Videó készült arról, hogyan lehet nagyobb eséllyel túlélni egy repülőgép-balesetet
2025 eddig rendkívül szomorú év volt a repülés történetében: június 6-ig már 55 halálos repülőgép-baleset történt világszerte. Az egyik legsúlyosabb katasztrófa az Air India egyik járatához köthető, ahol 241 ember vesztette életét a fedélzeten, további 19 pedig a földön halt meg. A tragédiát mindössze egy utas élte túl: a brit állampolgár, Vishwashkumar Ramesh, aki a 11A jelű ülésen utazott.
A How To Survive nevű YouTube-csatorna egy szimuláción keresztül mutatta be, mi történik egy repülőgép-baleset során, és milyen lépések segíthetnek a túlélésben. A videó szerint bár a statisztikai esély arra, hogy valaki ilyen helyzetbe kerüljön, csupán 1 a 11 millióhoz, nem árt felkészültnek lenni, írja a Unilad.
Az első tanács egyszerű: öltözzünk megfelelően. „Úgy öltözz, mintha tűz elől kellene futnod” – mondják a videóban. A papucs és a magassarkú kizárt, helyette hosszú nadrágot és hosszú ujjú felsőt javasolnak, ezek védelmet nyújtanak tűz és szilánkok ellen. „Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács adatai alapján a repülőgépes balesetek áldozatainak 68 százaléka a balesetet követő tűzben szerzett sérülések miatt hal meg. Ezért érdemes hosszú nadrágot és hosszú ujjú felsőt viselni, és fűzős cipőt vegyél fel, hogy tudj futni, ha kell.”
A helyválasztás sem mindegy. A túlélő Ramesh a 11A ülésen utazott, csakúgy, mint egy másik túlélő egy 1998-as thaiföldi balesetnél. A How To Survive a Popular Mechanics elemzésére hivatkozva azt mondja:
A biztonság szempontjából a repülés bizonyos szakaszai különösen kritikusak. A felszállást követő első három perc, illetve a leszállás előtti nyolc perc a legveszélyesebb időszak. Ilyenkor maradjunk éberek, legyen bekapcsolva a biztonsági öv, a cipő a lábunkon, a tálca felcsukva, a kézipoggyász pedig a szék alatt. „Tudod miért? Hogy ne csússzon a lábad a szék alá, és ne törjön el, és figyelj az utasításokra, még akkor is, ha már sokszor utaztál repülőn – nem minden gép egyforma.”
Ha baj van, a nyugodtság létfontosságú. A videó szerint sokan annyira megijednek, hogy még a biztonsági öv kikapcsolása is gondot okoz. A legfontosabb teendő:
A hirtelen nyomáscsökkenés és oxigénhiány is része lehet egy vészhelyzetnek. Ilyenkor mindössze 10 másodperc áll rendelkezésre, mielőtt az ember elveszti az eszméletét. „Ha leesnek az oxigénmaszkok, először magadra tedd fel – csak ezután segíts másokon.”
A csatorna kiemeli, hogy semmiképp ne próbáljuk meg kimenekíteni a kézipoggyászt. „Ha eljutsz odáig, hogy elhagyhatod a gépet, tedd meg a lehető leggyorsabban. Ne próbáld meg kivenni a kézipoggyászt, mert azzal csak időt veszítesz, és lehet, hogy bennragadsz a lángoló gépben.”
A földet érés után nagyon fontos, hogy minél messzebb kerüljünk a géptől.
A teljes videót itt lehet megnézni: