hirdetés

GASZTRO

A magyarok ezt is máshogy csinálják: Jegeskávé receptek itthon és a nagyvilágban

Márkosi Balázs, a Nespresso kávénagykövete nemzetközi receptváltozatokról, trendekről és a tökéletes jegeskávé titkáról mesélt.

Link másolása

hirdetés

A legenda szerint a jegeskávét francia gyarmatosítók találták fel, akik tej helyett hideg vízzel öntötték fel a kávéjukat, hogy jobban bírják az algériai forróságot. A frissítő ital azóta meghódította az egész világot, és minden kávékultúrában helyet kapott. Az elkészítési mód és a hozzávalók régiónként változhatnak, ám a lényeg ugyanaz: a jéggel készített kávé a forró nyarak elengedhetetlen itala. Márkosi Balázs, a Nespresso kávénagykövete nemzetközi receptváltozatokról, trendekről és a tökéletes jegeskávé titkáról mesélt.

Minden régiónak megvan a maga jellegzetes jegeskávé-receptje. A görögök a tejjel és jéggel összeturmixolt instant kávéra, azaz frappéra esküsznek. A shakerato főleg Olaszországban hódít: ennek elkészítéséhez a kávét tört jéggel és cukorral rázzák össze shakerben. Katalóniában és Portugáliában pedig citromszeleteket adnak a jegeskávéhoz, Vietnámban cukrozott, sűrített tejjel fogyasztják, Németországban és Ausztriában pedig tejszínhabbal és fagylalttal.

A híres nemzetközi gasztronómiai találmányokhoz hasonlóan a magyarok a jegeskávét is saját ízlésükre formálták.

„Mi magyarok általában tejjel és cukorral isszuk a kávénkat, desszertként tekintünk rá, és ezt a jegeskávé-kultúránk is visszatükrözi.

A jegeskávé itthon egy érdekes hibrid, mert különböző kávékultúrák hatását egyesíti. Népszerű a bécsi kávékultúrára jellemző – kissé retró - tejszínhab-réteg csakúgy, mint a török-balkáni eredetű szirupos-öntetes megoldás. Sőt mitöbb, itthon nem ritka, hogy egy harmadik, olaszos hatás is megjelenik – vaníliafagylalt formájában. Ehhez valószínűleg az olasz affogato recept adta az ihletet, ami úgy készül, hogy egy gombóc vaníliafagylaltra elkészítünk egy espressót” – mondta Márkosi Balázs, a Nespresso kávénagykövete. „A mi kávékultúránk ilyen szempontból a dél-amerikaihoz hasonlít: Ha jól esik, mindent bele!” – tette hozzá.

hirdetés

Mi a különbség a jegeskávé, cold brew és nitro között?

A hagyományos jegeskávé a jég utólagos hozzáadásával készül, de léteznek eltérő eljárások is. Az úgynevezett „cold brew”, azaz hidegen kivonatolt kávé felfedezése Todd Simpson nevéhez fűződik, aki az 1964-es perui utazása során figyelt fel a helyiek különleges technikájára. A kávészemeket hosszú ideig vízben áztatták, az így kapott ital pedig kevesebb savat és lágyabb ízjegyeket tartalmazott: ebből lett a cold brew vagy más néven a Toddy. Ennek továbbfejlesztett változata a csapolt „Nitro” kávé, ami – csak úgy, mint a Guiness sör - nitrogén hozzáadásával nyeri el krémes textúráját. A boltokból ismert dobozos jegeskávé ötlete Japánból származik: az első változat megalkotója Tadao Ueshima volt, aki 1969-ben mutatta be innovációját, de a hetvenes évekig nem aratott vele nagy sikert.

Hogyan készül a tökéletes jegeskávé?

A jég megváltoztatja a kávé ízét, mert a forró és hideg találkozásánál keletkező hősokk a megszokottól eltérő aromákat szabadít fel. „Mindig a jég legyen az első összetevő. A nagyobb méretű jégdarabok nem olvadnak el azonnal, és nem hígítják fel túlzottan a kávét. Édesítéshez szirupot javaslok, mert a hideg folyadékban nem oldódik olyan jól a cukor. A jég és a kávé aránya legyen legalább három az egyhez.” ­– foglalta össze Márkosi Balázs a legfontosabb alapszabályokat.

A nemrégiben bevezetett Nespresso Barista Creations for Ice kávékat kifejezetten úgy házasították össze és pörkölték, hogy közvetlenül jégre elkészítve bontakozzanak ki legjobban a kávék frissítő aromái.

A Barista Creations For Ice kínálatban két különböző stílusú kávé található; mindkettőből egyszerűen, pillanatok alatt készíthetjük el jegeskávénkat a forró nyári napokon.

A kenyai kávészemekből készült Freddo Delicato gyümölcsös ízjegyeinek köszönhetően ugyanolyan kellemesen hűsít a tűző napon, mint egy lesötétített szoba hűvösében. A Freddo Intenso pedig egy dél-amerikai és indonéz Arabica-szemekből összeállított házasítás, amelynek intenzitása a jégkockák érintésére bontakozik ki igazán. „Ne zárd ki magad egyik élményből sem, mindkét kapszula másfajta élvezetet ad. A tejjel elkészített sűrű, intenzív Freddo Intenso olyan, mint egy hideg desszert, míg a világos pörkölésű Freddo Delicato olyan, mint egy frissítő almafröccs. Csak üljünk ki a teraszra, és élvezzük a kávét!” – tanácsolta Márkosi Balázs.

Az új jegeskávé kapszulák érkezése alkalmából a Nespresso felkérte a többszörös díjnyertes speakeasy koktélbár*, a Hotsy Totsy Budapest műhelyét két izgalmas jeges kávékoktél megalkotására, amit otthon mi is könnyedén elkészíthetünk. (*2018-ban Magyarország TOP3 új bárja, 2019-ben és 2020-ban Az Év Budapesti Bárja címet nyerték el).

HOTSY TOTSY x NESPRESSO JEGES KÁVÉKOKTÉL RECEPTEK:

BERRY ME!

Hozzávalók:

· 1 Nespresso Freddo Delicato kávékapszula (40ml)

· 3 nagy méretű jégkocka (3 x 30 g)

· 15 ml limelé

· 10 ml cukorszirup

· 20 ml fekete áfonyalé

· 10 ml Monin feketeribizli szirup (opcionális)

· 100 ml bodzás vagy klasszikus indian tonic

· friss bazsalikom, menta vagy bátrabbaknak koriander

· lime szeletek

Elkészítés:

Az egyik fűszernövényt finoman megtörve megkenjük a pohár belsejét, majd a pohárba tesszük. Ezután feltöltünk jéggel egy poharat, majd hozzáadjuk a gyümölcsleveket és a szirupokat. Felöntjük tonikkal, majd az italból kilógó jégre elkészítjük a kávét, amit ezután mentalevéllel/bazsalikommal vagy korianderrel és lime-mal díszítünk.

TAKE YOUR TIME

Hozzávalók:

· 1 Nespresso Freddo Intenso (40 ml) – kávéhangsúlyosabb italhoz 2 kapszulából 25-25 ml

· 3 nagy méretű jégkocka (3 x 30 g)

· 150 ml kakukkfüves mandulaital

· 20 ml Monin sós karamell szirup

· friss kakukkfű

· vajkaramella

Elkészítés:

Megtöltünk egy poharat jéggel, majd felöntjük kakukkfüves mandulatejjel és sós karamell sziruppal. Ezután elkészítjük a kávét, és az ital tetejére csorgatjuk. Végül jöhet az ital dísze, a kakukkfű és a tört vajkaramella. Ezeket igény szerint kicsit megégethetjük, a kellemes illatok hozzáadnak a teljesebb érzékszervi élményhez.

Kakukkfüves mandulaital elkészítése: 500 ml hideg mandulaitalban egy maréknyi friss kakukkfüvet áztatunk legalább 4 órán át.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
GASZTRO

A reggeli csokievés segíthet a fogyásban a tudósok szerint

Talán a Holdra szállás óta nem volt olyan fontos bejelentés, mint amit egy bostoni kórház kutatói közöltek a reggeli és éjszakai csokievésről.

Link másolása

hirdetés

Úgy tűnik, hogy kifejezetten segíthet a zsírégetésben és a súlyvesztésben, ha a napot csokoládéval indítjuk, írja a egy friss kutatás alapján a Daily Star.

Egy bostoni kórház tudósai 19 posztmenopauzás nő adatait vizsgálva jutottak arra, hogy a reggeli és éjszakai csokievés nem befolyásolja a súlyt. A kísérletben részt vevők fejenként 100 gramm tejcsokit ettek egy órával az ébredés után vagy egy órával lefekvés előtt.

Az eredmények alapján a tudósok azt a következtetést vonták le, hogy a csokoládé kedvezően befolyásolhatja az éhségérzetet és az étvágyat, valamint jó hatással van az alvásra is. A reggeli csokimajszolás segíthet a zsírégetésben és csökkentheti a vér glükózszintjét. Míg az éjszakai csokievés az anyagcserében okoz kedvező változásokat, és segíthet a rendszeres alvási szokások kialakításában.

A bostoni tudósok 14 napig vizsgálták a kutatásban résztvevő nőket, akik a tejcsokoládé mellett bármit fogyaszthattak, sőt egyéb édességektől és desszertektől sem tiltották el őket.

hirdetés

Az eredmények alapján a csokievés után a nők kevésbé voltak éhesek, és alig jutott eszükbe más édesség, különösen akkor, ha este vagy éjszaka ettek csokoládét. A reggeli csokievők esetében pedig a kortizol, vagyis a stressz-szintet befolyásoló hormon mennyisége volt lényegesen kedvezőbb, mint az esti csokizók körében.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
GASZTRO

Hamarosan érkezhet a McDonald's műhúsból készült hamburgere

A McPlant kísérleti jelleggel már forgalomba is került Ausztriában.

Link másolása

hirdetés

Állítólag épp olyan lesz az íze és a textúrája a McDonald's hamarosan forgalomba kerülő húsnélküli húsból készült új szendvicsének, mintha a megszokott marhahúsból készült volna, írja a Daily Mail. A McPlant (McNövény) lehet az első zöldségalapú hamburgere az amerikai gyorsétteremláncnak.

Az új szendvicset a műhúsos termékeiről ismert Beyond Meattel közösen készíti a Meki. A Beyond Meat korábban sárgaborsó, kókusz, burgonya és cékla felhasználásával állított elő hamburgerpogácsát. A tervek szerint a McPlanttel elsősorban a flexitaristákat, vagyis azokat a vegetáriánusokat célozzák meg, akik időnként fogyasztanak húst is.

A McPlant kísérleti jelleggel már forgalomba is került Ausztriában. A szendvicset sajtot és tojás alapú majonéz dobja fel, ráadásul ugyanazon a rácson sütik, ahol a húst tartalmazó húspogácsákat is. A McPlantről már egy rövid videó is megjelent a McDonald's hivatalos osztrák YouTube-csatornáján:

Nem a McDonald's lesz az első gyorsétterem-hálózat, amely húsnélküli húsból készült hamburgereket kínál vendégeinek. Korábban már a Burger King, a KFC és a Greggs is bevezette hasonló termékét. A fast food cégek azért kísérleteznek a műhúsokkal, mert a kutatások szerint az üvegházhatású gázkibocsátás egynegyede az élelmiszeriparhoz köthető. A tenyésztett állatok közül pedig a szarvasmarha- és a bárányhús előállítása felelős a legtöbb káros anyag légkörbe jutásáért, vagyis hosszú távon a jelenlegi üzletpolitika és termékkínálat fenntarthatatlan.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO

Teljesen átalakul és új nevet kap a NetPincér

Néhány héten belül teljesen megújul a 22 éves márka, amely foodpanda néven működik tovább.

Link másolása

hirdetés

22 éves fennállásának eddigi talán legnagyobb mérföldkövéhez érkezett a NetPincér: néhány héten belül teljesen új arculattal, foodpanda néven működik tovább. A cég a globális kiszállítási piacon trenddiktálónak számító, és ugyanúgy a Delivery Hero cégcsoporthoz tartozó foodpanda család tagjává válik, így a technológiai újítások még hamarabb érkeznek majd Magyarországra, illetve a magyar felhasználók országokon átívelően használhatják ugyanazt a megszokott mobilalkalmazást. Tulajdonosváltás azonban nem történik és a lényegi elemek is változatlanok maradnak: a foodpanda ezentúl is olyan tech-alapú gyorskereskedelmi tevékenységet folytat országszerte, ami képes kiszállítani szinte bármit, amire a megrendelőknek szüksége lehet, akár 30 percen belül.

1999 óta működik hazánkban a magyar alapítású NetPincér, amely 2016-ban a világszerte több, mint 50 országban jelenlévő Delivery Hero vállalatcsoport tagja lett. Az elmúlt években rengeteget fejlődött a márka, ennek köszönhetően pedig mára a NetPincér több, mint egy ételrendelő platform - hiszen már szinte bármit kiszállítanak, amire a vásárlóknak rövid időn, akár 30 percen belül szüksége lehet. Részben ennek is köszönhető, hogy a márka újrapozícionálása mellett döntött a vállalat.

Egy másik, ezzel párhuzamos törekvés, hogy a Delivery Hero cégcsoporton belül szeretnék egységesíteni a márkákat Európában, ennek első lépéseként a kontinensen Németország után Magyarországon vezetik be elsőként az új foodpanda márkát. Ezzel pedig olyan előnyöket is élvezhet a magyar közönség mostantól, mint az új szolgáltatások gyorsabb bevezetése, vagy a megszokott applikáció országokon átívelő használata.

A foodpanda a nemzetközi háttérnek és a márkaváltásnak köszönhetően az eddigieknél is gyorsabb innovációra készül, a cég azonban ugyanaz marad. Szó sincs tulajdonoscseréről, hiszen a foodpanda a Delivery Hero cégcsoport márkája, amelyet már eddig is több ázsiai és európai országban használtak. Azt azonban jelzi a márkaváltás is, hogy a magyar piac kiemelten fontos számukra és a vállalat 22 év után is még sok évre tervez Magyarországon. A foodpandával megmarad a cég csaknem 6000 éttermi és üzleti partnere, és továbbra is együtt dolgoznak majd a több, mint 4300 szerződött futárpartnerükkel, hogy kiszolgálják a most már több mint 2 milliós megrendelői bázisukat.

A felhasználóknak nincs oka aggodalomra, hiszen ugyanúgy működik tovább a tavaly bevezetett webes és mobilapp platform is, amely szeptember végétől elsődlegesen a foodpanda.hu felületen és foodpanda appon keresztül lesz elérhető, de egyelőre NetPincérként is ugyanúgy megtalálják a felhasználók. A felületek megjelenése átalakul az új márkának megfelelően, de az oldal és a mobilalkalmazás is a megszokott módon működik tovább.

“Ugyanolyan gyorsan és megbízhatóan működünk majd, ahogyan eddig, sőt, hatékonyságunk csak erősödni fog a jövőben. A márkaváltás hozzásegít minket az eddigieknél is gyorsabb fejlesztésekhez és új szolgáltatások bevezetéséhez a lehető legjobb ügyfélélmény érdekében. A Delivery Hero európai foodpanda országaiban egy kis idő múlva mindenhol azonos lesz az alkalmazás, ami azt is jelenti, hogy mindegyik fogyasztónk külföldön is ugyanúgy tudja használni a foodpanda applikációt étel-vagy például élelmiszer-rendelésre, mint itthon. Azzal pedig, hogy szolgáltatásunk tovább bővül és fejlődik, a foodpanda növekedni és terjeszkedni fog a jövőben Magyarországon: több száz új munkahelyet tervezünk létesíteni és több ezer új futárpartnernek kívánunk munkát biztosítani a beütemezett több milliárd forintos befektetéseinknek köszönhetően” - mondta el Patai Zoltán, a Delivery Hero Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a bejelentés kapcsán szervezett sajtóeseményen, ahol azt is hozzátette, hogy a márkaváltás természetesen a partnereiket is csak pozitív irányban érinti.

hirdetés

A foodpanda márkát 14 országban (pl.: Japán, Taiwan, Németország, Szingapúr) több millió ember ismeri, szereti és bízik benne, így partnereik mostantól egy nemzetközileg ismert márkához csatlakozhatnak. A velük kötött szerződések ugyanazok maradnak, sem a jutalékok, sem az egyéb szolgáltatásaik árában nem várható változás az éttermi és üzleti partnerek tekintetében. Ugyanez igaz a szerződött futárpartnerekre is: az ő szerződéseiket sem befolyásolja a márkaváltás.

Az új márka bevezetésére a tervek szerint szeptember végén kerül majd sor, addig még NetPincérként vehető igénybe a szolgáltatás.

A foodpanda márkaernyő alatt a cég saját, ma már 7 raktárból szállító élelmiszerüzlet-hálózata, a NetPincér market is átalakul, és a továbbiakban panda market néven működik tovább, sőt erős vidéki terjeszkedésbe fog ezzel párhuzamosan.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO

Két újabb budapesti étterem nyerte el a Michelin-csillagot

Az Essencia és a Salt a két új csillagos hely. A Michelin-kalauz kritikusai hat új étteremmel egészítették ki az ajánlott Michelin Plate helyek listáját.
MTI, fotó: Essencia - szmo.hu
2021. szeptember 02.


Link másolása

hirdetés

Két újabb étterem, az Essencia és a Salt is Michelin-csillagot nyert a budapesti Michelin-kalauz csütörtöktől elérhető, legfrissebb kiadása szerint, amelynek kritikusai hat új étteremmel egészítették ki az ajánlott helyek listáját is.

Az Essencia és a Salt is első alkalommal szerepel a kalauzban, ezzel Budapesten már a Babellel, a Borkonyha Winekitchennel, a Costesszel, a Costes Downtownnal és a Standdal együtt összesen hét Michelin-csillagos étterem működik - közölte Michelin Hungária Kft.

A közlemény szerint az Essencia éttermet Tiago és Éva Sabarigo vezeti: Tiago séf portugál származású, míg felesége, Éva magyarországi születésű. Az egyszerre stílusos és családias étterem menüje mindkét kultúra önfeledt ünneplését ötvözi.

Mint emlékeztetnek, a Salt Budapest Tóth Szilárd séf-tulajdonos ötletéből született. Az okosan felépített és kreatív menü számos technikát alkalmaz, mint például az erjesztés és pácolás folyamata. A séf-tulajdonos fenntartható gasztronómia iránti elköteleződésének köszönhetően az étterem zöld jelölést is kapott.

"Mindkét étterem csodálatos példája Budapest dinamikus éttermi szférájának. Nemcsak kiváló fogásokat kínálnak, hanem valami extrát is, miközben tiszteletben tartják a magyar konyha hagyományait" - méltatta a két éttermet Gwendal Poullennec, a Michelin-kalauz nemzetközi igazgatója.

hirdetés
A Michelin-kalauz kritikusai hat új étteremmel egészítették ki az ajánlott Michelin Plate helyek listáját.

Ezek között megtalálható a Hoppá! Bistro számos törzsvendéggel; a Felix, amely ötvözi a kifinomult főzési technikákat és a feltűnő építészeti elemeket; a Stand25 Bisztró (a Stand kistestvére), amely új helyszínnel újra felkerült a listára; az elegáns Spago by Wolfgang Puck, ahová mindenki kiöltözik; a Rumour, ahol a kreatív menüt a konyha körül kialakított nyílt pultnál szolgálják fel; valamint az elegánsan modern Pasztell, ahol a legmodernebb konyhában kísérhetjük figyelemmel a séfek munkáját - áll a közleményben.

A Michelin Plate helyek listáján ezzel már tizennyolc budapesti étterem szerepel.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: