KULT
A Rovatból

Tornateremből lett színházterem a Jurányiban

... és milyen jól működik már két éve. A Jurányi Inkubátorház több mint 50 független társulatnak ad otthont.

Link másolása

Igazi sikertörténet az, ami a második kerületben, egy egykori iskola épületében zajlik. A Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház már két éve ad otthont több mint 50 alkotó- és civil csoportnak, nem mellesleg pedig – játszóhely lévén – izgalmas repertoárt kínál.

Amikor belekezdett a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház megvalósításába, Kulcsár Viktória öt éves független színházi munkával a háta mögött már jól ismerte az alkotói közeg viszonyait. Az igény, ami felmerült benne, egyben sok-sok alkotó- és játszó csoport igénye is volt. Irodaházak mintájára létrehoztak egy olyan intézményt, ahol minden a művészetről szól; egy olyan stabil háttérbázist, ami infrastrukturális támogatást nyújt a sokszor nehéz helyzetben működő független, állandó játszó- és próbahellyel nem rendelkező társulatoknak.

"
Ezek a profi színészek éppúgy megérdemlik azt, hogy ne dohos pincékbe húzódva kelljen dolgozniuk éjszakánként, mint kőszínházi kollégáik"

– hangsúlyozza Viki.

Kulcsar_Viktoria_Foto_Szilvagyi_Zalan

Kulcsár Viktória - fotó: Szilvágyi Zalán

Az ötlet megszületésétől többéves folyamat vezetett el addig, hogy a társulatok beköltözhettek a Jurányiba. A csapat számára egyértelmű volt, hogy egy iskolaépület lenne a legmegfelelőbb hely a tervezett inkubátorháznak. Pozitív példaként állt előttük az egykori Tűzraktér, ahol a tornateremből színház, a büféből kávézó lett, az osztálytermek pedig próbatermekké avanzsáltak.

Kifejezetten a budai miliőben, a centrumban szerették volna megvalósítani a terveket, ugyanakkor tisztában voltak azzal, hogy a budai szemléletmód, habitus más, mint a pesti "kavalkád".

"Ha csak a szomszédokat nézzük: nem biztos, hogy mindenki örül annak, hogy itt hirtelen ennyire erősen beindult a kulturális élet pezsgése, de folyamatos kommunikációval minden helyzet kezelhető."

Az ingatlankeresés és az önkormányzatoknál beindított lobbi eredményeként végül egy 2009 óta üresen álló iskolaépületet szemeltek ki, ami 2012-ben a többéves kihasználatlanság és az állagmegóvás hiánya miatt nem volt igazán jó állapotban. A teljes felújítás terheit talán ellenpontozza, hogy mivel a fővárostól bérlik az épületet és a működésre közszolgálati szerződést kötöttek, a bérletdíjuk nagy részét támogatásból tudják fedezni.juranyiteraszJuranyi_terasz

A házon belüli szervezetek igen kedvező üzemeltetési konstrukcióját (tehát amivel hozzá kell járulniuk a közös költségekhez) és a ház közüzemi kiadásait így sikerült nullszaldósra kihozni. Ezeket a költségeket az 53 szervezet együttesen adja össze. Az egyik legnagyobb kihívás a házat üzemeltető és bérlő FÜGE szervezet számára ugyanakkor a munkatársak bérének előteremtése, amit a működési támogatásokból illetve a szponzorációból kell fedezniük, hiszen a jegybevételből – melynek legnagyobb részét közvetlenül a művészeknek fizetik – ezt nem tudják finanszírozni.

Az inkubátorház működése – beleértve a stáb összetételét is – tehát nagyban függ az évről évre változó pályázatoktól. Mondhatjuk úgy is, hogy a gombhoz varrják a kabátot, bár ez a kultúra közegében egyáltalán nem egyedi eset, hiszen, hacsak nem állami költségvetésből finanszírozott intézményről van szó, az anyagiak előteremtése állandó problémát jelent. És bár voltak izgalmak az első befűtéskor, végül minden flottul működött, mire beköltözött az az ötvenhárom szervezet, amelyek a Jurányi utcában bérelnek próbatermeket, műhelyeket, irodákat és showroomokat.

Az óriási, 6500 négyzetméteres épület a csapat számára nagyon váratlanul és gyorsan telt meg:

még ki sem nyitottak, de papíron már tele volt a ház.

Bár az eredeti terv szerint csak független társulatok bázisa lett volna, bekapcsoltak civil szervezeteket is, amelyek kultúraközeli társadalmi problémákkal foglalkoznak. Rajtuk kívül bekerültek olyan alkotóművészek és (például a MOME-n frissen végzett diákokból verbuválódott) csapatok is, amelyeknek a klasszikus értelemben vett inkubátorra van szükségük, hogy kiteljesedjenek és gyakoroljanak, kuncsaftokat és partnereket szerezve. Ugyanakkor többnyire nagy, érett színházi társulatok – mint a Szputnyik vagy a TÁP – "laknak" a Jurányiban, amelyeknek nem a klasszikus értelemben vett, nevelgető-terelgető inkubátorra volt szükségük, hanem olyanra, amely nehéz anyagi helyzetükben jó áron kínál számukra jó infrastruktúrát.galeria1eloter_MG_1892

Az előadó- és alkotóművészek, civil szervezetek között az évek során különleges fúzió alakult ki, nem ritkák az összefonódások és együttműködések.

Mindenki tudja, ki hol "lakik", ha nem is dolgoznak együtt, legalább névről-arcról ismerik egymást. Inkább egy nagy lakóközösségként élnek együtt, mint sok kis idegen, elszeparált elemként, akik zárt ajtók mögött teszik a dolgukat és folyamatosan cserélődnek. Nem csoda, hogy a vonzó miliő, a "hely szelleme", a profi körülmények és a kedvező feltételek miatt már több mint százan várnak arra, hogy jurányisok lehessenek.

A Jurányiban jelenleg húsz-huszonöt előadást láthattok, mert hirtelen nagyot nőtt és időközben játszóhellyé is vált. Egyre nagyobb lett ugyanis az igény arra, hogy amit a társulatok itt csinálnak meg, itt is játsszák, annál is inkább, mert a legtöbb pesti játszóhely már vagy profiltisztított, vagy megtelt, az inkubátorház pedig jó technikai feltételeket kínál az előadásokhoz is.

A megállapodás szerint három olyan társulat van – a Szputnyik, a TÁP és a Gólem –, amelyek darabjait műsoron tartják.

De mindenki lehetőséget kap arra, hogy legyen itt helyben egy nyilvános vagy zártkörű bemutatóval megkoronázott főpróbahete, illetve ad-hoc jelleggel egyéb előadásokkal is felléphetnek. A csapatok közt egyébként nagy az átjárhatóság, többen ugyanazokkal az írókkal, színészekkel, rendezőkkel dolgoznak, így a nézők (kvázi a kőszínházi modellhez hasonlóan) ugyanazokat az ismerős arcokat láthatják viszont a színpadon.

Mit érdemes megnézni a Jurányiban? Avagy egy kis kóstoló a programból.

A Szputnyiknak három új bemutatója is lesz az évadban, a Gólem premierje tavasszal jön, de addig is továbbviszik a Lefitymálva című darabot és a Pizza Kamikazét. A TÁP Színház előadásában a Furniturt és A jövedelmező állást, a Füge Produkció gondozásában pedig A férfiak szexuális világacímű előadást és több, Dumaszínházzal közös koprodukcióit láthatjátok. Az aktuális programokról, műsorról itt tudtok tájékozódni.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: