SPORT

20-ra is lapot húz az autóversenyek tetszhalottja a gyártókért és a nézőkért - óriási változások jönnek a WRC-nél

Ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani a World Rally Championship, mint bármely másik versenysport?


A ralizás és az autós versenysportok koronája a Forma-1 után szinte biztosan a WRC (World Rally Championship). Viszont nézettség és szórakoztatóság tekintetében a markáns szabályok, illetve az események több napig való elhúzása az átlagos motorsport-rajongó számára követhetetlenné és sok esetben élvezhetetlenné teszi a versenyhétvégéket.

Ez meg is látszik a nézőszámon, csak az online közvetítésért előfizetőknél a két sport oldalán százmilliós különbségekről beszélhetünk. Na de ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani, mint bármely másik versenysport?

Jó ez, csak nem annyira

Arról beszélni, hogy a ralisport a sírba tart, költői túlzás lenne, hiszen a mai napig átlagban 267 000 látogatója van a finn ralinak, és egyéb kultikus helyek és versenyek is hasonló számokkal dolgoznak. A WRC jól van, mégis egy burokba került, ahol ebbe a bennfentes klubba igazán nehéz bekerülni. Sőt, konkrétan összesen három csapat viaskodását lehet látni, a Toyotán a Fordon és a Hyundaion kívül nincs is résztvevője egy-egy szezonnak már évek óta.

Talán többen emlékeznek arra, amikor Subaruk, Mitsubishik, Skodák, Lanciák, a 2000-es éveket leuraló Citroenek végtelen permutációjának lehetett szurkolni. Az autók és a csapatok gyártási és fenntartási költségei az egekbe emelkedtek, miközben a technikai fejlődés zajlik, közel sem olyan érdekes az átlagember számára ez a sport, mint a korábban említett Forma-1.

Mindent be kell vetni

A WRC-előfizetők egyik legnagyobb felháborodása sem más, mint az, hogy olyan kevesen nézik ezt a sportot, hogy többször teljes szakaszokat és futamokat inkább tiktok-live-ban közvetítettek, hátha ott bárki számára szimpatikussá válik a sport. A motorsport világa pedig már Valentino Rossi fénykorában, még a MotoGP esetében is a show-ról szótl, sok esetben a háttértartalmakról, illetve a karakterekről, akikkel igazán szimpatizálni lehet. Kevés csapat, kicsi választék, és végtelen kutatómunkát kell elvégezni, hogy valaki az embert is meglássa egy WRC-pilótában. Abban a világban pedig, ahol már a Tour De France több órás versenyeiről is tudnak Netflix-sorozatot csinálni, lépni kell. És lehet dobálózni a statisztikákkal, de a valódi, a versenyhétvégét végigkövető nézők száma iszonyatosan csekély.

Lépni kell, mielőtt túl késő

Természetesen bőven van lehetőség a változásra, ehhez pedig az FIA hozott radikális változásokat, amik 2027-től lesznek érvényben. Ezek a változtatások több nézőt is be tudnak csalogatni, hiszen lehetőségek tárházát kínálja a versenyszövetség a gyártól számára. Íme a legfontosabb pontok összefoglalva:

Karosszéria-szabadság: A gyártók nagyobb szabadságot kapnak a karosszéria kialakításában, lehetőségük lesz a ferdehátú, szedán és SUV formák közötti választásra is, amennyiben a biztonsági ketrec méretei megfelelnek a követelményeknek.

Ez azért is hasznos, mert ahogy a ralizásban korábban megszokhattuk, mégiscsak csodálatra méltó, ahogy a világ legprofibb mérnökei külön számításokat találnak arra, hogy akár markánsan különbözzön az ő modelljük a többi gyártótól.

Költségvetési korlát: Az új WRC27 autók gyártási költsége legfeljebb 345 ezer euró lehet, célként kitűzve, hogy több gyártó csatlakozhasson a mezőnyhöz. A csapatok költségeinek csökkentése érdekében a WRC szeretné bevonni a helyi üzemeltetőket. Több gyártó, több pilóta és több izgalom is, amelyet egy közepesen gyenge tévés kampánnyal agyon lehet hajtani. Ne legyenek kételyeink, hogy milyen ijesztő statisztikák vannak a Forma-1-nél is “jól kinéző pilótákról” és hasonló nyalánkságokról.

Hajtáslánc-választék: A gyártók belsőégésű, hibrid vagy teljesen elektromos motorokat használhatnak, ezzel szélesíthetik a technológia választékát. A bioüzemanyagok használatát várhatóan továbbra is fenntartják. Ez ismételten a plusz izgalmakat fogja elhozni, ahol az agyontechnikázott elektromos autók és az izomautók is egymásnak feszülhetnek.

Autók közös használata: Lehetőség nyílik arra, hogy a WRC és a WRX szériákban a gyártók ugyanazokat az autókat alkalmazzák, a szükséges módosítások elvégzésével - ez ugyanúgy költséghatékonyság tekintetében kedvez a gyártóknak

Hosszú távú szabályozás: A tervezett szabályokat tíz évre rögzítik, ami elősegíti a kiszámíthatóságot és a tervezhetőséget a gyártók és pilóták számára, ezzel válaszolva a közelmúlt kritikáira, na meg arra, hogy egy új korszakban erősen bízik a szövetség, és remélhetőleg új nézőket tud ezzel behúzni.

Ezek a változások arra irányulnak, hogy frissítsék a WRC-, és vonzóbbá tegyék a motorsportot a gyártók és a közönség számára, ezzel pedig mindenki csak nyerhet. “Mint a Group B, csak most biztonságosan.” - olvastam ilyen és ehhez hasonló kommenteket, és valóban, a Group B a WRC legendás hőskorát jelentette, amely bár az életveszély kategóriáját több rendben kimerítette, az izgalom és a gyártók szabadságát azóta sem tudta felülmúlni egyetlen szezon sem.

Azt gondolom, hogy a WRC-nek az elsőszámú gondja nem a közvetítések hosszúsága vagy milyensége, hiszen végtelen ember nézi a Giro D’Italiát is, a Darts is évről évre népszerűbb, miközben a ralizás csúcsa az csupa adrenalin: a hosszú kilométereken át való fókuszáltság, a bukótér hiánya és a kiszámíthatatlan viszonyok mind arra sarkallják az embert, hogy ezt bizony nézni kell. A WRC egyetlen nagy hibája a bennfentessége, ezt a hibát pedig most látszólag kiküszöbölheti ez a rengeteg markáns változtatás. Vagy új szárnyra kap, vagy kardjába dől, de az biztos, hogy kellett változtatni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
12 éves korában meghalt Fricsi Dóri szekszárdi kosárlabdázó
Fricsi Dóri áprilisban ünnepelte születésnapját. A klub elnöke közölte a hírt, és vasárnap estére megemlékezést hirdettek a sportcsarnoknál található emlékfánál.


A várost és a sportközösséget is mélyen megrázta a hír: elhunyt Fricsi Dóri, a TARR KSC Szekszárd fiatal kosárlabdázója, írja a Blikk.

A tehetséges kislány áprilisban ünnepelte 12. születésnapját. Halálának okát nem hozták nyilvánosságra.

A klub ügyvezető elnöke, Szabó Gergő a közösségi oldalán búcsúzott tőle:

„Tudjuk, hogy rengetegen aggódtatok, szurkoltatok, imádkoztatok Fricsi Dóri felépüléséért. Sajnálatos módon a szakszerű orvosi ellátás ellenére klubunk fiatal játékosának szervezete tegnap feladta a harcot. Tragikus ezt kimondani, de Dóri csatlakozott az égiek kosárcsapatához.

Klubunk holnap (08.10.) este 8 órakor megemlékezést tart a Szekszárd Városi Sportcsarnoknál található Drazsen Petrovics emlékfánál. Dóri egy cserfes, mindig vidám személyiség volt, a társaságának középpontja, ezért a családjának kérése az, hogy aki teheti, színes ruhában jelenjen meg, így emlékezzünk közösen gyertyagyújtás mellett egy olyan kivételes sportolónkra, aki közösségünkből rendkívüli módon fog hiányozni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
Meghalt Jónyer Istvánné Németh Mária
A 78 évesen elhunyt sportoló élete az asztalitenisz körül forgott, és a veterán mezőnyben is szép sikereket ért el.


Hetvennyolc éves korában meghalt Jónyer István volt felesége, Jónyer Istvánné Németh Mária – szúrta ki a gyászhírt a Blikk a Magyar Asztalitenisz Szövetség hivatalos honlapján.

Jónyer Istvánné életének része volt az asztalitenisz. A legnagyobb sikereit a veterán mezőnyben érte el.

2015-ben Tampere városában rendezett Európa-bajnokságon megnyerte a női egyest a 65+ korosztályban.

Négy évvel később Budapesten az Európa-bajnokságon is dobogóra állhatott, bronzérmes lett. Világbajnoki érmet is szerzett, 2017-ben Helsingborgban női párosban lett harmadik.

A szövetség néhány órával korábban még a világhírű férjet,  Jónyer Istvánt köszöntötte 75. születésnapja alkalmából. A négyszeres világbajnok asztaliteniszező a Nemzet Sportolója címet is viseli.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Megúszták – Lenyűgöző képeken az idei Balaton-átúszás, amit gyönyörű időben teljesítettek
Teljesen ideális körülmények fogadták a rossz idő miatt kétszer már elhalasztott sportesemény résztvevőit. A győztes alig több mint egy óra alatt teljesítette az 5,2 kilométeres távot.


Több mint tízezer résztvevővel rendezték meg szombaton a 43. Lidl Balaton-átúszást.

A szervezők délutáni, MTI-nek eljuttatott közleménye kiemelte: a korábbi kétszeri halasztást követően napsütéses időben, 24 fokos, tükörsima vízben teljesítette a szépszámú résztvevő az 5,2 kilométeres teljes távot és a 2,6 kilométeres féltávot, amelyek mellett SUP-os átkelésre is volt lehetőség.

A teljes távon a hagyományos, tehát segédeszköz nélkül úszók közül a győztes a nyíltvíziúszó-válogatott Barabás Imre lett, aki 2022-ben már nyert Balaton-átúszást. Ezúttal 1 óra 2 perc 49 másodperces idővel ért célba. A leggyorsabban Lengyeltóti Bence búvárúszó, a búvárúszó válogatott tagja ért át Révfülöpről Balatonboglárra 1 óra 1 perc 3 másodperc alatt.

Teljesítette a távot mások mellett Késely Ajna és Kis Gergő Szabolcs Európa-bajnok úszók, Gergely István kétszeres olimpiai bajnok vízilabdázó, valamint az ultramaratoni futásban világcsúcstartó Bérces Edit. A célba érkezők között volt például Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke és Kumin Ferenc, Magyarország londoni nagykövete.

A klasszikus táv legidősebb férfi teljesítője 84, a legidősebb női úszó pedig 79 éves volt. A féltávot egy 83 esztendős nő és egy 81 éves férfi is teljesítette, míg a SUP-osok között egy 79 éves férfi és egy 71 esztendős nő volt a legidősebb.

„A két halasztás után egy ilyen napról álmodtunk. A Balaton ma a legszebb arcát mutatta és a résztvevők türelmét, kitartását egy felejthetetlen élménnyel ajándékozta meg. Hatalmas büszkeség látni ennyi mosolygós arcot a célban, ez a nap minden várakozást felülmúlt” – mondta el Kocsis Árpád, a szervező Budapest Sportiroda ügyvezetője.

Az ideivel együtt 1979 óta már több mint 243 634-en teljesítették a klasszikus távot, összesen 1,27 millió kilométert úszva a Balatonban.

A képekre kattintva galéria nyílik:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
Meghalt Káposzta Benő
A korábbi válogatott labdarúgó 83 éves korában hunyt el. Az Újpest játékosa 19-szer szerepelt a válogatottban is.


Hétfőn 83 éves korában elhunyt Káposzta Benő korábbi válogatott labdarúgó, írja az MTI.

Az Újpest FC honlapjának keddi beszámolója szerint a klub saját halottjának tekinti az egykori kiváló védőt.

Káposzta a Budapesti Gyárépítők csapatában kezdte pályafutását, majd 1959 nyarán igazolt az Újpesti Dózsához, amelyben teljes profi karrierjét töltötte. A lila-fehéreknél 272 mérkőzésen hét gólt szerzett,

részese volt hat bajnoki címnek és két Magyar Kupa-győzelemnek.

A válogatottban 1964 és 1969 között 19 találkozón kapott lehetőséget, alapembere volt az 1966-os, angliai világbajnokságon negyeddöntőig jutott nemzeti együttesnek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: