KULT
A Rovatból

Legszívesebben jól pofán vágnánk, aztán rögtön utána magunkhoz ölelnénk – végre a mozikban a Toxikoma!

A film nem a Trainspotting vagy a Ponyvaregény olcsó, magyar verziója, nem Szabó Győző önmentegető egotripje, és még csak nem is a „Tigrisszelídítő” Csernus doki vállon veregetése. Hanem egy tapasztalt rendező magabiztos kézzel összerakott, feszült drámája.
Zsigmond Nóra írása - szmo.hu
2021. szeptember 03.


Link másolása

Míg vörös az ég, szól Amerika hangja, üvöltenék, hogy húzzatok a francba! Nem én leszek, nem én leszek, ki a végén feladja! Nem én megyek, nem én megyek, ti húzzatok a francba! – üvölti teli torokból a mikrofonba egy harminc körüli, dühös srác (Molnár Áron) egy füstös pinceklubban.

Lefut a szám, a közönség őrjöng. A fiú leugrik a színpadról, félrelöki az útjában álló, betépett arcokat, beront a mosdóba, rutinos mozdulattal letépi a mocskos vécétetőt, kipakolja rá a cuccot, és belövi magát. Semmi szépítés, semmi mellébeszélés, egyből benne vagyunk a sztoriban.

A kilencvenes évek legvégén járunk, néhány évvel az első romkocsmák megjelenése előtt, akkor, amikor Budapesten virágzott a klubélet. Amikor a könnyűzene még nem youtuberek hobbija volt, hanem alternatív rock- és punk-bandák arénája, a valóságból pedig heroinnal lehetett a leghatékonyabban kilépni. Ebbe a világba repít vissza minket Herendi Gábor, aki legújabb játékfilmjét Szabó Győző 2012-ben megjelent Toxikoma című drogvallomásából készítette.

Könyvében a színész tíz évig tartó heroinfüggőségéről, a rehabon töltött időszakáról és Csernus Imre pszichiáter segítségével való leszokásáról írt, ez az egy évtizedes küzdelem lett belesűrítve a kétórás moziba, aminek a bemutatója egy évet csúszott a koronavírus miatt, de végre megérkezett.

Azért végre, mert a Toxikoma apró hibáival együtt is remek film lett. Nem a Trainspotting vagy a Ponyvaregény olcsó, magyar verziója, nem Szabó Győző önmentegető egotripje, és még csak nem is a „Tigrisszelídítő” Csernus doki vállon veregetése. Hanem egy tapasztalt rendező magabiztos kézzel összerakott, feszült drámája, ami egyszerre szól egy ember útkereséséről, bűnről és bűnhődésről, barátságról, párkapcsolatokról, jó és rossz döntésekről, orvos és páciens viszonyáról, a döglődő magyar egészségügyről, a benne dolgozókról és érintőlegesen, de nagyon is valóságosan az ezredforduló társadalmi problémáiról.

A Toxikoma legnagyobb érdeme, hogy miközben két országosan ismert, a bulvárlapokban gyakran feltűnő embert tesz meg főszereplőjének, úgy ábrázolja őket, hogy az első pillanatban le is fejti róluk celebségüket. A Molnár Áron által alakított Szabó Győzőről tudjuk, hogy ő Szabó Győző, de mégis csak egy srác a sok közül.

Történetesen egy nárcisztikus bunkó, aki mindenkinek megmondja a tutit, de ha saját magára terelődik a szó, akkor félrebeszél. Valaki, akit legszívesebben jól pofán vágnánk (szerencsére a film egyik fontos jelenetében ezt Csernus meg is teszi helyettünk), aztán rögtön utána magunkhoz ölelnénk.

Bányai Kelemen Barna pedig úgy játssza mellette Csernus Imrét, hogy egyből elfeledteti velünk a tévéből ismert „Csernus Imreséget”, és csak az Országos Pszichiátriai Intézet aszociális, láncdohányos addiktológusát látjuk benne. Valakit, akinek az első találkozástól fogva isszuk a szavait, és drukkolunk neki, hogy a Győző démonaival és egójával vívott harcból végül ő kerüljön ki győztesen. Mert ez az ára annak, hogy ez a nagypofájú srác túlélje ezt az egészet.

Drukkolunk neki, pedig tudjuk, hogy túlélte, pláne, hogy a rehabon olvassa először a Valami Amerika forgatókönyvét. Azét a filmét, ami a felépülése után Szabó Győzőnek és a rendező Herendi Gábornak is meghozta az ismertséget.

Innen nézve tehát Toxikoma önreflexív filmként is értelmezhető, de semmi egyéb nem emlékeztet benne az Amerika-trilógiára.

Herendi, aki a reklámfilmezés felől érkezett a játékfilmhez, és az azóta eltelt húsz év legnagyobb magyar közönségsikereit szinte mind az ő nevéhez köthetjük, mindenféle manír nélkül, a maga valóságában mutatja be a pesti bérházakban rejtőző drogtanyákat, az alternatív színházak világát, a rehabot és a méltatlan körülmények között, fillérekért dolgozó egészségügyisek méltó gyógyulásért folytatott mindennapi küzdelmeit.

A Toxikomával kapcsolatban egyedül amiatt lehet hiányérzetünk, hogy nem ismerjük meg jobban Győző korábbi életét. Vagyis nem kapunk választ arra, miért indult el annak idején azon az úton, aminek a végén Csernus nélkül valószínűleg a temető várta volna. Ugyanígy elvarratlan marad a csodálatos Török-Illyés Orsolya által játszott főnővér szála, de mindezt hajlandóak vagyunk megbocsátani a filmnek a fent leírtak miatt. Mert a Toxikoma egy újabb ok, hogy beüljünk egy magyar filmre, ebből pedig mindannyian csak jól jöhetünk ki.

Toxikoma

Magyar dráma, 124 perc, 2021

Rendező: Herendi Gábor

Szereplők: Molnár Áron, Bányai Kelemen Barna, Török-Illyés Orsolya, Sodró Eliza, Csuja Fanni, Gáspár Tibor


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: