Tragédia a nemi erőszakért bosszút álló lány története – Ígéretes fiatal nő
Emerald Fennell, a film rendezője - egyébként színésznő is, ő volt A Koronában Kamilla - és forgatókönyvírója valóban ígéretes fiatal nő. Oscart kapott a film eredeti forgatókönyvéért például. Főhőse, Cassandra (Carey Mulligan elképesztő alakításában) azonban épp az ellenkezője, és ebben a filmben minden az ellenkezője, vagy éppen a legváratlanabb ahhoz képest, ahogy sejtenénk. Az Ígéretes fiatal nő cím irónia, és irónia és keserűség, na meg éjsötét humor hatja át a filmet is.
A sztori szerint Cassie nappal egy cukrászdában dolgozik, fagyiszínekbe öltözve, szalaggal a hajában cupcake-ek között. A szüleivel él, harmincas nő. Éjjelente azonban miniszoknyába öltözik, felkeni a legvörösebb rúzsát, ellátogat egy bárba, ahol szétesve összeszed egy pasit. Mindig másikat.
Hogy hogyan, azt nem spoilerezzük el. Mindeközben szuper ritmus, berántós sztori, zseniális soundtrack tartja fenn a figyelmünket. Igazi popkulturális ínyencség is egyszerre. Pl. Britney Spearstől a Toxic az egyik alaptémája a score-nak is:
Érdekes az is, hogy a film egyik bájos jelenetének aláfestő zenéje is ironikus, ugyanakkor ártatlan is egyben, és épp az a Paris Hilton énekli, aki Spearsszel együtt komoly traumákat szenvedett el és mára a nyilvánosság előtt is áldozati státuszba került.
A rape and revenge-filmek, azaz a nemi erőszak és azt követő női bosszút ábrázoló filmek már jó évtizede "divatosak", de jó sok trash is van belőlük a komoly alapdarabok mellett. Az egyik legfontosabbnak a Vádlottakat tartom - ezért Jodie Foster meg is kapta az első Oscar-díját - , például mert az áldozathibáztatást vérlázító őszinteséggel ábrázolja.
Emellett a téma mellett nem megy el Az ígéretes fiatal nő sem, de leginkább azt mutatja be, mennyire mélyre lehet süllyedni, ha egy erős morális iránytűvel bíró, de érzékeny nő érintett a nemi erőszakban. Hogy mit tud művelni egy ígéretes személyiséggel - Cassie orvosnak tanult - a feldolgozatlan, traumatikus gyász, hogy mit tud művelni egy emberrel a kiszolgáltatottság és eltaposottság, a leuralás átélése, ha nem tud gyógyulni és nem kap segítséget. Ha nincs jóvátétel, ha nincs büntetés, és ha addig dolgozik benne a trauma, amíg vissza nem harap, mint egy kígyó a saját farkába, és önmagát kezdi kínozni.
Cassie sorsa végtelenül tragikus, és nincs olyan pillanat, ami ne következne törvényszerűen az előzőből, akármennyire is földbe döngölnek minket egyes pillanatok. Emésszük csak meg, ezt üzeni a film rendezője, ahogy azt meg kell emésztenie minden meg nem hallgatott, vagy el nem hitt áldozatnak. És Emerald Fennell azt is állítja, hogy oké, megtörtént a #meetoo, változik a világ - de ő így látja, hogy most ez lesz egy ígéretes, meg nem hallgatott fiatal nővel még 2021-ben is. Van még hova fejlődni.
Ez az egyik személyes történetem, és a legtöbb nőnek van minimum egy, ha nem neki, akkor a barátnőjének: 1996-ban félelmemben, hogy lekésem az első nyári munkámat, beültem egy autóba, 16 évesen, naivan, ami egy bekötőútra vitt a célállomás helyett. Még gyerek voltam, vakon megbíztam egy ismeretlenben. Kiugrottam, nem volt központi zár. De mindennek van következménye, erről szól Emerald Fennell filmje is.
Ha most mindenkinek eszébe jut a saját története, és hogy mit kellett volna tennie vagy nem tennie, már jó. Még mindig túl sokan vannak, akik elhallgatják. Egy férfi barátom is megnézte ezt a filmet, és utána ezt írta nekem: " Írtam is a Nem Tehetsz Róla, Tehetsz Ellene csoportnak, hogy felajánljam a szolgálataimat." Na, az ilyen reakciók miatt érdemes ilyen filmeket csinálni.
Mozibemutató: május 20. Forgalmazza a UIP.