mutassák csak meg nekik” – mondta az ukrán elnök.


Volodimir Zelenszkij egy sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy az ukránok szerint Magyarország felől érkező drón megsértette Ukrajna légterét. „Nagyon veszélyes dolgokat művelnek” – mondta az ukrán elnök, és hozzátette, hogy elsősorban saját magukra nézve veszélyesek. Kérte a hírszerzőket és a fegyveres erőket, hogy mutassák meg a bizonyítékokat.

„Mindenünk megvan. Az elektronikus felvételek, fotók és más bizonyítékok is. Mutassák csak meg nekik” – tette hozzá.

Az ukránok szerint szeptember 26-án, péntek reggel a drón kétszer is átrepült Ukrajna államhatárán Magyarország felől. A repülések adatait bemutató térképeket is közzétették.

Orbán Viktor az X-en reagált az esetre, kiemelve, hogy Magyarország a NATO és az EU tagja, és Ukrajna már rég összeomlott volna e két szervezet támogatása nélkül. Arra is felszólította Zelenszkijt, hogy „ne zaklasson minket” - írta meg a Telex.

Szijjártó Péter a Facebookon írta, hogy az ukrán külügyminiszter csalódottságát megérti, de eddig sem tudták Magyarországot beleprovokálni a háborúba. „Akármekkora bárdolatlanságokat is ír le, ez a jövőben sem fog sikerülni” – tette hozzá. Szalay-Bobrovniszky Kristóf honvédelmi miniszter szerint az elmúlt 24 órában nem tapasztaltak semmilyen drónaktivitást.

Itt van az X-en az ütésváltás:

A Magyar Honvédség visszautasította, hogy a magyar drónok megsértették volna Ukrajna légterét. Közleményükben térképekkel bizonyítanák, hogy szeptember 26-án nem volt semmilyen repülési tevékenység a jelzett területen. Az Építési és Közlekedési Minisztérium légi közlekedési hatósága szintén megerősítette, hogy nem érkezett bejelentés polgári pilóta nélküli légijárművel kapcsolatban, ami közigazgatási eljárást indíthatott volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
A horvát kormányfő Szijjártó Péter vádjairól: rendkívüli arcátlanság, és a nemzetközi hallgatóság félrevezetése
Andrej Plenkovic szerint az orosz olajon „a nyerészkedő Magyarország, nem pedig Horvátország.” A magyar külügyminiszter visszaszólt: az Adria-vezeték egyedül nem tudja ellátni Magyarországot és Szlovákiát.


Andrej Plenkovic horvát kormányfő és Ante Susnjar gazdasági miniszter pénteken visszautasította Szijjártó Péter állításait, miszerint Horvátország kihasználja a válságot, háborús felárat szed a Magyarországra érkező kőolaj után, és nem tud elég kőolajat szállítani Magyarország és Szlovákia zavartalan ellátásához – írja a hvg.hu.

Susnjar szerint Horvátország és a Janaf képes minden szükséges mennyiséget leszállítani. „Szijjártó kolléga kijelentéseinek nincs alapjuk, nem felelnek meg a valóságnak, meghívom őt, hogy jöjjön el.

Én leszek a házigazdája, hogy együtt tesztelhessük, mekkora mennyiséget tud a Janaf Magyarországra és Szlovákiába szállítani”

– fogalmazott az MTI tudósítása szerint.

A miniszter azt mondta, hogy a mennyiség növekedésével az árak csökkennek. Közölte, hogy jelenleg mintegy kétmillió tonna kőolajat juttatnak el feldolgozásra a százhalombattai finomítóba, amelyhez a pozsonyi finomító is tartozik. Elmondása szerint a két üzem éves összkapacitása körülbelül 13 millió tonna.

„Mi garantáljuk, hogy 15 millió tonna kőolajat tudunk Magyarország és Szlovákia irányába szállítani” – jelentette ki. Hozzátette, hogy az orosz kőolajból

„kizárólag a magyaroknak van haszna, kihasználva az Ukrajna elleni orosz agressziót, olcsóbban jutnak nyersolajhoz, majd azt feldolgozva hatalmas nyereségre tesznek szert.”

A héten vita bontakozott ki a két ország olajcégei között. A Mol azt közölte, hogy az Adria vezeték kapacitása nem elégséges. A horvát olajcég erre azt mondta, a Mol kérte az alacsonyabb pumpakapacitást egy teszten. A Mol szerint ez nem teszt volt, hanem a normál működés része.

Plenkovic újságíróknak arról beszélt, hogy Horvátország saját kapacitásait tekintve regionális energiaközpont. Hangsúlyozta, hogy „a brutális orosz agresszió után” Horvátország feladata, hogy hozzájáruljon az EU, a saját és a többi tagállam energiabiztonságához. Szerinte széleskörű nemzetközi nyomás nehezedik az orosz kőolajtermékek vásárlásának leállítására, Magyarország és Szlovákia pedig bizonyos kivételeket kért ez alól.

„Világossá vált, hogy van egy teljesen biztonságos, alternatív útvonaluk. Arra utalni, hogy Horvátország háborús hasznot húz ebből, rendkívüli arcátlanság, és a nemzetközi hallgatóság félrevezetése”

– mondta.

„Először is, nyerészkedőnek azt nevezhetjük, aki jelenleg olcsóbb orosz kőolajat és gázt kap. Ez nem Horvátország, amely 2022 óta egyáltalán nem használ ilyet. Akkor én azt mondhatom, hogy Magyarország az, amely abban a helyzetben van, hogy olcsóbb energiaforrásokkal rendelkezik.

A nyerészkedő Magyarország, nem pedig Horvátország”

– fogalmazott a horvát kormányfő.

„Felháborodással utasítom vissza azokat a hamis állításokat, miszerint Horvátország háborús hasznot húz. Épp ellenkezőleg, Horvátország jó és becsületes szomszéd. Mi vagyunk a jófiúk” – tette hozzá.

A magyar külügyminiszter szerint azonban

„akárhogyan is tagadja a horvát kormány, ők bizony nyerészkedni akarnak az ukrajnai háborún”.

Szerinte ugyanis jelentősen megemelték a Horvátországon keresztüli olajszállítások tranzitdíját a háború kitörése óta, „most pedig azért akarják ellehetetleníteni hazánk számára az orosz olaj vásárlását, hogy monopolhelyzetbe kerüljenek velünk szemben, s így még több pénzt keressenek – rajtunk”. Majd megismételte az állítását, miszerint az Adria-vezeték egyedül nem tudja ellátni Magyarországot és Szlovákiát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Magyar Levente: Magyarország területének kétharmadát adta a békéért, Ukrajnának a területe egyötödét kellene feladnia
A külügyminiszter-helyettes az EU-ról, a migrációról és az orosz–ukrán háborúról beszélt. A beszélgetés során kiemelte a NATO-határok szerepét és a magyar részvételt a balti légtérvédelemben.


Magyar Levente külügyi miniszterhelyettes péntek este a párizsi Sciences Po-n beszélt a magyar külpolitika hátteréről – számolt be róla a Telex. A Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára és miniszterhelyettese azt mondta, a kormány döntéseit történelmi tapasztalatokra alapozza. A Sciences Po a francia és európai politikai elit egyik fő képzőhelye, itt tanult több francia elnök, például Emmanuel Macron és François Hollande, és Novák Katalin is eltöltött itt egy évet.

Az előadás első részében rövid történelmi áttekintést adott.

„Mi egy relatíve kis ország vagyunk, mindösszesen 12 millió magyar él egész Közép-Európában, egy ekkora nemzet pillanatok alatt eltűnhet, ha rossz döntéseket hozunk”

– mondta. A török hódoltságnál kiemelte, hogy a keresztény templomokat mecsetekké alakították, és hozzátette: „egy olyan kultúra foglalt el minket, ami nagyon különbözött a keresztény-európai kultúrától”. A Habsburg-uralomról azt mondta: „A törököket sikerült kiűzni, de ezután egyből nyugatról szálltak meg minket.”

Felsorolta az orosz megszállás magyar tapasztalatait 1848-ból, az első világháború idejéből, a második világháborúból és 1956-ból. „

A magyar tapasztalat az, hogy magunkra hagyott minket a világ, magunkra hagyott minket a Nyugat” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a valós segítség nem volt reális elvárás, mert az „valószínűleg a harmadik világháború kitörését is jelentette volna”.

A magyar–ukrán viszonyról beszélve 2014-et emelte ki, amikor szerinte azért tört ki háború Ukrajna és Oroszország között, mert az ukránok nyugat felé fordultak. A 2014-es eseményeket egy ponton „nacionalista, nyugati orientáltságú puccsnak” nevezte. Az ukrán nyelvtörvényt úgy írta le, mint amely korlátozta a kisebbségek, köztük a kárpátaljai magyarok jogait, és azt mondta, ezt alapvetően az orosz nyelv és kultúra visszaszorítására alkották. A 2023-as, jelentős részbeni visszavonásról nem beszélt.

Összefoglalásként a magyar külpolitika alaptéziseit sorolta. Ellenzik a migrációt kulturális okokból. Nem akarnak konfliktust Oroszországgal, ezért pragmatikus kapcsolatot tartanak, olajat és gázt vásárolnak. Minden nagyhatalommal konstruktív kapcsolatot keresnek, Kínával is kereskednek. Fontosnak tartják a stabil, kölcsönös tiszteleten alapuló kapcsolatot az Egyesült Államokkal.

A beszélgetés második részében Jacques Rupnik kérdezte az EU-ról és a háborúról. Magyar Levente arról beszélt, hogy 2004-ben gazdasági okból csatlakoztunk az európai projekthez. Most szerinte „az EU mindennap veszít a versenyképességéből a versenytársaihoz képest, politikailag pedig egyre inkább egy diktatúrához hasonlít”. A biztonságról azt mondta, 2004-ben is inkább a NATO-ban látták a garanciát. Úgy fogalmazott, az európai mainstream szerint Oroszország célja a Baltikum elfoglalása, majd Európa,

„Mi nem osztjuk ezeket a nézeteket, de majd a történelem eldönti, hogy kinek volt igaza.”

Szóba került az amerikai gazdaságpolitika és Donald Trump is. Magyar Levente szerint Trump azt teszi, amit ígért: America First. Hozzátette: „Ideje lenne, hogy az EU végre Európát helyezze az első helyre, ne Ukrajnát, és ne valamilyen ideológiát.”

Az orosz–ukrán háború kapcsán a moderátor felvetette, hogy az EU Ukrajna védelmével saját biztonságát is óvja, és az elmúlt napok balti, lengyel és dán eseményei ezt támasztják alá. Magyar Levente erre a NATO-ról beszélt. Szerinte a NATO-határok vitathatatlanok, „ezek azok a határok, ahol a biztonságukat komolyan kell venni”.

Kiemelte, hogy a Baltikum légtérvédelmét jelenleg magyar vadászgépek látják el, és ezek szálltak fel, amikor orosz gépek a NATO légteréhez közel repültek. Azt mondta, Magyarország részt vesz a NATO védelmében, Ukrajna ugyanakkor nem tag.

„Miért kéne tagként kezelnünk?” Úgy fogalmazott, Ukrajna azért nem NATO-tag, mert Németország, Franciaország és az Egyesült Államok sem akarja a saját katonáit Ukrajnába küldeni. „Ukrajna egy geopolitikai határon fekszik, ezért korábban is és most is veszélyes lenne tagként felvenni akár az EU-ba, akár a NATO-ba.”

A végén a külügyi miniszterhelyettes visszatért Trianonra. Azt mondta, Magyarország a vesztes oldalon állt az első világháború végén, és két út volt: harc vagy megegyezés, még ha ez az ország kétharmadának elvesztésével járt is. Szerinte az akkori kormány a tragikus, de észszerű döntést hozta, hogy legalább az ország egyharmadát megtartsa.

„Fájdalmas volt? Persze, hogy fájdalmas volt. Most Ukrajnának a területeinek egyötödét kéne feladnia. Nem akarom megmondani, hogy mit csináljon Ukrajna, csak azt mondom, hogy a mi tapasztalataink alapján a béke néha fájdalmas. A kérdés az, hogy mi a fontosabb az ország életképességének a megőrzése, vagy ragaszkodni néhány ezer négyzetkilométerhez”

– mondta. Végül így zárt: „Béke kell bármi áron.”

A Külgazdasági és Külügyminisztérium szombati közleménye szerint a párizsi látogatás fő célja a magyar–francia kapcsolatok erősítése volt. Magyar Levente egyeztetett Emmanuel Macron külügyi és Európa-ügyi főtanácsadójával, Bertrand Buchwalterrel és Alexis Dutertre-rel, valamint Laurent Saint-Martin külkereskedelemért felelős delegált miniszterrel.


Link másolása
KÖVESS MINKET: